1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

11 травня 2022 року

Київ

справа №306/983/17

адміністративне провадження № К/9901/34916/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.10.2017 (судді - Нос С.П., Кухтей Р.В., Яворський І.О.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області про зобов`язання вчинити дії,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У травні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив зобов`язати Свалявську районну державну адміністрацію затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок (кадастрові номери 2124010100:02:065:0071 та 2124010100:02:065:0075), цільове використання яких змінюється за адресою АДРЕСА_1 .

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач на підставі договору купівлі-продажу від 28.03.2016, є власником двох земельних ділянок загальною площею 0,1570 га (кадастрові номери 2124010100:02:065:0071 та 2124010100:02:065:0075) по АДРЕСА_1 , б/н за межами м. Свалява із цільовим призначенням «для індивідуального садівництва».

З метою зміни цільового призначення зазначених земельних ділянок, позивач звернувся до відповідача із заявою про розроблення детального плану території.

Розпорядженням голови Свалявської РДА від 06.06.2016 №170 позивачу надано такий дозвіл, а розпорядженням від 11.10.2016 №292 затверджено детальний план території по вулиці Верховинська, б/н за межами міста Свалява, розроблений архітектором ОСОБА_2 , з метою зміни цільового призначення земельних ділянок із земель сільськогосподарського призначення (для індивідуального садівництва) до земель житлової та громадської забудови (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі).

Розпорядженням голови Свалявської РДА від 11.01.2017 №4 затверджено позивачу технічний звіт по детальному обстеженню грунтів двох земельних ділянок загальною площею 0,1570 га (кадастрові номери 2124010100:02:065:0071 та 2124010100:02:065:0075) по АДРЕСА_1 на території Свалявської міської ради для будівництва та обслуговування будівель торгівлі та розрахунки розмірів втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених їх вилученням, в сумі 2904,96 грн.

Також вказаним розпорядженням рекомендовано позивачу в двомісячний термін після затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельних ділянок відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва в сумі 2904,96 грн. бюджету Свалявської міської ради.

03.03.2017 позивач звернувся до відповідача з заявою про затвердження двох проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, розташованих за межами міста Свалява, вул. Верховинська б/н.

Листом від 29.03.2017 №М-274/01-31 відповідач повідомив позивача про те, що розглянувши його заяву про затвердження двох проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, цільове призначення яких змінюється за адресою: за межами міста Свалява, вул. Верховинська б/н, Свалявська районна державна адміністрація відмовляє у затвердженні вказаних проектів землеустрою у зв`язку з тим, що статтею 38 ЗК України не передбачено розташування за межами населених пунктів земель громадської забудови.

Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

В обгрунтування позовних вимог посилався на те, що відповідач протиправно та безпідставно відмовив позивачу у затвердженні проектів землеустрою, хоча ним було виконано всі необхідні заходи та подано всі необхідні документи.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Свалявського районного суду Закарпатської області від 04.09.2017 позов задоволено.

Зобов`язано Свалявську районну державну адміністрацію затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок кадастрові номери 2124010100:02:065:0071 та 2124010100:02:065:0075, цільове використання яких змінюється за адресою АДРЕСА_1 .

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.10.2017 постанову Свалявського районного суду Закарпатської області від 04.09.2017 скасовано та ухвалено нову, якою у задоволенні позову відмовленою.

Задовольняючи позовні вимоги шляхом зобов`язання Свалявської районної державної адміністрації затвердити проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок кадастрові номери 2124010100:02:065:0071 та 2124010100:02:065:0075, цільове використання яких змінюється за адресою м. Свалява вул. Верховинська, б/н, суд першої інстанції виходив з того, що дії відповідача щодо відмови в затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок не відповідають критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, порушують права та законні інтереси позивача.

Скасовуючи постанову першої інстанції та ухвалюючи нову про відмову в позові, апеляційний суд виходив з того, що позовна вимога про зобов`язання затвердити проекти землеустрою не може бути задоволена, оскільки дане питання належить до виключної компетенції відповідача та не належить до компетенції адміністративного суду, а відтак суд не повноважний перебирати функції іншого суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта та зобов`язувати його приймати рішення, які входять до його компетенції чи до компетенції іншого органу.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обгрунтування касаційної скарги позивач посилається на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення судового рішення, яке підлягає скасуванню.

Зокрема, посилався на те, що спосіб захисту порушеного права має бути ефективним та виключати подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалось примусове виконання рішення суду.

Заперечуючи проти касаційної скарги відповідач просив у її задоволенні відмовити. а рішення суду апеляційної інстанції залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Порядок встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок встановлено статтею 20 Земельного кодексу України.

Відповідно до частин 1 та 2 зазначеної статті віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до частини 3 статті 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності, зокрема щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, провадиться районною державною адміністрацією.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.


................
Перейти до повного тексту