ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 травня 2022 року
м. Київ
справа № 620/3954/19
адміністративне провадження № К/9901/26985/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Кашпур О.В.,
суддів - Уханенка С.А., Радишевської О.Р.,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в касаційній інстанції адміністративну справу № 620/3954/19
за позовом ОСОБА_1 до Державного підприємства "Національні інформаційні системи" про визнання неправомірними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2020 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого Бєлової Л.В., суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В.,
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У грудні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати неправомірними дії Державного підприємства «Національні інформаційні системи» по відмові у наданні послуг електронного цифрового підпису як самозайнятій особі - приватному нотаріусу згідно Договору про надання послуг з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та Державними реєстрами в редакції, яка діяла станом на 23.09.2015;
- визнати неправомірними дії Державного підприємства «Національні інформаційні системи» по відмові у наданні безкоштовного доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, та зобов`язати його надати безкоштовний доступ ОСОБА_1 як приватному нотаріусу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначав про те, що відмова Державного підприємства «Національні інформаційні системи» у наданні йому послуг електронного цифрового підпису як самозайнятій особі - приватному нотаріусу згідно договору про надання послуг з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та Державними реєстрами, з тих підстав що його прізвище у свідоцтві про право на зайняття нотаріальною діяльністю записано « ОСОБА_1 », а в паспорті « ОСОБА_1 », є безпідставною та неправомірною. Також позивач вказував на протиправність відмови Державного підприємства «Національні інформаційні системи» у наданні доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, за умов не сплати 1500 грн за підключення до цієї системи, оскільки він вже був підключений до системи і вимагав лише забезпечити доступ до неї.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 червня 2020 року адміністративний позов задоволено повністю: визнано неправомірними дії Державного підприємства «Національні інформаційні системи» по відмові у наданні послуг електронного цифрового підпису як самозайнятій особі - приватному нотаріусу Чернігівського міського нотаріального округу Пантелеєнку О.С. згідно договору про надання послуг з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та Державними реєстрами в редакції, яка діяла станом на 23.09.2015; визнано неправомірними дії Державного підприємства «Національні інформаційні системи» по відмові у наданні безкоштовного доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, та зобов`язано надати безкоштовний доступ ОСОБА_1 як приватному нотаріусу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з неправомірності дій Державного підприємства «Національні інформаційні системи» щодо відмови позивачу у наданні послуг електронного цифрового підпису як самозайнятій особі - приватному нотаріусу згідно договору про надання послуг з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та Державними реєстрами в редакції, яка діяла станом на 23.09.2015 та щодо відмові у наданні безкоштовного доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян.
5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2020 року скасовано рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 09 червня 2020 року, прийнято нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог повністю.
6. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з помилковості висновків суду першої інстанції щодо протиправності дій Державного підприємства «Національні інформаційні системи» щодо відмови позивачу у наданні послуг електронного цифрового підпису як самозайнятій особі - приватному нотаріусу згідно договору про надання послуг з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та Державними реєстрами в редакції, яка діяла станом на 23.09.2015, оскільки необхідність ідентифікації та автентифікації самозайнятої особи, що звертається за послугами ЕЦП зумовлена відповідними вимогами законодавства у сфері надання відповідних послуг. Щодо вимоги позивача про надання йому безкоштовного доступу як приватному нотаріусу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, то суд апеляційної інстанції зазначав про те, що підприємство за договором може надавати позивачу послуги з підключення до систем, але не безкоштовний доступ до систем. Організація підключення нотаріусів до Державного реєстру актів відбувається у межах надання разової послуги підприємства, яка підлягає оплаті згідно умов договору та положень законодавства.
ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись із постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2020 року, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій просить скасувати зазначене судове рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. Обґрунтовуючи наявність підстави для касаційного оскарження, позивач посилається на пункт 4 частини 4 статті 328 КАС України та вказує на те, що суд апеляційної інстанції порушив норми процесуального права, а саме не дослідив зібрані у справі докази, що відповідно до пункту 1 частини 2 статті 353 КАС України є обов`язковою підставою для скасування судового рішення. Так, судом апеляційної інстанції не було надано оцінки таким доказам: договір про надання послуг з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та державними реєстрами та заяву про приєднання до договору від 23.09.2015, копія яких є в матеріалах справи; висновок Українського бюро лінгвістичних експертиз від 15.03.2017 та експертний висновок по призначеній судом лінгвістичній експертизі щодо ідентичності (тотожності) записів прізвища позивача в різних документах.
ІV. Позиція інших учасників справи.
9. Відповідач надав до суду відзив на касаційну скаргу, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.
V. Рух справи у суді касаційної інстанції
10. Ухвалою Верховного Суду від 29.10.2020 задоволено заяви суддів Бучик А.Ю., Мороз Л.Л., Тацій Л.В. про самовідвід та відведено суддів Бучик А.Ю., Мороз Л.Л., Тацій Л.В. від участі у розгляді справи №620/3954/19.
11. Ухвалою Верховного Суду в складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Кашпур О.В., суддів: Уханенка С.А., Шевцової Н.В., від 07 грудня 2020 року на підставі пункту 4 частини 4 статті 328 КАС України відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 вересня 2020 року.
12. Ухвалою Верховного Суду від 03 травня 2022 року справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами на 05 травня 2022 року.
13. За результатом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями 03 травня 2022 року суддю Шевцову Н.В. замінено на суддю Радишевську О.Р. на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду Н.Богданюк від 03 травня 2022 року № 527/0/78-22.
VI. Стислий виклад обставин, установлених судом апеляційної інстанції
14. Як установлено судом апеляційної інстанції та вбачається з матеріалів справи, позивач є приватним нотаріусом Чернігівського міського нотаріального округу.
15. ОСОБА_1 23.09.2015 звернувся до Державного підприємства «Національні інформаційні системи» із заявою про приєднання до діючого на той час договору про надання послуг з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиними та Державними реєстрами.
16. 16.03.2017 позивач, як нотаріус, звернувся до Державного підприємства «Національні інформаційні системи» (далі - НАІС, ДП «НАІС») за отриманням послуг електронного цифрового підпису.
17. Однак НАІС внаслідок того, що прізвище позивача у свідоцтві про право на зайняття нотаріальною діяльністю записано « ОСОБА_1 », а в паспорті « ОСОБА_1 » відмовило йому у наданні послуг електронного цифрового підпису як нотаріусу.
18. Позивач 12.04.2017 звернувся до відповідача з заявою про надання безкоштовно послуги з підключення та забезпечення технічної підтримки користування Єдиним та Державними реєстрами.
19. Листом від 19.04.2017 за вих. № 622/39.2-26 йому було відмовлено та запропоновано сплатити 1500 грн за таке підключення.
20. Вважаючи відмову у наданні послуг електронного цифрового підпису та безкоштовного доступу до Державного реєстру актів цивільного стану громадян протиправною, позивач звернувся з позовом до суду.
VIІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ
21. Конституція України.
Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частина 1 статті 58 Конституції України. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
22. Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України)
Частина 2 статті 2 КАС України. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
23. Статтею 5 Закону «Про електронний цифровий підпис» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації державної форми власності, державні реєстратори прав на нерухоме майно, державні реєстратори юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, нотаріуси для засвідчення чинності відкритого ключа використовують лише посилений сертифікат ключа.
Статтею 9 вказаного Закону визначено, що Акредитований центр сертифікації ключів (далі - АЦСК органів юстиції) має право надавати послуги електронного Цифрового підпису (далі - ЕЦП) та обслуговувати виключно посилені сертифікати ключів. Порядок акредитації та вимоги, яким повинен відповідати акредитований центр сертифікації ключів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Надання ДП «НАІС» послуг ЕЦП за Договором здійснюється Акредитованим центром сертифікації ключів органів юстиції України (далі - АЦСК органів юстиції), який є структурним підрозділом ДП «НАІС» та при здійсненні своєї діяльності чітко дотримується і керується положеннями чинного законодавства.
Права та обов`язки АЦСК визначено статтею 8 Закону України «Про електронний цифровий підпис», одним із обов`язків АЦСК відповідно до вимог зазначеної статті Закону є встановлення під час формування сертифіката ключа належності відкритого ключа та особистого ключа підписувачу.
При цьому, відповідно до статті 6 Закону України «Про електронний цифровий підпис» вимогами до сертифікату ключа є основні дані (реквізити) підписувача - власника особистого ключа.
24. Наказом Департаменту спеціальних телекомунікаційних систем та захисту інформації Служби безпеки України від 13.01.2005 № 3 затверджено Правила посиленої сертифікації (далі - Правила).
Відповідно до п. 1.2. Правил організаційні, технічні і технологічні умови діяльності акредитованих центрів під час обслуговування ними сертифікатів мають назву політика сертифікації.
Відповідно п. 1.3. Правил сертифікати, сформовані відповідно до вимог політики сертифікації, використовуються для підтримки електронного цифрового підпису, який задовольняє вимогам щодо підпису, застосованого до даних в електронній формі, у такий же спосіб, як власноручні підписи задовольняють вимогам стосовно документа на папері.
Пунктом 1.5. Правил визначено, що реєстрація, яку здійснює АЦСК - це встановлення підписувача та перевірка наданих ним даних, що включаються у сертифікат. При цьому, загальна вимога щодо встановлення фізичної особи підписувача визначена п. 5.2.2. Правил, а саме, встановлення фізичної особи здійснюється за паспортом або іншими документами відповідно до законодавства.
25. Спільним наказом Міністерства юстиції України та Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації від 20.08.2012 № 1236/5/453, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.08.2012 за № 1398/21710 затверджено Вимоги до форматів, структури та протоколів, що реалізуються у надійних засобах електронного цифрового підпису, пунктом 3.8 яких встановлено, що поля посиленого сертифіката «Підписувач» повинні містити реквізити Surname (прізвище) та GivenName (ім`я, по батькові) за паспортними даними підписувача.