1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2022 року

м. Київ

справа № 522/16500/18

провадження № К/9901/2419/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Стрелець Т.Г., Шарапи В.М, розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СВЄТСТРОЙ» до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу від 07 вересня 2018 року № ОМС-ОД626/939/АВ/ТД/ФС/60, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «СВЄТСТРОЙ» на рішення Одеського окружного адміністративного суду у складі судді Гусєва О.Г. від 20 березня 2019 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Стас Л.В., Турецької І.О., Шеметенко Л.П. від 12 грудня 2019 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

1. Відповідачем проведено інспекційне відвідування позивача, у ході якого було виявлено, що позивачем допущено 3-х працівників до роботи без оформлення трудових договорів. За результатами розгляду справи на позивача накладено штраф за порушення частини першої статті 21, частини третьої статті 24 КЗпП України. Уважаючи постанову про накладення штрафу протиправною, позивач звернувся до суду з позовом.

2. Для правильного вирішення справи, Суду слід відповісти на такі ключові питання: 1) чим відрізняються цивільно-правові відносини від трудових?; 2) чи можуть виконуватись роботи підвищеної небезпеки, на які отримано дозвіл юридичною особою (роботодавцем), особами за цивільно-правовими договорами, за відсутності у цих осіб дозволів на виконання таких робіт? 3) чи може робота, виконувана робітником на користь суб`єкта господарювання, яка збігається з видом його економічної діяльності, виконуватись на умовах цивільно-правового договору? 4) чи підпадають під ознаки цивільно-правових відносини, які виникли між позивачем та трьома працівниками, з якими було укладено цивільно-правові договори?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

3. ТОВ «СВЄТСТРОЙ» звернулось до суду з позовом до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради про визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу від 07 вересня 2018 року № ОМС-ОД626/939/АВ/ТД/ФС/60, у якому просило:

- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 07 вересня 2018 року № ОМС-ОД 626/939/АВ/ТД/ФС/60 за порушення законодавства про працю, а саме: фактичного допуску трьох працівників до роботи без оформлення трудових договорів.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

4. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2019 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року, у задоволені позовних вимог ТОВ «СВЄТСТРОЙ» було відмовлено.

5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що предметом укладених договорів позивача з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 є процес праці, а не її кінцевий результат, оскільки зазначені фізичні особи повинні були виконувати систематично певні трудові функції на підприємстві, відповідно до визначеного виду виконуваної роботи, у встановлений строк.

6. На час проведення перевірки у позивача були відсутні будь-які письмові докази, які б підтверджували деталізовано конкретний результат роботи, який повинен передати виконавець замовнику, їх обсяг, вид, тощо. Також, надані позивачем під час перевірки цивільно-правові договори не містили деталізовано конкретний результат роботи ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , який вони повинні були передати замовнику, їх обсяг, вид, тощо.

7. На переконання судів попередніх інстанцій, відносини ТОВ «СВЄТСТРОЙ» з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 мають ознаки, притаманні саме трудовим відносинам між роботодавцем та найманим працівником та свідчать про підміну трудових відносин цивільно-правовими. При цьому, укладення цивільно-правових договорів замість трудових договорів є порушенням вимог статей 21, 24 Кодексу законів про працю України і позбавляє працівників права перш за все на охорону праці, соціальний захист у випадку безробіття, при тимчасовій втраті працездатності або внаслідок професійного захворювання, права на збереження робочого місця та середньої заробітної плати у випадках, передбачених чинним законодавством про працю.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ТОВ «СВЄТСТРОЙ» звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2019 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради проведено інспекційне відвідування ТОВ «СВЄТСТРОЙ».

10. За результатами інспекційного відвідування був складений акт інспекційного відвідування від 09 серпня 2018 року № ОМС-ОД626/939/АВ/60, в описі виявлених порушень зазначено, що ТОВ «СВЄТСТРОЙ» фактично допущено 3-х працівників до роботи без оформлення трудового договору (контракту) та без повідомлення про прийняття працівника на роботу до територіального органу Державної фіскальної служби за місцем обліку його як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за встановленою формою до початку роботи працівника.

11. Акт інспекційного відвідування від 09 серпня 2018 року № ОМС-ОД626/939/АВ/60 ТОВ «СВЄТСТРОЙ» був підписаний із зауваженнями.

12. ТОВ «СВЄТСТРОЙ» 17 серпня 2018 року надало до Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради заперечення разом з актами виконаних робіт від 09 серпня 2018 року до цивільно-правових договорів № 3/0, 4/0 та 5/0 від 09 липня 2018 року та додатковими угодами від 13 липня 2018 до цивільно-правових договорів № 3/0 та 5/0 від 09 липня 2018 року (вх. № 345/02-00).

13. Головним спеціалістом відділу контролю за дотриманням законодавства про працю Департаменту аналітики та контролю Одеської міської ради Бушковим Р.А. винесено припис про усунення виявлених порушень від 21 серпня 2018 року № ОМС-ОД 626/939/АВ/П/60.

14. За результатами розгляду справи про накладення штрафу, на підставі абзацу 2 частини другої статті 265 КЗпП України, Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради винесено постанову від 07 вересня 2018 року № ОМС-ОД626/939/АВ/ТД/ФС/60 про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами, на ТОВ «СВЄТСТРОЙ» накладено штраф за порушення частини першої статті 21, частини третьої статті 24 КЗпП України у розмірі 33070,00 грн.

15. Уважаючи постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 07 вересня 2018 року № ОМС-ОД 626/939/АВ/ТД/ФС/60 за порушення законодавства про працю протиправною, ТОВ «СВЄТСТРОЙ» звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

16. Касаційна скарга обґрунтована тим, що основною ознакою, що відрізняє підрядні (цивільно-правові) відносини від трудових, є те, шо трудовим законодавством регулюється процес трудової діяльності, її організація. За цивільно-правовим договором процес організації трудової діяльності залишається за його межами, метою договору є отримання певного матеріального результату. Підрядник, на відміну від працівника, не підпорядкований правилам внутрішньою трудового розпорядку, він сам організовує свою роботу і виконує її на власний ризик.

17. За трудовим договором працівникові гарантується заробітна плата, встановлені трудовим законодавством гарантії, пільги, компенсації тощо.

18. За підрядним договором оплачується не процес праці, а її конкретні результат, на підставі яких провадиться їх оплата. Договором також може бути передбачено попередню або поетапну оплату. У трудовій книжні не робиться запис про виконання роботи за цивільно-правовими договорами.

19. Основною ознакою, яка відрізняє трудові відносини від підрядних є те, то трудове законодавство регулює процес трудової діяльності, її організації, а за цивільно-правовим договором процес організації трудової діяльності залишається поза його межами, метою договору є отримання певного матеріального результату. Підрядник, на відміну від працівника, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, він сам організовує і виконує свою роботу.

20. Департаментом аналітики та контролю Одеської міської ради подано відзив на касаційну скаргу ТОВ «СВЄТСТРОЙ» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2019 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року, у якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

21. Згідно приписів статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю. Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

22. Правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці визначено Кодексом законів про працю України.

23. Відповідно до частини першої статті 3 КЗпП України законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

24. Статтею 4 КЗпП України визначено, що законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.

25. Відповідно до частини першої статті 21 КЗпП України трудовий договір є угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.

26. Згідно зі статтею 24 КЗпП України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим:

1) при організованому наборі працівників;

2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я;

3) при укладенні контракту;

4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі;

5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу);

6) при укладенні трудового договору з фізичною особою;

7) в інших випадках, передбачених законодавством України.

При укладенні трудового договору громадянин зобов`язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров`я та інші документи.

Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.


................
Перейти до повного тексту