ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 травня 2022 року
м. Київ
справа № 260/1188/18
адміністративне провадження № К/9901/7431/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Дашутіна І.В., Васильєвої І.А.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Закарпатської митниці ДФС на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року (суддя Рейті С.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року (головуючий суддя Макарик В.Я., судді: Большакова О.О., Глушко І.В.) у справі №260/1188/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Теміртранс-Захід» до Закарпатської митниці ДФС про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Теміртранс-Захід» (надалі - позивач, підприємство, товариство, платник податків) звернулось до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Закарпатської митниці ДФС (надалі - відповідач, митниця, митний орган, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення про визнання коду товару від 31 жовтня 2018 року №КТ-UA 305000-0006-2018 та скасувати протокол про порушення митних правил від 1 листопада 2018 року №5112/30500/18.
Обґрунтовуючи позов, підприємство посилається на неправильне присвоєння Митницею згідно з оскаржуваними рішеннями коду за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД) 2710 19 29 00 "Нафтопродукт (легкий дистилят) у вигляді прозорої безбарвної рідини із запахом нафтопродуктів…" імпортованому товариством товару, який підпадає під опис товару за кодом УКТЗЕД 2709 00 10 00 "Газовий конденсат природнього походження…". Підприємство доводило, що під час експертного дослідження зразків товару не був встановлений конкретний вид нафтопродукту, а тлумачення результатів, отриманих в ході проведених досліджень, щодо можливого віднесення товару до сирих нафтопродуктів та відповідної товарної підкатегорії за УКТ ЗЕД, виходить за межі повноважень експерта. Зазначає, що під час митного оформлення були надані всі законодавчо визначені документи, зокрема сертифікат походження товару, на підтвердження заявленого у митних деклараціях коду товару.
Ухвалою суду першої інстанції від 10 грудня 2018 року, у відповідності до частини першої пункту першого статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України, провадження у справі закрито в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування протоколу про порушення митних правил від 1 листопада 2018 року №5112/30500/18.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Закарпатської митниці ДФС про визначення коду товару від 31 жовтня 2018 року № КТ-UA3050000-0006-2018.
Задовольняючи позов, суди попередніх інстанцій виходили з того, що надані позивачем докази підтверджують код товару згідно з УКТ ЗЕД 2709 00 10 00 «Газовий конденсат природного походження…», за яким товариство заявило товар до митного оформлення.
Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 20 грудня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2019 року і ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволені позову.
В обґрунтування вимог касаційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права. Вказує на невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, які, на думку відповідача, полягають у неврахуванні судами, що до товарної позиції 2709 включаються продукти, які мають природне (мінеральне) походження та після видобутку піддавались (або не піддавались) певним видам обробки, які істотно не змінюють основні властивості таких продуктів. Вважає, що природне походження товару не доведено, інформація щодо видів обробки, яким піддано товар, що є визначальним при класифікації товару в товарній позиції 2709, відсутня. Зазначає, що підприємство не надало документів в підтвердження того, що імпортований товар є сирим нафтопродуктом товарної позиції 2709, тобто має природне походження. Наполягає на тому, що заявлений товариством до митного оформлення товар повинен класифікуватися за товарною позицією 2710.
Позивачем 10 квітня 2019 року подано до суду відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення попередніх інстанцій без змін.
Верховний Суд, переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з таких мотивів.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що декларантом Товариством з обмеженою відповідальністю «Брок-Тім» 17 вересня 2018 року до митного контролю та оформлення шляхом електронного декларування, подана митна декларація ІМ40 ДЕ від 17 вересня 2018 року № UA305200/2018/026490 та товаросупровідні документи, а саме: накладна ЦІМ від 10 вересня 2018 року № 08776-7, інвойс від 10 вересня 2018 року № 063/09/2018, паспорт якості від 9 вересня 2018 року б/н. По вказаній митній декларації задекларовано товар "газовий конденсат природного походження…", що представляє собою суміш вуглеводнів - сирий нафтопродукт, добутий природним шляхом зі свердловини Endrod Gas Plant (Угорщина). Не є штучним продуктом, отриманим змішуванням різних фракцій нафтопродуктів - 63774,8 л./46900кг) за кодом згідно УКТ ЗЕД 2709001000 із заявленою митною вартістю 947998,50 грн. Отримувачем товару є позивач. Згідно заявленого коду УКТ ЗЕД сплаті підлягали митні платежі в сумі 189599,70 грн (в тому числі податок на додану вартість у розмірі 189599,70 грн). До декларації додано наступні документи: остаточний інвойс від 10 вересня 2018 року №063/09/2018, інвойс від 10 вересня 2018 року № 063/09/2018, зовнішньоекономічний контракт від 10 вересня 2018 року № MOL GK-62, сертифікат походження товару від 11 вересня 2018 року №17430 (в якому виробником вказано код УКТЗЕД 27090010), паспорт якості виробника від 9 вересня 2018 року з супровідним листом для позивача від 6 грудня 2017 року, інформаційний лист-попередження (паспорт безпеки товару) від 1 серпня 2018 року, первинна експортна декларація експортера EUR.1 №0063935 від 10 вересня 2018 року, первинна експортна декларація експортера EUR.1 № 0063935 від 10 вересня 2018 року з відміткою проходження митного контролю на митниці Угорщини, вантажна декларація термінала станції відправлення товару Угорщина від 10 вересня 2018 року, остаточна експортна декларація експортера від 12 вересня 2018 року №18HU72100025413282, додаток 4 накладна відправника №08776-7 до остаточної експортної декларації експортера від 12 вересня 2018 року №18HU72100025413282.
Під час здійснення митного контролю проведено огляд заявленого товару та відібрано проби і зразки для проведення лабораторних досліджень з метою перевірки правильності класифікації заявленого товару. За результатами перевірки встановлено, що фактично, переміщуваний товар є "Нафтопродукт (середній дистилят) у вигляді прозорої безбарвної рідини із запахом нафтопродуктів, яка за хімічним складом являє собою суміш аліфатичних вуглеводнів з вмістом інших добавок/домішок (в тому числі ароматичні вуглеводні, тощо) та з експериментально встановленими у складі проби наступними показниками: тиск насичених парів становить 54,17 кПа; масова концентрація хлористих солей становить 0,01 мг/дм.куб.; масова частка сірки становить 0,00311 мас. %; густина проби при 15 град. С становить 729,1 кг/м. куб; густина проби при 20 град. С становить 725 кг/м.куб; температура спалаху проби в закритому тиглі нижче 0 град. С; механічних домішок та води застосованими методами не виявлено. Фракційний склад: температура початку кипіння - 30 град. С; температуру відгону 5 об.% - 46 град. С.; температура відгону 10 об.% - 58 град. С; температура відгону 50 об.% - 118 град. С; температура відгону 90 об.% - 240 град. С; температура кінця кипіння - 274 град. С; при температурі 210 град. С переганяється 85 об.%; при температурі 250 град. С переганяється 91 об.%; при температурі 350 град. С переганяється 0 об.%; втрати 4 об%; залишок 2 об% і підлягає класифікації у товарній підкатегорії 2710192900 (ставка мита 0% та обкладається акцизним податком - 183 Євро за 1 тис. літрів).
Митним органом прийнято рішення про визначення коду товару від 31 жовтня 2018 року №КТ-UA3050000-0006-2018, в якому визначений код товару згідно УКИЗЕД: нафтопродукт (середній дистилят) у вигляді прозорої безбарвної рідини із запахом нафтопродуктів, яка за хімічним складом являє собою суміш аліфатичних вуглеводнів з вмістом інших добавок/домішок (в тому числі ароматичні вуглеводні, тощо): 2710192900 замість 2709001000.
Митним постом "Мукачево" здійснено відбір проб відповідно до акту від 17 вересня 2018 року та направлено запит про проведення досліджень (аналізу, експертизи) від 19 вересня 2018 року №1287/18/07-70/66.
За результатами проведених лабораторних досліджень (висновок експерта Управління експертиз та досліджень хімічної та промислової продукції Департаменту податкових та митних експертиз ДФС від 23 жовтня 2018 року №142005701-1031) встановлено, що пробу ідентифіковано як прозору безбарвну рідину, яка за хімічним складом являє собою суміш аліфатичних вуглеводнів з вмістом інших добавок/домішок (в тому числі ароматичні вуглеводні, тощо). Фракційний склад проби наведено в таблиці п.11.3. Температура спалаху проби в закритому тигля нижче 0о С. Густина проби при 15о С становить 729,1 кг/м3. Густина проби при 20о С становить 725 кг/м3. Масова частка сірки в складі проби становить 0,00311 мас.%. Тиск насичених парів проби становить 54,17 кПа. Масова концентрація хлористих солей в складі проби становить 0,01 мг/дм3. Механічних домішок та води в складі проби застосованими методами не виявлено. У зв`язку із ненаданням паспорту (сертифікату) родовища, технологічного регламенту на установку підготовки конденсату, документів від видобувної компанії, з зазначенням способу видобування газового конденсату із свердловини та вуглеводневого складу (лист митного органу від 1 жовтня 2018 року №1355/18/07-70-66 та лист Товариства з обмеженою відповідальністю «Брок-Тім» від 29 вересня 2018 року) визначити природу походження проби товару не видається можливим.
Митний орган листом від 20 лютого 2018 року № 234/18/07-70-19 звертався до ДФС України з проханням надати методологічну допомогу з питання класифікації згідно з УКТЗЕД товару "газовий конденсат природного походження…" (Угорщина), який імпортується позивачем до України та постачається фірмою "TELETRANS SLOVAKIA s.r.o." (Словакія). У відповідь ДФС України направлено лист від 23 березня 2018 року №8705/7/99-99-19-03-03-17, у якому надані роз`яснення, що ідентифікація товару, який декларується як "газовий конденсат природний", з метою його класифікації згідно з УКТЗЕД проводиться на підставі: документів, за якими визначається відповідність/ невідповідність фізико-хімічних характеристик проб товарів чинним стандартам чи іншим нормативно-технічним документам (висновки експертних підрозділів ДФС, інших експертних установ відповідно до положень статей 356, 357 Митного кодексу України, паспорти якості, паспорти аналізів (випробувань) від виробника товарів); документів від виробника товару щодо його природного походження та фізико-хімічних характеристик (паспорт родовища, технологічна схема отримання товару тощо), та доручено митному органу з метою недопущення сплати митних платежів у неповному обсязі з урахуванням листа ДФС України від 23 березня 2018 року № 8705/7/99-99-19-03-03-17 та строків давності, визначених у статті 102 Податкового кодексу України, здійснити перевірку правильності класифікації згідно з УКТЗЕД товару "газовий конденсат природний…", митне оформлення якого здійснено у зоні її діяльності.
Згідно наявного в матеріалах справи висновку Державного підприємства "Науково-дослідний інститут нафтопереробної та нафтохімічної промисловості "МАСМА" Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 11 жовтня 2018 року №237, наданий на експертизу товар (що заявлений до митного оформлення) відноситься до продуктів, які мають властивості, характерні для сирої нафти (наприклад відповідні показники питомої густини, кривої перегонки, концентрації хлористих солей, вмісту н-парафінів та ароматичних вуглеводнів тощо). Наведені в протоколі випробувань від 11 жовтня 2018 року №206/П-18 газового конденсату значення цих показників підтверджують відношення даного продукту до продукту природного походження.
Згідно з протоколом Випробувального центру, наданий на дослідження продукт має густину (при температурі 20о С) 722,3 кг/м3, не містить води та механічних домішок. За результатами досліджень 78,5 % об. (включаючи втрати) досліджуваного продукту переганяється при температурі 200о С, кипіння припиняється при температурі 285о С, залишок у колбі становить 1,4%. Ці дані свідчать, що представлений продукт є сумішшю легких та середніх дистилятів. Масова концентрація хлористих солей становить 0,383 мг/дм3 відповідно, що вказує на його належність до сирих вуглеводнів. Кипіння нафтопродукту починається при температурі 32,0о С, а тиск насичених парів становить 75,0 кПа, об`ємна частка газоподібних: етану (1,4 %), пропану (2,9 %), бутанів (6,7 %) та рідких вуглеводнів (89,0 %) вказують на його належність до суміші газоподібних (фр.С2-С4) та рідких (вр.С5-С16) вуглеводнів, які є характерними саме для газових конденсатів природних. Об`ємний вміст нормальних парафінів в кількості 38,5 % та ароматичних вуглеводнів в кількості 11,2 % також характерний саме для газових конденсатів природних. Враховуючи викладене, керуючись додатковим поясненням до товарних підкатегорій 2709001000, досліджуваний нафтопродукт слід класифікувати в наступній товарній позиції УКТ ЗЕД: 2709 Нафта або нафтопродукти сирі, одержані з бітумінозних порід (мінералів): 2709001000 газовий конденсат природний.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів зазначає наступне.
Частинами першою та другою статті 69 Митного кодексу України встановлено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТЗЕД.
За приписами статті 67 Митного кодексу України українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).
Указом Президента України від 17 травня 2002 року «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів» Україна приєдналась до вказаної системи.