1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

05 травня 2022 року

Київ

справа №580/3812/21

адміністративне провадження № К/990/46/22, К/9901/48579/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів: Коваленко Н.В., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії

за касаційними скаргами Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області та ОСОБА_1

на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року (ухвалене у складі головуючого судді Паламаря П.Г.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року (прийняту у складі колегії: головуючого судді Грибан І.О., суддів Ключкович В.Ю., Парінова А.Б.),

В С Т А Н О В И В :

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 (далі також - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (далі також - відповідач), у якому просив:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області від 19 квітня 2021 року № 971010134554 про перерахунок пенсії з 1 квітня 2021 року із розрахунку 60 відсотків від заробітної плати (грошового забезпечення), визначеної у довідці прокуратури Черкаської області від 15 квітня 2021 року за №21-217 вих-21, та із застосуванням обмеження максимального розміру пенсії, десять прожиткових мінімумів, встановлених для осіб, які втратили працездатність;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити з 1 квітня 2021 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії за вислугу років відповідно до статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" №1789-ХІІ (у редакції, що діяла на момент призначення пенсії), в розмірі 80 відсотків від суми місячної заробітної плати, зазначеної у довідці прокуратури Черкаської області від 15 квітня 2021 року за №21-217 вих-21, без обмеження її максимального розміру, з урахуванням раніше проведених виплат;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати суму пенсії за минулий період з 1 квітня 2021 року до моменту здійснення перерахунку пенсії.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року адміністративний позов задоволено: визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду в Черкаській області №971010134554 від 19 квітня 2021 року про перерахунок пенсії; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити з 1 квітня 2021 року перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії, виходячи з розрахунку 80 відсотків від суми місячної заробітної плати на підставі довідки Черкаської обласної прокуратури від 15 квітня 2021 року №21-217 вих21 без обмеження граничного розміру пенсії з урахуванням раніше проведених виплат.

3. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що на момент призначення пенсії ОСОБА_1 порядок та підстави для перерахунку пенсії прокурорів були визначені у частинах дванадцятій та сімнадцятій статті 50-1 Закону України "Про прокуратуру" від 5 листопада 1991 року №1789-ХІІ (далі - Закон №1789-ХІІ), якими передбачалось, зокрема, що обчислення (перерахунок) пенсій провадиться за документами пенсійної справи та документами, додатково поданими пенсіонерами, виходячи з розміру місячного заробітку за відповідною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, станом на час звернення за таким призначенням або перерахунком, тому при перерахунку пенсії працівникам прокуратури має застосовуватись норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії. Крім того, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 2 березня 2015 року №213-VIII (далі - Закон №213-VIII) внесено зміни до частини п`ятнадцятої статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, згідно з якою максимальний розмір пенсії не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність, однак, вказана норма набрала чинності після призначення позивачу пенсії за вислугу років. Отже, зміни стосуються саме призначення пенсії, а не її перерахунку. Разом з тим, пенсія позивачу була призначена відповідно до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ в редакції, чинній на той момент призначення, тобто до набрання чинності Законом України "Про прокуратуру" від 14 жовтня 2014 року №1697-VII (далі - Закон №1697-VII). Таким чином, враховуючи те, що позивач вже є пенсіонером за вислугою років і пенсія була призначена до 1 січня 2016 року, до розміру пенсії позивача не можуть застосовуватись обмеження максимального розміру пенсії, визначені Законом № 1697-VІ.

4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області задоволено частково; рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року скасовано у частині зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії без обмеження максимальним розміром пенсії та прийнято в цій частині нову постанову про відмову у задоволенні позову. В іншій частині рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року залишено без змін.

5. Ухвалюючи зазначене рішення, суд апеляційної інстанції погодився із висновками суду першої інстанції про те, що позивач має право на перерахунок пенсії відповідно до статті 86 Закону №1697-VII на підставі довідки Черкаської обласної прокуратури від 15 квітня 2021 року №21-217вих21 у розмірі 80% від розміру заробітної плати, що визначена у вказаній довідці.

6. Водночас щодо права позивача на перерахунок пенсії без обмеження її максимального розміру, то суд апеляційної інстанції зазначив, що на осіб, яким пенсія перерахована відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» від 8 липня 2011 року № 3668-VI (далі - Закон № 3668-VI), та розмір якої перевищує максимальний розмір, встановлений даним Законом, поширюються приписи законодавства, чинні на час здійснення такого перерахунку.

7. З урахуванням викладеного, суд апеляційної інстанції вказав на помилковість висновків суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову в частині здійснення перерахунку пенсії без обмеження її максимальним розміром.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційних скарг

8. Не погоджуючись із судовими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, Головне управління Пенсійного фонду України в Черкаській області звернулося з касаційною скаргою до Верховного Суду, у якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову повністю.

9. На підтвердження своїх доводів у касаційній скарзі відповідач вказує на те, що судами першої та апеляційної інстанції неправильно застосовано у спірних правовідносинах положення статті 86 Закону №1697-VII та статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, у зв`язку з цим суди дійшли помилкових висновків щодо наявності у позивача права на перерахунок пенсії з 1 квітня 2021 року у розмірі 80 відсотків заробітної плати на підставі довідки Черкаської обласної прокуратури від 15 квітня 2021 року №21-217вих21 без обмеження граничного розміру пенсії з урахуванням раніше проведених виплат.

10. Крім того, відповідач вказує на те, що судами попередніх інстанцій під час розгляду справи помилково застосовано правову позицію Верховного Суду, яка міститься у рішенні від 14 вересня 2020 року у зразковій справі № 560/2120/20, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 20 січня 2021 року, оскільки остання не містить висновків щодо здійснення перерахунку пенсії прокурорам, яку було призначено за Законом № 1789-ХІІ. Зокрема щодо того, у якому відсотковому розмірі відносно заробітної плати підлягають перерахунку пенсії прокурорів та чи підлягають зазначені пенсії перерахунку без обмеження їх граничного розміру

11. Також, не погоджуючись з рішеннями суду апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права, позивач звернувся з касаційною скаргою до Верховного Суду, у якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції в частині скасування рішення суду першої інстанції та залишити у силі рішення суду першої інстанції у повному обсязі.

12. На підтвердження своїх доводів у касаційній скарзі позивач вказує на те, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано у спірних правовідносинах положення статті 86 Закону №1697-VII та статті 50-1 Закону №1789-ХІІ, у зв`язку з цим суд дійшов помилкових висновків щодо наявності у позивача права на перерахунок пенсії з 1 квітня 2021 року у розмірі 80 відсотків заробітної плати на підставі довідки Черкаської обласної прокуратури від 15 квітня 2021 року № 21-217вих21 лише з обмеженням граничного розміру пенсії.

13. Позивач також вказує на те, що судом апеляційної інстанції під час розгляду справи помилково не враховано правові позиції Верховного Суду, які містяться у постановах від 9 листопада 2020 року у справі № 813/678/18, від 9 лютого 2021 року у справі № 640/2500/18 та від 4 березня 2021 року у справі № 589/3997/16-а щодо заборони обмеження пенсії максимальним розміром.

Позиція інших учасників справи

14. 7 лютого 2022 року до Верховного Суду надійшов відзив позивача на касаційну скаргу відповідача, який містить доводи та вимоги аналогічні тим, які зазначені позивачем у його касаційній скарзі на рішення судів попередніх інстанцій, та по якій Судом ухвалою від 19 січня 2022 року відкрито провадження. При цьому позивач зазначає, що у відповідача не було правових підстав на оскарження рішень судів першої та апеляційної інстанцій, а у суду касаційної інстанції не було підстав для відкриття провадження за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

15. Касаційна скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області надійшла до Верховного Суду 31 грудня 2021 року, а касаційна скарга ОСОБА_1 - 4 січня 2022 року.

16. Ухвалами Верховного Суду від 14 січня 2022 року та 17 січня 2022 року відкрито касаційні провадження у справі №580/3812/21 за зазначеними вище касаційними скаргами, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційні скарги.

17. 7 лютого 2022 до Верховного Суду надійшло клопотання ОСОБА_1 про зупинення провадження у справі до завершення розгляду Конституційним Судом України справи за конституційними скаргами ОСОБА_2 №18/289 та ОСОБА_3 №18/342, у задоволенні якого відмовлено ухвалою Верховного Суду від 16 лютого 2022 року.

18. Крім того, 11 лютого 2022 до Верховного Суду надійшло клопотання ОСОБА_1 про передачу справи №580/3812/21 на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини п`ятої статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у задоволенні якого відмовлено ухвалою Верховного Суду від 16 лютого 2022 року.

19. З касаційною скаргою Головним управління Пенсійного фонду України в Черкаській області було подано клопотання про зупинення виконання рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року, у задоволенні якого відмовлено ухвалою Верховного Суду від 4 травня 2022 року.

20. Суддя-доповідач ухвалою від 4 травня 2022 року призначив справу до розгляду у письмове провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 5 травня 2022 року.

Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи

21. Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером органів прокуратури, який перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Черкаській області та отримував пенсію за вислугу років у розмірі 80 відсотків заробітної плати, призначену відповідно до вимог статті 50-1 Закону №1789-ХІІ.

22. 16 квітня 2021 року позивач звернувся до Управління Пенсійного фонду України в Черкаській області із заявою про перерахунок раніше призначеної пенсії, на умовах її призначення, у зв`язку зі зміною умов оплати працюючих. До заяви позивачем додано довідку Черкаської обласної прокуратури від 15 квітня 2021 року № 21-217вих21 про розмір заробітної плати (грошового забезпечення), що враховується для перерахунку пенсій.

23. 19 квітня 2021 року Управлінням Пенсійного фонду України в Черкаській області прийнято рішення № 971010134554 про перерахунок пенсії, згідно якого загальний відсоток розрахованої пенсії від заробітку становить 60, а максимальний розмір пенсії з 1 квітня 2021 року становить 17 690 гривень.

24. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка висновків судів попередніх інстанцій і доводів учасників справи

25. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

26. Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

27. Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

28. Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

29. Зазначеним вимогам процесуального закону рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 22 липня 2021 року та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2021 року не відповідають з огляду на таке.

30. Відповідно статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

31. Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.

32. Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.

У той же час, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

33. За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

34. З матеріалів справи та доводів касаційних скарг вбачається, що пенсійний орган погоджується з наявністю у позивача права на перерахунок пенсії, проте заперечує щодо перерахунку пенсії виходячи із розміру 80 відсотків від розміру заробітної плати, що визначена у довідці прокуратури Черкаської області від 15 квітня 2021 року за №21-217 вих-21 без обмеження її максимального розміру. У свою чергу, позивач наполягає на тому, що його пенсія повинна бути перерахована відповідно до статті 50-1 Закону №1789-ХІІ (у редакції, що діяла на момент призначення пенсії), у розмірі 80 відсотків від суми місячної заробітної плати, зазначеної у вищевказаній довідці без обмеження її максимального розміру, з урахуванням раніше проведених виплат

35. Надаючи оцінку доводам касаційних скарг та висновкам судів попередніх інстанцій, колегія суддів зазначає таке.

36. На час призначення ОСОБА_1 пенсії (серпень 2009 року) особливості пенсійного забезпечення прокурорів і слідчих прокуратури визначалися статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ (до 15 липня 2015 року).

37. Так, статтею 50-1 Закону №1789-ХІІ у редакції, чинній до 1 жовтня 2011 року, було передбачено, що прокурори і слідчі зі стажем роботи не менше 20 років, у тому числі зі стажем роботи на посадах прокурорів і слідчих прокуратури не менше 10 років, мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку. Пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до котрої включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії. За кожен повний рік роботи понад 10 років на цих посадах пенсія збільшується на 2 відсотки, але не більше 90 відсотків від суми місячного (чинного) заробітку.

38. Законом №3668-VI у статтю 50-1 Закону №1789-ХІІ внесено зміни, відповідно до яких пенсія призначається в розмірі 80 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.

39. Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27 березня 2014 року №1166-VII у статті 50-1 Закону №1789-ХІІ у частинах другій і п`ятій цифри « 80» замінено цифрами « 70».

40. Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року №76-VIII у статті 50-1 Закону №1789-ХІІ у частинах другій та п`ятій цифри « 70» замінено цифрами « 60».

41. За правилами частини вісімнадцятої цієї статті (у редакції, чинній до 1 січня 2015 року) призначені працівникам прокуратури пенсії перераховуються у зв`язку з підвищенням заробітної плати відповідних категорій прокурорсько-слідчих працівників. Перерахунок призначених пенсій провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців. Перерахунок пенсій провадиться з урахуванням фактично отримуваних працівником виплат і умов оплати праці, що існували на день його звільнення з роботи. З 1 січня 2015 року умови та порядок перерахунку призначених пенсій працівникам прокуратури визначалися Кабінетом Міністрів України.

42. Водночас 15 липня 2015 року набрав чинності Закон №1697-VII, відповідно до Розділу ХІІ Прикінцевих положень якого визнано таким, що втратив чинність із набранням чинності цим Законом, зокрема, Закон №1789-XII, крім, частин третьої, четвертої, шостої та одинадцятої статті 50-1, що втратили чинність з 15 грудня 2015 року.

43. З набранням чинності Законом №1697-VII пенсійне забезпечення працівників прокуратури регулюється положеннями статті 86, за правилами частин першої, другої якої прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років. Пенсія призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної) заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за призначенням пенсії.


................
Перейти до повного тексту