1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

Іменем України

04 травня 2022 року

м. Київ

справа №826/17714/15

адміністративне провадження № К/9901/4653/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Рибачука А.І.,

суддів: Мороз Л.Л., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 826/17714/15

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ», ТОВ «АРІАДНА ТВ», ТОВ «ПАРТНЕР ТВ», ТОВ «ТВ ВИБІР», ТОВ «ЛІДЕР ТВ» до Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (далі також - Нацрада) про визнання протиправними і скасування рішень, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ», ТОВ «АРІАДНА ТВ», ТОВ «ПАРТНЕР ТВ», ТОВ «ТВ ВИБІР», ТОВ «ЛІДЕР ТВ»

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.10.2019, ухвалене у складі головуючого судді Кузьменка В.А.

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2020, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Оксененка О.М., суддів Лічевецького І.О., Мельничука В.П.,

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. 21.08.2015 ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ», ТОВ «АРІАДНА ТВ», ТОВ «ПАРТНЕР ТВ», ТОВ «ТВ ВИБІР», ТОВ «ЛІДЕР ТВ» звернулись до суду з позовом, у якому просили:

визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 23.07.2015 №1152 «Про стан виконання ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) відповідача від 18.06.2015 №811 (НР №00169-м від 19.09.2011, багатоканальна мережа МХ-5, логотип: ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ» емблема « 112 Україна»);

визнати протиправним і скасувати рішення відповідача від 23.07.2015 №1156 «Про стан виконання ТОВ «АРІАДНА ТВ», м. Київ пункту 3 рішення (розпорядження) відповідача від 18.06.2015 №813 (НР №00170-м від 19.09.2011 багатоканальне, логотип: ТОВ «АРІАДНА ТВ» емблема « 112 Україна»);

визнати протиправним і скасувати рішення відповідача від 23.07.2015 №1150 «Про стан виконання ТОВ «ПАРТНЕР ТВ», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) відповідача від 18 червня 2015 року №810 (НР №00171-м від 19.09.2011 багатоканальне, логотип: ТОВ «ПАРТНЕР ТВ» емблема « 112 Україна»);

визнати протиправним і скасувати рішення відповідача від 23.07.2015 №1148 «Про стан виконання ТОВ «ТВ ВИБІР», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) відповідача від 18.06.2015 №809 (НР №00173-м від 19.09.2011, багатоканальне, логотип: ТОВ «ТВ ВИБІР» емблема « 112 Україна»);

визнати протиправним і скасувати рішення відповідача від 23.07.2015 № 1154 «Про стан виконання ТОВ «ЛІДЕР ТВ», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) відповідача від 18.06.2015 №812 (НР №00174-м від 19.09.2011, багатоканальне, логотип: ТОВ «ЛІДЕР ТВ» емблема « 112 Україна»).

Позов обґрунтовано тим, що оскаржувані рішення прийняті протиправно, оскільки на момент проведення моніторингу позивачі мали право здійснювати мовлення відповідно до умов, визначених ними у заявах про переоформлення ліцензії, а тому позивачі не порушують вимог закону. Також позивачі зазначили, що встановлення міри відповідальності телерадіоорганізацій за порушення законодавства про телебачення та радіомовлення регуляторним актом Нацради суперечить Конституції України.

2. Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 15.10.2019, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2020, відмовив у задоволенні позовних вимог.

3. 19.02.2020 ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ», ТОВ «АРІАДНА ТВ», ТОВ «ПАРТНЕР ТВ», ТОВ «ТВ ВИБІР», ТОВ «ЛІДЕР ТВ» звернулись до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просять скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.10.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2020, ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.

4. Верховний Суд ухвалою від 01.04.2020 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

5. 21.04.2020 від відповідача до суду касаційної інстанції надійшов відзив на зазначену вище касаційну скаргу, у якому Національна рада з питань телебачення і радіомовлення просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані позивачем судові рішення - без змін.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. У справі, яка розглядається суди встановили, що ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ», ТОВ «АРІАДНА ТВ», ТОВ «ПАРТНЕР ТВ», ТОВ «ТВ ВИБІР», ТОВ «ЛІДЕР ТВ» є юридичними особами, видом діяльності яких є діяльність у сфері телевізійного мовлення на підставі ліцензій, виданих Національною радою з питань телебачення і радіомовлення, а саме:

- ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ» видана ліцензія НР №00169-м від 19.09.2011, вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне;

- ТОВ «АРІАДНА ТВ» - ліцензія НР №00170-м від 19.09.2011, вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне;

- ТОВ «ПАРТНЕР ТВ» - ліцензія НР №00171-м від 19.09.2011, вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне;

- ТОВ «ТВ ВИБІР» - ліцензія НР №00173-м від 19.09.2011, вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне;

- ТОВ «ЛІДЕР ТВ» - ліцензія НР №00174-м від 19.09.2011, вид мовлення: багатоканальне (телебачення); територія розповсюдження програм: регіональне.

У подальшому, рішенням від 23.07.2015 №1152 «Про стан виконання ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) Національної ради від 18.06.2015 №811 (НР №00169-м від 19.09.2011, багатоканальна мережа МХ-5, логотип: ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ» емблема « 112 Україна»)» вирішено застосувати до ТОВ «НОВИЙ ФОРМАТ ТВ» санкцію -стягнення штрафу у розмірі 5% від розміру ліцензійного збору, нарахованого за видачу ліцензії та зобов`язано сплатити до Державного бюджету України штраф у розмірі 36 600, 90 грн у зв`язку з невиконанням рішення (розпорядження) Нацради від 18.06.2015 №811, а також розпорядження Національної ради, направленого ліцензіату 23.06.2015 вих. №16/1733, а саме: не усунуто порушення частини сьомої статті 27, частини першої статті 46 (оскільки змінено вихідні дані), частини восьмої статті 28 (оскільки формат і фактичні показники мовлення не відповідають зазначеним у ліцензії після винесення попередження та не приведено свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства), що свідчить про триваючі порушення Закону України від 21.12.1993 № 3759-XII «Про телебаченні і радіомовлення» (далі - Закон № 3759-XII).

Згідно із рішенням від 23.07.2015 №1156 «Про стан виконання ТОВ «АРІАДНА ТВ», м. Київ пункту 3 рішення (розпорядження) Нацради від 18.06.2015 №813 (НР №00170-м від 19.09.2011 багатоканальне, логотип: ТОВ «АРІАДНА ТВ» емблема « 112 Україна»)» вирішено застосувати до ТОВ «АРІАДНА ТВ» санкцію -стягнення штрафу у розмірі 5% від розміру ліцензійного збору, нарахованого за видачу ліцензії та зобов`язано сплатити до Державного бюджету України штраф у розмірі 28 257,60 грн. у зв`язку з невиконанням рішення (розпорядження) Нацради від 18.06.2015 №813, а також розпорядження Нацради, направленого ліцензіату 23.06.2015 вих. №16/1732, а саме: не усунуто порушення частини сьомої статті 27, частини першої статті 46 (оскільки змінено вихідні дані), частини восьмої статті 28 (оскільки формат і фактичні показники мовлення не відповідають зазначеним у ліцензії після винесення попередження та не приведено свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства), що свідчить про триваючі порушення Закону № 3759-XII.

Крім того, рішенням від 23.07.2015 №1150 «Про стан виконання ТОВ «ПАРТНЕР ТВ», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) Національної ради від 18.06.2015 №810 (НР № 00171-м від 19.09.2011) багатоканальне, логотип: ТОВ «ПАРТНЕР ТВ» емблема « 112 «Україна»)» вирішено застосувати до ТОВ «ПАРТНЕР ТВ» санкцію - стягнення штрафу у розмірі 5% від розміру ліцензійного збору, нарахованого за видачу ліцензії та зобов`язано сплатити до Державного бюджету України штраф у розмірі 22 959, 30 грн у зв`язку з невиконанням рішення (розпорядження) Нацради від 18.06.2015 №810, а також розпорядження Нацради, направленого ліцензіату 23.03.2015 вих. №16/1732, а саме: не усунуто порушення частини сьомої статті 27, частини першої статті 46 (оскільки змінено вихідні дані), частини восьмої статті 28 (оскільки формат і фактичні показники мовлення не відповідають зазначеним у ліцензії після винесення попередження та не приведено свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства), що свідчить про триваючі порушення Закону № 3759-XII.

Відповідно до рішення від 23.07.2015 №1148 «Про стан виконання ТОВ «ТВ ВИБІР», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) Національної ради від 18.06.2015 № 809 (НР № 00173-м від 19.09.2011, багатоканальне, логотип: ТОВ «ТВ ВИБІР» емблема « 112 Україна» вирішено застосувати до ТОВ «ТВ ВИБІР» санкцію -стягнення штрафу у розмірі 5% від розміру ліцензійного збору, нарахованого за видачу ліцензії та зобов`язано сплатити до Державного бюджету України штраф у розмірі 22 350,30 грн у зв`язку з невиконанням рішення (розпорядження) Нацради від 18.06.2015 №809, а також розпорядження Національно ради, направленого ліцензіату 23.06.2015 вих. №16/1732, а саме: не усунуто порушення частини сьомої статті 27, частини першої статті 46 (оскільки змінено вихідні дані), частини восьмої статті 28 (оскільки формат і фактичні показники мовлення не відповідають зазначеним у ліцензії після винесення попередження та не приведено свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства), що свідчить про триваючі порушення Закону № 3759-XII.

Також, згідно із рішенням від 23.07.2015 №1154 «Про стан виконання ТОВ «ЛІДЕР ТВ», м. Київ, пункту 3 рішення (розпорядження) Національної ради від 18.06.2015 №812 (НР № 00174-м від 19.09.2011, багатоканальне, логотип: ТОВ «ЛІДЕР ТВ» емблема « 112 Україна») вирішено застосувати до ТОВ «ЛІДЕР ТВ» санкцію -стягнення штрафу у розмірі 5% від розміру ліцензійного збору, нарахованого за видачу ліцензії та зобов`язано сплатити до Державного бюджету України штраф у розмірі 21 071,40 грн у зв`язку з невиконанням рішення Нацради від 18.06.2015 №812, а також розпорядження, направленого ліцензіату 23.06.2015 вих. №16/1731, а саме: не усунуто порушення частини сьомої статті 27, частини першої статті 46 (оскільки змінено вихідні дані), частини восьмої статті 28 (оскільки формат і фактичні показники мовлення не відповідають зазначеним у ліцензії після винесення попередження та не приведено свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства), що свідчить про триваючі порушення Закону № 3759-XII.

Вказані рішення прийняті за результатами моніторингу програмного забезпечення від 03.07.2015, яким засвідчено, що позивачі не усунули порушення після застосування санкції оголошення попередження, а саме: не привели свою діяльність у відповідність до вимог чинного законодавства, оскільки зафіксовано систематичні порушення Закону України № 3759-XII (частини сьомої статті 27, частини першої статті 46 (змінено вихідні дані); частини восьмої статті 28 (формат і фактичні показники мовлення не відповідають зазначеним у ліцензії).

Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача та вважаючи свої права порушеними, позивачі звернулись з цим позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й суд апеляційної інстанції, виходив із того, що відповідачем доведено правомірність своїх рішень з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), оскільки Законом № 3759-XII встановлено, що Нацрада має право застосовувати визначені законом санкції на підставі документальних свідчень, зокрема акта моніторингу, у разі якщо перевірка не проводилась. При цьому, суди попередніх інстанцій вказали на те, що відсутність встановленого порядку оформлення акта моніторингу не є підставою вважати сам моніторинг незаконним, адже моніторинг мовлення здійснюється Нацрадою на виконання законних повноважень. Натомість позивачами не надано доказів отримання переоформлених ліцензій на момент проведення моніторингу, тому вказані ліцензіати зобов`язані були здійснювати мовлення відповідно до умов чинних ліцензій.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

8. Касаційна скарга позивачів мотивована, зокрема тим, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували положення частини другої статті 73 Закону № 3759-XII та абзацу 3 пункту 2.3 Інструкції про порядок здійснення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги, оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення та про порушення законодавства про рекламу, затвердженої рішенням Нацради від 08.02.2012 № 115, оскільки Закон № 3759-XII не дає права Нацраді застосовувати санкції лише за встановленим моніторингом фактом невиконання розпорядження і прямо передбачає необхідність проведення перевірки і складання акта перевірки для цього.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Верховний Суд, враховуючи доводи та вимоги касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм права в межах доводів та вимог касаційної скарги, у відповідності до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить з наступного.

10. Закон № 3759-ХІІ регулює відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України, визначає правові, економічні, соціальні, організаційні умови їх функціонування, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, на відкрите і вільне обговорення суспільних питань.

11. Правові засади діяльності Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення як конституційного, постійно діючого, колегіального, наглядового та регулюючого державного органу в галузі телерадіомовлення визначає Закон України від 23.09.1997 № 538/97-ВР «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» (далі - Закон № 538/97-ВР).

12. Згідно статті 2 Закону № 538/97-ВР Нацрада у своїй діяльності керується Конституцією України, Законом України «Про телебачення і радіомовлення», цим Законом, іншими законами України.

13. Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 538/97-ВР метою діяльності Національної ради є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами.

14. Статтею 13 Закону № 538/97-ВР визначені наглядові повноваження Нацради.

15. Так, Національна рада здійснює, зокрема, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення, а ліцензіатами - ліцензійних умов та умов ліцензій.


................
Перейти до повного тексту