1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2022 року

м. Київ

справа № 160/4988/19

адміністративне провадження № К/9901/17752/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 160/4988/19

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" про застосування заходів реагування,

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року, прийняте у складі головуючого судді Юркова Е.О., та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2020 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Олефіренко Н.А., суддів Шальєвої В.А., Білак С.В.

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2019 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулося до суду з позовом, в якому просило:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 92 Товариство з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім", до повного усунення порушень;

- встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 92 Товариство з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім", до повного усунення порушень.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про те, що під час здійснення перевірки додержання Товариством з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки було встановлено, що експлуатація об`єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 92 Товариства з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" здійснюється з порушенням вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

3. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2020 року, позов задоволено: застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: будівлі за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 92, Товариство з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" (код ЄДРПОУ 34316584), до повного усунення порушень, викладених в акті перевірки Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.04.2019 року № 455.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що існуючі порушення у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, в їх сукупності можуть кваліфікуватись, як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей.

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року та постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2020 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ТОВ "Блейд-Екстрім" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

6. Обґрунтовуючи наявність підстави для касаційного оскарження, відповідач посилається на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України та вказує на незгоду із застосуванням до товариства заходів державного реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, у якій він наголошує на застосуванні судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права в цій частині не у відповідності до висловленої Верховним Судом правової позиції у постанові від 19 вересня 2019 року по справі № 826/19328/19.

7. Скаржник вважає, що функція судів попередніх інстанцій у цій справі полягала у затвердженні акта органу нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки своїми рішеннями, оскільки судами не були досліджені інші докази окрім вказаного документу, що суперечить позиції Верховного Суду у постанові від 19 вересня 2019 року у справі № 826/19328/19.

ІV. Позиція інших учасників справи.

8. Позивач не скористався своїм правом на подання до суду відзиву на касаційну скаргу.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

9. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів: Радишевської О.Р., Уханенка С.А., від 23 липня 2020 року відкрито касаційне провадження за скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2019 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2020 року.

10. Ухвалою Верховного Суду від 03 травня 2022 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні на 05 травня 2022 року.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

11. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" зареєстровано юридичною особою, основним видом діяльності якої є: код КВЕД 47.64 роздрібна торгівля спортивним інвентарем у спеціалізованих магазинах.

12. У період з 18.04.2019 по 19.04.2019, на підставі наказу № 19 від 19.03.2019, направлення № 597 від 29.03.2019 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" за адресою: Дніпропетровська обл., м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, будинок 92.

13. Актом перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 19.04.2019 року № 455 встановлені порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, а саме:

1. П.8 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, постанови Кабінету Міністрів України № 444 від 26.06.2013 року «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» (пункт 15) - керівник та посадові особи, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройшли навчання в установленому законодавством порядку;

2. П. 7 Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів, затверджене наказом МНС від 18.12.2000 року № 338 (у редакції наказу МНС від 16.08.2005 року № 140); п. 6 Методики ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів, затвердженої наказом МНС України від 23.02.2006 року № 98, - для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкта господарської діяльності та не узгоджено її з ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області;

3. Кодексу цивільного захисту України розділ III, глава 4, стаття 20, пункт 2; Порядок забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту, затверджений постановою Кабміну України від 19.08.2002 року № 1200 пункти 1, 2, 3; ПТБ Розділ III, пункт 2 - не забезпечено працюючий персонал засобами індивідуального захисту від вражаючих факторів;

4. ППБУ розділ V, глава 1, пункт 1.4; Державні будівельні норми України. Системи протипожежного захисту (далі - ДБН В.2.5- 56:2014) додаток Ж, пункт Ж.6.4 - не проведено перевірку систем протипожежного захисту та їх складових компонентів на відповідність їх технічним умовам виробників і чинним нормативним документам та не складено за результатами технічного обстеження акт;

5. ППБУ розділ III, глава 2, пункт 2.31 - сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не дозабезпечено евакуаційним освітленням;

6. ППБУ розділ V, глава 1, пункт 1.4; Державні будівельні норми України. Системи протипожежного захисту (далі-ДБН В.2.5-56:2014) пункти 5.9, 7.2.24 - у приміщенні де розташовано приймально-контрольний пристрій системи протипожежного захисту не встановлений світильник (лампу) аварійного освітлення;

7. ППБУ розділ III, глава 2, пункт 2.3; ДБН В.1.1-7:2016 пункт 6.4 - приміщення складів не відділено протипожежними перешкодами (двері) від інших приміщень;

8. ППБУ розділ V, глава 1, пункт 1.4; ДБН В.2.5-56:2014 додаток Ж, пункт Ж.6.9 - не опломбовані ручні пожежні сповіщувачі та їх місце незабезпечене робочим і аварійним освітленням безпеки, а також непозначені вказівними знаками, що розміщують як усередині, так і поза приміщеннями згідно з вимог ДСТУ ІБО 6309 та ГОСТ 12.4.026;

9. ППБУ розділ V, глава 1, пункт 1.2; ДБН В.2.5-56:2014 додаток Б (обов`язків), таблиця Б.1, пункт 3 - приміщення не обладнано системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуюванням людей.

14. Як вбачається з акта перевірки, при перевірці була присутня директор Товариства з обмеженою відповідальністю "Блейд-Екстрім" Писарева С.В., яка підписала акт перевірки без зауважень або заперечень. Примірник акта отримано 19.04.2019 директором Писаревою С.В.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

15. Конституція України.

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

16. Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України)

Частина 2 статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

17. Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС України), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052, на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

18. Згідно з підпунктами 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 року, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає припису, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877).

19. Згідно статті першої, частини 5, частини 11 статті 4 Закону № 877 діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.


................
Перейти до повного тексту