1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2022 року

м. Київ

справа № 120/4237/20-а

адміністративне провадження № К/9901/20964/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,

суддів - Єресько Л.О.,

Жука А.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.01.2021 (головуючий суддя - Н.Л. Крапівницька)

та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26.05.2021 (головуючий суддя - Р.В. Ватаманюк, судді - Ю.П. Полотнянко, Т.О. Драчук)

у справі № 120/4237/20-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи»

до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

установив:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» звернулося до суду з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, в якому просило:

- визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 433 від 18.02.2020;

- зобов`язати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг встановити «зелений» тариф на виробництво електричної енергії Сокирянською гідроелектростанцією позивача відповідно до Закону України «Про альтернативні джерела енергії», згідно заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» щодо затвердження «зеленого» тарифу суб`єкту господарювання від 26.12.2018.

2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що оскаржуваною постановою позивачу відмовлено у встановленні «зеленого» тарифу на електричну енергію, вироблену на Сокирянській ГЕС, оскільки станом на дату подання позивачем заяви про встановлення «зеленого» тарифу, реєстрація декларації про готовність об`єкта (Капітальний ремонт Сокирянської ГЕС) не була здійснена. На переконання позивача, така постанова винесена з порушенням Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу на електричну енергію для суб`єктів господарської діяльності та приватних домогосподарств, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.08.2019 у справі № 1817, оскільки твердження відповідача щодо подання позивачем незареєстрованої декларації про готовність об`єкта при поданні заяви про встановлення «зеленого» тарифу є необґрунтованим та незаконним.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 27.01.2021 адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 433 від 18.02.2020 «Про відмову у встановленні «зеленого» тарифу Товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» (Сокирянська ГЕС). Зобов`язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» від 26.12.2018 щодо затвердження «зеленого» тарифу суб`єкту господарювання з врахуванням висновків, зазначених у рішенні суду. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. При прийнятті рішення суд першої інстанції виходив з того, що декларація № ВН143143550329, що була надана як додаток до заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» щодо встановлення «зеленого» тарифу на відпуск електричної енергії Сокирянською ГЕС є належною, з огляду на те, що на ній міститься надпис, виконаний рукописним методом «Департамент ДАБІ у Вінницькій області 22.12.2014 № ВН 143143550329». Водночас суд вказав, що відсутність інформації про реєстрацію декларації № ВН143143550329 в реєстрі є результатом протиправного не поновлення реєстрації скасованих декларацій ДАБІ України на підставі рішення суду у справі № 802/2080/16-а, та не є обов`язком позивача щодо внесення у реєстр даних поновлення про реєстрацію декларації № ВН143143550329. З урахування чого, суд першої інстанції дійшов висновку, що наявні підстави для визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови. Згідно висновків суду першої інстанції на протиправність оскаржуваного рішення вказують дії відповідача щодо позбавлення позивача бути присутнім на засіданні комісії при розгляді питання щодо відмови у встановленні тарифу.

Суд першої інстанції з метою невтручання в дискреційні повноваження відповідача дійшов висновку, що правильним і ефективним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» від 26.12.2018 щодо затвердження «зеленого» тарифу суб`єкту господарювання.

5. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 26.05.2021 апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишено без задоволення. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» задоволено повністю. Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.01.2021 в частині зобов`язання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повторно розглянути заяву - скасовано та прийнято в цій частині нову постанову. Позов задоволено повністю. Зобов`язано Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг встановити «зелений» тариф на виробництво електричної енергії Сокирянською гідроелектростанцією позивача відповідно до Закону України «Про альтернативні джерела енергії», згідно заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» щодо затвердження «зеленого» тарифу суб`єкту господарювання від 26.12.2018. Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 27.01.2021 в частині задоволення позову залишено без змін.

6. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що ефективним засобом юридичного захисту прав позивача у спірних правовідносинах є зобов`язання відповідача встановити «зелений» тариф на виробництво електричної енергії Сокирянською гідроелектростанцією позивача відповідно до Закону України «Про альтернативні джерела енергії», згідно заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» щодо затвердження «зеленого» тарифу суб`єкту господарювання від 26.12.2018.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

7. У касаційній скарзі відповідач наголошує, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій прийняті за неправильного застосування норм матеріального права та з грубим порушенням норм процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

8. Підставою касаційного оскарження судових рішень позивач вказує пункти 1, 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Так, скаржник зазначає, що судами не враховано правові висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 17.12.2019 у справі № 826/6713/18, у якій зазначено, що вирішення питання про зобов`язання встановити економічно обґрунтований тариф, є необґрунтованим втручанням у дискреційні повноваження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; у постанові Верховного Суду від 14.05.2018 у справі № 800/274/17 та від 07.02.2018 у справі № 800/546/17, у яких зазначено про неможливість втручання судом у повноваження суб`єкта владних повноважень при здійсненні ним своєї компетенції, зокрема, якщо такий суб`єкт приймає рішення колегіально (шляхом особистого голосування членів такого органу).

Обґрунтовуючи посилання на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, заявник вказує, що станом на дату подання касаційної скарги відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування статті 19 Конституції України (а саме те, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг має діяти виключно на підставі та в межах Конституції України та законів України); частини п`ятнадцятої статті 9-1 Закону України «Про альтернативні джерела енергії» (а саме те, що підтвердженням факту та дати введення в експлуатацію об`єкта електроенергетики є зареєстрована відповідно до законодавства декларація про готовність об`єкта до експлуатації); пункту 2.1 Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу на електричну енергію для суб`єктів господарської діяльності, споживачів електричної енергії, у тому числі енергетичних кооперативів, та приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.08.2019 № 1817 (а саме те, що для встановлення «зеленого» тарифу суб`єкт господарювання подає до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг копію зареєстрованої декларації про готовність об`єкта, видану відповідно до Порядку № 461; щодо того чи може державний орган приймати до уваги декларацію про готовність об`єкта в експлуатацію, якщо інформація про неї не міститься у електронному Реєстрі дозвільних документів ДАБІ); пунктів 6.5 та 7.5-7.7 Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 06.12.2016 № 2133, а саме щодо того чи можуть дії Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг свідчити про позбавлення Ліцензіата права бути присутнім на засіданні, надати пояснення та належним чином захистити свої права, враховуючи те, що відповідно до вимог Регламенту участь Позивача не визначена обов`язковою при розгляді питання щодо відмови у встановленні тарифу.Крім того, відповідач посилається на не дослідження судами у справі доказів, що є порушенням норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи та відповідно до статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування судових рішень з направленням справи на новий розгляд.

Позиція інших учасників справи

9. У відзиві на касаційну скаргу позивач заперечує всі доводи касаційної скарги, вважає їх немотивованими, а вимоги - необґрунтованими, просить залишити судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін, а скаргу - без задоволення.

Рух касаційної скарги

10. Ухвалою Верховного Суду від 13.07.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

11. Ухвалою Верховного Суду від 17.05.2022 призначено справу до касаційного розгляду в порядку письмового провадження.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

12. Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» є учасником оптового ринку електричної енергії України, що підтверджується Ліцензією Серія АЕ № 288023, а також власником Сокирянської ГЕС), яка розташована на річці Удич (Вінницька область, Теплицький район, с. Сокиряни) і після капітального ремонту введена в експлуатацію в IV кварталі 2014 року.

13. З 2014 року до 2018 року по технічним причинам внаслідок виявлення недоліків гідротехнічного обладнання та потреби його заміни ГЕС не виробляла електричну енергію в зв`язку з оформленням дозвільних документів. Отже, у цей період позивач не подавав відповідачу матеріали для встановлення «зеленого» тарифу.

14. У подальшому, позивачем придбано нове гідротехнічне обладнання (гідротурбіна вертикальна ZD680-LH-80 потужністю 88,9 кВт та асинхронний генератор АИР280S8У3 потужністю 90 кВт), яке змонтоване на ГЕС у 2017 році.

15. 31.07.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» подало заяву № 31/07-3 щодо внесення змін до ліцензованої діяльності, в зв`язку з заміною гідротехнічного обладнання та генератора, додавши до неї документи, передбачені п. 1.6 Ліцензійних умов, в частині та на підтвердження здійснених змін.

16. Одночасно, у відповідності до вимог Порядку встановлення, перегляду та припинення дії «зеленого» тарифу на електричну енергію для суб`єктів господарської діяльності та приватних домогосподарств, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 02.11.2012 № 1421 (у редакції постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2013 № 251), позивачем була подана заява щодо встановлення «зеленого» тарифу ГЕС.

17. Листом № 7747/21.2/7-18 від 28.08.2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повідомила позивача про не виконання ним вимог пункту 2 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 № 309. Крім того, для врахування Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повідомила Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» щодо заміни електрогенеруючого обладнання, було рекомендовано надати до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг відомість про місця та засоби провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії (додаток 2 до Ліцензійних умов) із зазначенням у ній встановленої потужності електрогенеруючого обладнання з урахуванням вимог пункту 1.4 Ліцензійних умов, а також засвідчені копії документів, що підтверджують право власності, господарського відання, користування, лізингу або на підставі договору концесії новозаявленими засобами провадження господарської діяльності у місцях провадження господарської діяльності, зокрема встановлених на Придністрянській та Сокирянській ГЕС, та засвідчені копії сторінок Технічних паспортів електрогенеруючого обладнання, що підтверджують встановлену потужність новозаявленого електрогенеруючого обладнання (у разі відсутності технічного паспорту - інші документи, що підтверджують їх технічні характеристики).

18. Листом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 7871/17.3/7-18 від 31.08.2018 повідомлено, що питання щодо встановлення «зеленого» тарифу суб`єкту господарювання Товариству з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» (Сокирянська ГЕС) буде розглянуте після врахування повідомлення щодо заміни електрогенеруючого обладнання Товариством з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи».

19. 16.10.2018 листом № 16/10-1 Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» направило на адресу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг документи на підтвердження встановленої потужності згідно відомості про місця та засоби провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії.

20. За наслідками розгляду відповідних заяв позивача, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг листом № 12050/17.3.1/7-18 від 14.12.2018 повернуло заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» щодо встановлення «зеленого» тарифу на відпуск електричної енергії «Сокирянською ГЕС» і додані до неї документи та запропонувало позивачу здійснити дії, передбачені чинним законодавством у сфері містобудування та ліцензування господарської діяльності.

21. У листі № 12050/17.3.1/7-18 від 14.12.2018 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг зазначила, що відповідно до договору купівлі-продажу від 08.12.2016 Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» було придбано двигун асинхронний АИР280S8У3, який за інформацією товариства змонтований на об`єкті. Разом з тим, відповідно до акту приймання виконаних будівельних робіт (Акт № 26) здійснено монтаж гідротурбіни вертикальної та генератора потужністю 55 кВт. Таким чином, на вже введеному в експлуатацію об`єкті електроенергетики була змінена електрогенеруюча потужність шляхом заміни електричного генератора. При цьому, при аналізі доданих до заяви документів, була виявлена невідповідність технічних паспортів, що надані до заяви про встановлення «зеленого» тарифу та заяви щодо коригування загальної встановленої потужності електрогенеруючого обладнання.

22. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг також зазначила, що будівельні роботи, пов`язані із заміною електрогенеруючого обладнання, які були проведені на об`єкті електроенергетики в 2017 році та призвели до збільшення потужності Сокирянської ГЕС, є реконструкцією об`єкта електроенергетики. Виконання таких робіт потребує оформлення дозвільної документації, що засвідчує початок проведення будівельних робіт та їх завершення.

23. 26.12.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» звернулось до відповідача із листом № 26/12-1, в якому повідомило про приведення у відповідність документації, додану до заяви про коригування або підтвердження загальної встановленої потужності ГЕС та заяви про встановлення «зеленого» тарифу.

24. Крім того, у даному листі Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» також проінформувало Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про те, що вказана в акті від 05.04.2017 інформація щодо потужності генератора в 55 кВт. є лише технічною помилкою. Також зазначило, що заміна аналогічного обладнання Сокирянської ГЕС відповідає виду будівельних робіт, що зазначені в «Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017 № 406.

25. З огляду на викладене, Товариство з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» просило повторно розглянути заяву з пакетом документів щодо затвердження «зеленого» тарифу суб`єкту господарювання.

26. Листом № 1603/21.2/7-19 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг повідомила позивача про те, що прийняття виваженого рішення щодо коригування встановленої загальної ліцензованої електроенергетичної потужності Товариства з обмеженою відповідальністю «Грін Енерджи» можливе лише після надання всіх необхідних документів згідно з Ліцензійними умовами, зокрема копій документів, що підтверджують право власності або користування заявленими засобами провадження у місцях провадження господарської діяльності, уточнених відомостей та документів, що підтверджуються реконструкцію об`єктів електроенергетики.


................
Перейти до повного тексту