1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 квітня 2022 року

м. Київ

справа №760/11168/17

адміністративне провадження № К/9901/52700/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянув у письмовому провадженні

касаційну скаргу Міністерства оборони України

на рішення Солом`янського районного суду м. Києва від 17.01.2018 (суддя Українець В.В.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 10.05.2018 (колегія у складі суддів Троян Н.М., Бужак Н.П., Твердохліб В.А.)

у справі № 760/11168/17

за позовом ОСОБА_1

до Міністерства оборони України, Чернігівського обласного військового комісаріату

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

І. РУХ СПРАВИ

1.          У червні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства оборони України, Чернігівського обласного військового комісаріату, в якому, після уточнення позовних вимог просив:

-          визнати протиправними дії відповідачів щодо не призначення йому одноразової грошової допомоги у разі настання інвалідності ІІІ групи, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" та статей 16 і 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей";

-          стягнути з відповідачів солідарно на його користь одноразову грошову допомогу у разі настання інвалідності ІІІ групи, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби відповідно до статей 16 і 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на день встановлення інвалідності, у сумі 827624 гривень;

-          зобов`язати відповідачів призначити та виплатити йому одноразову грошову допомогу у зв`язку з настанням інвалідності ІІІ групи, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" та статей 16 і 16-3 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на день встановлення інвалідності.

2.          Рішенням Солом`янського районного суду м. Києва від 17.01.2018, залишеним без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 10.05.2018, позов задоволено частково:

-          визнано протиправною бездіяльність Міністерства оборони України щодо не розгляду по суті заяви ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з настанням інвалідності ІІІ групи, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві";

-          зобов`язано Міністерство оборони України прийняти рішення за результатами розгляду питання про виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у зв`язку з настанням інвалідності ІІІ групи, яка настала внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 № 975 "Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві" з урахуванням висновків, викладених у цій постанові;

-          відмовлено в задоволенні позову в частині вимог до Чернігівського обласного військового комісаріату.

3.          08.06.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, в якій Міністерство оборони України просить скасувати оскаржувані рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

4.          Ухвалою Верховного Суду від 15.08.2018 відкрито касаційне провадження.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5.          Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 04.05.1978 по 12.05.1980 ОСОБА_1 проходив військову службу на території республіки Афганістан та брав участь у бойових діях.

6.          Відповідно до довідки до акту огляду МСЕК від 28.01.2014 позивачу встановлено ІІІ групу інвалідності з 28.01.2014 (поранення, контузія), причина інвалідності - захворювання, так, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії.

7.          Згідно з витягом з протоколу засідання Центральної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв (протокол № 674 від 19.10.2005) захворювання колишнього військовослужбовця ОСОБА_1 пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії.

8.          06.10.2016 позивач звернувся до військового комісара Чернігівського обласного військового комісаріату із заявою (вх. від 11.10.2016 №К-176л) про направлення пакету документів до Міністерства оборони України через Департамент Міністерства оборони України для призначення та виплати йому одноразової грошової допомоги у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму.

9.          Листом від 13.10.2016 №4344 військовий комісар Чернігівського обласного військового комісаріату повідомив позивача, що відсутні документи, що свідчать про причину та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва), зокрема про те, що воно не пов`язане із вчиненням особою кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення нею дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження. Крім того, в поданих документах відсутня згода на обробку персональних даних, витяг з наказу командира військової частини про виключення за списків особового складу частини (для військовослужбовців строкової військової служби - копія військового квитка).

10.          09.03.2017 позивач звернувся до Міністерства оборони України із заявою щодо розгляду документів і прийняття рішення про виплату одноразової грошової допомоги.

11.          Листом Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 14.03.2017 №3/6/17 позивача повідомлено, що оформлення документів здійснюють обласні та прирівняні до них військові комісаріати, тому підстав для розгляду документів, поданих в Департамент фінансів Міністерства оборони України заявниками немає.

12.          Листом від 11.04.2017 №5/1245с військовий комісар Чернігівського обласного військового комісаріату повідомив, що Постановою Кабінету Міністрів України №975 від 25.12.2013 та Наказом Міністра оборони України від 14.08.2014 №530 визначено перелік документів, який необхідний для призначення одноразової грошової допомоги, тому запропоновано надати оригінали документів або їх копії, завірені в установленому порядку, для подальшого їх направлення документів до Департаменту фінансів Міністерства оборони України на розгляд комісії з розгляду питань, пов`язаних з призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум.

13.          Вважаючи порушенням своїх прав з боку відповідачів та з метою їх відновлення позивач звернувся за захистом до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

14.          В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що з 28.01.2014, з моменту встановлення інвалідності, набув право на отримання одноразової грошової допомоги.

15.          Міністерство оборони України заперечувало проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність його дій.

16.          Чернігівський обласний військовий комісаріат заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що оскільки позивач не подав комісаріату ні оригіналів, ні копій необхідних документів, то у останнього не було можливості направити їх на адресу Міністерства оборони України для розгляду по суті. Таким чином, підстав для зобов`язання відповідача призначити одноразову грошову допомогу немає.

ІV. ОЦІНКИ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

17.          Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач звернувся з пакетом документів щодо призначення допомоги, однак по суті заяву позивача про призначення одноразової грошової допомоги розглянуто не було.

Вказане свідчить про те, що позивач має право на вирішення питання про призначення йому одноразової грошової допомоги у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності у відповідності до вимог Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.

Встановивши порушення вправ позивача, суд вправі визнати дії протиправними та зобов`язати відповідача прийняти рішення щодо нарахування та виплату належних сум відповідно до закону.

Разом з тим, оскільки вирішення питання про призначення грошової допомоги належить до компетенції Міністерства оборони України, тому позовні вимоги до Чернігівського обласного військового комісаріату не підлягають задоволенню.


................
Перейти до повного тексту