ПОСТАНОВА
Іменем України
20 квітня 2022 року
Київ
справа №420/2427/20
адміністративні провадження № К/9901/35628/21 К/9901/36203/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Систем Кепітал Білдінг" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2021 року, касаційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2021 року у справі № 420/2427/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Систем Кепітал Білдінг" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У 2020 році Товариство з обмеженою відповідальністю "Систем Кепітал Білдінг" (далі - також позивач або ТОВ "Систем Кепітал Білдінг") звернулося до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України (далі - відповідач), в якому просило:
визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо неприйняття рішення у формі наказу про видачу позивачу на підставі заяви від 17 грудня 2019 року за № 14 спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, вид користування надрами: видобування корисних копалин місцевого значення - піску Східної ділянки Лукашівського родовища, адреса ділянки надр: Вінницька область, Тростянецький район, західна околиця с. Лукашівка, строком на 20 років;
зобов`язати відповідача прийняти рішення у формі наказу про видачу позивачу на підставі поданої заяви від 17 грудня 2019 року № 14 спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, вид користування надрами: видобування корисних копалин місцевого значення - піску Східної ділянки Лукашівського родовища, адреса ділянки надр: Вінницька область, Тростянецький район, західна околиця с. Лукашівка, строком на 20 років.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2021 року позов задоволено.
Визнано протиправною відмову Державної служби геології та надр України, викладену у листі від 12 березня 2020 року № 4152/01/11-20, у надані Товариству з обмеженою відповідальності «Систем Кепітал Білдінг» на підставі заяви №14 від 17 грудня 2019 року спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, вид користування надрами: видобування корисних копалин місцевого значення - піску Східної ділянки Лукашівського родовища, адреса ділянки надр: Вінницька область, Тростянецький район, західна околиця с.Лукашівка, строком на 20 років.
Зобов`язано Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальності «Систем Кепітал Білдінг» від 17 грудня 2019 року №14 та додані до неї документи і прийняти рішення у формі наказу про видачу Товариству з обмеженою відповідальності «Систем Кепітал Білдінг» спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, вид користування надрами: видобування корисних копалин місцевого значення - піску Східної ділянки Лукашівського родовища, адреса ділянки надр: Вінницька область, Тростянецький район, західна околиця с.Лукашівка, строком на 20 років.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2021 року апеляційну скаргу відповідача задоволено частково, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2021 року скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено частково:
зобов`язано відповідача повторно розглянути заяву позивача від 17 грудня 2019 року №14 про видачу спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону (вид користування надрами: видобування корисних копалин місцевого значення - піску Східної ділянки Лукашівського родовища, адреса ділянки надр: Вінницька область, Тростянецький район, західна околиця с. Лукашівка, строком на 20 років) та додані до неї документи з прийняттям за результатами відповідного розгляду рішення у формі наказу;
в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
27 вересня 2021 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга позивача, надіслана 23 вересня 2021 року, в якій скаржник просить скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2021 року і залишити в силі рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2021 року.
04 жовтня 2021 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга відповідача, надіслана 30 вересня 2021 року, в якій скаржник просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 31 травня 2021 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 серпня 2021 року, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалами Верховного Суду від 11 жовтня 2021 року відкрито касаційні провадження за вищезазначеними касаційними скаргами позивача та відповідача.
Ухвалою Верховного Суду від 21 лютого 2022 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України, оформленим Протоколом № 3947 від 26 травня 2017 року, постановлено виділити в окремий об`єкт надрокористування Східну ділянку Лукашівського родовища піску в Тростянецькому районі Вінницької області.
12 березня 2020 року відповідач листом № 4152/01/11-20 необґрунтовано повернув товариству подану ним заяву від 17 грудня 2019 року на отримання спеціального дозволу та документи з посиланням на рішення ДКЗ України № 4851 від 12 серпня 2019 року, яким було скасовано рішення ДКЗ України, оформлене протоколом №3947 від 26 травня 2017 року про розгляд матеріалів геолого-економічного обґрунтування виділення Східної ділянки Лукашівського родовища пісків, як окремого об`єкта надрокористування.
Водночас ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» зазначало, що ним було отримано всі необхідні погодження та пропозиції, визначені підпунктами 9 та 25 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від ЗО травня 2011 року № 615 (далі також Порядок № 615), які є передумовою для прийняття Державною службою геології та надр України рішення про видачу товариству дозволу на спеціальне користування надрами.
За позицією позивача, у спірних правовідносинах відповідач зобов`язаний був у строк до 27 лютого 2020 року прийняти рішення про надання позивачу дозволу на спеціальне користування надрами, зі спливом якого має місце незаконна бездіяльність відповідача.
У свою чергу, за твердженням Державної служби геології та надр України, які викладені у відзиві на позов, нею не було допущено бездіяльності, оскільки листом від 12 березня 2020 року № 4152/01/11-20 повернула ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» подану ним заяву на отримання спеціального дозволу та документи, з посиланням на рішення №4851 від 12 серпня 2019 року, на підставі якого було скасовано рішення ДКЗ України, оформлене протоколом № 3847 від 26 травня 2017 року, про розгляд матеріалів геолого-економічного обґрунтування виділення Східної ділянки Лукашівського родовища пісків, як окремого об`єкта надрокористування.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» за власний рахунок було організовано проведення геологічного вивчення ділянки Лукашівського родовища піску у Тростянецькому районі Вінницької області із метою виділення окремої ділянки - Східної частини Лукашівського родовища в окремий об`єкт надрокористування, а також здійснено підрахунок запасів корисних копалин - піску.
Зокрема, 29 грудня 2016 року між ТОВ «Систем Кепітал Білдінг», як замовником, та ТОВ «Геопроф», як виконавцем, був укладений договір на виконання робіт по створенню науково-технічної продукції № 130-16, за умовами якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується виконати у відповідності до умов даного договору роботу, а замовник зобов`язується прийняти належно виконані роботи та оплатити їх вартість.
До переліку робіт, що виконуються виконавцем, належить геолого-економічна оцінка Лукашівського родовища (з метою виділення в окремий об`єкт надрокористування).
До складу робіт входять: аналіз матеріалів геологорозвідувальних робіт попередніх років; розробка техніко-економічного обґрунтування; підрахунок залишку запасів родовища; складання геологічного звіту; представлення матеріалів повторної геолого-економічної оцінки запасів у ДКЗ України для подальшого затвердження запасів, робота з експертами; передача звіту у ДНВП «Геоінформ».
На замовлення ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» ДТП «Геолекспертиза» було виконано експертний висновок № 3981 від 27 березня 2017 року щодо об`єкту «Ділянка Східна Лукашівського родовища», мінеральна сировина «піски».
10 квітня 2017 року між ТОВ «Систем Кепітал Білдінг», як покупцем, та Державною службою геології та надр України, як продавцем, укладено договір купівлі-продажу права на користування геологічною інформацією № 41/11, у відповідності до умов якого продавець продає, а покупець купує право на користування узагальненою геологічною інформацією по Східній ділянці Лукашівського родовища пісків, що знаходиться в Тростянецькому та Тульчинському районах Вінницької області.
Продаж вказаної геологічної інформації був здійснений на умовах 100% попередньої оплати з боку ТОВ «Систем Кепітал Білдінг».
Згідно з Переліком об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2017-2018 роки за формою №3-гр, який зареєстровано Державною службою геології та надр України 19 травня 2017 року, було здійснено реєстрацію таких робіт: Державний реєстраційний номер об`єкта РДГВН № У-17-320/1, напрям: неметали, пісок, геологічне до вивчення; назва об`єкта робіт: геолого-економічне обґрунтування виділення Східної ділянки Лукашівського родовища піску у Тростянецькому районі Вінницької області; місце розташування об`єкта робіт: Східна ділянка Лукашівського родовища піску знаходиться на околиці с. Лукашівка у Тростянецькому районі Вінницької області, площа - 0,935 кв.км.; цільове завдання (очікувані результати робіт): геолого-економічне виділення Східної ділянки Лукашівського родовища піску. Затвердження запасів в ДКЗ України.
Роботи виконувались відповідно до договору купівлі-продажу геологічної інформації №41/11 від 10 квітня 2017 року по договору з ТОВ «Геопроф».
25 квітня 2017 року між Державною комісією України по запасах корисних копалин (ДКЗ, Виконавець) та ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» (Замовник) укладено договір на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин № 158, відповідно до підпункту 1.1 якого Виконавець взяв на себе зобов`язання виконати для Замовника роботи з державної експертизи матеріалів геолого-економічного обґрунтування виділення (ГЕО) Східної ділянки Лукашівського родовища піску у Тростянецькому районі Вінницької області згідно з Положенням про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою КМУ № 865 від 22 грудня 1994 року.
На замовлення ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» виконавцем ТОВ «Геопроф» було виконано звіт про розвідку родовища твердих корисних копалин «Геолого-економічне обґрунтування виділення Східної ділянки Лукашівського родовища піску у Тростянецькому районі Вінницької області».
Після отримання зауважень експертів ДКЗ, ТОВ «Геопроф» було надано на них відповідні відповіді та здійснено коригування звіту, а виготовлені матеріали із урахуванням зауважень експертів, були подані на розгляд ДКЗ України.
На засіданні колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 26 травня 2017 року за клопотанням ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» були розглянуті матеріали геолого-економічного обґрунтування виділення Східної ділянки Лукашівського родовища піску як окремого об`єкту надрокористування в Тростянецькому районі Вінницької області.
Рішенням Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України № 3947 від 26 травня 2017 року, оформленим протоколом, було постановлено:
виділити в окремий об`єкт надрокористування Східну ділянку Лукашівського родовища піску в Тростянецькому районі Вінницької області;
встановити такі параметри тимчасових кондицій для підрахунку балансових запасів пісків Східної ділянки Лукашівського родовища;
до корисної копалини віднести не обводнені та обводнені алювіальні піски четвертинного віку надзаплавної тераси р. Сільниця;
включити в контур підрахунку балансових запасів корисної копалини обводнені і не обводнені піски якість яких у пробі в природному стані відповідає вимогам таблиці А. 1 ДСТУ Б В.2.7-29-95 «дрібні заповнювачі, із відходів промисловості, штучні для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій та робіт. Класифікація» для благоустрою, рекультивації та видобування методом гідромеханізації у пробі відповідає вимогам ДСТУ Б В.2.7.-32.95 «Пісок щільний природний для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови» за показниками: модуль крупності-0,5-2,75, прохід крізь сито 0,16 мм - не більше 70% вміст пиловидних і глинистих часток - не більше 15%;
максимальна сумарна питома активність природних радіонуклідів у пробі корисної копалини - 3 70 БК/кг;
підрахунок запасів корисної копалини виконати в контурі кар`єру, що обґрунтований ТЕД тимчасових кондицій;
до підрахунку запасів внести такі зміни: перерахувати середні потужності пісків і площі блоків В-1 і С-ІІ, а також запаси пісків станом на 01 травня 2017 року;
апробувати станом на 01 травня 2017 року запаси не обводнених та обводнених пісків місцевого значення Східної ділянки Лукашівського родовища, придатних: не обводнених і обводнених у природному стані - для благоустрою, рекультивації та планування відповідно до рекомендацій таблиці А.1 ДСТУ Б В.2.7-29-95 «Дрібні заповнювачі, із відходів промисловості, штучні для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій та робіт. Класифікація»; обводнених після збагачення під час видобування методом гідромеханізації будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови»: як пісок-компонент в`яжучого для одержання щільного силікатного бетону, для силікатних каменів, цегли та інших дрібно штучних пресованих виробів, для ніздрюватих бетонів ( за умови постійного контролю якості пісків), з перерахунком згідно з пунктом 3.3. цієї постанови;
відзначити наявність на Східній ділянці 187 тис. м.3, які можуть бути використані для рекультивації кар`єру;
віднести Східну ділянку Лукашівського родовища пісків за складністю геологічної будови (2 група) відповідно до Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр;
визнати Східну ділянку Лукашівського родовища пісків підготовленою для подальшого геологічного вивчення та промислової розробки на умовах економічного ризику;
внести в протокол УкрТКЗ від 28 серпня 1990 року № 4949 такі зміни: вилучити із загального обсягу затверджених запасів пісків Лукашівського родовища запаси Східної ділянки, апробовані згідно з пунктом 3.4 цього протоколу як такі, що вилучені з цього родовища в окремий об`єкт надрокористування - Східну ділянку Лукашівського родовища пісків;
вважати цей Протокол доповненням до протоколу УкрТКЗ від 28 серпня 1990 року № 4949.
Рішенням ДКЗ України, оформленим протоколом № 4851 від 12 серпня 2019 року, скасовано рішення ДКЗ України, оформлене протоколом № 3947 від 26 травня 2017 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2020 року по справі № 420/3709/20, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2021, було визнано протиправним та скасовано рішення Державної комісії по корисним копалинам від 12 серпня 2019 року № 4851 щодо скасування рішення колегії ДКЗ від 26 травня 2017 року № 3947.
17 грудня 2019 року ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою про отримання спеціального дозволу на користування надрами строком на 20 років без проведення аукціону (вид користування надрами: видобування корисних копалин місцевого значення - піску Східної ділянки Лукашівського родовища, адреса ділянки надр: Вінницька область, Тростянецький район, західна околиця с. Лукашівка).
До заяви позивачем було додано наступні документи:
пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності;
завірена копія протоколу Державної комісії по запасах корисних копалин про затвердження запасів;
каталог географічних координат кутових точок Східної ділянки Лукашівського родовища піску (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі;
оглядова карта (масштаб 1:100 000);
ситуаційний план з нанесеними межами площі та географічними координатами кутових точок Східної ділянки Лукашівського родовища піску;
план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів Східної ділянки Лукашівського родовища піску;
геологічні розрізи по лініях І-І, ІІ-ІІ, ІІІ-ІІ;
копія рішення Тростянецької районної ради від 22 листопада 2017 року № 369;
програма робіт з введення в експлуатацію Східної ділянки Лукашівського родовища піску;
звіт з оцінки впливу на довкілля;
висновок з оцінки впливу на довкілля;
звіт про громадське обговорення;
завірені копії виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, свідоцтва платника ПДВ, статуту ;
копія відповіді ДП «ПОДІЛЛЯГЕОДЕЗКАТОГРАФІЯ» № 620 від 02 травня 2019 року про знаходження Східної ділянки Лукашівського родовища за межами міста Ладижин та за межами села Лукашівка;
копія відповіді Держгеокадастру №28-28-0.21-6100/2-19 від 16 липня 2019 року про знаходження Східної ділянки Лукашівського родовища за межами міста Ладижин та за межами села Лукашівка;
завірена копія протоколу № 4949 від Української територіальної комісії по запасах корисних копалин від 28 серпня 1990 року;
СП-К - диск із файлами (скановані копія усього пакету документів).
Позивач наголосив, що відповіді на своє звернення він у встановлений законом строк не отримав.
Листом Державної служби геології та надр України від 12 березня 2020 року №4152/01/11-20 позивачу було повернуто заяву на отримання спеціального дозволу з посиланням на рішення № 4851 від 12 серпня 2019 року, яким було скасовано рішення ДКЗ України, оформлене протоколом № 3847 від 26 травня 2017 року.
Не погоджуюсь із протиправною бездіяльністю відповідача щодо прийняття рішення про видачу ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, позивач звернувся з даним позовом до суду.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що у відповідності до положень пункту 25 Порядку № 615 рішення про надання дозволу або відмову у його наданні Державна служба геології та надр України повинна приймати у формі наказу.
Водночас відповідач без прийняття відповідного наказу листом від 12 березня 2020 року № 4152/01/11-20 відмовив позивачу в отриманні спеціального дозволу та повернув товариству подану ним заяву з посиланням виключно на рішення № 4851 від 12 серпня 2019 року, яким було скасовано рішення ДКЗ України, оформлене протоколом № 3847 від 26 травня 2017 року, про розгляд матеріалів геолого-економічного обґрунтування виділення Східної ділянки Лукашівського родовища пісків, як окремого об`єкта надрокористування.
За позицією суду першої інстанції, Порядок № 615 не містить такої підстави для відмови у наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону.
Також при вирішенні спору суд першої інстанції наголосив, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2020 року по справі № 420/3709/20, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2021 року, було визнано протиправним та скасовано рішення ДКЗ України від 12 серпня 2019 року за № 4851 про скасування рішення ДКЗ України, оформленого протоколом № 3947 від 26 травня 2017 року.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що відмова Державної служби геології та надр України, викладена у листі від 12 березня 2020 року № 4152/01/11-20, у надані ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» на підставі заяви № 14 від 17 грудня 2019 року спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону є протиправною.
Також, за позицією суду першої інстанції, належним та ефективним способом відновлення порушених прав товариства у спірних правовідносинах буде зобов`язання Державну службу геології та надр України повторно розглянути заяву та прийняти рішення у формі наказу про видачу спеціального дозволу на користування надрами.
Суд апеляційної дійшов висновку про помилковість висновку суду першої інстанції про те, що відповідне рішення Державна служба геології та надр України повинна була прийняти у формі наказу, оскільки пунктом 24 Порядку № 615 передбачено видачу Держгеонадра наказу у випадку надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього. В спірних правовідносинах мало місце повернення заявникові документів, як таких, що не відповідають вимогам Порядку, тому вимога щодо оформлення відповідного рішення відповідачем у формі наказу на правовідносини, що виникли між сторонами у справі не розповсюджується.
Також суд апеляційної інстанції не погодився із посилання суду першої інстанції на те, що Порядок № 615 не містить такої підстави для відмови у наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, оскільки відповідачем не приймалося рішення про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, у зв`язку з чим суд не встановлює наявність/відсутність підстав для відмови в наданні дозволу, передбачених пунктом 19 Порядку.
Щодо посилань на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2020 року по справі № 420/3709/20, яким було визнано протиправним та скасовано рішення ДКЗ України від 12 серпня 2019 року за № 4851, суд апеляційної інстанції зазначив, що на момент повернення документів 12 березня 2020 року рішення ДКЗ України від 12 серпня 2019 року за № 4851 було чинним та його обґрунтовано враховано Державною службою геології та надр України при вирішенні питання про прийняття поданих позивачем документів.
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що належним способом захисту у спірних правовідносинах буде зобов`язання повторно розглянути заяву без зазначення, яке саме рішення необхідно прийняти відповідачу за результатами розгляду заяви.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ
Позивач у касаційній скарзі зазначив, що єдиною підставою для неприйняття позитивного рішення на користь позивача було рішення ДКЗ № 4851 від 12 серпня 2019 року про скасування рішення ДКЗ України, оформленого протоколом № 3847 від 26 травня 2017 року, проте зазначена підстава не мала бути врахована, оскільки рішення ДКЗ № 4851 від 12 серпня 2019 року було скасовано рішенням суду у справі № 420/3709/20.
Також позивач стверджує, що судом першої інстанції встановлений факт отримання погоджень від органу місцевого самоврядування та Міндовкілля, які є необхідними для видачі спеціального дозволу на користування надрами.
Вважає правильним висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача від 17 грудня 2019 року №14 та додані до неї документи і прийняти рішення у формі наказу про видачу ТОВ «Систем Кепітал Білдінг» спеціального дозволу на користування надрами, оскільки позивачем було подано усі необхідні документи для отримання спеціального дозволу на користування надрами, а також враховуючи протиправну відмову відповідача у видачі цього дозволу, із метою практичного застосування ефективного механізму захисту прав позивача.
Водночас наголошує, що суд апеляційної інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального права, зокрема статей 13,14, 16, 19 Кодексу України про надра, статей 1, 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», пунктів 8, 19, 21, 25 Порядку № 615 та не врахував правових висновків щодо їх застосування, викладених у постановах Верховного Суду від 21 жовтня 2020 року по справі № 640/21997/18, від 11 листопада 2019 року по справі № 818/960/17, а також висновків щодо застосування цих норм в контексті правових наслідків визнання протиправним та скасування індивідуального акту, що наведені у постановах Верховного Суду від 02 квітня 2018 року у справі № 814/396/17, від 18 квітня 2018 року у справі № 810/3687/16, від 20 серпня 2019 року у справі № 817/368/16, від 10 вересня 2019 року у справі № 826/3785/16, від 20 травня 2020 року у справі № 817/57/17, від 12 листопада 2020 року по справі № 810/3577/17.