ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 квітня 2022 року
м. Київ
справа № 340/828/20
адміністративне провадження № К/9901/24356/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Ново-Український кар`єр"
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24 квітня 2020 року (суддя Казанчук Г.П.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 11 серпня 2020 року (колегія у складі суддів Малиш Н.І., Баранник Н.П., Щербака А.А.)
у справі № 340/828/20
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ново-Український кар`єр"
до Державної служби геології та надр України
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. 13.03.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю "Ново-Український кар`єр" звернулося до суду з позовом, у якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову від 10.04.2020, просило:
- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття рішення у формі наказу про надання ТОВ "Ново-Український кар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування гранітів строком на 20 років на ділянці № 1 Новоукраїнського родовища, розміщеного за 2 км на північний захід від м. Новоукраїнка Новоукраїнського району Кіровоградської області;
- визнати право з урахуванням принципу мовчазної згоди без отримання спеціального дозволу на користування надрами через 10 робочих днів з дня закінчення строку, встановленого для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами (до 17.10.2019), починаючи з 31.10.2019 здійснювати господарську діяльність з користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування корисних копалин загальнодержавного значення - гранітів, на ділянці № 1 Новоукраїнського родовища на 20 років з дня закінчення встановленого строку для видачі або відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами, тобто до 17.10.2039;
- зобов`язати Державну службу геології та надр України прийняти рішення у формі наказу про надання ТОВ "Ново-Український кар`єр" спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування гранітів строком на 20 (двадцять) років з 17.10.2019 до 17.10.2039.
2. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 24.04.2020, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11.08.2020, позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень рішення за заявою ТОВ "Ново-Український кар`єр" про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування гранітів строком на 20 років на ділянці № 1 Новоукраїнського родовища, розміщеного за 2 км на північний захід від м. Новоукраїнка Новоукраїнського району Кіровоградської області. Відмовлено у задоволенні іншої частини позовних вимог. Стягнено на користь ТОВ "Ново-Український кар`єр" за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України відшкодування судових витрат зі сплати судового збору в розмірі 2 102,00 грн.
3. 23.09.2020 ТОВ "Ново-Український кар`єр" подало касаційну скаргу, що 24.09.2020 надійшла до Верховного Суду, у якій просить скасувати зазначені судові рішення у частині позовних вимог, у задоволенні яких було відмовлено, ухвалити у цій частині нове рішення про задоволення позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 15.10.2020 відкрито провадження у справі.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Суди попередніх інстанцій встановили, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Ново-Український кар`єр» 07.03.2017 зареєстроване як юридична особа, основним видом його діяльності є добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, гіпсу, крейди та глинистого сланцю.
6. У відповідності до пп.1 п.8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, ТОВ «Ново-Український кар`єр» 16.08.2019 подало до Державної служби геології та надр України заяву на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, з метою видобування гранітів строком на 20 (двадцять) років, ділянки №1 Новоукраїнського родовища, Кіровоградська обл., Новоукраїнський р-н, за 2 км на північний захід від м.Новоукраїнка.
7. До вказаної заяви позивачем додано документи :
- виписка та статут;
- пояснювальна записка;
- каталог географічних координат кутових точок ділянки надр - ділянки №1 Новоукраїнського родовища гранітів у Новоукраїнському районі Кіровоградської області (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі;-оглядова карта (масштаб 1:100 000);
- ситуаційний план з нанесеними межами площі та географічними координатами кутових точок ділянки надр - ділянки №1 Новоукраїнського родовища гранітів (масштаб 1:25 000);
- геологічні розрізи по лініях І-І, ІІ-ІІ;.
- план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів ділянки надр - ділянки №1 Новоукраїнського родовища гранітів (масштаб 1:1000);
- протокол №4573 засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 08.11.2018;
- програма робіт із введення ділянки надр - ділянки №1 Новоукраїнського родовища гранітів в експлуатацію;
- повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля;
- інформація про внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.
8. В установлений строк заяву позивача розглянуто не було, що стало підставою для звернення до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
9. Позивач вважає, що протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, Державна служба геології та надр України повинна була у строк до 17.10.2019 виконати свій обов`язок та прийняти рішення щодо надання позивачу спеціального дозволу на користування надрами. Однак, станом на 20.02.2020, тобто з пропуском встановленого законом строку більше ніж на 3 місяці, Державною службою геології та надр України обов`язку щодо прийняття відповідного рішення - не виконано, більше того рішення про відмову у наданні спеціального дозволу на користування надрами - не прийнято також. Неприйняття за заявою позивача належним чином оформленого наказу про надання дозволу або про відмову у його наданні свідчить про те, що відповідач не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом.
10. Відповідач просив в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Зазначив, що у ході розгляду звернення ТОВ «Ново-Український кар`єр» від 16.08.2019 №16405/02/12-19 відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, оскільки ще 13.03.2020 був прийнятий наказ №92, яким відмовлено у наданні спеціального дозволу на користування надрами.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, частково задовольняючи позов, дійшов висновку, що відповідач допустив бездіяльність щодо неприйняття протягом 30 днів після отримання усіх погоджувальних документів рішення за заявою позивача про видачу спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону від 16.08.2019. Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суд встановив, що станом на день звернення позивача до суду із позовом, заява товариства щодо отримання спеціального дозволу була розглянута відповідачем та за результатом її розгляду прийнятий наказ від 13.03.2020 №92 про відмову у наданні дозволу, та оскільки такий не є предметом оскарження у цій справі, підстави для задоволення позову відсутні.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій та вважає, що судами неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права з неповним з`ясуванням обставин справи.
Підставою касаційного оскарження визначає неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду (п. 1 ч. 4 ст. 328 КАС України).
Суди попередніх інстанцій не врахували, що юридичний факт, який полягає у бездіяльності дозвільного органу (неприйняття рішення протягом 30-денного строку), стає передумовою для виникнення правовідносин, у яких суб`єкт господарювання може застосувати принцип мовчазної згоди. Така позиція була висловлена Верховним Судом у постановах від 16.05.2019 у справі №818/600/17 та від 21.08.2019 у справі №826/25865/15.
Зазначає, що ухвалені у справі судові рішення не забезпечують ефективного захисту та відновлення порушених прав позивача.
13. 27.10.2020 надійшов відзив від відповідача, в якому останній покликався на відсутність підстав для задоволення касаційної скарги.
Відповідач вчиняв дії щодо розгляду поданого позивачем пакету документів щодо отримання спеціального дозволу на користування: направлення пакету документів для погодження та прийняття наказу від 13.03.2020 про відмову в наданні спеціального дозволу на користування надрами. Отже, бездіяльності відповідача не було.
Позовні вимоги щодо зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача та надати спеціальний дозвіл задоволенню не підлягають, адже 13.03.2020 прийнято наказ №92 про відмову в наданні спеціального дозволу на користування надрами.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та відзиву та дійшов такого висновку.
15. Згідно зі ст. 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
16. Відповідно до ст. 3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.
17. Згідно зі ст.13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
18. Так, ст. 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.
19. Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення №1174).
20. Згідно з п. 1 Положення №1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
21. Відповідно до п. 3 Положення №1174 основними завданнями Держгеонадра є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
22. Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.
23. Згідно з п.1 Порядку №615 цей нормативно-правовий акт регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.
24. Згідно з п. 8 Порядку №615 надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-9, 11 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.
25. Відповідно до абз.1 п. 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
26. З аналізу норм Положення №1174 та Порядку №615 вбачається, що до повноважень Державної служби геології та надр України відноситься ухвалення рішення про надання суб`єктам господарювання спеціальних дозволів на користування надрами.