ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2022 року
м. Київ
справа № 0840/2713/18
адміністративне провадження № К/9901/7458/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2018 року (суддя Лазаренко М.С.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року (колегія суддів: Ясенова Т.І., Суховаров А.В., Головко О.В.) у справі № 0840/2713/18 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області до Відділу освіти, молоді, спорту та культури і туризму Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області, третя особа - Відділ освіти, молоді та спорту Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області, про стягнення капіталізованих платежів,
УСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області звернулось до суду з адміністративним позовом до Відділу освіти, молоді, спорту та культури і туризму Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Відділ освіти, молоді та спорту Чернігівської селищної ради Чернігівського району Запорізької області, в якому просило стягнути з відповідача суму капіталізованих платежів в розмірі 80 942,4 грн.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02.10.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.02.2019, у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з судовими рішеннями позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що Токмацьким відділенням УВД ФСС України у Запорізькій області з 01.03.2018 призначено ОСОБА_1 перераховану щомісячну страхову виплату, страхувальником визначено Відділ освіти. Оскільки 09.04.2018 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи відповідача в результаті ліквідації, виникла потреба в капіталізації коштів для відшкодування шкоди, що завдана умовами виробництва ОСОБА_1 в сумі 80942,40 грн. Вказує, що Управління звернулось до ліквідаційної комісії Відділу освіти з заявою про грошові вимоги з капіталізації платежів, проте отримало відмову у задоволенні грошових вимог з капіталізації коштів.
Ухвалою Верховного Суду від 25.03.2019 відкрито касаційне провадження.
У поданому відзиві відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
Дослідивши в межах касаційного перегляду касаційну скаргу, колегія суддів дійшла висновку, що вона задоволенню не підлягає з таких підстав.
Судами встановлено, що 14.10.2004 на території Чернігівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ім. А. М. Темника стався нещасний випадок на виробництві з вчителем трудового навчання ОСОБА_1 , за наслідком якого було складено Акт №1 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом.
В якості страхувальника в Акті про нещасний випадок, повязаний з виробництвом зазначено Відділ освіти.
Постановою Токмацького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області від 06 березня 2018 року потерпілому ОСОБА_1 призначено перераховану щомісячну страхову виплату у розмірі 562,10 грн. Виплату запроваджено з 01 березня 2018 року безстроково.
09.04.2018 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи - Відділу освіти, молоді, спорту та культури і туризму Чернігівської районної державної адміністрації Запорізької області в результаті ліквідації та зазначено, що кредитори мають право подати свої кредиторські вимоги в термін до 30.05.2018.
У матеріалах справи міститься розрахунок потреби у капіталізації коштів відповідача для розрахунку з потерпілими на виробництві станом на 07 травня 2018 року, відповідно до якого потреба в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілим ОСОБА_1 становить 80942,40 грн.
Позивач звертався до відповідача із заявою про грошові вимоги з капіталізації платежів від 24.05.2018 №06-2273, на яку отримав відповідь про відмову у задоволенні грошових вимог з капіталізації коштів, що слугувало підставою для звернення до суду із цим позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку про їх безпідставність, оскільки виконання функцій та обов`язків, які до 2018 були покладені на відділ освіти, молоді та спорту Чернігівської районної адміністрації, в тому числі і щодо відрахування коштів до Фонду соціального страхування України станом на час звернення позивача до суду передано до Чернігівської селищної ради. Отже, відповідач є органом публічної влади, а відтак його ліквідація пов`язана з передачею відповідних функцій іншій особі публічного права.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).
Відповідно до частин першої та другої статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Положення статті 11 Закону № 1105-XIV визначають джерела формування коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків, зокрема, страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765 затверджено Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю (далі - Порядок № 765).
Пунктом 1 Порядку № 765 встановлено, що відповідно до цього Порядку здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.
Разом з тим, як встановлено судами попередніх інстанцій, протягом 2003-2017 років фінансування закладів освіти Чернігівського району (загальноосвітні школи, навчально-виховні комплекси), серед іншого і Чернігівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 ім. А. М. Темника, в якій стався нещасний випадок на виробництві, здійснювались за рахунок коштів місцевого бюджету Чернігівського району згідно прийнятих сесіями районної ради Чернігівського району рішень на відповідний бюджетний рік.
Чернігівська селищна рада прийняла рішення від 12.10.2016 №01 про об`єднання з територіальними громадами сіл району в Чернігівську селищну територіальну громаду Чернігівського району Запорізької області з адміністративним центром у смт.Чернігівка.
Рішенням районної ради від 24.10.2017 №1 «Про передачу об`єктів спільної власності територіальних громад селищ, сіл Чернігівського району Запорізької області» вирішено, що всі комунальні установи в тому числі і опорний навчально-виховний заклад Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. А. М. Темника Чернігівської районної ради Запорізької області (колишня Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. А.М. Темника Чернігівського районної ради Запорізької області) передано до спільної власності селищної ради та внесено зміни до Статутів в частині засновництва на підставі рішення Чернігівської селищної ради від 26.01.2018.