1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2022 року

м. Київ

справа № 540/4141/20

адміністративне провадження № К/9901/24201/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Головуючого судді - Дашутіна І.В. (суддя-доповідач),

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року у складі головуючого судді Гомельчука С.В. та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року у складі колегії суддів: Кравця О.О., Зуєвої Л.Є., Коваля М.П. у справі № 540/4141/20 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач, ФОП ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовною заявою до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач, ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 04.08.2020 форми «С» №0009923201, форми «С» №000982301, форми «С» №0009943201.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року, яке залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року, адміністративний позов задоволено повністю.

Скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 04.08.2020 за №0009923201, №000982301, №0009943201.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на користь ФОП ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 13700 (тринадцять тисяч сімсот) грн шляхом безспірного списання.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

На підставі наказу ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі від 01.07.2020 №596 та направлень на проведення фактичної перевірки від 01.07.2020 №101 та №102 заступником начальника управління - начальником відділу Мигирич О.М. та головним державним ревізором-інспектором Бевзюком О.О. 01.07.2020 проведена фактична перевірка позивача, АЗС що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Проведеною перевіркою встановлено, що АЗС знаходиться на території де розташовані технічні споруди, які розташовані окремо один від одного, модулі з резервуарами (ємності) та паливороздавальними колонками в кількості трьох одиниць. Два модулі з резервуарами та паливороздавальними колонками з яких здійснювалася реалізація та на момент перевірки знаходилися з пальним (бензин, дизельне паливо), що не обладнані рівнемірами-лічильниками рівня у резервуарі на кожному резервуарі. Паливороздавальні колонки в кількості двох одиниць, які необладнані витратомірами-лічильниками, які були підключені до лінії електроживлення та знаходилися в робочому стані та використовувалися для роздрібної торгівлі пальним.

Перевіркою встановлено, що на території АЗС є операторська, яка являє собою споруду з обладнаним робочим місцем особи, яка здійснює розрахункові операції з продажу пального. Розрахункову операцію на АЗС з продажу бензину здійснював ОСОБА_2 .

Реалізацію бензину зафіксовано актом проведення контрольно-розрахункової операції від 01.07.2020 №42/32 та в подальшому підтверджено протоколом допиту свідка ОСОБА_2 від 20.07.2020 та протоколом допиту свідка громадянина ОСОБА_3 . Відповідно до свідчень ОСОБА_2 , останній працює у ФОП ОСОБА_1 на посаді управляючого складськими приміщеннями, що підтверджено також інформацією з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків ДФС України про суми виплачених доходів, де зазначено, що ОСОБА_2 в період 3-го кварталу 2020 року отримав дохід у вигляді заробітної плати у ФОП ОСОБА_1 .

На земельній ділянці, де розміщене АЗС розташований кіоск, в якому знаходиться металевий резервуар, підземний металевий резервуар, складське приміщення, в якому знаходиться металевий резервуар, а також паливно-роздавальні колонки, що використовуються ФОП ОСОБА_1 для зберігання особистого палива - бензину та дизельного палива. Бензин та дизельне паливо використовується для заправки автотранспорту та сільськогосподарської техніки.

На думку відповідача, в обов`язки ОСОБА_2 входить обов`язок щодо заправки автотранспорту та сільськогосподарської техніки через паливно-роздавальні колонки. ОСОБА_2 підтвердив ту обставину, що здійснив на АЗС, що належить позивачу реалізацію 10-ти літрів бензину на суму 200 грн без наявності ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

На підтвердження здійснення реалізації бензину на АЗС за готівкові кошти допитаний в якості свідка громадянин ОСОБА_3 , який підтвердив, що 01.07.2020 він придбав за готівкові кошти бензин А-92 у кількості 10 літрів за ціною 19 грн/л.

Також ОСОБА_3 , надав пояснення, що на АЗС коли він придбавав бензин знаходилися паливнороздавальні колонки, на яких було зазначено найменування пального та ціна реалізації.

Під час перевірки встановлено факт реалізації пального на АЗС без наявності відповідної ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

За результатами проведеної перевірки, складено акт №042/32/2602721458 від 08.07.2020, яким встановлено:

факт роздрібної торгівлі пальним (бензин А-92) з автозаправної станції через паливороздавальні колонки без отримання в органах ДПС ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, (ст. 15 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»);

відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку - розпорядником з акцизного складу (п. 1281.2 ст. 1281 Податкового кодексу України (далі - ПК України));

необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі. (п. 1281.1 ст.1281 ПК України);

реалізація товарів (пального), які не обліковані у встановленому законодавством порядку, а саме: в ємностях (резервуарах) зберігалось пальне (бензин А-92 та дизельне паливо) для подальшої реалізації з паливороздавальних колонок на АЗС в кількості: бензин марки (А-92) -2569л. за ціною 19грн./л. на суму 48811 грн., дизельне паливо (ДП) - 1660л. за ціною 18 грн./л. на суму 29880 грн. Всього встановлено необлікованого товару на загальну суму 78691 грн. (сімдесят вісім тисяч шістсот дев`яносто одна) тисяча грн.

На підставі висновків проведеної перевірки, 04.08.2020 відповідачем прийняті податкові повідомлення-рішення:

форми «С» №0009923201, яким визначено суму штрафних санкцій за платежем 14021900 «адміністративні штрафи та штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» на суму 120 000 грн;

форми «С» №000982301, яким визначено суму штрафних санкцій за платежем 21081500 «адміністративні штрафи та штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» на суму 250 000 грн;

форми «С» №0009943201, яким визначено суму штрафних санкцій за платежем 14021900 «адміністративні штрафи та штрафні санкції за порушення законодавства у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» на суму 1 000 000 грн;

№009813201 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) на суму 157 382 грн.

За результатами адміністративного оскарження вказаних податкових повідомлень-рішень рішенням Державної податкової служби України від 03.12.2020 №34145/6/99-00-06-02-05-06 скасовано податкове повідомлення-рішення від 04.08.2020 №009813201.

ГУ ДПС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі 12 серпня 2020 року видано ФОП ОСОБА_1 ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреби власного споживання чи промислової переробки) №21210414202001144 терміном дії з 14.08.2020 до 14.08.2025, адреса місця зберігання пального: АДРЕСА_2 , на зберігання 10000 л. пального.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний адміністративний суд, виходив з того, що проведення фактичної перевірки позивача здійснено без дотримання вимог пункту 80.2 статті 80 ПК України в частині наявності підстав для проведення перевірки, передбачених пп. 80.2.2., 80.2.5. п. 80.2. статті 80 ПК України, на які є посилання у наказі про проведення перевірки від 01.07.2020 № 596, в результаті чого перевірка є незаконною, та, відповідно, відсутні правові наслідки такої, а саме - компетенції у податкового органу на прийняття акту індивідуальної дії.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Відповідач звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 16 лютого 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 по справі № 540/4141/20, направити справу на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.

Підставою для звернення з касаційною скаргою зазначено:

- п. 1. ч. 4 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, а саме суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у справі № 804/1113/16 (К/9991/19326/18), від 23.04.2020 у справі № 813/1790/18;

- п. 4 ч. 4 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 цього Кодексу;

- ч. 1 ст. 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим кодексом.

Також відповідачем зазначено про порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, що полягають в розгляді справи без участі представника скаржника в порядку письмового провадження, при тому, що скаржник в апеляційній скарзі просив суд розглянути справу за участю апелянта.


................
Перейти до повного тексту