1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 квітня 2022 року

м. Київ

справа №400/3989/19

адміністративне провадження № К/9901/14845/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Жука А.В.,

суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариство з додатковою відповідальністю «Вознесенськавтотранс» про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

провадження у якій відкрито за касаційною скаргою адвоката Чорнолуцького Руслана Васильовича - представника фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2020 (головуючий суддя - Єщенко О.В., судді - Димерлій О.О., Танасогло Т.М.)

ВСТАНОВИВ:

І. Історія справи

1. У листопаді 2019 року Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації, в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсного комітету, оформлене протоколом засідання комісії конкурсного комітету для визначення перевізників на автобусних маршрутах загального користування, замовником перевезень на яких є Миколаївська обласна державна адміністрація, №1 від 16.05.2019, в частині допуску до участі в конкурсі, затвердження кількості балів та визнання переможцем на об`єктах конкурсу №31 та №32 ТДВ «Вознесенськавтотранс»;

- визнати протиправним та скасувати пункти 17 та 19 наказу №36 від 06.06.2019 «Про прийняття рішення за результатами проведеного 16 травня 2019 конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, замовником перевезень на яких є Миколаївська обласна державна адміністрація» щодо визнання ТДВ «Вознесенськавтотранс» переможцем конкурсу за об`єктами конкурсу №31 та №32,

- зобов`язати Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації укласти договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом по об`єкту конкурсу №31 маршрут №354 «Вознесенськ-Цвіткове» Доманівського району та об`єкту №32 маршрут №361 «Дорошівка-Побужжя» із перевізником, який за результатами конкурсу посів друге місце, а саме з ФОП ОСОБА_1 .

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що перевізник ТДВ «Вознесенськавтотранс» не відповідає вимогам ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», оскільки на підприємстві не забезпечено проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод та не проводиться підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки. Позивач вважав, що організатор конкурсу мав не допустити ТДВ «Вознесенськавтотранс» до участі у конкурсі. Також вказував, що в порушення п.12, 40 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 №1081 ні організатор конкурсу, ні Конкурсний комітет під час засідання не перевірили належним чином наявність достатньої кількості транспортних засобів у ТДВ «Вознесенськавтотранс» для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу та перевезень, які повинні виконуватись відповідно до чинних договорів(дозволів), що мало наслідком прийняття незаконного, неправомірного рішення про допуск ТДВ «Вознесенськавтотранс» до участі в конкурсі.

3. Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 09.12.2019 до участі у справі залучено третю особу без самостійних вимог на стороні відповідача Товариство з додатковою відповідальністю «Вознесенськавтотранс».

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

4. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 24.02.2020 позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсного комітету, оформлене протоколом засідання комісії конкурсного комітету для визначення перевізників на автобусних маршрутах загального користування, замовником перевезень на яких є Миколаївська обласна державна адміністрація, №1 від 16.05.2019, в частині допуску до участі в конкурсі, затвердження кількості балів та визнання переможцем на об`єктах конкурсу №31 та №32 ТДВ «Вознесенськавтотранс».

Визнано протиправним та скасовано пункти 17 та 19 наказу №36 від 06.06.2019 «Про прийняття рішення за результатами проведеного 16 травня 2019 конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, замовником перевезень на яких є Миколаївська обласна державна адміністрація» щодо визнання ТДВ «Вознесенськавтотранс» переможцем конкурсу за об`єктами конкурсу №31 та №32.

У задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

5. Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що відповідачем як організатором конкурсу, не надано суду належних та допустимих доказів, що третя особа у справі відповідає вимогам, встановленим ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а надані відповідачем документи, що Укртрансбезпека надала на конкурс, не містять всіх даних, які зазначені у переліку вимог, яким повинен відповідати автомобільний перевізник, що передбачені ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт». Також суд першої інстанції вказав, що відповідач не надав суду доказів, яким чином Конкурсний комітет визначив, що ТДВ «Вознесенськавтотранс» отримало по об`єкту конкурсу №31- 22 бала, а позивач 16 балів, по об`єкту №32 - третя особа- 25 балів, а у позивача-19 балів, та які саме складові вплинули на кількість балів.

6. За таких обставин суд першої інстанції дійшов висновку про те, що рішення Конкурсного комітету в частині допуску до участі в конкурсі, затвердження кількості балів, а також щодо визнання Товариства переможцем конкурсу не можуть відповідати критерію обґрунтованості і правомірності та мають бути скасовані в судовому порядку.

7. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції вказав, що укладення договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом є виключною компетенцією Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації, та суд не може перебирати на себе повноваження Управління інфраструктури та втручатись в його дискреційні повноваження.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

8. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2020 рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 24.02.2020 скасовано. Ухвалено нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 відмовлено.

9. Скасовуючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції вказав, що Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації як організатор конкурсу на перевезення пасажирів на відповідному маршруті та утворений нею конкурсний комітет є окремими суб`єктами владних повноважень, що в межах процедури конкурсу наділені самостійною компетенцією. Позивачем заявлені вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Конкурсного комітету, а тому відповідати за цим позовом має також Конкурсний комітет як суб`єкт владних повноважень, який прийняв спірне рішення.

10. В оскаржуваній постанові зазначено, що суд апеляційної інстанції позбавлений можливості допустити заміну неналежного відповідача під час апеляційного розгляду справи, оскільки наслідком застосування правил ст. 48 КАС України є розгляд справи спочатку, а тому суд апеляційної інстанції дійшов висновку про скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нового рішення у справі про відмову у задоволенні позовних вимог.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї

11. У червні 2020 року позивачем подано касаційну скаргу на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2020, в якій скаржник, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просить скасувати зазначене судове рішення та направити справу на новий розгляд до Миколаївського окружного адміністративного суду.

12. Касаційна скарга мотивована наявністю підстав для скасування судових рішень з направленням справи на новий розгляд, передбачених ч. 1 ст. 353 КАС України. Так, відповідач стверджує, що судом апеляційної інстанції не було досліджено докази у справі, зокрема ті, які вказують на те, що ТДВ «Вознесенськавтотранс» не відповідає вимогам, передбаченим ст. 34 Закону України «Про автомобільний транспорт».

13. Позивач не погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про те, що позов мав бути пред`явлений також до Конкурсного комітету як до особи, рішення якої оскаржується, та зазначає, що лише з набранням чинності Законом №440-IX від 14.01.2020 відповідачами в адміністративних справах можуть бути суб`єкти владних повноважень - органи державної влади без статусу юридичної особи.

14. Скаржник вважає, що оскільки позов було пред`явлено 15.11.2019, тобто до внесення Законом №440-IX від 14.01.2020 змін до п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, предметом розгляду були саме дії Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації як суб`єкта владних повноважень і перевірка результату дій такого органу під час реалізації покладених на нього управлінських функцій.

15. Відзиву на касаційну скаргу у встановлений судом строк учасниками справи не подано.

Рух адміністративної справи в суді касаційної інстанції

16. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.06.2020 для розгляду справи №400/3989/19 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя Жук А.В., судді: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.

17. Ухвалою Верховного Суду від 25.08.2020 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою на підставі п. 4 ч. 4 ст. 328 КАС України, встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу.

18. Ухвалою Верховного Суду від 18.04.2022 адміністративну справу призначено до розгляду у попередньому судовому засіданні.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

19. Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації від 03.04.2019 №26 призначено проведення 16.05.2019 конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, замовником перевезень на яких є облдержадміністрація.

20. Наказом Управління інфраструктури Миколаївської обласної державної адміністрації від 03.04.2019 №26 затверджено умови конкурсу та вимоги до перевізників, які беруть участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування.

21. До участі у конкурсі подали документи 13 перевізників-претендентів, у тому числі ФОП ОСОБА_1 та ТДВ «Вознесенськавтотранс».

22. 23 квітня 2019 року відповідачем направлено запити до Національної поліції та територіального органу з надання сервісних послуг МВС, а також Укртрансбезпеки про надання інформації щодо діяльності перевізників-претендентів з метою проведення перевірки інформації, наданої в конкурсних пропозиціях претендентами.

23. Відповідачем були отримані відповіді на запити. Так, Департамент патрульної поліції управління патрульної поліції в Миколаївській області 14.05.2019 повідомив відповідача, що порушень правил дорожнього руху водіями та кількості дорожньо-транспортних пригод з вини водіїв з період за 13.05.2018 по 13.05.2018 щодо кожного учасника конкурсу не виявлено.

24. Регіональний сервісний центр в Миколаївській області МВС України 11.05.2019 повідомив про кількість зареєстрованих за підприємствами-перевізниками автобусів (в тому числі, які знаходяться на тимчасовому обліку): у ТДВ «Вознесенськавтотранс» - 64. Державна служба України з безпеки на транспорті надала відповідачу відповідь стосовно всіх перевізників-претендентів. Стосовно ТДВ «Вознесенськавтотранс» зазначено про наявність ліцензії, матеріально-технічної бази, 4 штатних працівника, які здійснюють щозмінний технічний огляд ТЗ, 2-штатних працівника, які проводять щозмінний огляд стану здоров`я водіїв, зазначили перелік транспортних засобів, поданих для участі у конкурсі та закріплених за перевізником у ЄІС Укртрансбезпеки в кількості 12 автобусів.

25. У протоколі №1 від 16.05.2019 засідання конкурсного комітету для визначення перевізників на автобусних маршрутах загального користування, замовником перевезень на яких є облдержадміністрація, по об`єкту конкурсу № 31 зазначено, що ознайомившись з усіма матеріалами, що стосуються перевізників-претендентів та розглянувши з використанням бальної системи оцінки пропозиції проголосували щодо затвердження ТДВ «Вознесенськавтотранс» - 22 бала, ФОП ОСОБА_1 - 16 балів. Вирішили пропонувати управлінню інфраструктури облдержадміністрації визнати переможцем конкурсу на об`єкті конкурсу №31, маршрут №354 Вознесенськ-Цвіткове Доманівського району перевізника-претендента ТДВ «Вознесенськавтотранс».

26. По об`єкту конкурсу №32 ознайомившись з усіма матеріалами, що стосуються перевізників-претендентів та розглянувши з використанням бальної системи оцінки пропозиції проголосували щодо затвердження ТДВ «Вознесенськавтотранс» - 25 балів, ФОП ОСОБА_1 - 19 балів. Вирішили: пропонувати управлінню інфраструктури облдержадміністрації визначити переможцем конкурсу на об`єкті конкурсу №32, маршрут №361 Дорошівка-Прибужжя перевізника-претендента ТДВ «Вознесенськавтотранс», ФОП ОСОБА_1 визнати таким, що посів друге місце.


................
Перейти до повного тексту