1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

18 травня 2022 року

м. Київ

справа №640/11/20

адміністративне провадження № К/9901/28565/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №640/11/20

за позовом Дочірнього підприємства "Легіон-Безпека"

до Головного управління Держпраці у Київській області

про визнання протиправною та скасування постанови

за касаційною скаргою Дочірнього підприємства "Легіон-Безпека" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.06.2020 (головуючий суддя: Аблов Є.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 (колегія у складі: головуючого судді Бужак Н. П., суддів: Костюк Л.О., Кобаля М.І.),-

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Дочірнє підприємство "Легіон-Безпека" (далі - ДП "Легіон-Безпека") звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Головного управління Держпраці у Київській області, в якому просило суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці у Київській області про накладення штрафу від 03.12.2019 №КВ1831/1322/АВ/ТД/ФС/-675 у розмірі 2128230,00 грн.

2. В обґрунтування адміністративного позову позивач вказував на порушення процедури проведення інспекційного відвідування, а саме, що під час проведення перевірки посадові особи ГУ Держпраці у Київській області не надали копії наказу від 25.10.2019 №5323 та копії листа Служби безпеки України від 18.10.2019 №51/3/1-5359, на підставі яких проводилась перевірка. Також, у направленні на проведення перевірки відповідачем зазначений не об`єкт проведення перевірки, а адреса місцезнаходження. При цьому, перевірка проводилась не за адресою місцезнаходження, а за фактичною адресою позивача. Крім того, позивач посилається на те, що відповідачем було порушено порядок повідомлення про дату розгляду справи.

Що стосується встановлених ГУ Держпраці у Київській області під час проведення інспекційного відвідування порушень, позивач зазначав наступне. Висновки відповідача щодо порушення ним частин першої, третьої статті 24 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України) та постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу" від 17.06.2015 №413, а саме: допущення до роботи без укладання трудових договорів, оформлених наказом чи розпорядженням власника щодо працівників ДП «Легіон - Безпека» та неподання повідомлення про прийняття на роботу даних працівників до територіального органу Державної фіскальної служби за місцем обліку їх, як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за встановленою формою до початку роботи працівника, є необґрунтованими та не підтвердженими належними та допустимими доказами. Зазначив, що 29.10.2019 на підставі наказів про прийняття на роботу було здійснено допуск працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 до роботи. При цьому, на думку позивача, несвоєчасне подання повідомлень про прийняття на роботу не свідчить про те, що фактичний допуск до роботи здійснено без оформлення трудового договору. У той же час, інші працівники ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ДП «Легіон - Безпека» прийняло на роботу наказами від 30.10.2019 , 31.10.2019 та 04.11.2019, але попередньо, з вказаними працівниками були укладені договори цивільно - правового характеру.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.06.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з наступного.

Щодо процедурних порушень, допущених відповідачем в ході інспекційного відвідування, зазначено, що під час здійснення інспекційного відвідування інспекторами праці ГУ Держпраці у Київській області були пред`явлені уповноваженим особам ДП "Легіон - Безпека" відповідні службові посвідчення, а також направлення на проведення інспекційного відвідування від 25.10.2019 №1832. При цьому, Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженим постановою КМ України від 21.08.2019 №823 (далі - Порядок №823) не передбачено надання інспекторами праці документів, зазначених у направленні, зокрема, наказу про проведення перевірки або листа ГУ СБУ у м. Києві та Київській області від 18.10.2019 №51/3/1-5359, який став підставою перевірки. Таким чином, вимоги пункту 8 Порядку №823 щодо надання посвідчення та направлення ДП "Легіон - Безпека" інспекторами праці були виконані у повному обсязі.

Щодо встановлених відповідачем під час здійснення інспекційного відвідування порушень законодавства про працю, суди зазначили, що відносини з працівниками ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 та ОСОБА_17 , ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , які оформлені шляхом укладення цивільно - правових угод, за своїм характером фактично були трудовими, оскільки в укладених з вказаними особами цивільно-правових угодах не зазначено, який результат роботи повинен передати виконавець замовнику, а процес праці не передбачає будь-якого кінцевого результату, жодним пунктом договорів не встановлено обсяг виконуваної роботи у вигляді конкретних фізичних величин, які підлягають вимірюванню, що повинні були бути відображені в акті їх приймання. Не визначено у договорах і переліку завдань роботи, її видів, кількісних і якісних характеристик.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 30.10.2020 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ДП «Легіон-Безпека» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.06.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі №640/11/20, в якій скаржник просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

6. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків про відсутність порушень з боку відповідача під час проведення інспекційного відвідування, оскільки у направленні на проведення перевірки відповідачем зазначений не об`єкт проведення перевірки, а адреса місцезнаходження. При цьому, перевірка проводилась не за адресою місцезнаходження, а за фактичною адресою позивача. Крім того, скаржник посилається на те, що відповідачем було порушено порядок повідомлення про дату розгляду справи, оскільки у направленому відповідачем листі №43/3/19/ НОМЕР_1 про розгляд справи про накладення штрафу, не зазначено дати та часу розгляду справи про накладення штрафу за порушення законодавства про працю, тобто позивач був позбавлений можливості брати участь в розгляді зазначеної справи, почути свої права та обов`язки, бути вислуханим, надати заперечення, своєчасно здійснити захист своїх порушених прав, пред`явити факти й наводити аргументи та докази.

Також скаржник вказує, що ДП "Легіон-Безпека до серпня 2019 року не мало найманих працівників, єдиним замовником на надання послуг охорони, з яким був укладений договір щодо надання послуг охорони в серпні 2019 року, є КП "Київпастранс". А тому пояснення працівників ОСОБА_10 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , ОСОБА_14 , ОСОБА_17 про те, що вони працюють в ДП "Легіон-Безпека" раніше серпня 2019 року не відповідає дійсності. Зазначає, 29.10.2019 на підставі наказів про прийняття на роботу було здійснено допуск працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 до роботи. При цьому, на думку скаржника, несвоєчасне подання повідомлень про прийняття на роботу не свідчить про те, що фактичний допуск до роботи здійснено без оформлення трудового договору. Жодного судового рішення про визнання недійсними, нікчемними цивільно-правових договорів не існує. Висновки судів про те, що у матеріалах справи відсутні акти прийому наданих виконавцем робіт, а також документи, що підтверджують оплату замовником цих робіт, не відповідають дійсності, оскільки вказані документи містяться матеріалах справи.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7. 30.10.2020 у автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстрована вказана касаційна скарга.

8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.10.2020, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Стеценко С.Г., судді: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

9. Ухвалою Верховного Суду від 11.11.2020 вказану касаційну скаргу залишено без руху та встановлено десятиденний строк з дня отримання копії цієї ухвали для усунення недоліків шляхом зазначення підстави (підстав), на якій (яких) подається касаційна скарга з визначенням передбаченої статтею 328 КАС України підстави такого касаційного оскарження.

10. Скаржником вимоги ухвали суду про залишення касаційної скарги без руху виконано та усунуто зазначені в ній недоліки.

11. Ухвалою Верховного Суду від 09.12.2020 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ДП "Легіон-Безпека" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.06.2020 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 у справі №640/11/20.

12. Ухвалою Верховного Суду від 17.05.2022 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 18.05.2022.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Як встановлено судами попередніх інстанцій, ДП "Легіон-Безпека" є юридичною особою, основним видом діяльності якого є діяльність у сфері охорони громадського порядку та безпеки.

14. ГУ СБУ у м. Києві та Київській області листом від 18.10.2019 №51/3/1-5359 повідомило ГУ Держпраці у Київській області про те, що ГУ СБУ у м. Києві та Київській області за дорученням прокурора Київської місцевої прокуратури в рамках кримінального провадження №42019101060000291 від 19.09.2019 за ознаками вчинення правопорушення, передбаченого частиною п`ятою статті 191 Кримінального кодексу України, здійснюються слідчі (розшукові) заходи з документування протиправної діяльності у сфері надання послуг охорони на об`єктах, що перебувають у віданні Київської міської державної адміністрації. Під час виконання слідчих заходів задокументовано факт порушення роботодавцями, в особі ДП "Легіон - Безпека" та ПП "Регіональний охоронний союз", вимог чинного законодавства, передбачених статтею 24 КЗпП України під час надання послуг охорони особам, які не укладали трудові відносини.

15. На підставі вказаного листа, ГУ Держпраці у Київській області наказом від 25.10.2019 №5323 "Про проведення інспекційних відвідувань ДП "Легіон-Безпека" та ПП "Регіональний охоронний союз" доручено заступнику начальника (інспектору праці) відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно - правових актів управління з питань праці ГУ Держпраці у Київській області Дмитренко А.В. організувати проведення інспекційного відвідування у період з 29.10.2019 по 11.11.2019 на предмет не оформлення трудових відносин, зокрема у ДП "Легіон - Безпека", юридична адреса: 07301, Київська область, м. Вишгород, вул. Шолуденка, 6, офіс 15.

16. 25.10.2019 ГУ Держпраці у Київській області складено направлення на проведення перевірки №1831, яким у період з 29.10.2019 по 11.11.2019 направлено заступника начальника (інспектора праці) відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно - правових актів управління з питань праці ГУ Держпраці у Київській області Дмитренко А.В., головних державних інспекторів (інспекторів праці) відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно - правових актів управління з питань праці ГУ Держпраці у Київській області Ющенка В.П., Сідого Є.А., Романюка В.Р., Оверчук Р.Ю., Литвинюка Д.В., Павлова М.С. та Шевчука С.О. для проведення інспекційного відвідування на предмет дотримання вимог законодавства про працю ДП "Легіон - Безпека", юридична адреса: 07301, Київська область, м. Вишгород, вул. Шолуденка, 6, офіс 15.

17. 29.10.2019 ГУ Держпраці у Київській області складено вимогу про надання документів №1831, якою зобов`язано директора ДП "Легіон - Безпека" ОСОБА_18 у строк до 16:00 год. 31.10.2019 надати документи, необхідні для проведення інспекційного відвідування: 1) довідку про реєстрацію в органах статистики; 2) наказ про призначення керівника; 3) особова картка форми П-2 керівника Товариства; 4) колективний договір; 5) правила внутрішнього трудового розпорядку; 6) штатні розписи; 7) особові справи всіх працівників Товариства (у тому числі заяви, накази про прийом на роботу, повідомлення ДФС; особові картки форми П-2); 8) посадові інструкції працівників; 9) книга обліку та руху трудових книжок; 10) трудові книжки; 11) розрахунково - платіжні відомості та відомості про виплату заробітної плати працівникам з датою такої виплати; 12) табелі обліку використання робочого часу; 13) накази про звільнення працівників та відомості на виплату їм розрахункових коштів; 14) графік відпусток; 15) журнал з підписами працівників щодо проведеного інструктажу з охорони праці; 16) копії договорів цивільно - правового характеру, які було укладено; 17) інші документи (копії) на вимогу, в разі потреби; 18) пояснення щодо ведення робіт, а також щодо кількості працівників (з прізвищами) залучених до роботи.

18. Примірник вказаної вимоги був отриманий директором ДП "Легіон - Безпека" ОСОБА_18 29.10.2019, про що свідчить його власноручний підпис на ній.

19. За результатами інспекційного відвідування, посадовими особами ГУ Держпраці у Київській області складено акт інспекційного відвідування від 07.11.2019 №КВ 1831/1322/АВ (далі по тексту - Акт), яким встановлено наступні порушення ДП "Легіон - Безпека":

1) частин першої, третьої статті 24 КЗпП України, а саме: 17 працівників ДП "Легіон - Безпека" ( ОСОБА_12 , ОСОБА_11 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 ) допущено до роботи без укладання трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу;

2) постанови Кабінету Міністрів України №413, а саме: повідомлення про прийняття на роботу 17 працівників ДП "Легіон - Безпека" ( ОСОБА_12 , ОСОБА_11 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 , ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 ) не подано власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем обліку їх, як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за встановленою формою до початку роботи працівника.

20. Примірник вказаного Акту отримав директор ДП "Легіон-Безпека" Туркулець А.В., про що свідчить його власноручний підпис на ньому.

21. Не погоджуючись з висновками Акту, ДП "Легіон-Безпека" направило на адресу відповідача заперечення. ГУ Держпраці у Київській області листом від 14.11.2019 №43/2/19/19546 "Про розгляд заперечення до Акту інспекційного відвідування" не знайшло підстав для анулювання висновків по Акту.

22. Також, ГУ Держпраці у Київській області листом від 27.11.2019 №43/3/19/20479 повідомило ДП "Легіон-Безпека" про розгляд справи про накладення штрафу за порушення законодавства про працю, передбачених абзацом 2 частини другої статті 265 КЗпП України на ДП "Легіон-Безпека".

23. 03.12.2019 ГУ Держпраці у Київській області прийнято постанову про накладення штрафу №КВ 1831/1322/АВ/ТД/ФС-675, якою, відповідно до статті 259 КЗпП України, статті 53 Закону України "Про зайнятість населення", частини третьої статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", пункту 8 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509 (далі - Порядок №509) та на підставі абзацу 2 статті 265 КЗпП України накладено на ДП "Легіон-Безпека" штраф у розмірі 2 128 230, 00 грн. Про прийняття вказаної постанови позивача повідомлено листом ГУ Держпраці у Київській області від 06.12.2019 №44/1/19/21016.


................
Перейти до повного тексту