1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2022 року

м. Київ

справа № 120/2819/21-а

адміністративне провадження № К/9901/39717/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області (далі - Управління) на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 05 липня 2021 року (прийняте судом у складі судді Воробйової І.А.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2021 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Сапальової Т.В., суддів: Залімського І.Г., Смілянця Е.С.) у справі № 120/2819/21-а за позовом Управління до відділу культури Жмеринської районної державної адміністрації (далі - Відділ культури), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - управління культури і туризму Жмеринської міської ради, про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У квітні 2021 року Управління звернулося до суду з адміністративним позовом про зобов`язання ліквідаційної комісії Відділу культури включити грошові вимоги кредитора (капіталізовані платежі) Управління в сумі 278 668,29 грн до реєстру вимог кредиторів та проміжного ліквідаційного балансу.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Вінницький окружний адміністративний суд рішенням від 05.07.2021 відмовив у задоволенні позову.

Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 06.10.2021 рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, зазначив, що юридична особа, працівником якої є ОСОБА_1 , не ліквідується і в процесі припинення не перебуває, тому відсутні підстави для проведення капіталізації платежів.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

01.11.2021 Управління звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постановлені у цій справі судові рішення скасувати та прийняти нове - про задоволення позову.

У скарзі зазначає, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців відсутні відомості про правонаступників Відділу культури. Відомості про прийняття на роботу та продовження дії трудового договору потерпілої ОСОБА_1 у матеріалах справи відсутні. Крім того, в матеріалах справи відсутні відомості щодо передачі заборгованості, зокрема заборгованості по матеріальному забезпеченню застрахованих осіб (потерпілої на виробництві ОСОБА_1 ) до комунальної власності Жмеринської територіальної громади. У зв`язку з цим висновки про відсутність підстав для проведення капіталізації платежів є необґрунтованими.

У відзиві на касаційну скаргу Відділ культури просить залишити її без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.11.2021 визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Юрченко В.П., судді: Васильєва І.А., Пасічник С.С., скаргу передано судді-доповідачу.

У зв`язку з постановленням Верховним Судом 11.11.2021 ухвали про відведення судді-доповідача Юрченко В.П., та суддів Васильєвої І.А., Пасічник С.С. від розгляду матеріалів касаційної скарги Управління на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 12.11.2021 № 2098/0/78-21 призначено повторний автоматизований розподіл касаційної скарги у цій справі та відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.11.2021 визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г., скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 18.11.2021 залишив касаційну скаргу без руху, а ухвалою від 15.12.2021 - відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Жмеринському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області з 29 листопада 1996 року та має зареєстрований страховий випадок - трудове каліцтво, що сталося 20 грудня 1995 року при виконанні потерпілою трудових обов`язків у Відділі культури. За висновком МСЕК від 20 листопада 2006 року серія 2-18 АВ № 014690 потерпілій встановлена стійка втрата професійної працездатності 30 % та 3 група інвалідності, безстроково.

Постановою Жмеринського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області від 22 квітня 2020 року №0205/40/40/16 потерпілій ОСОБА_1 , номер справи 40, номер випадку 40, призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1367,63 грн.

Страхувальник - Відділ культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665) перебуває на обліку у Жмеринському відділенні УВД ФССУ у Вінницькій області.

Відповідно до оголошення на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України від 11.01.2021 засновниками Відділу культури, молоді та спорту Жмеринської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02226665) прийнято рішення щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, направлено відповідачу вимогу №225-02 від 08.02.2021 у якій Управління просить визнати вимогу та перерахувати в десятиденний термін з моменту отримання вимоги капіталізовані платежі в сумі 278 668 грн 29 коп. на розрахунковий рахунок Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Вінницькій області, вважаючи, що з огляду на ліквідацію страхувальника, для задоволення вимог, що виникли із його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованої особи, відповідні грошові кошти підлягають капіталізації.

У зв`язку з невиконанням вказаної вимоги позивач звернувся до суду з адміністративним позовом у даній справі.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до статті 3 Закону № 1105-XIV соціальне страхування здійснюється за принципами:

- обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом;

- державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав;

- обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом;

- відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Частинами першою, другою статті 4 Закону № 1105-XIV передбачено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є, зокрема, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 року № 986 (далі - Порядок № 986).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Згідно з пунктом 4 Порядку № 986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу.


................
Перейти до повного тексту