1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

13 квітня 2022 року

м. Київ

справа №818/1057/17

адміністративне провадження № К/9901/20936/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Сумської міської ради

на постанову Сумського окружного адміністративного суду від 31.08.2017 (суддя Бондар С.О.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2017 (колегія у складі суддів Бершова Г.Є., Катунова В.В. , Ральченка І.М.)

у справі №818/1057/17

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. 21.07.2017 ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про:

- визнання протиправними дій щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий №5910136300:01:003:0046 за адресою: АДРЕСА_1 із застосуванням коефіцієнту індексації за 2014 і 2015 роки при формуванні Витягу №215/0/205-17 від 21.06.2017;

- зобов`язання провести перерахунок, сформувати та видати новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий №5910136300:01:003:0046 за адресою: АДРЕСА_1 , без застосування коефіцієнту індексації за 2014 і 2015 роки.

2. Постановою Сумського окружного адміністративного суду від 31.08.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2017, позов задоволено.

3. 12.02.2018 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга, якій Сумська міська рада просить скасувати оскаржувані рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

4. Ухвалою Верховного Суду від 21.02.2018 відкрито касаційне провадження.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Сумської міської ради № 264-МР від 27.01.2016 надано ОСОБА_2 та ОСОБА_1 в оренду земельну ділянку площею 0,1341 га в АДРЕСА_1 . Функціональне призначення ділянки: під розміщеними офісним та культурно-спортивним комплексом.

6. 13.04.2016 укладено договір оренди ділянки, класифікація видів цільового призначення земель: 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Відповідно до договору орендна плата становить 4% від нормативної грошової оцінки землі. Розмір орендної плати на 2016 рік становить 83402,69 грн, що становить 6950,22 грн на місяць. За наступні роки, починаючи з 2017 року, орендна плата справляється з урахуванням щорічної індексації нормативної грошової оцінки земель

7. Перша грошова оцінка земель м. Суми була проведена у 1998 році (Київ, інститут «Діпромісто»). У 2007 році вона коригувалася станом на 01.01.2007 (м. Суми, ДП «Сумський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою»).

8. Рішенням Сумської міської ради від 06.05.2015 №4307-МР затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Суми, розроблену ДП "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст ДІПРОМІСТО ім. Ю.М.Білоконя. Рекомендовано управлінню Держземагенства у Сумському районі Сумської області, ДПІ у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області при передачі земельних ділянок у власність, оренду та за цивільно-правовими угодами для визначення ставок земельного податку і розміру орендної плати за землю прийняти до відома та використовувати у роботі до розрахунку зазначену нормативну грошову оцінку. Рішенням встановлено момент набуття ним чинності - з 01.01.2016 (а.с.5).

9. Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

10. 20.06.2017 відповідач ОСОБА_1 надав витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, з визначенням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки 1,897.

11. При підготовці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки застосовано коефіцієнт індексації за 2014 рік - 1,249, за 2015 рік - 1,433 та за 2016 рік - 1,06 (добуток коефіцієнтів складає 1,897) (а.с.6).

12. Не погодившись з вказаним розрахунком, ОСОБА_1 звернувся зі скаргою до Держгеокадастру про скасування витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 20.06.2017 (а.с.7).

13. За наслідками розгляду скарги, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила ОСОБА_1 про те, що значення зонального коефіцієнту під час оформлення витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки визначається у відповідності до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Суми, затвердженої рішенням Сумської міської ради від 06.05.2015 №4307-МР (а.с.8-9).

14. Позивач з цим не погодився і звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

15. Позивач вважає, що при формуванні Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка розташована за адресою: вул. Інтернаціоналістів, 5, м. Суми, відповідач безпідставно застосував коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки в розмірі 1,897, оскільки при обчисленні вказаного коефіцієнту застосовувалися коефіцієнти індексації за 2014 та 2015 роки, хоча рішення Сумської міської ради від 06.05.2015 №4307-МР, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Суми, набрало чинності лише 01.01.2016.

16. Відповідач просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Пояснив, що нарахування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача, було здійснено відповідно до положень п.289.2 ст. 289 Податкового кодексу України.

IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

17. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, як суб`єкт владних повноважень, не довело правомірності дій щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту індексації за 2014 і 2015 роки при формуванні Витягу №215/0/205-17 від 21.06.2017.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

18. Як на підставу касаційного оскарження Сумська міська рада покликається на те, що суди першої та апеляційної інстанції не врахували, що при розрахунку середньої (базової) вартості земель міста Суми виконавцем землеоціночних робіт враховані індекси інфляції за роки, що передують даті проведення оцінки земель (до 01.01.2014). За 2014 та наступні роки індекси інфляції в технічній документації не враховано, тому існує необхідність застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель для всіх земельних ділянок в межах населеного пункту в залежності від дати звернення заявника про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

19. Суди попередніх інстанцій не врахували, що в технічній документації з нормативно-грошової оцінки м. Суми зазначено, що вона проведена станом на 01.01.2014, і саме ця дата є датою проведення (оновлення) нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, а тому відповідач правомірно застосував коефіцієнти інфляції за 2014 та 2015 роки.

20. 12.03.2018 надійшов відзив від позивача, в якому останній покликався на правомірність рішень судів попередніх інстанцій з огляду на те, що індексувати за 2014 та 2015 роки нормативно-грошову оцінку земель, яка введена в дію у 2016 році відповідач не мав права.

21. 12.03.2018 надійшов відзив від відповідача Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, в якому останній, погоджуючись з аргументами касаційної скарги, просив задовольнити касаційну скаргу та скасувати оскаржувані рішення, відмовивши в задоволенні позову.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

22. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.

23. Згідно з ч. 1 ст. 206 Земельного кодексу України ( далі - ЗК України) використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

24. Частинами 1-3 ст. 201 ЗК України передбачено, що грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

25. Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами; рентний дохід - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки.

26. Частиною 5 ст. 5 Закону №1378-IV встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.


................
Перейти до повного тексту