1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2022 року

м. Київ

cправа №  905/2340/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Ткаченко Н. Г. - головуючого, Жукова С. В., Огородніка К. М.,

за участю секретаря судового засідання Громак В. О.

за участю ліквідатора - арбітражного керуючого Козловської Д. В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області

на постанову Східного апеляційного господарського суду від 08.11.2021

та ухвалу Господарського суду Донецької області від 26.04.2021 в частині відхилених грошових вимог у вигляді капіталізованих платежів у розмірі 4   802   739,54 грн

у справі № 905/2340/19

за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Екобудпостач",

до Приватного акціонерного товариства "Донецький булочно-кондитерський комбінат"

про банкрутство,-

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 28.12.2019 відкрито провадження у справі № 905/2340/19 про банкрутство ПрАТ "Донецький булочно-кондитерський комбінат".

Постановою Господарського суду Донецької області від 28.04.2020 у справі №905/2340/19 боржника - ПрАТ "Донецький булочно-кондитерський комбінат" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором банкрута арбітражного керуючого Козловську Д. В.

В червні 2020 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Великоновосілківського відділення (Фонд) звернулось до Господарського суду Донецької області з заявою про визнання грошових вимог, у якій просило визнати кредиторські вимоги до ПрАТ "Донецький булочно-кондитерський комбінат" у вигляді капіталізованих платежів на загальну суму 8 507 172,04 грн та включити їх до другої черги задоволених вимог кредиторів.

В обґрунтування вказаних вимог зазначено, що на обліку у Фонді перебуває 24 особи, потерпілі від нещасних випадків на виробництві, які перебували у трудових відносинах із боржником. У зв`язку із визнанням боржника банкрутом, згідно з п. 2 ч. 1 ст. 64 КУзПБ і на підставі затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, Фонд звернувся із вимогами про визнання капіталізованих платежів щодо зазначених осіб.

Ухвалою Господарського суду Донецької області від 26.04.2021 у справі №905/2340/19 (з урахуванням ухвали від 24.05.2021 про виправлення описки) (суддя Бокова Ю. В.) визнано грошові вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Великоновосілківського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до ПрАТ "Донецький булочно-кондитерський комбінат" у вигляді капіталізованих платежів на загальну суму 3 708 636,50 грн та включено їх до реєстру вимог кредиторів, а саме: вимоги першої черги - 4 204,00 грн; вимоги другої черги (вимоги із зобов`язань, внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю громадян, шляхом капіталізації у ліквідаційній процедурі відповідних платежів) - 3 704 432,50 грн. Зобов`язано ліквідатора включити визнані господарським судом вимоги до реєстру вимог кредиторів відповідно до вимог ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства. У визнанні грошових вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у вигляді капіталізованих платежів у розмірі 4 802 739,54 грн відмовлено.

Предметом апеляційного перегляду була ухвала суду першої інстанції в частині відмови у визнанні грошових вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у вигляді капіталізованих платежів по 15 потерпілим від нещасних випадків на виробництві, які перебували у трудових відносинах з боржником, на загальну суму 4 802 739,54 грн.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 08.11.2021 (колегія суддів: Пуль О.А. - головуючий, Крестьянінов О.О., Тарасова І.В.) ухвалу Господарського суду Донецької області від 26.04.2021 у справі №905/2340/19 залишено без змін.

У касаційній скарзі Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Великоновосілківського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області просить скасувати постанову Східного апеляційного господарського суду від 08.11.2021 повністю та ухвалу Господарського суду Донецької області 26.04.2021 у справі №905/2340/19 в частині відхилених грошових вимог у вигляді капіталізованих платежів у розмірі 4 802 739,54 грн та прийняти нове судове рішення, яким визнати заявлені грошові вимоги в повному обсязі на суму 8 507 172,04 грн та зобов`язати ліквідатора включити їх до реєстру вимог кредиторів.

В обґрунтування касаційної скарги кредитор зазначає, що на обліку в органах Фонду перебувають 24 потерпілих від нещасного випадку на виробництві, які перебували у трудових відносинах з боржником. Капіталізовані платежі були розраховані органом Фонду по 24 потерпілим, які перебували (перебувають) на обліку в територіальних відділеннях управлінь Фонду соціального страхування України до початку антитерористичної операції (АТО). Однак, лише 9 (дев`ять) набули статус внутрішньо переміщених осіб та звернулися у встановленому порядку до відповідних територіальних відділень управлінь Фонду із заявами про продовження нарахування раніше призначених щомісячних страхових виплат. По 15 особам, які після початку АТО не набули статусу внутрішньо переміщених осіб та не звернулися до територіальних органів Фонду із заявами щодо продовження раніше призначених щомісячних страхових виплат, у визнанні капіталізованих платежів оскаржуваними судовими рішеннями було відмовлено. Однак скаржник вважає, що судами попередніх інстанцій не враховано, що наявність у банкрута обов`язку щодо сплати капіталізованих платежів не може залежати від факту звернення застрахованих осіб до Фонду соціального страхування України щодо поновлення раніше призначених цим фондом страхованих виплат. У випадку звернення вказаних осіб до Фонду соціального страхування України із заявами їм буде поновлено виплати з місяця звернення, а на підставі рішень судів - і заборгованість за попередні періоди.  

У відзиві арбітражний керуючий Козловська Д.В. просить залишити без задоволення касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Великоновосілківського  відділення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Арбітражний керуючий стверджує, що висновки судів попередніх інстанцій ґрунтуються на встановлених у цій справі обставинах, а доводи заявника касаційної скарги не відповідають чинному законодавству.

Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., перевіривши наявні матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, доводи відзиву на касаційну скаргу, заслухавши пояснення ліквідатора, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, ПрАТ "Донецький булочно-кондитерський комбінат" як страхувальник перебуває на обліку в Управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Великоновосілківського відділення (Фонд).

Під час роботи у ПрАТ "Донецький булочно-кондитерський комбінат" отримали трудове каліцтво або профзахворювання особи, які знаходяться на обліку у Фонді соціального страхування України та яким на підставі Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд призначив щомісячні страхові виплати, зокрема, 15 осіб - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 та ОСОБА_15 .

Справи про страхові виплати потерпілих згідно з вищезазначеним переліком на паперових носіях з незалежних від Фонду причин залишились у відділеннях, які знаходяться на непідконтрольній українській владі території, у зв`язку з чим кредитором надані до суду першої інстанції відповідні витяги з електронних справ.

Суди попередніх інстанцій встановили, що вказаним особам Фондом призупинено виплати страхових виплат.

Відхиляючи кредиторські вимоги Фонду в частині капіталізованих платежів щодо вказаних вище 15 осіб, суди попередніх інстанцій виходили з того, що без вчинення зареєстрованими особами визначених чинним законодавством дій, а саме, отримання особами, які мають право на такі виплати банківського рахунку в АТ "Ощадбанк", звернення в установленому законодавством порядку із наданням відповідного пакету документів до Фонду соціального страхування, у останнього не виникає зобов`язання здійснювати перерахування страхових виплат таким особам.

Водночас наявність єдиної підстави для нарахування капіталізованих платежів - перебування на обліку у відділеннях Фонду 15 осіб, щодо яких виник спір, не є достатніми та безумовними підставами для поновлення фактично припинених раніше призначених цим особам соціальних виплат у зв`язку з проведенням антитерористичної операції. Жодних доказів фактичного нарахування Фондом цим особам соціальних виплат за попередні роки, зокрема, з 28.12.2018, матеріали справи не містять.

Суди попередніх інстанцій виходили що того, що виплата (продовження виплати) довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (соціальні виплати) та пенсій, що призначені зазначеним особам, здійснюється через рахунки та мережу установ і пристроїв             АТ "Ощадбанк" з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території населених пунктів, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Ураховуючи зазначене, умовами призначення та продовження виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам є: знаходження внутрішньо переміщених осіб на обліку місця перебування, що підтверджується довідкою; наявність рахунку в установі АТ "Ощадбанк".

За висновками судів першої та апеляційної інстанцій без вчинення зареєстрованими особами визначених чинним законодавством дій, а саме, отримання особами, які мають право на такі виплати банківського рахунку в АТ "Ощадбанк", звернення в установленому законодавством порядку із наданням відповідного пакету документів до Фонду соціального страхування, у останнього не виникає зобов`язання здійснювати перерахування страхових виплат таким особам.

Відтак, суди попередніх інстанцій дійшли висновків, що не виникло і заборгованості, що погашається шляхом капіталізації у ліквідаційній процедурі відповідних платежів.

Однак, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду не погоджується із вказаними висновками судів попередніх інстанцій, оскільки вони є передчасними зробленими без належної оцінки всіх обставин справи та з порушенням вимог чинного законодавства.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

За змістом ч. 2 ст. 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" терміни "застрахована особа", "страхувальники" та "роботодавці" вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" законодавство про соціальне страхування складається із Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, Кодексу законів про працю України, цього Закону, інших законодавчих актів та прийнятих відповідно до них інших нормативно-правових актів.

Так, згідно з п. 10 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" принципами державного соціального страхування, зокрема, є:

-обов`язковість страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом;  

-державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх прав;  

-обов`язковість фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом;

-формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування;

-відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.  

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

За змістом приписів ст. 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом і також є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.  

Водночас, в п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що одним і джерел формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

З аналізу вказаних норм права вбачається, що страхувальники у разі їх ліквідації не звільняються від фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків шляхом внесення капіталізованих платежів.  

Аналогічної правової позиції дотримується Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у постанові 30.11.2021 у справі № 200/1353/21-а.

Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 (далі - Порядок № 986).

Відповідно до п. 3 Порядку № 986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.

Згідно з п. 4 Порядку № 986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу.


................
Перейти до повного тексту