ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 квітня 2022 року
м. Київ
справа № 200/7833/21
провадження № К/9901/44407/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Кашпур О. В., Уханенка С. А.
розглянув у попередньому судовому засіданні у касаційній інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України про визнання протиправними дії, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства юстиції України на рішення Донецького окружного адміністративного суду, ухвалене 29 липня 2021 року у складі головуючого судді Шинкарьова І. В., та постанову Першого апеляційного адміністративного суду, прийняту 09 листопада 2021 року у складі колегії суддів: головуючого судді - Блохіна А. А., суддів: Гаврищук Т. Г., Сіваченко І. В.,
І. Суть спору
1. У червні 2021 року ОСОБА_1 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Міністерства юстиції України (далі також - відповідач) в якому просив:
1.1. Визнати протиправними дії відповідача, що виявилися у відмові в наданні позивачу публічної інформації - копії ухвал про відкриття провадження у справі, які надійшли від адміністративних судів протягом квітня 2021 року до Міністерства юстиції України, за якими відповідачем визнано відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України або його посадові особи, відповідно до його запиту на отримання публічної інформації №21/05-10 від 21 травня 2021 року;
1.2. зобов`язати відповідача, повторно розглянути запит позивача на отримання публічної інформації №21/05-10 від 21 травня 2021 року, з урахуванням правової оцінки наданої судом у рішенні.
2. Свої вимоги позивач обґрунтував тим, що звернувся до відповідача із запитом на отримання публічної інформації, у якому просив надати копії ухвал про відкриття провадження у справі, які надійшли від адміністративних судів протягом квітня 2021 року до Міністерства юстиції України, за якими відповідачем визнано відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України або його посадові особи. Відповідачем було відмовлено у надані такої інформації через те, що облік запитуваної інформації відповідачем не ведеться. Позивач вважає відмову протиправною.
3. Відповідачем надано відзив на адміністративний позов позивача, у якому останній заперечив проти задоволення заявлених вимог та просив суд відмовити у їх задоволенні в повному обсязі.
В обґрунтування заперечень зазначав, що позивач 21 травня 2021 року звернувся до Мін`юсту із письмовим запитом на отримання публічної інформації, у якому просив надати копії ухвал про відкриття провадження у справі, які надійшли від адміністративних судів протягом квітня 2021 року до Міністерства юстиції України, за якими відповідачем визнано відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України або його посадові особи. Водночас, визначальним для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Також, абзацами 3-4 підпункту 1.1 пункту 1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2016 року № 10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації» передбачено, що визначальним для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях та знаходилась у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Отже, з аналізу Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 29 вересня 2016 року №10 «Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації» можна дійти висновку, що запит позивача від 21 травня 2021 року № 20/05-10 не є інформаційним запитом, оскільки питання, поставлені позивачем не відповідають критеріям «відображеності та задокументованості» запитуваної інформації. Тобто, в даному випадку, для підготовки відповіді на питання позивача поставлені у вищевказаному запиті була потреба попередньої перевірки, аналізу запитуваної інформації, та її створення. Таким чином, листом - відповіддю Мін`юсту від 25 травня 2021 № 5625/ПІ-Т-2175/20.6 позивача було поінформовано, що облік запитуваної ним інформації не ведеться.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, про що свідчить копія паспорту громадянина України наявна в матеріалах справи.
5. 21 травня 2021 року позивач звернувся до відповідача із запитом на отримання публічної інформації № 21/05-10.
5.1. Позивач просив у відповідача надати копії ухвал про відкриття провадження у справі, які надійшли від адміністративних судів протягом квітня 2021 року до Міністерства юстиції України, за якими відповідачем визнано відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України або його посадові особи.
6. 25 травня 2021 року відповідач листом повідомив позивача щодо розгляду запиту від 21 травня 2021 року, де зазначив, що визначальним для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації. Зазначає, що Міністерством юстиції України облік запитуваної інформації не ведеться.
7. Позивач не погоджується, з такою відповіддю відповідача, та вважає її протиправною.
8. В підтвердження протиправності дій відповідача, позивачем надано запит (наявний в матеріалах справи), з яким він звертався до відповідача від 07 червня 2021 року про надання копії реєстраційної картки, щодо реєстрації в Міністерстві юстиції України ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року про відкриття провадження у справі № 200/687/21-а.
8.1. Відповідачем супровідним листом від 09 червня 2021 року було надано позивачу копію реєстраційно-моніторингової картки від 25 січня 2021 року № 931-22-21.
Також до відповіді було надано копію ухвали суду про відкриття провадження у справі від 25 січня 2021 року № 200/687/21-а.
8.2. З відомостей реєстраційно-контрольної картки №931-22-21 вбачається, що ухвала суду надійшла до Міністерстві юстиції України 25 січня 2021 року, від Донецького окружного адміністративного суду, зареєстрована під № 931-22-21; відповідальним підрозділом визначено Департамент державної виконавчої служби; у розділі 9 Резолюція керівництва - № 1 25.01.2021 ОСОБА_2 .
8.3. Отже, судами встановлено, що облік запитуваної позивачем інформації відповідачем ведеться.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
9. Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 29 липня 2021 року позов задовольнив в повному обсязі.
9.1. Визнав протиправними дії Міністерства юстиції України, що виявилися у відмові в наданні ОСОБА_1 публічної інформації - копії ухвал про відкриття провадження у справі, які надійшли від адміністративних судів протягом квітня 2021 року до Міністерства юстиції України, за якими відповідачем визнано відділ примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України або його посадові особи, відповідно до його запиту на отримання публічної інформації №21/05-10 від 21 травня 2021 року
9.2. Зобов`язав Міністерство юстиції України, повторно розглянути запит ОСОБА_1 на отримання публічної інформації №21/05-10 від 21 травня 2021 року, з урахуванням правової оцінки наданої судом у рішенні.
9.3. Звернув до негайного виконання рішення суду в частині зобов`язання Міністерства юстиції України повторно розглянути запит ОСОБА_1 на отримання публічної інформації №21/05-10 від 21 травня 2021 року, з урахуванням правової оцінки наданої судом у рішенні.
9.4. Стягнув за рахунок бюджетних асигнувань з Міністерства юстиції України судовий збір у розмірі 908 (дев`ятсот вісім гривень) гривень на користь ОСОБА_1 .
10. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем було неправомірно відмовлено позивачу в наданні інформації за його запитом № 21/05-10 від 21 травня 2021 року, оскільки в ході судового розгляду справи встановлено що облік запитуваної позивачем інформації відповідачем ведеться.
11. Перший апеляційний адміністративний суд погодився з такими висновками суду першої інстанції та постановою від 9 листопада 2021 року залишив рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року без змін.
ІV. Провадження в суді касаційної інстанції
12. Не погоджуючись з рішеннями судів першої й апеляційної інстанцій відповідач подав касаційну скаргу з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
12.1. Так, автор скарги наголошує, що касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, а справа становить значний суспільний інтерес та має виняткове для нього значення.
12.2. Просить скасувати оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій та постановити нове, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
13. Верховний Суд ухвалою від 21 грудня 2021 року відкрив касаційне провадження за скаргою Міністерства юстиції України на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2021 року з підстав, передбачених пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.
14. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому, наполягаючи на безпідставності останньої, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
15. Згідно зі статтею 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
16. Частиною першою статті 341 КАС України обумовлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
17. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.