ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2022 року
м. Київ
справа №676/1467/17
адміністративне провадження № К/9901/48484/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Шарапи В.М.,
суддів Стеценка С.Г., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04.04.2018 (головуючий суддя Драчук Т.О., судді: Полотнянко Ю.П., Загороднюк А.Г.)
у справі №676/1467/17
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області,
треті особи: Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області, Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. В березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (з подальшим уточненням позовних вимог) щодо зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області з 01.01.2016 здійснити перерахунок, стягнувши недоотриману суму, та виплачувати пенсію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова КМУ №988) та наданої довідки Головним управлінням Національної поліції в Хмельницькій області №133 від 23.02.2017.
2. Постановою Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 08.12.2017 адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо не проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2016; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області здійснити перерахунок з 01.01.2016 та виплату призначеної ОСОБА_1 пенсії відповідно до Постанови КМУ №988 та довідки про грошове забезпечення для нарахування (перерахування) пенсії №133 від 23.02.2017 Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області та виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії починаючи з 01.01.2016. В задоволені решти позовних вимог відмовлено.
3. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04.04.2018 скасовано постанову Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 08.12.2017 та прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що:
4.1. З 2014 року позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та отримує пенсію згідно з Законом України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ).
4.2. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.10.2016 у справі №676/1910/16-а за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області про визнання дій протиправними: зобов`язано Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області виготовити та надати ОСОБА_1 довідку про розмір грошового забезпечення з повною реальною інформацією згідно Постанови КМУ №988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення, а саме: посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за виконання особливо важливих завдань, надбавки за службу в умовах режимних обмежень, надбавки за оперативно-розшукову діяльність, надбавки за службу в спеціальних підрозділах по боротьбі з організованою злочинністю, премії.
4.3. Відповідно до довідки Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області №133 від 23.02.2017 року про грошове забезпечення для нарахування (перерахунку) пенсії за посадою на день звільнення помічника начальника районного відділу - оперативного чергового чергової частини штабу Кам`янець-Подільського районного відділу УМВС в Хмельницькій області, яка за своїми функціональними обов`язками наближена до старшого інспектора відділу (відділення) поліції, відповідно до Постанови КМУ №988, який становить 7 598 грн. (посадовий оклад + оклад за військовим (спеціальним) званням +надбавка за вислугу років 40% + надбавка за роботу в умовах режимних обмежень 10% + премія 16%). Зазначену довідку видано на виконання постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 20.10.2016 у справі №676/1910/16-а.
4.4. 05.12.2016, 01.02.2017 та 04.03.2017 ОСОБА_1 звертався до відповідача з заявою про проведення перерахунку розміру пенсії, у зв`язку із наданою Головним управління Національної поліції в Хмельницькій області довідкою.
4.5. Листами № 1043/С-8 від 28.12.2016, № 83/С-8 від 17.02.2017 та №147/С-8 від 17.03.2017 у такому перерахунку ОСОБА_1 було відмовлено.
4.6. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
5. Суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги, виходив із того, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, внаслідок чого порушив гарантоване державою право ОСОБА_1 на пенсійне забезпечення. Зазначив, що посилання відповідача на відсутність виділення коштів з Державного бюджету України як на обґрунтовану підставу для затримки проведення перерахунку та виплати пенсії позивачу суперечать нормам Закону №2262-ХІІ та Порядку №45.
6. Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області діяло в межах та спосіб передбачений законом, а його відмова в перерахунку пенсії позивачу відповідно довідки Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області №133 від 23.02.2017 відповідає діючому законодавству, оскільки згідно Порядку №45 уповноваженим органом, який готує для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи була ліквідаційна комісія УМВСУ в Хмельницькій області.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. Позивач - ОСОБА_1 , подав касаційну скаргу на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 04.04.2018, в якій просить її скасувати та залишити в силі постанову Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 08.12.2017.
7.1. Відповідно до змісту касаційної скарги позивач вважає, що суд апеляційної інстанції визнав його право на перерахунок пенсії, однак скасував рішення суду першої інстанції, яким позов задоволено. Вказав, що підставою для проведення перерахунку пенсії може бути рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, та заява пенсіонера і додані до неї документи.
8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач не погодився із касаційною скаргою, вважав її необґрунтованою, а рішення суду апеляційної інстанції законним та обґрунтованим.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
9. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
10. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
11. Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Відповідно до частини 4 статті 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
13. Законом №900-VIII статтю 63 Закону №2262-XII доповнено новою частиною такого змісту: «Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських».
14. Статтею 51 Закону №2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії.