1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2022 року

м. Київ

справа № 522/22134/17

адміністративне провадження № К/9901/6463/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу № 522/22134/17

за позовом Комунального підприємства "Теплопостачання міста Одеси" до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про скасування припису та постанови, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Приморського районного суду м. Одеси від 04 липня 2018 року (суд у складі головуючої судді - Чернявської Л.М.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року (колегія суддів у складі головуючої судді - Вербицької Н.В., суддів: Джабурії О.В., Кравченка К.В.),

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 23 листопада 2017 року Комунальне підприємство «Теплопостачання міста Одеси» звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, у якому просило:

- скасувати припис управління Державного архітектурно - будівельного контролю Одеської міської ради від 20.10.2017 року про усунення КП "Теплопостачання міста Одеси" порушення вимог законодавства в сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів;

- скасувати постанову № 123/17/502вих від 03.11.2017 року управління Державного архітектурно - будівельного контролю Одеської міської ради про накладення на КП "Теплопостачання міста Одеси" штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

2. Позовна заява мотивована тим, що КП "Теплопостачання міста Одеси" не є замовником чи підрядником будівництва цеху емальованих труб, перевірку якого проводив відповідач. Відтак, позивача протиправно притягнуто до відповідальності за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 04 липня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 23 січня 2019 року, позов задоволено.

Скасовано припис Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 20 жовтня 2017 року про усунення Комунальним підприємством «Теплопостачання міста Одеси» порушення вимог законодавства в сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів.

Скасовано постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради № 123/17/502вих від 03 листопада 2017 року про накладення на Комунальне підприємство «Теплопостачання міста Одеси» штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

4. Рішення судів мотивовані тим, що відповідачем було притягнуто до відповідальності неналежного суб`єкта містобудування.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення. У задоволенні позову відмовити повністю.

6. Касаційна скарга аргументована тим, що Комунальне підприємство «Теплопостачання міста Одеси» є правонаступником Комунального підприємства «Одестеплокомунеренго», оскільки саме позивачу було в подальшому передано до господарського відання об`єкт незавершеного будівництва, на якому проводилась перевірка відповідачем.

7. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Гімона М.М., суддів: Анцупової Т.О., Мороз Л.Л. ухвалою від 15 квітня 2019 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

8. На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 27 червня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді Гімона М.М., було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., Стеценко С.Г., Тацій Л.В.

9. Ухвалою Верховного Суду від 17 травня 2022 було прийнято до провадження вищезазначену касаційну скаргу та признячено її до розгляду в порядку письмового провадження.

10. Позивач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. 25 вересня 2017 року КП «Теплопостачання міста Одеси» листом № 02/01-01-791 повідомило Одеську міську раду та управління ДАБК Одеської міської ради про те, що на його території по вул. Варненська, 27 знаходиться об`єкт незавершеного будівництва «Цех емальованих труб», що належить ПАТ «Одестеплокомуненерго».

У листі також зазначено, що вказаний об`єкт у 1999 році проданий управлінням Одеської обласної ради у справах майна та інвестицій по договору купівлі-продажу від 22 жовтня 1999 року на умовах завершення будівництва. Направлення позивачем цього листа викликано тим, що зазначений об`єкт руйнується та створює небезпеку для персоналу, відвідувачів та транспортних засобів позивача.

12. На підставі наказу начальника управління ДАБК Одеської міської ради №01-13/356 від 29 вересня 2017 року та листа позивача, відповідачем проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті незавершеного будівництва "Цех емальованих труб" за адресою м.Одеса, вул.Варненська,27, за результатами якої складено акт № 001017.

13. З акту перевірки вбачається, що на об`єкті "Цех емальованих труб" позивачем виконані будівельні роботи з будівництва двох нежитлових приміщень складу, прилеглих до існуючих будівель та споруд, без отримання відповідних документів, які дають право виконувати будівельні роботи.

14. 20 жовтня 2017 року відповідачем складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та винесено припис КП "Теплопостачання міста Одеси" про усунення виявлених порушень, а саме - привести земельну ділянку у первинний стан шляхом демонтажу будівлі за даною адресою ("Цех емальованих труб" м. Одеса, вул.Варненська,27) до 20 грудня 2017 року.

15. За результатами розгляду матеріалів перевірки 03 листопада 2017 року в.о. начальника управління ДАБК Одеської міської ради Якименко Р.К. винесено постанову про накладення штрафу на КП "Теплопостачання міста Одеси" за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 123/17/502вих, якою КП "Теплопостачання міста Одеси" визнано винним у вчинені правопорушення, передбаченого п.2 ч.2 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф у розмірі 60 624 грн.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

16. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

17. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

18. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

19. За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

20. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

21. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав її задоволення з огляду на наступне.

Повноваження Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради у спірних правовідносинах регулюються, зокрема, Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон № 3038-VI) та Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі - Порядок № 553).

Згідно з ч. 1, 2, 3 ст. 41 Закону № 3038-VI державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.


................
Перейти до повного тексту