1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2022 року

м. Київ

справа № 640/15567/19

адміністративне провадження № К/9901/32178/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТИТАН БУД» до Головного управління ДПС у м.Києві про визнання протиправним та скасування рішення, скасування податкових повідомлень-рішень, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у м.Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 травня 2020 року (прийняте в складі: головуючого судді Чудак О.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Аліменка В.О., суддів Бєлової Л.В., Кучми А.Ю.)

У С Т А Н О В И В:

РУХ СПРАВИ

І. Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "«ТИТАН БУД» (далі - позивач) звернулося до рішення Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач, податковий орган, ГУ ДПС), в якому просило суд скасувати

1.1. - наказ начальника ГУ ДФС у м. Києві від 18.06.2019 №8408 про призначення та проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Титан Буд" з питання щодо господарських взаємовідносин з Товариством з обмеженою відповідальністю "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ" (ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ") за період липень, серпень, вересень 2018 року на підставі вимог підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (ПК України);

1.2. - податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у м. Києві від 26.07.2019 №0044261404 та №0044251404.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство зазначило, що згідно з наказом від 18.06.2019 №8408 призначено перевірку ТОВ «Титан Буд» без достатніх для того підстав. Так, у якості підстави для призначення перевірки зазначено підпункт 78.1.4 пункту 78.1. статті 78 ПК України адже відповідачем виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, а позивач не надав пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу від 18.01.2019 №8947/10/26-15-14-04-03-12, у якому зазначено виявлену недостовірність визначення ТОВ «Титан Буд» даних податкового кредиту в сумі 3391684 грн. по взаємовідносинах із ТОВ «БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ» у липні, серпні та вересні 2018 року.

2.1. Позивач зазначає, що вказана у запиті від 18.01.2019 №8947/10/26-15-14-04-03-12 інформація про наявність у діях позивача порушень податкового законодавства в частині формування податкового кредиту по взаємовідносинах із ТОВ «БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ» отримана відповідачем з неналежних джерел. Крім того, позивач надав контролюючому органу всі первинні документи на підтвердження взаємовідносин із ТОВ «БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ», однак відповідач з незрозумілих причин не врахував такі документи та безпідставно призначив та провів податкову перевірку, результати якої відображені у акті від 03.07.2019 №673/26-15-14-04-03/40078444.

2.2. Також позивач зауважує, що висновки контролюючого органу, щодо оскаржуваних податкових повідомлень-рішень є необґрунтованими та такими, що не відповідають дійсним обставинам справи, оскільки фінансово-господарські операції позивача з контрагентом є реальними, що підтверджується, за твердженнями позивача, належним чином оформленою первинною документацією.

ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 травня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року позовні вимоги задоволено частково.

3.1. Визнано протиправними та скасовані податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві від 26.07.2019 №0044261404 та №0044251404.

3.2. У задоволені решти позовних вимог відмовлено.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій визнали, що господарські операції позивача із його контрагентами є реальними, підтверджуються належним чином оформленими бухгалтерськими та первинними документами позивача, а тому нарахування відповідачем грошового зобов`язання із податку на додану вартість є протиправним.

ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

5. 26 листопада 2020 року податковий орган не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами попередніх норм матеріального та процесуального права щодо задоволення позовних вимог, просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 травня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2020 року у справі №640/15567/19 та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

5.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі №640/15567/19 стало оскарження судових рішень, перелік яких визначений у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, з посиланням у касаційній скарзі на пункт 1 та 4 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

5.2. Так, відповідач зазначає, що суд апеляційної інстанції у своєму рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосовано норми права (п.185.1 ст.185, п.198.1, п.198.3, п.198.6 ст.198, п.200.1 ст.200 ПК України) без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 06.10.2020 у справі №826/13468/18, що є підставою для касаційного оскарження відповідно до п. 1 частини четвертої статті 328 КАС України.

5.3. Податковий орган зазначає, що обсяг господарських операцій, наданих послуг ТОВ «БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ» в адресу ТОВ «ТИТАН БУД», свідчать про відсутність необхідної матеріально-технічної і технологічної можливості для виконання будівельно-монтажних робіт, неможливість фактичного надання послуг наявними трудовими і матеріальними ресурсами ТОВ «БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ», перевіркою не підтверджено факт надання ТОВ «БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ» послуг (будівельно-монтажні роботи) на адресу ТОВ «ТИТАН БУД», а зазначені господарські операції фактично не відбувались. Крім того, податковий орган акцентує про, відсутність у них трудових ресурсів, виробничого обладнання, устаткування, транспортних засобів, складських приміщень, дозволів та інше, що свідчить про відсутність необхідних умов для здійснення господарської діяльності та те, що господарські взаємовідносини носять характер «безтоварних», створених без мети настання правових наслідків.

5.4. Податковий орган зазначає, що задовольняючи позов, суд першої інстанції, з чим погодився суд апеляційної інстанції, виходив із необґрунтованості висновків відповідача про порушення вимог податкового законодавства, оскільки реальність господарських операцій, проведених позивачем із контрагентами підтверджується належними доказами, зокрема, первинними документами складеними у відповідності до вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність».

5.5. Також податковий орган наголосив на допущеному апеляційним судом порушенні норм процесуального права, яке виявилось у розгляді справи в порядку письмового провадження з посиланням на те, що суд першої інстанції розглядав цю справу у спрощеному позовному провадженні. Разом з тим, ця справа розглядалась судом першої інстанції в порядку загального позовного провадження, а ГУ ДФС заявлялось клопотання про розгляд справи за участю його представника, яке судом було проігноровано. Такі обставини, на думку скаржника, свідчать про порушення апеляційним судом вимог пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція).6. У відзиві на касаційну скаргу позивач проти її доводів заперечує, вважає, що суд першої та апеляційної інстанції обґрунтовано задовольнив позовні вимоги та просить закрити касаційне провадження у справі або відмовити у задоволенні касаційної скарги, залишив без змін оскаржувані судові рішення.

6. У відзиві на касаційну скаргу позивач проти її доводів заперечує, вважає, що суд першої та апеляційної інстанції обґрунтовано задовольнив позовні вимоги та просить закрити касаційне провадження у справі або відмовити у задоволенні касаційної скарги, залишив без змін оскаржувані судові рішення.

7. 24 грудня 2020 року справа №640/15567/19 надійшла на адресу Верховного Суду.

IV. Установлені судами фактичні обставини справи

8. Суди попередніх інстанцій установили, що 06.06.2019 на адресу ТОВ "Титан Буд" отримано запит ГУ ДФС у м. Києві "Про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень)" від 18.01.2019 №8947/10/26-15-14-04-03-12, у якому повідомлялось про те, що ГУ ДФС у м.Києві виявлено факти, що свідчать про недостовірність визначення ТОВ "Титан Буд" даних податкового кредиту у сумі 3391684 грн. по взаємовідносинах із ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ" за липень, серпень та вересень 2018 року. Зокрема, з`ясовано документальне оформлення господарських операцій за відсутності факту їх реального здійснення, оскільки аналізом інформаційних баз установлено відсутність у ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ" достатніх трудових ресурсів. Відповідні послуги із залученням стороннього трудового ресурсу та з експлуатації основних засобів за даними Єдиного реєстру податкових накладних не придбавалися.

9. Указані обставини, на думку контролюючого органу, свідчили про недотримання ТОВ "Титан Буд" норм підпункту "а" пункту198.1, пунктів 198.3, 198.6 статті 198 пункту 201.10 статті 201 ПК України, частини першої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та пунктів 2.1 і 2.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України від 05.06.1995 №168/704.

10. У зв`язку із викладеним у запиті від 18.01.2019 №8947/10/26-15-14-04-03-12 відповідач просив позивача протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання цього запиту надати інформацію (пояснення та їх документальні підтвердження) з приводу зазначених фактів. Так, вимагалось надати в обов`язковому порядку засвідчені підписом посадової особи ТОВ "Титан Буд" та скріплені печаткою (за наявності), копії документів, що безпосередньо стосуються господарських відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків (їх відображення в обліку і звітності) із ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ" за зазначений період, а також щодо використання у власній господарській діяльності послуг, придбання яких документально оформлено у відносинах із зазначеним платником податків, зокрема, але не вичерпно:

- договори, згідно яких було придбано послуги (у разі укладання правочину в усній формі надати письмові пояснення); податкові накладні, отримані від ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ";

- рахунки-фактури;

- акти виконаних робіт;

- платіжні доручення, що підтверджують факт оплати послуг;

- регістри бухгалтерського обліку, до яких перенесено інформацію із запитуваних первинних документів;

- інші документи, які не ввійшли до зазначеного переліку, але безпосередньо пов`язані із здійсненням фінансово-господарських операцій із ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ".

11. 10.06.2019 у відповідь на запит від 18.01.2019 №8947/10/26-15-14-04-03-12 ТОВ "Титан Буд" надані запитувані ГУ ДФС у м. Києві копії документів, зокрема:

- договору підряду від 03.05.2017 №1-05/У, укладеного з ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ", та додаткової угоди до вказаного договору від 28.12.2017;

- податкових накладних;

- актів виконаних робіт з додатками;

- актів приймання-передачі матеріальних цінностей;

- платіжних доручень;

- регістрів бухгалтерського обліку (картки рахунку 631 за відповідні періоди).

12. На підставі підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України та доповідної записки від 18.06.2019 №5027/26-15-14-04-03, у зв`язку із наданням пояснень та їх документального підтвердження на письмовий запит від 18.01.2019 №8947/10/26-15-14-04-03-12 не у повному обсязі, ГУ ДФС у м. Києві прийнято наказ від 18.06.2019 №8408 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Титан Буд"".

13. Згідно з наказом від 18.06.2019 №8408, у період з 19.06.2019 по 25.06.2019 працівниками ГУ ДФС у м.Києві проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Титан Буд" з питання дотримання податкового законодавства при визначені по взаємовідносинах з ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ" за липень, серпень, вересень 2018 року показників декларації з ПДВ.

14. За результатом перевірки складено акт від 03.07.2019 №673/26-15-14-04-03/40078444, у якому зафіксовані виявлені у ході перевірки порушення позивачем вимог пункту 185.1 статті 185, пунктів 198.1, 198.3, 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200 ПК України, в результаті чого занижено ПДВ за липень, серпень, вересень 2018 року на загальну суму 2884191 грн та завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) і періоду (ряд. 21 декларації) на загальну суму 453697 грн.

15. 12.07.2019 ТОВ "Титан Буд" подані ГУ ДФС у м. Києві заперечення на акт від 03.07.2019 №673/26-15-14-04-03/40078444, які залишені без задоволення листом від ГУ ДФС у м. Києві від 23.07.2019 №137804/26-15-14-04-03-14.

16. 26.07.2019 на підставі вказаних висновків акту від 03.07.2019 №673/26-15-14-04-03/40078444, ГУ ДФС у м.Києві прийняті податкові повідомлення-рішення:

- №0044261404, яким збільшено суму грошового зобов`язання ТОВ "Титан Буд" з ПДВ на загальну суму 3672483,75 грн, з яких за податковим зобов`язанням - 2917987 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 734496,75 грн;

- №0044251404, яким зменшено суму від`ємного значення що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду за який подана декларація - вересень 2018 року на суму 453697 грн.

17. Уважаючи неправомірність дій відповідача щодо прийняття податкового повідомлення-рішення від 26.07.2019 за № 0044261404 та №0044251404, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

V. Позиція Верховного Суду

18. Спірним питання у цій справі правомірність формування позивачем податкового кредиту по господарським операціям з ТОВ "БУД-КОНСАЛТ ХОЛДИНГ" за липень, серпень, вересень 2018 року показників декларації з ПДВ.

19. Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

20. Верховний Суд, переглянувши оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України (тут і далі, в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року), виходить з такого.

21. Відповідно до п.14.1.181 п.14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

22. За приписами п.198.1 статті 198 Податкового кодексу України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів, у тому числі при їх ввезенні на митну територію України (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу.

23. Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту відповідно до п. 198.2 статті 198 Податкового Кодексу України вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

24. Відповідно до п.198.3 статті 198 Податкового кодексу України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

25. Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11статті 201 цього Кодексу (п.198.6 ст.198ПК).

26. Згідно абз. 1 та 2 п. 201.10 статті 201 указаного Кодексу при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.


................
Перейти до повного тексту