ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2022 року
м. Київ
справа №300/1767/20
адміністративне провадження № К/9901/18874/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Усенко Є.А.,
суддів: Гімона М.М., Яковенка М.М.,
розглянувши у судовому засіданні без повідомлення сторін справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Івано-Франківській області, третя особа - Цінівська сільська рада, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 (головуючий суддя Судова-Хомюк Н.М., судді: Сеник Р.П., Хобор Р.Б.),
У С Т А Н О В И В:
У липні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 26.05.2020 №0028353-5033-0911 та №0028354-5033-0911 про визначення податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (об`єкти нежитлової нерухомості) за 2019 рік в сумах 37 861,63грн та 2 290,98 грн відповідно.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.12.2020 позов ОСОБА_1 задоволено.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що рішення Цінівської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2019 рік» від 22.06.2018 №107/13-2018 всупереч статті 57 Конституції України, частини п`ятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статті 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», статті 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» не було оприлюднено в офіційних друкованих засобах масової інформації, у зв`язку з чим не набуло чинності. Застосувавши норми підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України, суд зробив висновок, що оскільки умовою запровадження місцевого податку, зокрема податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є офіційне оприлюднення відповідного рішення місцевої ради, суми податкових зобов`язань позивачу визначені неправомірно. Суд виснував, що розміщення нормативно-правового акту на дошці оголошень (Цінівська сільська рада в судовому процесі заявила, що інформація про зазначене рішення була оприлюднена на інформаційній дошці сільської ради) не здатне зафіксувати дату його офіційного оприлюднення, що, у свою чергу, унеможливлює визначити початок дії нормативно-правового акту.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.12.2020 скасовано, а в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено. Апеляційний суд визнав помилковим висновок суду першої інстанції, що рішення Цінівської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2019 рік» від 22.06.2018 №107/13-2018 не набуло чинності. Відсутність у справі доказів оприлюднення проєкта зазначеного рішення (при цьому апеляційний суд застосував частину третю статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та частину одинадцяту статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні») суд апеляційної інстанції розцінював в контексті порушення процедури прийняття нормативно-правового акта, яке не породжує його нечинність. Позивач не оскаржив зазначене рішення сільської ради до суду, а за відсутності рішення суду про визнання цього рішення нечинним відповідач правомірно застосував його, приймаючи спірні податкові повідомлення-рішення.
В касаційній скарзі ОСОБА_1 просить скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021, залишити в силі рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 15.12.2020, посилаючись на неправильне застосування апеляційним судом, зокрема статті 57 Конституції України, статей 4, 24, 59, 69 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 5, 6, 14, 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», статті 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні» за відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах щодо чинності нормативно-правового акту, який не оприлюднено в установленому законом порядку, та щодо визнання такого нормативно-правового акту нечинним судом як підстави для його незастосування.
Ухвалою Верховного Суду від 29.07.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 06.04.2021 на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
Головне управління ДПС в Івано-Франківській області та Цінівська сільська рада не реалізували право надати заперечення на касаційну скаргу.
Верховний Суд перевірив обґрунтованість наведених у касаційній скарзі доводів, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Статтею 57 Конституції України встановлено, що кожному гарантується право знати свої права і обов`язки. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.
В розвиток цих конституційних положень частиною п`ятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) (в редакції, чинній на час дії спірних правовідносин, далі - так само) визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки (абзац перший частини одинадцятої зазначеної статті).
Відповідно до положень пунктів 24, 28 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України, прийняття рішень щодо надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку є компетенцією сільської, селищної, міської ради з вирішенням цих питань виключно на пленерному засіданні ради.
Згідно з підпунктом 12.3.1 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України (далі - ПК) сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів. Встановлення місцевих податків та зборів здійснюється у порядку, визначеному цим Кодексом.