1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2022 року

м. Київ

справа № 802/113/18-а

адміністративне провадження № К/9901/855/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу 802/113/18-а

за позовом ОСОБА_1 до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, Державної фіскальної служби України про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державної фіскальної служби України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року (прийняту у складі головуючого судді Альчука М.П.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року (ухвалену у складі колегії суддів: судді доповідача Сторчака В.Ю., суддів: Ватаманюка Р.В., Мельник-Томенко Ж.М.)

у с т а н о в и в :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У січні 2018 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України (далі - Комісія, відповідач - 1), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України, відповідач -2 ), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України у наданні ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій;

- зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України розглянути заяву ОСОБА_1 про надання статусу учасника бойових дій та прийняти по ній рішення.

2. В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що Комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України не розглянуто та не прийнято у встановлений «Порядком надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення» (із змінами та доповненнями), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 20.08.2014 №413 (далі - Порядок № 413) та Положенням про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 14 листопада 2016 року № 957 (далі - Положення № 957) строк та спосіб рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 про надання йому статусу учасника бойових дій.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. 29 квітня 2018 року Вінницікий окружний адміністративний суд вирішив адміністративний позов ОСОБА_1 до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, Державної фіскальної служби України, задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, що полягає у неприйнятті рішення щодо надання статусу учасника бойових дій за зверненнями ОСОБА_1 .

Зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України розглянути заяву ОСОБА_1 від 10.11.2017 року про надання статусу учасника бойових та прийняти відповідне рішення з дотриманням вимог Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2016 року № 957, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.11.2016 року за № 1553/29683.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, заяви позивача по суті не розглянуті, а направлені йому листи носять лише інформаційний характер. Також суд зазначив, що оформлення результатів розгляду заяви про надання статусу учасниками бойових дій у формі листів не передбачено Положенням № 957.

Крім того суд вказав, що станом на момент прийняття вказаних листів та станом на момент розгляду справи по суті не надано доказів наявності обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення позивачем ОСОБА_1 умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.

Також суд зробив висновок, що суб`єктом владних повноважень допущено триваючу бездіяльність стосовно вирішення питання про надання позивачу статусу учасника бойових дій.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. 27 листопада 2018 року Сьомий апеляційний адміністративний суд вирішив апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року - без змін.

6. Апеляційний суд мотивував своє рішення тим, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права.

7. 01 серпня 2019 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга ДФС України.

У касаційній скарзі ДФС України просить скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 26 квітня 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовної заяви.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій була надана неналежна правова оцінка матеріалам справи та доводам відповідача щодо пропуску позивачем строку на звернення до суду з даним позовом.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 січня 2019 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гімона М.М., суддів Мороз Л.Л., Кравчука В.М.

Ухвалою Верховного Суду від 12 лютого 2019 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 02 липня 2019 року, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М.М., що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, унаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

Верховний Суд ухвалою від 12 квітня 2022 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу, відмовив у задоволенні клопотання скаржника про розгляд справи за участю його представника, справу призначено до касаційного розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами на 13 квітня 2022 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_1 проходить службу в Головному управління ДФС України у Вінницькій області.

На підставі Наказу Антитерористичного Центру при Службі безпеки України від 28.03.2016 № 016 ОСОБА_1 залучено до складу сил та засобів, які залучаються та беруть участь в Антитеростичній операції на території Донецької та Луганської областей.

У відповідності до Наказу Першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) № 117 від 26.04.2016 року ОСОБА_1 , старший оперуповноважений з особливо важливих справ сектору КПВВ «Сьомий» управління оперативного забезпечення на окремих територіях зон АТО Головного управління ДФС у Донецькій області вважається таким, що прибув до складу сил та засобів, які залучаються та беруть участь в Антитерористичній операції на території Донецької та Луганської областей.

На підставі Наказу Першого заступника керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 15.06.2017 року № 167 позивач вибув зі складу сил та засобів, які залучаються та беруть участь в Антитеростичній операції на території Донецької та Луганської областей 15.06.2016 року

01 лютого 2017 року позивач звернувся до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій Державної фіскальної служби України.

10 березня 2017 року на адресу позивача відповідач надіслав лист № 3367/к/99-99-04-04-01-14 «Про надання інформації» згідно з яким на засіданні Комісії 24.02.2017 року прийнято рішення відкласти розгляд матеріалів про надання позивачеві статусу учасника бойових дій до моменту закінчення кримінального провадження. Також в цьому листі зазначено, що за наявною інформацією (лист Головного управління ДФС у Вінницькій області від 24.02.2017 № 723/8/02-32-04-01) позивач є підозрюваним у вчиненні кpимiнaльного правопорушення, передбаченого частиною третьою ст. 368 Кримінального кодексу України, безпосередньо в зоні проведення антитерористичної операції.

Вважаючи, що у такий спосіб Комісією фактично відмовлено позивачеві в наданні статусу учасника бойових дій, він звернувся з позовом до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій Державної фіскальної служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2017 року у справі № 802/1443/17-а відмовлено у позові. Приймаючи дане рішення суд дійшов висновку про те, що лист відповідача від 10.03.2017 року № 3367/к/99-99-04-04-01-14 не є рішенням суб`єкта владних повноважень та не зумовлює виникнення будь-яких прав та обов`язків для осіб. Позивач погодився з рішенням суду і в апеляційному порядку його не оскаржував.

10 листопада 2017 року ОСОБА_1 повторно направив заяву про надання статусу учасника бойових дій.

У відповідь на повторну заяву, на адресу позивача від Комісії надійшов лист від 19.12.2017 року № 1704/К99-99-04-04-01-14, в якому зазначено, що викладені у зверненні питання були предметом судового позову, які відповідно до постанови Вінницького окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2017 року у справі № 802/1443/17-а залишено без задоволення.

Не погоджуючись з бездіяльністю Комісії щодо розгляду його заяви про надання статусу учасника бойових дій, позивач звернувся до суду з даним позовом.

9. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ».

За правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.


................
Перейти до повного тексту