ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 травня 2022 року
м. Київ
справа №817/154/18
адміністративне провадження №К/9901/754/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів Берназюка Я.О., Мороз Л.Л., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненської області, Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області, треті особи - ОСОБА_2 , Садово-городнє товариство «Пролісок», про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Заверухи О.Б., Ніколіна В.В., Старунського Д.М. від 04.12.2018,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У квітні 2018 року ОСОБА_3 (далі у тексті цієї постанови також позивач) звернувся з позовом до Управління Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненської області, Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області, (далі у тексті цієї постанови також відповідачі), треті особи: ОСОБА_2 , Садово-городнє товариство «Пролісок».
2. Ухвалою Володимирецького районного суду Рівненської області від 14.12.2017 замінено у цій справі позивача, а саме - залучено до участі у справі його правонаступника - малолітнього ОСОБА_1 (законний представник - ОСОБА_2 ) та направлено справу за підсудністю до Рівненського окружного адміністративного суду.
3. З урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, у позові заявлялись такі вимоги:
- визнати протиправним та скасувати рішення Управління Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненської області від 06.10.2016 про відмову ОСОБА_3 у проведенні державної реєстрації земельної ділянки для індивідуального садівництва площею 0,1090 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Старорафаліївської сільської ради Володимирецького району Рівненської області (далі також спірне, оскаржуване рішення);
- визнати за ОСОБА_1 право на завершення приватизації земельної ділянки для індивідуального садівництва площею 0,1090 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Старорафаліївської сільської ради Володимирецького району Рівненської області;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області провести державну реєстрацію земельної ділянки для індивідуального садівництва площею 0,1090 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Старорафаліївської сільської ради Володимирецького району Рівненської області за ОСОБА_1 .
4. В обґрунтуванні позовних вимог наводились аргументи про те, що відмова відповідачів у проведенні державної реєстрації спірної земельної ділянки є протиправною і законом не передбачена, а тому порушує права та законні інтереси позивача і його правонаступника - ОСОБА_1 .
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
5. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 13.03.2018 позов задоволено, а саме:
визнано протиправним та скасовано рішення управління Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненської області віл 06.10.2016 про відмову ОСОБА_3 у проведенні державної реєстрації земельної ділянки для індивідуального садівництва площею 0,1090 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Старорафалівської сільської ради Володимирецького району Рівненської області;
зобов`язано Управління Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненської області провести державну реєстрацію земельної ділянки для індивідуального садівництва площею 0,1090 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Старорафалівської сільської ради Володимирецького району Рівненської області за ОСОБА_1 .
6. Висновки суду першої інстанції ґрунтуються на тому, що наведена відповідачем у спірному рішенні підстава для його прийняття не узгоджується з приписами Закону України від 07.07.2011 №3613-VI «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, які чітко визначають підстави та порядок прийняття Державним кадастровим реєстратором рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
7. У зв`язку з цим суд першої інстанції дійшов висновку про те, що спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
8. Окрім цього, посилаючись на те, що реалізовані відповідачем у спірних правовідносинах повноваження не є дискреційними, суд першої інстанції вважав за необхідне задовольнити цей позов шляхом зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області провести державну реєстрацію земельної ділянки за ОСОБА_1 , як належний і ефективний спосіб захисту його прав, про які ідеться у позові.
9. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.12.2018 ухвалене судом першої інстанції рішення скасовано, а провадження у справі закрито, оскільки, за висновками апеляційного суду, цей спір не є публічно - правовим, а тому не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
10. Приймаючи таку постанову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач звернувся до суду з метою захисту його прав, які перебувають у приватноправовій площині. На думку суду апеляційної інстанції, у спірних правовідносинах позивач обґрунтовує свої вимоги наявністю у нього права користування земельною ділянкою, а отже має приватноправовий інтерес, на захист якого, по суті, направлено звернення до суду.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
11. Не погоджуючись з вищенаведеною постановою апеляційного суду, ОСОБА_1 через свого законного представника подав касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, просить її скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
12. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що згідно протоколу зборів від 21.08.2009 позивачу виділено як члену Садово-городнього товариства «Пролісок» земельну ділянку для індивідуального садівництва за №131, площею 0,1090 га, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Старорафаліївської сільської ради Володимирецького району Рівненської області.
13. Наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області ОСОБА_3 було надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою стосовно спірної земельної ділянки.
14. 29.09.2016 ОСОБА_3 звернувся до Управління Держгеокадастру у Рівненській області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,1090 га, яка розташована на території Старорафалівської сільської ради Володимирецького району Рівненської області для індивідуального садівництва, до якої було додано документи для проведення такої реєстрації.
15. У відповідь на подану заяву 06.10.2016 листом №31-1703-0 7-2129/2-16 Управління Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненській області повідомило заявника про прийняття рішення від 06.10.2016 №РВ5600172352016 про відмову у проведенні державної реєстрації земельної ділянки, у зв`язку із невідповідністю електронного документа установленим вимогам, а саме - XSD схема наявні зауваження щодо валідності електронного документу.
16. У цьому ж листі додатково вказано, що відмова мотивована й тим, що до управління 05.08.2016 надійшло звернення голови СГТ «Пролісок», яким повідомлено Управління про те, що згідно облікових даних товариства землекористувачем вищевказаної земельної ділянки є інша особа, а не заявник.
17. Також 16.08.2012 до Управління надійшло ще одне звернення голови СГТ «Пролісок» щодо проведення державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі лише за зверненням громадян-членів СГТ «Пролісок». У зв`язку з викладеним та тим, що Кузнецовським відділом поліції розглядається колективна заява членів СГТ «Пролісок» у рамках відкритого кримінального провадження, наявні судові провадження з цього приводу Управлінням було прийнято рішення про відмову у проведенні державної реєстрації спірної земельної ділянки. За результатами поданої позивачем заяви було також складено протокол №ПП-5600060542016 проведення перевірки електронного документа.
18. На підставі наявних у справі матеріалів, суди попередніх інстанцій також установили, що ОСОБА_1 являється сином позивача, який помер та саме він особисто звернувся із заявою до Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненської області про проведення державної реєстрації спірної ділянки.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
19. У касаційній скарзі наводяться аргументи про те, що цей спір полягає у оскарженні рішення суб`єкта вданих повноважень, а саме - Управління Держгеокадастру у Володимирецькому районі Рівненської області та зобов`язанні цей орган вчинити певні дії.
20. Скаржник також вважає, що участь у цій справі сина позивача у якості правонаступника сторони, яка вибула, не змінює природи цього спору і не зумовлює його розгляд за правилами цивільного судочинства.
21. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу зазначає, що правовідносини у цій справі є приватноправовими, а цей спір виник щодо захисту саме майнових прав позивача, у зв`язку з чим вважає правильними і обґрунтованими висновки суду апеляційної інстанції про неналежність розгляду цієї справи в порядку адміністративного судочинства та необхідності здійснювати такий розгляд за правилами, встановленими Цивільним процесуальним кодексом України.
22. У відповіді на відзив скаржник, посилаючись на аргументи, аналогічні викраденим у касаційній скарзі, таку позицію відповідача заперечує і просить касаційну скаргу задовольнити.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
23. Вирішуючи цей спір по суті позовних вимог, суд першої інстанції виходив з таких приписів законодавства.
24. Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
25. За приписами статті 1 Закону України «Про державний земельний кадастр» державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
26. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим (стаття 20 Закону України «Про державний земельний кадастр»).
27. Згідно з частиною 2 статті 7 Закону України «Про державний земельний кадастр» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, зокрема, здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки.
28. За правилами частини першої статті 9 Закону України «Про державний земельний кадастр» внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
29. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 затверджено Порядок ведення Державного земельного кадастру, який визначає процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру.
30. Так, згідно з пунктами 3 - 5 вищевказаного Порядку Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. Ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. До складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України «Про Державний земельний кадастр» та цим Порядком. Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.
31. Приписами пунктів 10 та 12 Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що відомостями Державного земельного кадастру є всі відомості, які підлягають внесенню до нього згідно з цим Порядком та у порядку інформаційної взаємодії з іншими кадастрами та інформаційними системами, а також відомості, одержані внаслідок їх оброблення, систематизації та узагальнення. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.
32. Пунктом 109 цього ж Порядку передбачено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою: 1) особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; 2) власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; 3) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
33. У відповідності з пунктом 110 Порядку ведення Державного земельного кадастру для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: 1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації); 3) електронний документ.
34. Пунктом 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.
35. За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: 1) здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: - за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; - відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); - робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; - надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування; 2) приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі: - невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту; - розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; - розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; - подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
36. Приписами пункту 67 Порядку ведення Державного земельного кадастру визначено, що внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та цього Порядку.
37. Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України «Про Державний земельний кадастр».
Документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати вимогам Закону України «Про Державний земельний кадастр» та цього Порядку.