1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 травня 2022 року

м. Київ

справа № 580/923/19

адміністративне провадження № К/9901/1083/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Кашпур О.В.,

суддів - Радишевської О.Р., Уханенка С.А.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу № 580/923/19

за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради» про визнання протиправним та нечинним рішення та положення в частині,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2019 року, прийняте у складі головуючого судді Тимошенко В.П., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2019 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Шурка О.І., суддів Василенка Я.М., Ганечко О.М.,

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просив:

1) визнати протиправним та нечинним пункт 4 наказу головного лікаря комунального закладу Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради № 18 від 20.05.2016 «Про зміни до наказу № 17 від 18.03.2015 «Про розподіл функціональних обов`язків», в частині положень, за якими відповідач для забезпечення організаційно-методичного керівництва та контролю за діяльністю і обґрунтованістю винесених рішень обласною медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) № 2, закріпив за обласною МСЕК № 1 обласну МСЕК № 2, а також наділив повноваженнями обласну МСЕК № 1 перевіряти та контролювати правомірність прийнятих рішень обласної МСЕК № 2, а у разі визнання їх безпідставними, змінювати їх;

2) визнати протиправним та нечинним Положення про обласну МСЕК №1 Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради», затверджене наказом головного лікаря Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради» № 7 від 28.01.2016, в частині пунктів 3.1 та 4.1 в частині положень щодо обласної МСЕК № 2 .

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про те, що обласні МСЕК № 1 та № 2 мають статус «обласних», їх повноваження визначені в п. 12 Положення про медико-соціальну експертизу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317. За законом вказані комісії однакові та рівні, отже обласна МСЕК № 1 не наділена будь-якими повноваженнями по відношенню до обласної МСЕК № 2. Позивач уважав, що діючи всупереч вимогам Конституції України, відповідач в оскаржуваних нормативно-правових актах безпідставно наділив обласну МСЕК № 1 повноваженнями по відношенню до обласної МСЕК № 2.

3. Позивач зазначав, що оскаржувані нормативно-правові акти відповідача порушують його законні права та інтереси, оскільки вони були застосовані до нього у справі № 823/2283/18 та покладені в основу судового рішення, яке ухвалене судом на користь відповідача.

ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

4. Рішенням окружного адміністративного суду від 22 серпня 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2019 року, у задоволенні позову відмовлено повністю.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що відповідач, при винесенні спірного наказу, дотримався мети і доцільності його видання, врахував всі обставин, що мали значення в момент підготовки проекту саме для посилення організаційно-методичного контролю за діяльністю структурних підрозділів на виконання основних напрямків діяльності закладу, передбачених п.п. 10, 11 Статуту Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради».

ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись із рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2019 року та постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2019 року, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.

7. Касаційну скаргу обґрунтовує тим, що відповідач, при прийнятті оскаржуваних рішень порушив, зокрема, Положення про медико-соціальну експертизу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1317, оскільки перевірку рішень обласної МСЕК № 2 може здійснювати виключно Центральна МСЕК Міністерства охорони здоров`я України. Отже, відповідач безпідставно наділив повноваженнями обласну МСЕК № 1 скасовувати рішення обласної МСЕК № 2.

ІV. Позиція інших учасників справи.

8. Відповідач надав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

V. Рух справи у суді касаційної інстанції

9. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів: Дашутіна І.В., Шевцової Н.В., від 14 січня 2020 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 серпня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2019 року.

10. Ухвалою Верховного Суду від 03 травня 2022 року справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні на 05 травня 2022 року.

11. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 03 травня 2022 року суддів Дашутіна І.В. та Шевцову Н.В. замінено на суддів Радишевську О.Р. та Уханенка С.А. на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 03 травня 2022 року № 528/0/78-22.

VI. Стислий виклад обставин, установлених судами першої та апеляційної інстанцій

12. Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій та вбачається з матеріалів справи, наказом Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради» від 28.01.2016 № 7 затверджено Положення про обласну МСЕК № 1 комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради» (далі - Положення) та Положення про обласну МСЕК № 2 Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради».

13. Відповідно до пунктів 1.6. вказаних Положень обласні медико-соціальні експертні комісії № 1 та № 2 знаходяться в безпосередньому підпорядковані головного лікаря Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради». Керівництво діяльністю обласних медико-соціальних експертних комісій № 1 та № 2 здійснює головний лікар - головний експерт закладу.

14. Відповідно до п. 3.1 Положення обласна МСЕК № 1 здійснює: організаційно-методичне керівництво та контроль за діяльністю відповідних міжрайонних, міської, спеціалізованих комісій та обласної МСЕК № 2, перевіряє правомірність прийнятих ними рішень і у разі визнання їх безпідставними, змінює їх.

15. Згідно з п. 4.1 Положення Комісія має право: перевіряти діяльність підпорядкованих міжрайонних, міської, спеціалізованих комісій та обласної МСЕК № 2 і подавати головному лікарю - головному експерту закладу - пропозиції з усунення недоліків в їх роботі, узагальнення передового досвіду роботи.

16. Відповідно до п. 4 наказу Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради» від 20.05.2016 № 18 «Про зміни до наказу № 17 від 18.03.2015 «Про розподіл функціональних обов`язків» для забезпечення організаційно-методичного керівництва та контролю за діяльністю і обґрунтованістю винесених рішень МСЕК загального профілю, спеціалізованих та обласною МСЕК № 2 закріплено за обласною МСЕК № 1: обласну МСЕК №2, міжрайонну МСЕК № 1 загального профілю, спеціалізовану фтизіо-пульмонологічну МСЕК, міжрайонну МСЕК №3 загального профілю, міжрайонну МСЕК №4 загального профілю, спеціалізовану радіологічну МСЕК; за обласною МСЕК № 2: Черкаську міську МСЕК загального профілю, міжрайонну МСЕК № 2 загального профілю, спеціалізовану травмотологічну МСЕК, спеціалізовану кардіологічну МСЕК, спеціалізовану психіатричну МСЕК.

17. Не погоджуючись з Положенням про обласну МСЕК № 1 Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради», наказом Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради» від 20.05.2016 № 18, позивач звернувся до суду з позовом.

VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

18. Конституція України.

Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

19. Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України)

Частина 2 статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

20. Відповідно до статті 16 Закону України від 19.11.1992 №2801-XII "Основи законодавства України про охорону здоров`я" мережа державних і комунальних закладів охорони здоров`я формується з урахуванням потреб населення у медичному обслуговуванні, необхідності забезпечення належної якості такого обслуговування, своєчасності, доступності для громадян, ефективного використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів. Існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена.

Заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).

21. Розпорядженням голови Черкаської обласної ради від 01.12.2016 №313-р затверджено в новій редакції Статут комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради» (далі - Статут).


................
Перейти до повного тексту