1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2022 року

м. Київ

справа № 580/3189/21

адміністративне провадження № К/9901/40346/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 580/3189/21

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі - ГУ ПФУ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 24.06.2021, ухвалене у складі головуючого судді Гайдаш В.А.

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2021, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Костюк Л.О., суддів Бужак Н.П., Кузьмишиної О.М.,

УСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 24.05.2021 ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, у якому просила:

визнати протиправним та скасувати рішення ГУ ПФУ від 17.12.2020 №971040141943 про перерахунок її пенсії;

зобов`язати ГУ ПФУ здійснити з 01.10.2020 перерахунок та виплату їй пенсії, виходячи з розрахунку 90% від суми місячної заробітної плати на підставі довідки Черкаської обласної прокуратури від 20.10.2020 №21-622 вих.20 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій, без обмеження граничного розміру з урахуванням раніше проведених виплат.

Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначила, що відповідач всупереч вимог законодавства України протиправно зменшив розмір пенсії, призначеної їй у 2001 році відповідно до Закону України від 05.11.1991 № 1789-XII «Про прокуратуру» (далі - Закон №1789-XII) у розмірі 90% та провів перерахунок її пенсії відповідно до частин другої та п`ятнадцятої статті 86 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VII «Про прокуратуру» (далі - Закон № 1697-VII) у розмірі 60% заробітної плати за відповідною посадою працівника прокуратури з обмеженням її граничного розміру десятьма прожитковими мінімумами доходів громадян. Позивачка вважає зменшення відсоткового значення розміру її пенсії з 90% до 60% протиправним, оскільки таке право позивачки встановлено постановою Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 10.08.2016 у справі №703/2517/16-а, яка набрала законної сили. Також позивачка вказує на протиправність обмеження її пенсії десятьма прожитковими мінімумами, оскільки на час призначення їй пенсії законом не було встановлено обмежень щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури, таке обмеження має застосовуватись до пенсій, які призначені з 01.01.2016.

2. Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 24.06.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2021, частково задовольнив позовні вимоги:

визнав протиправними дії ГУ ПФУ щодо перерахунку пенсії за вислугу років ОСОБА_1 у розмірі 60% грошового забезпечення, визначеного у довідці Черкаської обласної прокуратури від 20.10.2020 №21-622вих20, з 01.10.2020;

зобов`язав ГУ ПФУ здійснити з 01.10.2020 ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії за вислугу років виходячи з 90% сум грошового забезпечення, визначених у довідці Черкаської обласної прокуратури від 20.10.2020 №21-622вих20;

у задоволенні інших позовних вимог - відмовив.

3. 03.11.2021 ОСОБА_1 звернулась до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 24.06.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2021 в частині відмови у задоволенні позовних вимог, ухвалити нове судове рішення про їх задоволення.

4. Верховний Суд ухвалою від 29.11.2021 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. У справі, яка розглядається суди встановили, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону №1789-ХІІ.

Постановою Смілянського міськрайонного суду Черкаської області від 10.08.2016 у справі №703/2517/16-а, яка набрала законної сили, зобов`язано Смілянське об`єднане управління Пенсійного фонду України у Черкаській області (правонаступником якого є ГУ ПФУ) провести перерахунок пенсії позивачки з 01.06.2016 відповідно до вимог статті 50-1 Закону №1789-ХІІ у розмірі 90% місячного заробітку на підставі довідки прокуратури Черкаської області від 16.06.2016 №18/133вих.16.

Відповідно до Закону України від 19.09.2019 № 113-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури» (далі - Закон №113-ІХ) завершено реформування обласних прокуратур та наказом Генерального прокурора України від 08.09.2020 №414 визначено день початку їх роботи - 11.09.2020, відтак оплата праці прокурорів обласних прокуратур здійснюється у відповідності до статті 81 Закону № 1697-VII із вказаної дати.

Черкаська обласна прокуратура надала позивачці довідку від 20.10.2020 №21-622вих20 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій, згідно з якою відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 26.03.2020 за №6-р/2020 у справі №1-223/2018(2840/18) розмір заробітної плати (грошового забезпечення) за нормами чинними на 11.09.2020 за відповідною (прирівняною) посадою старшого прокуратури області становить усього 67 316, 66 грн.

Позивачка звернулась до ГУ ПФУ із заявою щодо проведення перерахунку її пенсії за вислугу років відповідно до довідки Черкаської обласної прокуратури від 20.10.2020 №21-622вих20.

Відповідач листом від 06.05.2021 №2824-3021/Н-02/8-2300/21 повідомив позивачку про здійснення перерахунку її пенсії відповідно до довідки Черкаської обласної прокуратури 20.10.2020 №21-622вих20, що підтверджується рішенням від 17.12.2020 №971040141943. Після перерахунку розмір пенсії позивачки складає 60% від грошового забезпечення, визначеного цією довідкою та з урахуванням обмеження пенсії десятьма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб складає 17120, 00 грн, а з 01.12.2020 становить17690, 00 грн.

Не погоджуючись із таким рішенням, позивачка звернулась до суду із цим позовом.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що до розміру призначеної позивачці у 2001 році пенсії не можуть застосовуватись обмеження в 60 % від суми місячної (чинної) заробітної плати, визначені Законом № 1697-VII. Натомість до пенсії позивачки можуть застосовуватись обмеження максимального розміру пенсії, визначені Законом України від 08.07.2011 № 3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» (далі - Закон № 3668-VI).

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

7. Касаційна скарга позивачки мотивована, зокрема тим, що суди попередніх інстанцій щодо спірних правовідносин неправильно застосували положення статті 86 Закону № 1697-VII, Закону України від 24.12.2015 № 911-VIІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі - Закон № 911-VIІІ), у зв`язку із чим дійшли помилкових висновків щодо наявності підстав для перерахунку пенсії з обмеженням максимальним розміром.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Спірними у цій справі є питання щодо розміру відсотку, який підлягає застосуванню при перерахунку пенсії, призначеної працівнику прокуратури відповідно до Закону № 1789-XII, а також застосування при перерахунку такої пенсії обмеження десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність.

9. Так, статтею 50-1 Закону № 1789-ХІІ у редакції, чинній до 01.10.2011, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.

10. Законом № 3668-VI у статтю 50-1 Закону № 1789-ХІІ внесено зміни, відповідно до яких пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

11. Законом України від 27.03.2014 № 1166-VII «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» у статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ у частинах другій і п`ятій цифри 80 замінено цифрами 70.

12. Законом України від 28.12.2014 № 76-VIII «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» у статті 50-1 Закону № 1789-ХІІ у частинах другій та п`ятій цифри 70 замінено цифрами 60 .

13. За правилами частини вісімнадцятої цієї статті (у редакції, чинній до 01.01.2015) призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. З 01.01.2015 умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначалися Кабінетом Міністрів України.

14. Водночас 15.07.2015 набрав чинності Закон № 1697-VII, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон № 1789-XII, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15.12.2015.

15. З набранням чинності Законом № 1697-VII пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

16. Згідно з частиною двадцятою цієї статті призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок. Перерахунок призначених пенсій проводиться з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув право на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Пенсія працюючим пенсіонерам перераховується також у зв`язку з призначенням на вищу посаду, збільшенням вислуги років, присвоєнням почесного звання або наукового ступеня та збільшенням розміру складових його заробітної плати в порядку, передбаченому частинами другою, третьою та четвертою цієї статті, при звільненні з роботи або за кожні два відпрацьовані роки.

17. Вирішуючи питання щодо визначення норм права, які регулюють спірні правовідносини, Верховний Суд виходить із такого.

18. Відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

19. За загальним правилом норма права діє щодо відносин, які виникли після набрання чинності цією нормою. Тобто до правовідносин застосовується той закон, під час дії якого вони настали.

20. Позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів висловлював Конституційний Суд України. Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту статті 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13.05.1997 № 1-зп, від 09.02.1999 № 1-рп/99, від 05.04.2001 № 3-рп/2001, від 13.03.2012 № 6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до певного юридичного факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

21. Ураховуючи наведене, до правовідносин щодо визначення відсоткового значення розміру пенсії, право на перерахунок якої виникло після набрання чинності Законом № 1697-VII, повинні застосовуватись виключно норми цього Закону, оскільки застережень щодо застосування норми, що визначала розмір місячного заробітку у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, Закон № 1697-VII не містить та не встановлює окремого порядку обчислення відсоткового розміру під час перерахунку раніше призначеної пенсії з урахуванням норми Закону № 1789-XII, що визначала розмір місячного заробітку у відсотках та яка діяла на момент призначення пенсії, тобто одночасного застосування норм, які передбачені різними законами.

22. Такий правовий висновок узгоджується з покладеним в основу Закону № 1697-VII принципом єдності системи прокуратури України, що забезпечується, зокрема єдиним статусом прокурорів, який передбачає однакове матеріальне та соціально-побутове забезпечення, зокрема пенсійне забезпечення прокурорів.


................
Перейти до повного тексту