1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 квітня 2022 року

м. Київ

cправа № 905/38/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Львова Б.Ю.

розглянувши у порядку письмового провадження

касаційну скаргу комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу"

(далі - КП "Компанія "Вода Донбасу")

на ухвалу господарського суду Донецької області від 30.09.2021

(суддя Огороднік Д.М.) та

постанову Східного апеляційного господарського суду від 30.11.2021 (головуючий суддя Лакіза В.В., судді Здоровко Л.М. і Плахов О.В.)

за скаргою приватного акціонерного товариств "Національна енергетична компанія "Укренерго" (далі - ПАТ "НЕК "Укренерго") на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (далі - Відділ)

у справі №905/38/21

за позовом ПАТ "НЕК "Укренерго"

до КП "Компанія "Вода Донбасу"

про стягнення 1 303 653 448,91 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Донецької області від 24.06.2021: позов задоволено частково; стягнуто з КП "Компанія "Вода Донбасу" на користь ПАТ "НЕК "Укренерго" основний борг у розмірі 1 214 451 545,39 грн., 3% річних у розмірі 13 926 346,93 грн., "інфляційні втрати" у розмірі 31 004 987,44 грн., судовий збір в сумі 463 046,17 грн.

04.08.2021 господарським судом Донецької області видано судовий наказ на виконання рішення від 24.06.2021 у справі №905/38/21.

02.09.2021 старшим державним виконавцем Відділу Сніжинським Т.Є. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №66679069 з виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.08.2021 у справі №905/38/21.

02.09.2021 державним виконавцем Сніжинським Т.Є. на підставі пункту 10 частини першої статті 34, статті 35 Закону України "Про виконавче провадження" зупинено вчинення виконавчих дій з примусового виконання наказу господарського суду Донецької області від 04.08.2021 у справі №905/38/21.

20.09.2021 до господарського суду надійшла скарга ПАТ "НЕК "Укренерго" на дії державного виконавця, в якій ПАТ "НЕК "Укренерго" просила:

- визнати неправомірними дії головного державного виконавця Відділу Сніжинського Т.Є. з винесення від 02.09.2021 №66679069 постанови про зупинення виконавчих дій;

- зобов`язати начальника Відділу скасувати постанову про зупинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069, винесену головним державним виконавцем Сніжинським Т.Є.;

- продовжити виконання рішення суду по справі у встановленому законом порядку;

- про виконання ухвали, постановленої за результатами розгляду цієї скарги, Відділу повідомити суд та ПАТ "НЕК "Укренерго" у строк не пізніше ніж у десятиденний строк з дня її одержання, відповідно до вимог статті 345 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

Ухвалою господарського суду Донецької області від 30.09.2021 (суддя Огороднік Д.М.), залишеною без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 30.11.2021 у справі №905/38/21, скаргу ПАТ "НЕК "Укренерго" на дії Відділу задоволено частково:

- визнано неправомірними дії старшого державного виконавця Відділу Сніжинського Т.Є. з винесення постанови про зупинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069;

- зобов`язано начальника Відділу скасувати постанову про зупинення вчинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069;

- про виконання ухвали, постановленої за результатами розгляду цієї скарги, Відділу повідомити суд та ПАТ "НЕК "Укренерго" у строк не пізніше ніж у десятиденний строк з дня її одержання, відповідно до вимог ГПК України.

Судами попередніх інстанцій в оскаржуваних судових рішеннях з`ясовано й зазначено, зокрема, таке:

- стягувачем за наказом господарського суду Донецької області від 04.08.2021 у справі №905/38/21 є ПАТ "НЕК "Укренерго", основним видом діяльності якого є 35.12 передача електроенергії (згідно з ліцензією), що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- підставою для виникнення заборгованості у розмірі 1 214 451 545,39 грн., яка присуджена до стягнення рішенням господарського суду Донецької області від 24.06.2021 у справі №905/38/21, є неналежне виконання КП "Компанія "Вода Донбасу" договору про врегулювання небалансів електричної енергії від 26.06.2019 №0350-01012 (далі - Договір про врегулювання небалансів електричної енергії), а не постачання енергоносіїв (газ, електроенергія), визначення яких надано в Законі України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" (далі - Закон №1730-VIII; в редакції, яка діяла на момент винесення державним виконавцем постанови про зупинення вчинення виконавчих дій);

- за умовами Договору про врегулювання небалансів електричної енергії,

ПАТ "НЕК "Укренерго" виступає як оператор системи передачі, а КП "Компанія "Вода Донбасу", яке приєдналось до типового договору про врегулювання небалансів електричної енергії, набуло статусу учасника ринку та здійснювало свою діяльність як сторона, відповідальна за баланс;

- ПАТ "НЕК "Укренерго" не є постачальником електричної енергії, оскільки здійснює господарську діяльність з передачі електричної енергії, внаслідок чого не входить до переліку підприємств-стягувачів, визначених пунктом 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження";

- заборгованість, яка була стягнута за рішенням господарського суду Донецької області від 24.06.2021 у справі №905/38/21, виникла в період з липня 2019 року по листопад 2020 року, отже, не могла бути включена в процедуру врегулювання заборгованості відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.06.2017 № 160.

За таких обставин суди попередніх інстанцій дійшли висновку про відсутність підстав для зупинення виконавчих дій у виконавчому провадженні №66679069 на підставі пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження".

Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, КП "Компанія "Вода Донбасу" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу господарського суду Донецької області від 30.09.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 30.11.2021 у справі №905/38/21 і ухвалити нове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні скарги ПАТ "НЕК "Укренерго" про визнання неправомірними дій старшого державного виконавця Відділу Сніжинського Т.Є. з винесення постанови про зупинення виконавчих дій від 02.09.2021 №66679069, а також зобов`язання начальника Відділу скасувати постанову про зупинення вчинення виконавчих дій від 02.09.2021 у справі №66679069.

Касаційну скаргу мотивовано тим, що:

- судами попередніх інстанцій неправильно застосовано пункт 84 частини першої статті 1, частини четвертої, п`ятої статті 70 Закону України "Про ринок електричної енергії", підпункту 4.1.4 пункту 4.1 розділу IV Правил ринку, статті 1 Закону №1730-VIII, пункту 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження";

- сфера дії Закону №1730-VIII поширюється на відносини із врегулювання заборгованості підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію (стаття 2). Відповідно до статті 1 Закону №1730 спожиті енергоносії - це спожиті природний газ, електрична енергія;

- відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.06.2017 №160 КП "Компанія "Вода Донбасу" включено до переліку підприємств, що приймають участь у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії відповідно до Закону №1730-VIII;

- КП "Компанія "Вода Донбасу" є споживачем електричної енергії - купує електричну енергію для власного споживання для надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення;

- КП "Компанія "Вода Донбасу" не здійснювало в липні 2019 - грудні 2020 року діяльності з постачання або перепродажу електричної енергії іншим споживачам;

- територіальною комісією з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах, утвореною відповідно до Закону №1730-VIII, узгоджена заборгованість з різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, установам і організаціям, що фінансуються з державного та/або місцевих бюджетів, та/або іншим підприємства теплопостачанням, централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, та залишилася непогашеною станом 01.06.2021

КП "Компанія "Вода Донбасу" в сумі 1 113 498 071 грн. на водопостачання, в сумі

56 909 354 грн. на водовідведення (Протокол від 22.09.2021 №1);

- КП "Компанія "Вода Донбасу" з липня 2019 року споживає електричну енергію для здійснення послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, виключно купуючи електроенергію за Договором про врегулювання небалансів;

- публічний договір про врегулювання небалансів електричної енергії є договором купівлі-продажу електричної енергії та укладений для споживання електричної енергії.

Таким чином, на думку скаржника, КП "Компанія "Вода Донбасу" за всіма параметрами відноситься до підприємств, на яких розповсюджується дія Закону №1760-VIII.

Скаржник вказує, що єдиним засобом для КП "Компанія "Вода Донбасу" споживати електроенергію відповідно до діючого законодавства було набути статусу члена балансуючого ринку, укласти з ПАТ "НЕК "Укренерго" публічний Договір на врегулювання небалансів електричної енергії та виступати на ринку стороною, відповідальною за небаланс. З огляду на наведене, враховуючи винятковість господарських відносин між КП "Компанія "Вода Донбасу" та ПАТ "НЕК "Укренерго", коли з боку боржника є факт споживання електричної енергії для виробництва послуг централізованого водопостачання та водовідведення, а стягувач при цьому не є постачальником електричної енергії, - наявна прогалина в чинному законодавстві. Оскільки правовідносини між сторонами по справі не врегульовані конкретною нормою закону, суд має згідно зі статтею 8 Цивільного кодексу України

(далі - ЦК України) застосувати при вирішенні спору норми Закону №1730-VIII та Закону України "Про виконавче провадження", які регламентують подібні відносини.

Також скаржник вказує, що судом апеляційної інстанції невірно застосовано пункт 10 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки вказана норма у редакції, чинній на момент винесення спірної постанови, не передбачала зупинення виконавчого провадження за умов включення до реєстру заборгованості, що стягується за виконавчим документом, а також не накладала на державного виконавця обов`язків щодо перевірки включення цієї заборгованості до реєстру за Законом №1730-VIII, а умовою зупинення виконавчого провадження визначала лише включення до реєстру саме боржника.

Від ПАТ "НЕК "Укренерго" надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач, вказуючи на безпідставність викладених у ній доводів, просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.

Від Відділу надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він у повному обсязі погоджується з викладеними у касаційній скарзі доводами, вважає, що державний виконавець при винесенні постанови про зупинення вчинення виконавчих дій від 02.09.2021 у ВП №66679069 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а рішення судів попередніх інстанцій є незаконними та непоґрунтованими, а тому підлягають скасуванню.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, Касаційний господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення здійснюється відповідно до Закону № 1730-VIII.

Згідно з абзацом сьомим частини першої статті 1 Закону № 1730-VII заборгованість, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону (далі - заборгованість) (до такої кредиторської заборгованості, зокрема, включається заборгованість, щодо якої ухвалено судове рішення про стягнення або затверджено мирову угоду), - це кредиторська заборгованість перед постачальником електричної енергії, електропостачальником, оператором системи розподілу (як правонаступником у частині прав та обов`язків за договорами на постачання електричної енергії та про користування електричною енергією) підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за електричну енергію, спожиту для виробництва та надання послуг з централізованого постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Процедура врегулювання заборгованості - це заходи, спрямовані на зменшення, списання та/або реструктуризацію заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ, послуги з його розподілу та транспортування, підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію шляхом проведення взаєморозрахунків, реструктуризації та списання заборгованості; спожиті енергоносії - спожиті природний газ, електрична енергія (абзаци дев`ятий, одинадцятий частини першої статті 1 Закону № 1730-VIII).

Згідно з частинами першою, четвертою статті 3 Закону № 1730-VIII для участі у процедурі врегулювання заборгованості теплопостачальні та теплогенеруючі організації, підприємства централізованого водопостачання та водовідведення включаються до реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. Участь у процедурі врегулювання заборгованості відповідно до статті 4 цього Закону не потребує обов`язкового включення до реєстру. Порядок ведення та користування реєстром затверджується Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 6 та 8 Порядку ведення реєстру теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії, та користування зазначеним реєстром, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2017 №93 (далі - Порядок від 21.02.2017 №93) передбачено, що Мінрегіон забезпечує своєчасне формування реєстру, відповідність внесених до нього даних про підприємство документам, на підставі яких здійснюється реєстрація, та збереження інформації, пов`язаної з його формуванням і веденням. Для включення підприємств до реєстру та внесення змін до нього підприємства подають до Мінрегіону заяву, до якої додають документи, передбачені в абзацах другому - сьомому частини другої статті 3 Закону №1730-VIII.

Згідно з пунктом 14 Порядку від 21.02.2017 №93 у реєстрі зазначаються такі дані про підприємство:

- повне найменування юридичної особи; код згідно з ЄДРПОУ; номер і дата внесення до реєстру даних про підприємство; основний вид діяльності (згідно з ліцензією); фактичне місцезнаходження підприємства; прізвище, ім`я та по батькові особи, уповноваженої діяти від імені підприємства, із зазначенням посади і номерів телефонів; реквізити ліцензій підприємства, що були чинними в період виникнення заборгованості за спожиті енергоносії, яка підлягає врегулюванню згідно із Законом; підстава включення підприємства до реєстру (дата видання та номер наказу Мінрегіону); підстава і дата внесення змін до інформації про включене до реєстру підприємство (дата видання та номер наказу Мінрегіону); підстава і дата виключення підприємства з реєстру (дата видання та номер наказу Мінрегіону); обсяг кредиторської заборгованості, що підлягає врегулюванню згідно із Законом; обсяг не відшкодованої станом на 01.01.2016 заборгованості з різниці в тарифах, підтверджений протоколами територіальних комісій з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах; обсяг нарахувань із сплати неустойки (штрафу, пені), інших штрафних, фінансових санкцій, а також інфляційних нарахувань і процентів річних, що підлягають стягненню на підставі рішення суду, на заборгованість за спожитий природний газ, електричну енергію, теплову енергію, централізоване водопостачання і водовідведення, що утворилася в період до 01.07.2016.

Таким чином, з моменту включення підприємства уповноваженою особою до реєстру у ньому відображається обсяг кредиторської заборгованості цього підприємства, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону №1730-VIII.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.06.2017 №160 КП "Компанія "Вода Донбасу" (боржника) включено до переліку суб`єктів господарювання - теплопостачальних та теплогенеруючих організацій, підприємств централізованого водопостачання та водовідведення, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії відповідно до Закону №1730-VIII.


................
Перейти до повного тексту