ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2022 року
м. Київ
справа №487/5789/16-а
адміністративне провадження № К/9901/17487/18, № К/9901/17489/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Коваленко Н.В.,
розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за касаційними скаргами Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області та Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області
на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 14.06.2017 (колегія у складі суддів Біоносенка В.В., Князєва В.С., Марича Є.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 11.10.2017 (колегія у складі суддів Скрипченка В.О., Димерлія О.О., Осіпова Ю.В.)
у справі №487/5789/16
за позовом ОСОБА_1
до Міністерства внутрішніх справ України, Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області
про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити певні дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. 14.11.2016 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України, Головного Управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області та Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність МВС України щодо несвоєчасного надіслання інформації про зміни у грошовому утриманні до Головного управління ПФ України в Миколаївській області для здійснення перерахунку його пенсії;
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ПФ України в Миколаївській області щодо перерахунку пенсії згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та їх сімей";
- зобов`язати Головне управління ПФ України у Миколаївській області здійснити перерахунок його пенсії;
- визнати протиправними дії Ліквідаційної комісії УМВС України в Миколаївській області щодо відмови у виготовленні та направленні до Головного управління ПФ України в Миколаївській області нової довідки про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією за інформаційним запитом від 24.10.2016;
- зобов`язати Голову Ліквідаційної комісії УМВС України в Миколаївській області Ковтуна Є.П. виготовити та направити до Головного управління нову довідку про розмір його грошового забезпечення з повною реальною інформацією згідно постанови КМ України від 11.11.2015 № 988.
2. Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 14.06.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 11.10.2017, позов задоволено у повному обсязі.
3. У касаційних скаргах відповідачі просять скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 у період з 13.07.1998 по 06.11.2015 служив в органах внутрішніх справ та з 07.11.2015 є пенсіонером за вислугою років.
5. Наказом УМВС України в Миколаївській області від 06.11.2015 №321 позивача звільнено у запас Збройних сил за ст. 64 п. "г" у званні підполковник міліції.
6. Пенсію ОСОБА_1 призначено відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
7. 27.09.2016 позивач звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою про направлення до органів Пенсійного фонду України інформації про зміну грошового забезпечення, зумовлену Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988.
8. Листом від 10.10.2016 №22/6-399зі МВС України відмовило позивачу, посилаючись на те, що факт прийняття Постанови КМ України від 11.11.15 №988 не породжує підстав для перерахунку пенсії позивачу.
9. 06.10.2016 позивач звернувся до Головного управління ПФ України в Миколаївській області щодо здійснення перерахунку пенсії.
10. 11.10.2016 ГУ ПФ України в Миколаївській області листом №3413/03 відмовило позивачу у проведенні перерахунку пенсії.
11. 24.10.2016 позивач звернувся до Ліквідаційної комісії УМВС України в Миколаївській області щодо надання довідки про новий розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2016 для здійснення перерахунку пенсії.
12. Листом від 01.11.2016 №С-20/зі/05/28-2016 позивачу відмовлено в наданні довідки з посиланням на те, що прийняття Постанови КМ України від 11.11.2015 №988 не породжує підстав для перерахунку пенсії позивачу.
13. Вважаючи незаконними зазначені дії відповідачів, позивач звернувся до суду з цим позовом.
IIІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з введенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.
15. Суди дійшли висновку, що пенсіонери з числа колишніх працівників міліції, набули права на перерахунок пенсії після внесення змін до грошового забезпечення національних поліцейських, які відбулися за рішенням КМ України після 29.12.2015.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. Відповідачі у своїх касаційних скаргах наголошують, що Міністерство внутрішніх справ України листом від 03.02.2017 за вих. № 1461/05/22-2017 вже повідомило Пенсійний фонд України про наявність підстав для перерахунку пенсії особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, а також про готовність уповноважених органів МВС подати до УПФ довідки для перерахунку пенсій у порядку та в терміни, визначені законодавством. Отже, МВС виконало вимоги Порядку № 45.
17. Позивачем відзиву на касаційну скаргу не подано.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
18. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
19. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-XIII (далі - Закон №2262-XII) "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених для поліцейських.
20. Статтю 63 Закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23.12.2015 №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).
21. Згідно з ч. 4 ст. 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.