1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2022 року

м. Київ

справа № 140/6921/20

адміністративне провадження № К/9901/39564/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стрелець Т.Г., Рибачука А.І.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні у касаційному порядку адміністративну справу

за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг до Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз» про стягнення коштів, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01.04.2021 (постановлену у складі судді Смокович В.І.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2021 (прийняту у складі колегії: головуючого судді Запотічного І.І., суддів Довгої О.І., Глушка І.В.),

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У травні 2020 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, позивач) звернулась до Волинського окружного адміністративного суду позовом до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Волиньгаз" (далі-АТ "Волиньгаз", відповідач), в якому позивач просив стягнути з відповідача штраф та пеню у загальній сумі 5100000 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201, щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України «Про ринок природного газу», чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, а саме положень статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині обов`язку суб`єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом, згідно із постановами НКРЕКП від 20.12.2019 №2976, №2977, №2978 на АТ "Волиньгаз" було накладено штраф у розмірі по 850000,00 (вісімсот п`ятдесят тисяч гривень 00 копійок) відповідно до кожної. Вказані постанови відповідач отримав 13.01.2020 та, враховуючи вимоги статті 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», мав сплатити штраф до 12.02.2020 включно, однак зазначені суми останнім сплачені не були. Окрім того, оскільки штраф не було сплачено у встановлений Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» строк, по кожній із зазначених постанов відповідачу нарахована пеня, що станом на 12.05.2020 складає 1147500,00 грн.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 01.04.2021, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30.09.2021, у задоволені позову НКРЕКП відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що рішення НКРЕКП, якими до відповідача застосовані штрафні санкції скасовані в судовому порядку, через що підстави стягнення сум штрафів, а також пені відсутні.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, вважаючи їх прийнятими з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, НКРЕКП у жовтні 2021 року звернулося із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про задововлення позову.

В обгрунтування доводів у касаційній скарзі заявник зазначив, що позивач заявляв клопотання про зупинення провадження у цій справі до розгляду перегляду Верховним Судом рішень у справах №140/659/20, №140/660/20, № 140/661/20, якими скасовані постанови НКРЕКП про застосування штрафних санкцій до АТ "Волиньгаз".

22.11.2021 до Верховного Суду надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому відповідач просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи

Касаційна скарга надійшла до суду 01.11.2021 року.

Ухвалою Верховного Суду від 03.11.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою НКРЕКП, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

Ухвалою Верховного Суду від 04.05.2022 справу призначено до розгляду в попереднє судове засідання.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій установлено, що Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 20.12.2019 прийнято постанови №2976, №2977, №2978 «Про накладення штрафу на AT «Волиньгаз» за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу».

Відповідно до кожної із цих постанов на AT «Волиньгаз» накладено штраф у розмірі по 850000,00 грн за порушення пункту 2.1 глави 2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201 (далі - Ліцензійні умови), щодо здійснення господарської діяльності з розподілу природного газу з дотриманням вимог Закону України «Про ринок природного газу», чинних Кодексу газорозподільних систем, інших нормативно-правових актів, державних будівельних норм та нормативних документів у сфері нафтогазового комплексу, саме положень статті 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині обов`язку суб`єкта господарювання допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.

Вказані постанови направлені на юридичну адресу AT «Волиньгаз» та отримані представником відповідача 13.01.2021, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

У зв`язку із несплатою AT «ВОЛИНЬГАЗ» штрафу, визначеного вказаними постановами у добровільному порядку, НКРЕКП звернулася із даним позовом до суду.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає таке.

Статтею 22 Закону про НКРЕКП передбачено, що за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

Суб`єкти господарювання, на яких накладено штраф, зобов`язані сплатити його у 30-денний строк з дня одержання копії рішення про накладення штрафу, крім випадків, встановлених частиною п`ятою статті 12 цього Закону.


................
Перейти до повного тексту