ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 травня 2022 року
м. Київ
справа № 200/7006/21
адміністративне провадження № К/9901/47111/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,
суддів - Мельник-Томенко Ж.М., Соколова В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №200/7006/21
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях про визнання бездіяльності протиправною і зобов`язання вчинити дії,
за касаційною скаргою Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях
на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28 липня 2021 року (головуючий суддя: Лазарєв В.В.)
і постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 8 грудня 2021 року (головуючий суддя: Казначеєв Е.Г., судді: Блохін А.А., Геращенко І.В.).
УСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У червні 2021 року ОСОБА_1 пред`явив позов до Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях, у якому просив суд:
1) визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування й невиплати йому індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 29 грудня 2017 року включно із застосуванням базового місяця - січень 2008 року;
2) зобов`язати відповідача нарахувати й виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 29 грудня 2017 року включно із застосуванням базового місяця - січень 2008 року.
В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 покликався на те, що під час проходження військової служби нарахування йому індексації грошового забезпечення відповідач здійснював не у повному обсязі. Позивач вказував, що індексація грошового забезпечення не була виплачена і при виключенні його зі списків особового складу Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях. У цьому контексті позивач зазначав, що у позасудовому порядку відповідач відмовився нарахувати й виплати йому вказану індексацію.
На цій основі позивач доводив, що відповідач порушив його право на отримання індексації грошового забезпечення у період з 1 грудня 2015 року до 29 грудня 2017 року з урахуванням базового місяця - січень 2008 року.
Короткий зміст судових рішень і мотиви їхнього ухвалення
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 липня 2021 року, яке залишено без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 8 грудня 2021 року, позов задоволено:
1) визнано протиправною бездіяльність відповідача щодо невиплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 29 грудня 2017 року із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року;
2) зобов`язано відповідача нарахувати й виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 1 грудня 2015 року до 29 грудня 2017 року із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку індексації грошового забезпечення (базового місяця) - січень 2008 року.
Суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, констатував протиправність невиплати позивачу спірної індексації, указавши на те, що вона є однією з державних гарантій і через приписи законодавства відповідач повинен був її виплачувати у зв`язку зі зростанням інфляції.
Одночасно з цим, розтлумачивши пункти 5, 10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, суди дійшли висновку, що обчислення індексації грошового забезпечення позивача пов`язане з підвищенням окладу за посадою, яку він займав. Установивши, що з січня 2008 року відповідний оклад не змінювався, суди констатували, що саме цей місяць має бути базовим місяцем для обчислення спірної індексації.
Зрештою суди дійшли висновку, що зобов`язання відповідача нарахувати й виплатити індексацію грошового забезпечення з одночасним визначенням базового місяця для цієї індексації не є втручанням у його дискреційні повноваження.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзивів
У грудні 2021 року Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на указані судові рішення.
Скаржник просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій у частині визнання його бездіяльності протиправною щодо незастосування січня 2008 року як базового місяця для розрахунку індексації грошового забезпечення позивача та зобов`язання застосувати цей місяць базовим під час обчислення виплати. У цій частині скаржник просить ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
В обґрунтування підстав касаційного оскарження відповідач покликається на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - «КАС України»).
Скаржник стверджує, що суди неправильно застосували пункти 5, 10-2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, указуючи на відсутність висновку Верховного Суду щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах.
У цьому контексті скаржник наполягає на помилковості висновків судів щодо наявності підстав для застосування січня 2008 року як базового місяця обчислення індексації грошового забезпечення позивача.
У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_1 просить залишити цю скаргу без задоволення, а судові рішення, які оскаржуються, без змін. В обґрунтування своєї позиції покликається на безпідставність доводів і вимог скаржника. Стверджує, що суди ухвалили судові рішення з правильним застосуванням норма матеріального права.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
З 15 вересня 1998 року до 29 грудня 2017 року позивач проходив військову службу в Службі безпеки України.
З 1 грудня 2015 року до 29 грудня 2017 року позивачу не нараховувалася й не виплачувалася індексація грошового забезпечення.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
За змістом абзацу 2 частини третьої статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року №2011-XII грошове забезпечення військовослужбовців підлягає індексації відповідно до закону.
Статтею 1 Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 3 липня 1991 року №1282-ХІІ визначено, що індексація грошових індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Відповідно до статті 2 цього Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Згідно з статтями 4, 6 вказаного Закону індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
У разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону, грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 1-1 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 (далі також - «Порядок №1078»), підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року).
Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року - місяця опублікування Закону України від 6 лютого 2003 року №491-IV «Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення».