ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 квітня 2022 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.005987
адміністративне провадження № К/9901/3335/21, К/9901/4203/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Коваленко Н.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Львівської міської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю «Технології Розваг» на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2020 (судді - Запотічний І.І., Глушко І.В., Довга О.І.)
у справі за позовом Приватного підприємства «Туристична агенція «Всесвіт» до Львівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Товариство з обмеженою відповідальністю «Технології Розваг» про визнання протиправною і скасування ухвали, встановив:
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
У листопаді 2019 року ПП «Туристична агенція «Всесвіт» звернулось до суду з позовом, в якому просила визнати протиправною та скасувати ухвалу Львівської міської ради №5526 від 19.09.2019 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 27.01.2011 №120 "Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів та плати за паркування транспортних засобів на території м. Львова", в частині пункту 1.2 щодо доповнення Додатку 2 пунктом 72-15 згідно з додатком до цієї ухвали, відповідно до якого "перелік спеціальних земельних ділянок, визначених для забезпечення паркування транспортних засобів із зазначенням місця розташування та кількості місць для паркування" доповнений земельною ділянкою, визначеною для службового паркування на 3 (три) транспортні засоби за адресою: м. Львів, вул. Ф.Ліста.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИН СПРАВИ
Ухвалою Львівської міської ради №120 від 27.01.2011 «Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів та плати за паркування транспортних засобів на території м. Львова» затверджено, зокрема: ставки збору за місця для паркування транспортних засобів та плату за паркування транспортних засобів на території м. Львова; перелік спеціальних земельних ділянок, визначених для забезпечення паркування транспортних засобів із зазначенням місця розташування, загальної площі та кількості місць для паркування; межі зон паркування на території м. Львова для паркування транспортних засобів та типовий Договір про використання земельної ділянки, спеціально визначеної для забезпечення паркування транспортних засобів.
Позивач зареєстрований як юридична особа з 07.03.2000; місцезнаходження: м. Львів, вул. Ференца Ліста, буд. 3, кв. 3. Позивач використовує в господарській діяльності нежитлове приміщення на першому поверсі будинку №3 по вул. Ф.Ліста у м. Львові.
На підставі розробленого ЛФ ВАТ ПВІ «Укркомундорпроект» та погодженого Відділом комунального господарства Галицької РДА Львівської міської ради та Державтоінспекцією «Проекту перемощення тротуару по вул. Ф.Ліста», ПП «Туристична компанія «Всесвіт» протягом тривалого часу використовує прилеглу до будинку №3 по вул. Ф.Ліста у м. Львові територію для стоянки легкових автомобілів працівників та відвідувачів.
ТОВ «Технологія Розваг» зареєстроване як юридична особа 10.01.2017 та здійснює господарську діяльність з надання послуг готелю та ресторану в будівлі по вул. Ф.Ліста, 4.
На замовлення ТОВ «Технологія Розваг», ТОВ «Шеремета архітект груп» розроблено Паспорт майданчика для паркування транспортних засобів на вул. Ф.Ліста, 3, згідно з техніко-економічними показниками якого, заплановано розміщення 3 (трьох) парко-місць, в тому числі 1 (одне) для осіб з особливими потребами, загальною площею 34,5 м.кв.
Листом №10185/41/12/02-2019 від 19.06.2019 Управління патрульної поліції Львівської області Департаменту патрульної поліції погодило надану ТзОВ «Технології розваг» схему влаштування майданчика для паркування транспортних засобів на вул. Ф.Ліста, 3 у м. Львові, в частині забезпечення безпеки дорожнього руху.
Згідно з листом №2401-4606 від 11.07.2019 Управління архітектури та урбаністики Депратаменту містобудування Львівської міської ради не заперечує щодо облаштування ТОВ «Технології розваг» гостьового майданчика для паркування транспортних засобів в кількості 3 (трьох) парко-місць, в тому числі 1 (одне) для осіб з особливими потребами, на вул. Ф.Ліста, 3 у м. Львові.
15.07.2019 ТзОВ «Технологія Розваг» звернулось до Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради із заявою (вх.№2-21516-23) про внесення земельної ділянки за адресою м. Львів, вул. Ф.Ліста, 3 до переліку земельних ділянок, визначених для забезпечення паркування транспортних засобів.
На підставі цього звернення Департаментом економічного розвитку Львівської міської ради підготовлено проект ухвали «Про внесення змін до ухвали міської ради від 27.01.2011 №120 «Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів та плати за паркування транспортних засобів на території м. Львова».
Відповідно до пояснювальної записки до вказаного проекту ухвали, Департаментом економічного розвитку запропоновано доповнити перелік ділянок, визначених для забезпечення паркування транспортних засобів, такими земельними ділянками: вул. Ф.Ліста ТОВ «Технологія Розваг» (3 парко-місця); вул. М.Мурави ТзОВ «Марія» (4 парко-місця).
Згідно з протоколом №119 засідання Постійної комісії інженерного господарства, зв`язку та житлової політики від 10.09.2019, комісія погодила доповнення до переліку спеціальних земельних ділянок для забезпечення паркування транспортних засобів із зазначенням місця розташування та кількості місць для паркування: службове паркування вул. Ф.Ліста 3, вул. М.Мурави 4.
З метою створення належних умов для паркування транспортних засобів на території м. Львова, відповідно до Податкового кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2019 №1342 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів», 19.09.2019 Львівською міською радою прийнято ухвалу №5526 «Про внесення змін до ухвали міської ради від 27.01.2011 №120 «Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів та плати за паркування транспортних засобів на території м. Львова».
Пунктом 1.2 вказаної ухвали вирішено: Додаток 2 ухвали Львівської міської ради від 27.01.2011 №120 «Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів та плати за паркування транспортних засобів на території м.Львова» доповнити пунктами 72-15, 72-16 згідно з додатком до цієї ухвали, відповідно до якого «перелік спеціальних земельних ділянок, визначених для забезпечення паркування транспортних засобів із зазначенням місця розташування та кількості місць для паркування» доповнений, зокрема, земельною ділянкою, визначеною для службового паркування на 3 (три) транспортні засоби за адресою: м. Львів, вул.Ф.Ліста.
Не погоджуючись з ухвалою відповідача №5526 від 19.09.2019, вважаючи її протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
В обгрунтування позовних вимог покликався на те, що відповідач протиправно, з порушенням встановленого порядку та без наданих на це йому повноважень прийняв оскаржувану ухвалу №5526 від 19.09.2019.
Також покликався на те, що він тривалий час відкрито користувався територією, прилеглою до будинку №3 по вул. Ф.Ліста у м. Львові, використовуючи цю ділянку для паркування транспортних засобів.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 03.08.2020 у задоволенні позову відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції, крім іншого, виходив з того, що 10.09.2019, на засіданні Постійної комісії інженерного господарства, зв`язку та житлової політики Львівської міської ради було розглянуто проект ухвали "Про внесення змін до ухвали міської ради від 27.01.2011 №120 "Про затвердження збору за місця для паркування транспортних засобів та паркування транспортних засобів на території м. Львова". Засідання комісії було правомочним, так як на ньому були присутні 8 (вісім) з 11-ти членів комісії. Протокол засідання комісії №119 підписаний головою та секретарем постійної комісії. До протоколу не долучено окремих думок членів комісії по даному питанню.
Крім цього, суд виходив з того, що факт обговорення спірного проекту ухвали підтверджується також дослідженим в судовому засіданні відеозаписом засідання комісії.
При цьому суд не взяв до уваги доводи позивача, в обґрунтування протиправності оскаржуваної ухвали, про відсутність в протоколі результатів поіменного голосування по даному питанню членами комісії, оскільки жоден з членів комісії не висловлював заперечень щодо погодження обговореного проекту ухвали. Окремі недоліки в проведенні засідання постійної комісії та оформленню відповідного протоколу, на переконання суду, самі по собі не можуть бути підставою для висновку про протиправність оскаржуваної ухвали.
Крім того, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено, в чому саме полягають порушення його прав оскаржуваною ухвалою, відтак не обґрунтовано права на звернення до суду з даним позовом.
Суд відхилив доводи позивача про тривале та відкрите використання спірної ділянки для паркування автомобілів, як на підставу для звернення до суду, оскільки доказів оформлення чи хоча б звернень до уповноважених органів для оформлення прав на таку ділянку для паркування автомобілів у встановленому законодавством порядку позивачем не надано.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.12.2020 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 03.08.2020 скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано ухвалу Львівської міської ради №5526 від 19.09.2019 в частині пункту 1.2 щодо доповнення Додатку 2 пунктом 72-15 згідно з додатком до цієї ухвали, відповідно до якого перелік спеціальних земельних ділянок, визначених для забезпечення паркування транспортних засобів із зазначенням місця розташування та кількості місць для паркування доповнений земельною ділянкою, визначеною для службового паркування на 3 (три) транспортні засоби за адресою: м. Львів, вул. Ф.Ліста.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про задоволення позовних вимог, апеляційний суд виходив з того, що із дослідженого в судовому засіданні 21.12.2020 відеозапису засідання Комісії інженерного господарства, транспорту, зв`язку та житлової політики Львівської міської ради від 10.09.2019, вбачається що мав місце факт обговорення питання щодо доповнення переліку спеціальних земельних ділянок визначених для забезпечення паркування транспортних засобів із зазначенням місця розташування та кількості місць для паркування по вул. Ф.Ліста 3 у м. Львові, однак саме на голосування членів комісії дане питання не ставилось та, відповідно, і голосування не проводилось.
Апеляційний суд дійшов висновку, що не відображення у протоколі засідання постійної комісії № 119 від 10.09.2019 результатів поіменного голосування членів комісії, присутніх на її засіданні, щодо погодження доповнення переліку спеціальних земельних ділянок, визначених для забезпечення паркування транспортних засобів із зазначенням місця розташування та кількості місць для паркування: службове паркування - Ф.Ліста - 3, є порушенням п. 3.14 Положення про постійні комісії Львівської міської ради 7-го скликання.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про порушення відповідачем процедури при прийнятті оскаржуваної ухвали міської ради.
Суд визнав безпідставними посилання представника відповідача на допущену технічну помилку щодо не відображення в протоколі №119 від 10.09.2019 результатів голосування при розгляді п.13 Комісією інженерного господарства, транспорту, зв`язку та житлової політики, оскільки такі спростовуються відеозаписом засідання цієї комісії вказаного вище дня, з якого вбачається, що дійсно проходило обговорення цього питання, однак на голосування членів комісії дане питання не ставилось та, відповідно, і голосування по ньому не проводилось.
Крім того апеляційний суд дійшов висновку про доведення позивачем права звернення до суду з цим позовом, оскільки оскаржувана ухвала має ознаки нормативно-правового характеру та стосується невизначеного кола осіб.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ
В обгрунтування касаційної скарги відповідач покликається на неправильне застосування апеляційним судом норм матеріального права, що призвело до ухвалення помилкового судового рішення. Зокрема, покликається на те, що судом апеляційної інстанції не досліджено належним чином питання порушення прав позивача прийняттям оскаржуваної ухвали.
Також покликається на те, що апеляційний суд дійшов помилкових висновків про протиправність оскаржуваної ухвали, оскільки окремі недоліки в проведені засідання постійної комісії та оформленні відповідного протоколу, не можуть бути підставою для висновку про її протиправність. Крім того, Регламентом передбачено можливість прийняття радою рішення і без попереднього розгляду відповідного питання постійною комісією
В обгрунтування касаційної скарги третя особа покликається на те, що судами першої та апеляційної інстанції порушено правила юрисдикції, оскільки розгляд цього спору не віднесено до компетенції адміністративних судів.
На думку третьої особи спір виник між ним та позивачем щодо користування місцем для паркування, вимоги позивача не стосуються захисту його прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, а сама по собі участь у справі суб`єкта владних повноважень не відносить її до справ адміністративної юрисдикції.
Також покликається на те, що справи за участі органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, в яких вони реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, підвідомчі господарським судам.
У відзиві на касаційні скарги позивач просив у їх задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Щодо доводів касаційної скарги третьої особи
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно ст. 25 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст. 59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.