ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2022 року
м. Київ
справа № 500/62/20
адміністративне провадження № К/9901/9512/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Калашнікової О.В.,
суддів: Білак М.В., Губської О.А.,
розглянувши в письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу №500/62/20
за адміністративним позовом Приватного акціонерне товариство "Тернопільміськгаз" до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання неправомірними дії державного виконавця та скасування постанови про стягнення виконавчого збору, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз" на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2021 року (прийняту у складі колегії суддів: судді-доповідача -Довгої О. І. суддів -Запотічного І. І. Макарика В. Я.)
У С Т А Н О В И В :
І. СУТЬ СПОРУ
1. До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Приватне акціонерне товариство "Тернопільміськгаз" (далі-позивач, ПрАТ "Тернопільміськгаз") з позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Тернопільській області (далі - відповідач), у якому просить:
- визнати неправомірними дії головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Тернопільській області Лесьної Н.В. щодо винесення постанови ВП №56231442 від 09 грудня 2019 року про стягнення з ПрАТ "Тернопільміськгаз" виконавчого збору;
- скасувати постанову ВП №56231442 від 09 грудня 2019 року про стягнення з ПрАТ "Тернопільміськгаз" виконавчого збору.
2. Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року відмовлено в задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерне товариство "Тернопільміськгаз" до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання неправомірними дії державного виконавця та скасування постанови про стягнення виконавчого збору .
3. Не погодившись із прийнятим рішенням, Приватне акціонерне товариство "Тернопільміськгаз" подало апеляційну скаргу.
ІІ. ОЦІНКА СУДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
4. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 грудня 2020 року апеляційну скаргу залишено без руху у зв`язку з порушеннями строків встановлених часиною 1 статті 295 КАС України, та надано десятиденний строк з дня вручення копії цієї ухвали для усунення виявленого недоліку.
5. Копію зазначеної ухвали скаржник отримав 11 грудня 2020 року за допомогою електронних засобів зв`язку на адресу електронної пошти admin@tmgaz.te.ua , що підтверджується відповідним документом про її отримання в матеріалах справи.
6. На виконання вимог ухвали суду скаржник надіслав заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження, в які зазначає, що у працівників ПрАТ "Тернопільміськгаз" 09 жовтня 2020 року зареєстровано лабораторно підтверджені випадки захворювання на COVID-19. Надалі, 12 жовтня 2020 року видано наказ про встановлення карантину на підприємстві та звільнено частину працівників (в тому числі і юриста) від обов`язку бути присутніми на вказаний період на робочих місцях, що унеможливило своєчасно підготувати та подати апеляційну скаргу. На підтвердження своїх доводів до заяви апелянт долучив копію штатного розпису та наказу №160 від 12 жовтня 2020 року "Про встановлення карантину для запобігання розповсюдження захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19".
7. Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2021 року відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз" на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року у справі № 500/62/20 за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Тернопільміськгаз" до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання неправомірними дії державного виконавця та скасування постанови про стягнення виконавчого збору.
8. Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що мотиви заяви апелянта щодо поважності строку на апеляційне оскарження є непослідовними, а тому, як наслідок наявні підстави для відмови у відкритті апеляційного провадження.
IІІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
9. Оскаржуючи ухвалу суду апеляційної інстанції про відмову у відкритті апеляційного провадження, скаржник посилається на те, що 12 жовтня 2020 року видано наказ про встановлення карантину на підприємстві та звільнено частину працівників (в тому числі і юриста) від обов`язку бути присутніми на вказаний період на робочих місцях, що унеможливило своєчасно підготувати та подати апеляційну скаргу. Як зазначає заявник, зазначені обставини унеможливили своєчасну підготовку та подання в строк апеляційної скарги. На підтвердження своїх доводів до заяви скаржник долучив копію штатного розпису та наказу №160 від 12 жовтня 2020 року "Про встановлення карантину для запобігання розповсюдження захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19".
10. На адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив від Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Тернопільській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог позивача.
IV ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, виходить із такого.
12. Згідно з пунктом 6 частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України забезпечення права на апеляційний перегляд справи є однією з основних засад (принципів) адміністративного судочинства.
13. Пункт 8 частини другої статті 129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи. Цим конституційним положенням кореспондують норми статті 14 Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VIII «Про судоустрій і статус суддів» і статті 13 Кодексу адміністративного судочинства України.
14. За змістом частини першої статті 13 Кодексу адміністративного судочинства України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
15. Статтею 295 КАС визначено таке:
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження:
1) на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду;
2) на ухвалу суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
16. Відповідно до частини третьої статті 298 КАС України апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.
17. За правилом пункту 4 частини першої статті 299 КАС суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
18. Особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, передбачені статтею 287 КАС України.
19. За правилами, встановленими статтею 271 КАС, у справах, визначених статтями 273-277, 280-289 цього Кодексу, суд проголошує повне судове рішення.
20. Копії судових рішень у справах, визначених цією статтею, невідкладно видаються учасникам справи або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.
21. Суд касаційної інстанції зазначає, що стаття 287 КАС є спеціальною нормою процесуального закону, що визначає особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, та частина шоста яка встановлює спеціальні у відношенні до статті 295 КАС строк на апеляційне оскарження (протягом десяти днів) і порядок обчислення цього строку (з дня проголошення судового рішення).