1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2022 року

м. Київ

справа № 420/5932/18

адміністративне провадження № К/9901/19423/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Підприємства "Союз" у вигляді приватного підприємства на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06.02.2019 (суддя Потоцька Н.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019 (колегія суддів: Єщенко О.В., Димерлій О.О., Коваль М.П.) у справі №420/5932/18 за позовом Підприємства "Союз" у вигляді приватного підприємства до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними,

УСТАНОВИВ:

Підприємство "Союз" у вигляді приватного підприємства звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому просило визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із здійснення в період квітень-серпень 2018 року заходів державного контролю шляхом проведення перевірок дотримання Підприємством "Союз" у вигляді приватного підприємства вимог земельного законодавства щодо виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту з земельної ділянки комунальної власності, площею 1,1192 га, що розташована на території Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, за кадастровим номером 5122783200:01:002:1971 .

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.02.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06.06.2019, у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивачем подано касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що Держгекадастр та його територіальні органи є органами державного нагляду (контролю), оскільки здійснюють державний нагляд (контроль) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, тому на них поширюються положення і Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Вказує, що перевірка позивача була проведена з порушенням та за відсутності на те підстав, визначених Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Ухвалою Верховного Суду від 16.07.2019 відкрито касаційне провадження.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить в її задоволенні відмовити, а судові рішення залишити без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами встановлено, що з квітня 2015 року за ПП "Союз" зареєстровано право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5122783200:01:002:1971, цільове призначення - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання - для будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства.

21.03.2018 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області надійшов лист Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області про порушення ПП "Союз" вимог земельного законодавства.

10.04.2018 Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області видано наказ №274-ДК "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту з земельної ділянки комунальної власності, площею 1,1192 га, що розташована на території Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, за кадастровим номером 5122783200:01:002:1971 ".

На виконання вказаного наказу старшим інспектором з контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства про охорону земель та державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства про охорону земель проведено перевірку ПП "Союз" з питань дотримання вимог земельного законодавства, за результатом якої складено акт від 10.07.2018 №274-ДК/425/АП/09/01/-18.

Зазначеною перевіркою встановлено порушення ПП "Союз" в особі директора ОСОБА_1. п. "и" ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України, в результаті чого знято та перенесено ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на земельній ділянці без спеціального дозволу.

Вказані обставини стали підставою для складання у відношенні директора ПП "Союз" ОСОБА_1 протоколу від 15.08.2018 №274-ДК/0152П/07/01/-18 про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 53-3 КУпАП з призначенням справи про адміністративне правопорушення на 20.08.2018 о 10:00 годині у приміщенні Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Розглянувши вказані матеріали перевірки, заступником головного інспектора з контролю за використанням та охороною земель винесено постанову від 23.08.2018 №274-ДК/0154По/08/01/-18, якою директора ПП "Союз" ОСОБА_1 визнано винною у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 53-3 КУпАП. Провадження у справі про притягнення директора ПП "Союз" ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності закрито у зв`язку із закінченням строку притягнення до адміністративної відповідальності.

Разом з цим, у травні контролюючим органом проведено обстеження вищенаведеної земельної ділянки, за результатом якого складено акт від 07.05.2018 року №274-ДК/180/АО/10/01-18, зазначивши наявність на земельній ділянці металевих споруд, асфальтного покриття, насипів ґрунту та ознак зняття родючого шару ґрунту.

Не погоджуючись із проведенням вказаних обстеження, перевірки та складанням протоколу, посилаючись на неправомірність і безпідставність таких дій контролюючого органу, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що оскаржувані дії Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Одеській області здійснені, зокрема, у межах повноважень, відповідно до закону та з дотриманням встановленої процедури.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Згідно із частинами першою та другою статті 2 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно зі статтею 188 ЗК України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Так, згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності.


................
Перейти до повного тексту