ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2022 року
м. Київ
справа № 826/6106/17
адміністративне провадження № К/9901/9624/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №826/6106/17
за позовом ОСОБА_1
до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація)
треті особи Комунальне підприємство «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація)
про визнання протиправним та скасування наказу
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.12.2019 (головуючий суддя Арсірій Р.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2020 (колегія у складі: головуючого судді Кучми А.Ю., суддів Аліменка В.О., Бєлової Л.В.),-
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи: Комунальне підприємство «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) №137 від 27.04.2017 «Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об`єкта до експлуатації»;
- зобов`язати Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) поновити реєстрацію: 1) Декларації про початок виконання будівельних робіт «Реконструкція приміщень нежитлового будинку (літ.Б) під кафе за адресою: вулиця Спаська, 2 у Подільському районі міста Києва » від 27.11.2014 №КВ082143310633; 2) Декларації про готовність об`єкта до експлуатації «Реконструкція приміщень нежитлового будинку (літ.Б) під кафе за адресою: вулиця Спаська, 2 у Подільському районі міста Києва » від 30.01.2015 №КВ142150300180.
2. Позов обґрунтований протиправністю спірного наказу, яка на думку позивача полягає, у прийнятті його з порушенням вимог закону, а саме без проведення перевірки. Вказує, що спірний об`єкт, не є малою архітектурною формою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.12.2019 у задоволенні позову відмовлено.
4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2020 рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.12.2019 залишено без змін.
5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відповідач здійснив перевірку спірного об`єкта за адресою: м. Київ, вул. Спаська, 2 (літ.Б) шляхом здійснення виїзду за вказаною адресою, однак під час вказаного позапланового контрольного заходу дозвільна документація надана не була; згідно інформації, наданої відповідачу ДАБІ України та БТІ, документи, що підтверджують прийняття спірного об`єкту в експлуатацію не надходили. Враховуючи встановлені обставини у сукупності, спірний наказ відповідача є законним та обґрунтованим, прийнятий в межах повноважень, а відтак позовна вимога про визнання його протиправним та скасування задоволенню не підлягає, а друга позовна вимога є похідною від першої в задоволенні якої відмовлено, тому теж підлягає залишенню без задоволення. Суди відхилили посилання позивача, які, на його думку, підтверджують відсутність встановлення порушень до винесення наказу, самим контролюючим органом, оскільки спірний наказ прийнятий до складання акту (наказ - 27.04.2017, акт - 11.05.2017), оскільки висновки акту не спростовують, а навпаки підтверджують повідомлену в листах уповноважених органах інформацію щодо встановлених порушень у сфері містобудівної діяльності.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з указаними судовими рішеннями, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.12.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2020, в якій просив скасувати вказані рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.
7. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначає, що позивачем було проведено реконструкцію об`єкта нерухомого майна, право власності на яке визнано рішенням господарського суду. Вказує, що оскаржуваний у справі наказ було прийнято відповідачем до встановлення наявності порушення позивачем норм закону, оскільки наказ було прийнято 27.04.2017, а факт порушення було встановлено 11.05.2017 (дата складання акту перевірки).
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. 02.04.2020 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.
9. Ухвалою Верховного Суду від 08.04.2020 вказану касаційну скаргу залишено без руху та надано скаржнику строк у десять днів з моменту закінчення строку дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) для усунення її недоліку.
10. На виконання вимог ухвали від 08.04.2020 скаржником була направлена заява про усунення недоліків, однак недоліки було усунуто не в повному обсязі, у зв`язку з чим ухвалою Верховного Суду від 06.08.2020 продовжено скаржнику строк на усунення недоліку касаційної скарги у справі до 31.08.2020.
11. Скаржником вимоги ухвали суду виконано, усунуто вказані недоліки.
12. Ухвалою Верховного Суду від 10.09.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.12.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.02.2020.
13. Ухвалою Верховного Суду від 17.05.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 18.05.2022.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Як встановлено судами попередніх інстанцій, на підставі звернення Громадської організації «Наша влада» №27 від 20.04.2017 щодо можливого порушення законодавства України у сфері регулювання містобудівної діяльності (т.1 а.с. 114-116) відповідачем здійснено перевірку повідомлених у зверненні обставин шляхом проведення позапланової перевірки та направлення запитів до уповноважених органів.
15. Наказом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) № 272 від 25.04.2017 Управлінню контролю за будівництвом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) доручено проведення позапланової перевірки ФОП « ОСОБА_2 », (ідентифікаційний номер: АДРЕСА_2 ), ТОВ «У-Б-С» (код ЄДРПОУ: 33998609, вул. Грушевського, 28/2-а, н/п 43, 01021) на предмет дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об`єкті будівництва «Реконструкція приміщень нежитлового будинку (літ.Б) під кафе по вул. Спаська, 2 у Подільському районі м. Києва ». Також, оформити направлення для проведення позапланової перевірки.
16. Відповідачем прийнято спірний наказ №137 від 27.04.2017 про скасування реєстрації декларацій про початок виконання будівельних робіт та про готовність об`єкта до експлуатації.
17. Вказаним наказом скасовано декларацію про початок виконання будівельних робіт «Реконструкція приміщень нежитлового будинку (літ.Б) під кафе за адресою: вулиця Спаська, 2 у Подільському районі міста Києва » від 27.11.2014 №КВ082143310633 та декларацію про готовність об`єкта до експлуатації «Реконструкція приміщень нежитлового будинку (літ.Б) під кафе за адресою: вулиця Спаська, 2 у Подільському районі міста Києва » від 30.01.2015 №КВ142150300180.
18. В подальшому, на виконання наказу № 272, 10.05.2017 відповідачем складено направлення для проведення позапланової перевірки б/н. Строк проведення перевірки з 10.05.2017 по 12.05.2017.
19. Крім того, відповідачем в рамках перевірки до Державної архітектурно-будівельної інспекції України скеровано звернення №073-3739 від 27.04.2017 про надання інформації щодо наявності у ФОП ОСОБА_2 документів, які дають право на виконання будівельних робіт, та документів, які підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, на об`єкт будівництва за адресою: м. Київ, вул. Спаська, 2 .
20. Листом від 27.04.2017 за №40-302-10/3649 Державна архітектурно-будівельна інспекція України повідомила Департамент про те, що ФОП ОСОБА_2 до 20.05.2011 не звертався для отримання документів, які дають право на виконання будівельних робіт, та документів, які підтверджують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів. Разом з тим, згідно даних єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів Держархбудінспекції, введення якого розпочато 20.05.2011, наявна інформація щодо реєстрації замовнику будівництва - ФОП ОСОБА_2 декларації про початок виконання будівельних робіт від 27.11.2014 № КВ 082143310633 «Реконструкція приміщень нежитлового будинку (літ.Б) під кафе за адресою: вул. Спаська, 2 у Подільському районі м. Києва » та декларації про готовність об`єкта до експлуатації від 30.01.2015 № КВ 142150300180 на вищевказаний об`єкт будівництва. Вказаний лист згідно відмітки відповідача отриманий 27.04.2017 за вх. №073/3245.
21. Також комунальним підприємством Київської міської ради Київським міським бюро технічної інвентаризації до Департаменту (відповідача) направлено лист вих. № 062/14-5030 (И-2017) від 27.04.2017, який останнім, згідно відмітки отримано 27.04.2017 за вх. № 073/3244. Даним листом бюро надано засвідчені копії поверхового плану та експлікації з інвентаризаційної справи за адресою: вул. Спаська, 2 літ. Б Подільського району. Згідно наданих копій розпорядження про присвоєння поштової адреси в БТІ не подано. Дозвільна документація на будівництво в БТІ не подана. Акт про прийняття в експлуатацію до БТІ не подано. Документи про відведення земельної ділянки в БТІ не подані.
22. Під час виїзду посадової особи Департаменту на місце проведення перевірки вул. Спаська, 2 встановлено експлуатацію закладу громадського харчування « ІНФОРМАЦІЯ_1 » загальною площею 94,4 кв. м. (відповідно до поверхового плану) з прибудовою приблизно 80 кв.м. Під час проведення перевірки проектна документація перевіряючому не надана. За наслідками проведення перевірки складено акт б/н від 11.05.2017.
23. Позивач вважаючи наказ №137 від 27.04.2017 протиправним, прийнятим з порушенням норм чинного законодавства, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
24. На підтвердження свого порушеного права, позивачем надано копію договору купівлі - продажу 1/2 частини нежитлового будинку за адресою м. Київ, вул. Спаська, 2 літ. Б загальною площею 96,7 кв.м.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
25. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
26. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
27. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначені Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон №3038-VI).
28. Статтею 5 Закону №3038-VI встановлено, що вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування.
29. У відповідності до положень частин першої, другої та п`ятої статті 26 цього Закону забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Згідно із частинами першою та другою статті 29 Закону №3038-VI основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником (частина 1 статті 31 зазначеного Закону).
30. Відповідно до вимог частини першої статті 34 Закону № 3038-VI замовник має право виконувати будівельні роботи після: 1) направлення замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю (далі - органи державного архітектурно-будівельного контролю), - щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування; 2) реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності; 3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.
31. Згідно з частиною першою статті 39 Закону №3038-VI прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I-III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.