1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 травня 2022 року

м. Київ

справа № 580/284/21

провадження № К/9901/22631/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду у складі судді Тимошенко В.П. від 17 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Коротких А.Ю., Сорочка Є.О., Чаку Є.В. від 24 травня 2021 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

1. У зв`язку із підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників, позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ у розмірі 80% заробітної плати.

2. Відповідачем було здійснено перерахунок пенсії позивача виходячи із розміру 60% від суми місячної (чинної) заробітної плати та з урахуванням обмеження пенсії десятьма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

3. Для правильного вирішення спору у цій справі, в межах доводів касаційної скарги, Суду слід відповісти на ключове питання, яке можна сформулювати наступним чином: «Який відсоток застосовуються при перерахунку пенсії у зв`язку із підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників, пенсія яким була призначена відповідно до

Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ, а перерахунок здійснюється на виконання вимог статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ»?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

4. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про перерахунок пенсії від 26 жовтня 2020 року № 971010141219;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити з 01 жовтня 2020 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсію, виходячи з розрахунку 80% від суми місячної заробітної плати на підставі довідки прокуратури Черкаської області від 06 жовтня 2020 року № 21-572вих20 про розмір заробітної плати, що враховується для перерахунку пенсій, без обмеження граничного розміру, з урахуванням раніше проведених виплат.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

5. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 17 березня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2021 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.

Визнано протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про перерахунок пенсії від 26 жовтня 2020 року № 971010141219.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ, з 01 жовтня 2020 року виходячи з 80% сум грошового забезпечення, визначених у довідці Черкаської обласної прокуратури від 06 жовтня 2020 року № 21-572вих-20.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

6. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що рішенням Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року № 7-р(II)/2019 визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), положення частини двадцятої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII зі змінами, яким передбачено, що умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначаються Кабінетом Міністрів України.

7. У зв`язку із прийняттям рішення Конституційного Суду України від 13 грудня 2019 року № 7-р(ІІ)2019 позивач має право на перерахунок пенсії у зв`язку з підвищенням заробітної плати прокурорським працівникам на рівні умов та складових заробітної плати відповідних категорій працівників, які проходять службу в органах і установах прокуратури на момент виникнення права на перерахунок.

8. Ураховуючи, що положення частини другої статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII щодо розміру пенсії застосовуються при призначенні пенсій прокурорським працівникам у разі реалізації ними первинного права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії, при перерахунку пенсії по інвалідності, призначеної позивачу, має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії.

9. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити з 01 жовтня 2020 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії без обмеження граничного розміру, з урахуванням раніше проведених виплат, суди попередніх інстанцій виходили з того, що обмеження максимального розміру пенсії вперше були введені в дію Законом України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VІ.

10. Згідно положень статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VІ, який набрав чинності 01 жовтня 2011 року, (в редакції, чинній на час здійснення перерахунку пенсії позивача з 01.10.2020) максимальний розмір пенсії (крім пенсійних виплат, що здійснюються з Накопичувального пенсійного фонду) або щомісячного довічного грошового утримання (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною), призначених (перерахованих) відповідно до Митного кодексу України, законів України «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про статус народного депутата України», «Про Національний банк України», «Про Кабінет Міністрів України», «Про дипломатичну службу», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про судову експертизу», «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів», «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», «Про пенсійне забезпечення», «Про судоустрій і статус суддів», Постанови Верховної Ради України від 13 жовтня 1995 року «Про затвердження Положення про помічника-консультанта народного депутата України», не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.

11. З часу набрання чинності вказаним Законом він поширює свою дію на всю територію України і розповсюджується на всіх осіб, які отримують пенсії за законодавством України.

12. Зазначені вище положення Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VІ не визнавались Конституційним Судом України такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), отже, є чинними і підлягають виконанню.

13. Тому, на осіб, яким пенсія перерахована відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 08 липня 2011 року № 3668-VІ, зокрема, Закону України «Про прокуратуру», та розмір якої перевищує максимальний розмір, встановлений даним Законом, поширюються приписи законодавства, чинні на час здійснення такого перерахунку.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

14. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 17 березня 2021 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 травня 2021 року та ухвалити нову постанову, якою відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області та отримує з 09 грудня 2012 року пенсію по інвалідності у розмірі 80% заробітної плати призначену відповідно до вимог статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ.

16. Черкаська обласна прокуратура надала позивачу довідку від 06 жовтня 2020 року № 21-572вих-20 про розмір заробітної плати для перерахунку пенсії за відповідною посадою до посади старшого прокурора відділу обласної прокуратури.

17. 12 січня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області із заявою про перерахунок пенсії відповідно до довідки Черкаської обласної прокуратури від 06 жовтня 2020 року № 21-572вих-20.

18. Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області листом від 21 січня 2021 року № 250-135/Ж-02/8-2300/21 повідомило позивача, що здійснив перерахунок пенсії позивача відповідно до довідки Черкаської обласної прокуратури від 06 жовтня 2020 року № 21-572вих-20. Після перерахунку розмір пенсії позивача складає 60% від грошового забезпечення та з урахуванням обмеження пенсії десятьма розмірами прожиткового мінімуму для працездатних осіб складає 17120,00 грн.

19. Уважаючи зменшення відсоткового значення пенсії відповідних сум грошового забезпечення з 80% до 60% та обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами протиправними, ОСОБА_1 звернувся до суду.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

20. Касаційна скарга обґрунтована тим, що ухвалюючи судові рішення у справі, суди попередніх інстанцій фактично вказують на те, що відсотковий розмір для обчислення позивачу пенсії повинен визначатись відповідно до статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ.

21. Однак, позивач набув права на перерахунок пенсії відповідно до частини 20 статті 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ у первинній редакції, яка набрала чинності 13 грудня 2019 року, на підставі рішення Конституційного Суду України № 7-р(ІІ)/2019 та рішення Конституційного Суду України від 26 березня 2020 року № 6-р2020.

22. Скаржник вказує на безпідставність посилання судів першої та апеляційної інстанцій при перерахунку розміру пенсії з врахуванням визначення базового відсоткового розміру пенсії на час призначення даної пенсії позивачу, а саме в розмірі 80%, оскільки норма Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ, а саме частина 18 статті 50-1, яка визначала даний розрахунок визначення відсоткового розміру пенсії, з 01 січня 2015 року є нечинною. В даному випадку слід керуватися діючим законодавством, зокрема статтею 86 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VІІ, частиною другою якої передбачено, що пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Підставою відкриття касаційного провадження у цій справі є відсутність висновку Верховного Суду щодо визначення базового відсоткового розміру пенсії прокурорам під час здійснення перерахунку пенсії прокурорам, яку було призначено відповідно до статті 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ.

24. В силу приписів частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, тобто в частині задоволених вимог про визнання протиправним рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області про перерахунок пенсії від 26 жовтня 2020 року № 971010141219 та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії по інвалідності, призначеної відповідно до Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ, з 01 жовтня 2020 року виходячи з 80% сум грошового забезпечення, визначених у довідці Черкаської обласної прокуратури від 06 жовтня 2020 року № 21-572вих-20.

25. Спірними у цій справі є питання щодо розміру відсотку, який підлягає застосуванню при перерахунку пенсії, призначеної працівнику прокуратури відповідно до Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ, а також застосування при перерахунку такої пенсії обмеження десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність.

Релевантні джерела права

26. Статтею 50-1 Закону України «Про прокуратуру» від 05 листопада 1991 року № 1789-ХІІ у редакції, чинній до 01 жовтня 2011 року, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80%в від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90% від суми місячного (чинного) заробітку.


................
Перейти до повного тексту