ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2022 року
м. Київ
Справа № 826/15154/17
Провадження № 11-455апп21
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Анцупової Т. О.,
суддів Британчука В. В., Власова Ю. Л., Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Єленіної Ж. М., Желєзного І. В., Золотнікова О. С., Катеринчук Л. Й., Князєва В. С., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Штелик С. П.
розглянула в порядку письмового провадження справу № 826/15154/17 за позовом ОСОБА_1 до Національної поліції України в особі Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва, Національного антикорупційного бюро України про визнання протиправними дій, бездіяльності, зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Національного антикорупційного бюро України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 липня 2018 року (суддя Шейко Т. І.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року (у складі колегії суддів Кузьмишиної О. М., Костюк Л. О., Пилипенко О. Є.),
УСТАНОВИЛА:
ВСТУП
Позивач вважає свої права порушеними внаслідок дій відповідачів, зокрема, щодо повідомлення його у міжнародний розшук з метою арешту та екстрадиції до України, внесення до обліків Генерального секретаріату Інтерполу клопотання про публікацію циркулярного повідомлення щодо міжнародного розшуку позивача з метою його арешту та екстрадиції до України, а також внаслідок протиправної бездіяльності відповідача щодо ненаправлення повідомлення до Генерального секретаріату Інтерполу про скасування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою стосовно позивача.
Рішенням суду першої інстанції, залишеним без змін судом апеляційної інстанції, позов задоволено частково.
Не погодившись із судовими рішеннями в частині, Національне антикорупційне бюро України (далі - НАБУ) подало касаційну скаргу.
Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду передав цю справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, посилаючись на необхідність вирішення виключної правової проблеми, яка полягає у відсутності однакового підходу щодо визначення юрисдикції спорів стосовно оскарження дій НАБУ з надання запиту до Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва (далі - Департамент), дій Департаменту із внесення до обліків Генерального секретаріату Інтерполу клопотання про публікацію циркулярного повідомлення щодо міжнародного розшуку, бездіяльності посадових осіб НАБУ щодо неповідомлення повної та об`єктивної інформації до Департаменту.
У цій справі Велика Палата Верховного Суду, в порядку вирішення виключної правової проблеми, має визначити:
- характер спірних правовідносин у справі № 826/15154/17;
- юрисдикцію спору у цій справі.
Рух справи
1. ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Департаменту та НАБУ, у якому просив:
- визнати протиправною дію НАБУ з надання запиту до Департаменту, на підставі якого до обліків Генерального секретаріату Інтерполу направлено клопотання про публікацію циркулярного повідомлення щодо міжнародного розшуку з метою арешту та екстрадиції до України ОСОБА_1 ;
- визнати протиправною дію Департаменту від 01 лютого 2017 року із внесення до обліків Генерального секретаріату Інтерполу клопотання про публікацію циркулярного повідомлення щодо міжнародного розшуку ОСОБА_1 з метою його арешту та екстрадиції до України;
- визнати протиправною бездіяльність посадових осіб НАБУ щодо неповідомлення повної та об`єктивної інформації до Департаменту відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, про те, що відносно нього відсутні рішення, що могли б дозволити його екстрадицію згідно з національним законодавством, а саме рішення про обрання стосовно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 52017000000000016 відповідно до статей 82, 84(2), 87(b) Правил Інтерполу з обробки даних;
- визнати протиправною бездіяльність посадових осіб Департаменту щодо неповідомлення повної та об`єктивної інформації до Генерального секретаріату Інтерполу відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, про те, що відносно нього були відсутні рішення, що могли б дозволити його екстрадицію згідно з національним законодавством, а саме рішення про обрання відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 52017000000000016 відповідно до статей 82, 84(2), 87(b) Правил Інтерполу з обробки даних;
- зобов`язати уповноважену особу Департаменту звернутися до Генерального секретаріату Інтерполу та повідомити, що відносно ОСОБА_1 відсутні рішення, що могли б дозволити його екстрадицію згідно з національним законодавством, а саме рішення про обрання відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 52017000000000016 відповідно до статей 82, 84(2), 87(b) Правил Інтерполу з обробки даних, та є підстави для видалення з інформаційної системи "Інтерпол" інформації відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до статті 81 Правил Інтерполу з обробки даних однією з підстав зупинення, відзиву та анулювання запиту про розшук і невідповідністю підстав для його публікації.
2. На обґрунтування позовних вимог зазначив, що внаслідок протиправних дій НАБУ з направлення запиту до Департаменту про повідомлення позивача у міжнародний розшук з метою його арешту та екстрадиції до України, дій Департаменту з внесення до обліків Генерального секретаріату Інтерполу клопотання про публікацію циркулярного повідомлення щодо міжнародного розшуку позивача з метою його арешту та екстрадиції до України, а також протиправної бездіяльності Департаменту стосовно небажання звернутися до Генерального секретаріату Інтерполу з повідомленням про скасування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_1 та, відповідно, видалення з інформаційної системи "Інтерпол" інформації відносно ОСОБА_1, - мав місце факт порушення прав позивача.
Також позивач зазначив, що у нього відсутня можливість оскаржити дії та бездіяльність відповідачів у межах кримінально-процесуального законодавства України, оскільки законодавцем така можливість не передбачена. Правовідносини між сторонами виникли у зв`язку зі здійсненням відповідачами владних функцій, тому ця справа підвідомча окружному адміністративному суду за місцем знаходження відповідача.
3. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 лютого 2018 року задоволено клопотання представника позивача про заміну неналежного відповідача; замінено первісного відповідача - Департамент на належного відповідача - Національну поліцію України в особі Департаменту.
4. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 липня 2018 року відмовлено представнику НАБУ в задоволенні клопотання про закриття провадження у справі № 826/15154/17.
5. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 липня 2018 року позов ОСОБА_1 до Національної поліції України в особі Департаменту та НАБУ задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність посадових осіб НАБУ щодо неповідомлення станом на час виникнення спірних відносин повної та об`єктивної інформації до Департаменту відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, про те, що відносно нього були відсутні рішення, що могли б дозволити його екстрадицію згідно з національним законодавством, а саме рішення про обрання відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 52017000000000016 відповідно до статей 82, 84(2), 87(b) Правил Інтерполу з обробки даних. Зобов`язано НАБУ вчинити дії щодо направлення повідомлення до Департаменту про те, що відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, станом на час виникнення спірних відносин були відсутні рішення, що могли б дозволити його екстрадицію згідно з національним законодавством, а саме рішення про обрання відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 52017000000000016 відповідно до статей 82, 84(2), 87(b) Правил Інтерполу з обробки даних, що мало бути підставою для видалення з інформаційної системи "Інтерпол" інформації відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до статті 81 Правил Інтерполу з обробки даних.У решті позовних вимог відмовлено.
6. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року апеляційну скаргу НАБУ залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 липня 2018 року - без змін.
7. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, НАБУ звернулося до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення судами норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права, просило скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 липня 2018 року і постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року у частині задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до НАБУ та закрити провадження в цій частині.
8. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалами від 14 січня 2019 року відкрив касаційне провадження за скаргою НАБУ на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 11 липня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року у справі № 826/15154/17, а також задовольнив клопотання НАБУ про зупинення виконання судових рішень та зупинив виконання рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 11 липня 2018 року і постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2018 року у справі № 826/15154/17 до закінчення її перегляду в касаційному порядку.
9. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 02 листопада 2021 року адміністративну справу № 826/15154/17 за позовом ОСОБА_1 до Національної поліції України в особі Департаменту, НАБУ про визнання протиправними дій, бездіяльності, зобов`язання вчинити дії передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини п`ятої статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). Ухвала мотивована тим, що спірні правовідносини містять виключну правову проблему, вирішення якої дозволить забезпечити дотримання гарантованих статтею 2, 6 КАС України основних засад (принципів) адміністративного судочинства, запровадить єдиний підхід до визначення юрисдикції та правозастосування у спорах зазначеної категорії.
10. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 17 листопада 2021 року прийняла та призначила цю справу до розгляду в порядку письмового провадження.
11. Станом на 02 лютого 2022 року відзив на касаційну скаргу НАБУ до Великої Палати Верховного Суду не надходив.
Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій, і зміст спірних правовідносин
12. Суди попередніх інстанцій установили, що детективами НАБУ здійснювалося досудове розслідування кримінального провадження № 52016000000000001 від 11 січня 2016 року.
13. У рамках зазначеного кримінального провадження 30 листопада 2016 року щодо ОСОБА_1 складено повідомлення про підозру у вчиненні злочинів, передбачених частиною третьою статті 27 частиною п`ятою статті 191, частиною третьою статті 27 частиною першою статті 366, частиною третьою статті 27 частиною третьою статті 212, частиною третьою статті 27 частиною третьою статті 209 Кримінального кодексу України (далі - КК України).
14. У зв`язку із неможливістю вручення ОСОБА_1 повідомлення про підозру особисто, зумовленою його відсутністю за місцем проживання, 30 листопада 2016 року повідомлення про підозру під розписку вручено представнику ТОВ "Житло-Сервіс" як житлово-експлуатаційній організації за місцем проживання позивача.
Також детективом Головного підрозділу детективів НАБУ винесено постанову від 30 листопада 2016 року про оголошення підозрюваного ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, у розшук.
15. За клопотанням детектива другого відділу Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів НАБУ, погодженого прокурором Другого відділу Управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України, ухвалою Солом`янського районного суду міста Києва № 760/1356/16-к (№ 1-кс/760/16251/16) від 06 грудня 2016 року задоволено зазначене клопотання та надано дозвіл на затримання підозрюваного ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з метою його приводу для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
16. 27 грудня 2016 року детективом Другого відділу детективів Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів НАБУ за погодженням з заступником керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України складено повідомлення про заміну раніше повідомленої підозри і про нову підозру у відношенні ОСОБА_1 та цього ж дня вручено голові правління ОСББ "Клов-5" як балансоутримувачу будинку, у якому зареєстрований ОСОБА_1, оскільки останній був відсутній за місцем реєстрації.
17. 04 січня 2017 року матеріали досудового розслідування щодо ОСОБА_1 як підозрюваного у кримінальному провадженні виділені в окреме провадження, зареєстроване в Єдиному реєстрі досудових розслідувань за № 52017000000000016 від 04 січня 2017 року.
18. 01 лютого 2017 року за запитом керівника Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів НАБУ до обліків Генерального секретаріату Інтерполу внесено клопотання про публікацію червоного повідомлення щодо міжнародного розшуку з метою арешту та екстрадиції до України ОСОБА_1 для притягнення до кримінальної відповідальності за вчинення злочинів, передбачених частиною третьою статті 27 частиною п`ятою статті 191, частиною третьою статті 27 частиною першою статті 366, частиною третьою статті 27 частиною третьою статті 212, частиною третьою статті 27 частиною третьою статті 209 КК України.
19. Ухвалою слідчого судді від 07 квітня 2017 року у справі № 760/4734/16-к (№ 1-кс/760/5315/17) щодо позивача обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.
20. Ухвалою Апеляційного суду міста Києва від 15 травня 2017 року у справі № 11-сс/796/2304/2017 року скасовано ухвалу слідчого судді Солом`янського районного суду міста Києва від 07 квітня 2017 року, якою у відношенні позивача було обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.
21. Ухвалою Солом`янського районного суду міста Києва від 02 червня 2017 року у справі № 760/4734/17 (№ 1-кс/760/8139/17) задоволено клопотання детектива Другого відділу Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів НАБУ, погоджене прокурором Другого відділу Управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України, і надано дозвіл на затримання підозрюваного ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з метою його приводу для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
22. Ухвалою Солом`янського районного суду міста Києва від 02 червня 2017 року у справі № 760/4734/17 (№ 1-кс/760/8140/17) залишено без розгляду клопотання детектива Другого відділу Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів НАБУ, погоджене прокурором Другого відділу Управління процесуального керівництва, підтримання державного обвинувачення та представництва в суді Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України, про застосування запобіжного заходу у виді тримання під вартою відносно підозрюваного ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 .
23. 03 липня 2017 року до компетентних органів Республіки Болгарія детективами НАБУ направлено запит про міжнародно-правову допомогу з дорученням щодо вручення ОСОБА_1 повідомлення про підозру у кримінальному провадженні № 52017000000000016.
24. Листом від 05 липня 2017 року Департамент Інтерполу та Європолу Національної поліції України проінформував детективів НАБУ, що відомості про фактичне місцезнаходження ОСОБА_1 не надходили.
25. 25 липня 2017 року детективи НАБУ отримали від Міністерства юстиції Республіки Болгарія лист з повідомленням про те, що запит про міжнародно-правову допомогу було отримано та направлено в установленому порядку до компетентного органу до виконання.
26. 04 вересня 2017 року детективом Другого відділу детективів Третього підрозділу детективів Головного підрозділу детективів НАБУ винесено постанову про відновлення досудового розслідування, оскільки станом на 04 вересня 2017 року у детективів НАБУ виникла необхідність у проведенні слідчих (розшукових) чи інших процесуальних дій у вказаному кримінальному провадженні.
27. 21 вересня 2017 року представник позивача звернувся з адвокатським запитом до Департаменту з проханням у межах визначених повноважень звернутися до Генерального секретаріату Інтерполу з повідомленням про скасування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_1, встановленого рішенням слідчого судді Солом`янського районного суду від 07 квітня 2017 року, та відмову у задоволенні клопотання детектива про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою ОСОБА_1 у кримінальному провадженні № 52017000000000016 і видалити з інформаційної системи "Інтерпол" інформацію відносно ОСОБА_1 .
28. На зазначений запит представником позивача отримано відповідь від 27 вересня 2017 року, за змістом якої Департамент повідомив, що відповідно до законодавства України та нормативних актів Міжнародної організації кримінальної поліції - Інтерпол (МОКП-Інтерпол) до повноважень Національних центральних бюро Інтерполу не належить звернення до Генерального секретаріату Інтерполу та коригування обліків МОКП-Інтерпол у зв`язку зі скаргами фізичних осіб або їх уповноважених представників з метою внесення змін або видалення певної інформації, яка обробляється в інформаційній системі МОКП-Інтерпол за ініціативою Національних бюро Інтерполу в інших країнах.
Разом з тим, Департамент у згаданій відповіді зазначив, що станом на 26 вересня 2017 року доручення правоохоронних органів України щодо внесення клопотання про видалення з обліків Генерального секретаріату Інтерполу відомостей про міжнародний розшук зазначеної у запиті представника позивача особи на адресу підрозділу Депаратаменту не надходили.
29. Ухвалою Солом`янського районного суду міста Києва від 29 вересня 2017 року у справі № 760/17095/17 (№ 1-кс/760/12553/17) відмовлено у задоволенні клопотання детектива Другого відділу детективів Третього підрозділу детективів Головного управління підрозділу детективів НАБУ, погодженого прокурором Другого відділу управління Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Генеральної прокуратури України, про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Оцінка судів першої та апеляційної інстанцій
30. Суд першої інстанції врахував зміст частини другої статті 176 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України), пункту "а" частини другої статті 12 Європейської конвенції про видачу правопорушників від 13 грудня 1957 року, ратифікованої Законом України від 16 січня 1998 року № 43/98-ВР "Про ратифікацію Європейської конвенції про видачу правопорушників, 1957 рік, Додаткового протоколу 1975 року та Другого додаткового протоколу 1978 року до Конвенції", та дійшов висновку, що дії детектива НАБУ з направлення запиту до Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва та дії останнього із внесення до обліків Генерального секретаріату Інтерполу відповідного клопотання були вчинені в межах та у спосіб, передбачені законодавством за наявності достатніх підстав для опублікування повідомлення про міжнародний розшук позивача.
Суд апеляційної інстанції погодився із зазначеним висновком.
31. Суд першої інстанції взяв до уваги, що Департамент, як зазначено у його відзивах на позовну заяву, 29 червня 2017 року повідомляв Генеральний секретаріат Інтерполу та Комісію з контролю файлів Інтерполу про факт скасування ухвали суду про обрання ОСОБА_1 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, що додатково підтверджується пунктом 22 рішення Комісії з контролю файлів Інтерполу Ref.CCF/R 498.17, ухваленим на 102-й сесії 27 жовтня 2017 року.
Також судом першої інстанції враховано, що Департамент листом від 14 липня 2017 року інформував ініціатора розшуку - НАБУ, про наявність адвокатського запиту позивача з вимогою повідомити Генеральний секретаріат Інтерполу про скасування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відносно позивача та видалити інформацію стосовно ОСОБА_1 з банків даних МОКП-Інтерпол. Також, у згаданому листі Департамент запитував у НАБУ як ініціатора розшуку про доцільність або відсутність підстав міжнародного розшуку позивача. Проте інформації щодо наявності підстав скасування (припинення) розшуку позивача отримано не було.
32. Водночас суд першої інстанції дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо визнання протиправною бездіяльності посадових осіб НАБУ у неповідомленні повної та об`єктивної інформації до Департаменту стосовно відсутності рішень відносно ОСОБА_1, що могли б дозволити його екстрадицію згідно з національним законодавством, а саме рішення про обрання відносно ОСОБА_1 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, станом на момент виникнення спірних правовідносин.
Суд першої інстанції взяв до уваги, що дія ухвали Солом`янського районного суду міста Києва № 760/4734/17 (№ 1-кс/760/8139/17) від 02 червня 2017 року становила шість місяців із дати її постановлення, а матеріали справи не містять доказів прийняття у відношенні позивача інших рішень про застосування запобіжного заходу на той час та відповідних інформаційних повідомлень НАБУ до Департаменту.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що Департамент не отримував від НАБУ відповідного доручення, на підставі якого Департамент, в межах своєї компетенції, невідкладно забезпечив би координацію взаємодії правоохоронних та інших органів державної влади України з компетентними органами іноземних держав у відношенні позивача з питань, що належать до сфери діяльності Інтерполу та Європолу.
33. За висновком суду першої інстанції, відновлення порушених прав позивача можливе шляхом часткового задоволення позову. Водночас, з метою повного захисту прав позивача суд визнав доцільним вийти за межі позовних вимог та зобов`язати НАБУ вчинити дії щодо повідомлення Департаменту про те, що стосовно ОСОБА_1 станом на час виникнення спірних відносин були відсутні рішення, що могли б дозволити його екстрадицію згідно з національним законодавством, а саме рішення про обрання відносно ОСОБА_1 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні № 52017000000000016 відповідно до статей 82, 84 (2), 87 (b) Правил Інтерполу з обробки даних.
Суд апеляційної інстанції визнав обґрунтованими зазначені висновки суду першої інстанції.
34. Окрім цього, суд апеляційної інстанції відхилив посилання скаржника на порушення судом першої інстанції предметної підсудності, мотивувавши тим, що спір щодо виконання відповідачем управлінських функцій належить до юрисдикції адміністративних судів, що узгоджується з позицією Київського апеляційного адміністративного суду, викладеною в постанові від 07 лютого 2018 року у справі № 826/17999/17.
За позицією суду апеляційної інстанції, суд першої інстанції правильно розглянув справу за правилами адміністративного судочинства.
Короткий зміст та обґрунтування наведених у касаційній скарзі вимог
35. Порушення судами правил предметної юрисдикції НАБУ в касаційній скарзі обґрунтовує тим, що спірні правовідносини стосуються дій детективів НАБУ під час здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 52017000000000276. Водночас оскарження дій / рішень детектива НАБУ здійснюється у порядку, визначеному КПК України, і в силу законодавчих норм не може бути предметом оскарження в Окружному адміністративному суді м. Києва. На підтвердження своєї позиції скаржник посилається на правові висновки, викладені в постанові Великої Палати Верховного Суду від 05 грудня 2018 року у справі № 826/2253/18, а також постанові Верховного Суду від 08 травня 2018 року у справі № 812/1307/17.
36. Скаржник наголошує, що в цій справі предметом оскарження є процесуальні дії детектива НАБУ, порядок вчинення яких регламентовано кримінальним процесуальним законодавством (зокрема, КПК України та Інструкцією про порядок використання правоохоронними органами можливостей Національного центрального бюро Інтерполу в Україні у попередженні, розкритті та розслідуванні злочинів, затвердженою наказом МВС України, Генеральної прокуратури України, Служби безпеки України, Держкомкордону України, Державної митної служби України, Державної податкової адміністрації України від 09 січня 1997 року № 3/1/2/5/2/2 (далі - Інструкція)).
37. Скаржник зазначає, що позивач є підозрюваним у кримінальному провадженні № 52017000000000276, що підтверджується матеріалами справи, а саме: витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань та ухвалою Апеляційного суду м. Києва від 07 грудня 2017 року у справі № 11-сс/796/5562/2017.
38. На переконання скаржника, позивач як підозрюваний у кримінальному провадженні № 52017000000000276 має право на оскарження рішень, дій та бездіяльності детектива НАБУ в порядку, визначеному КПК України. Натомість, на думку скаржника, захист прав заявника з урахуванням обов`язковості дотримання вимог частини другої статті 2 КАС України вимагав би від Окружного адміністративного судум. Києва перебрати на себе повноваження слідчого судді та перевірити дотриманнядетективами НАБУ норм КПК України під час здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 52017000000000276, тоді як адміністративний суд не має повноважень на здійснення такої перевірки.
39. Водночас навіть якщо положення КПК України не регулюють або неоднозначно регулюють питання кримінального провадження, то застосовуються загальні засади кримінального провадження, до яких належить, у тому числі, забезпечення права на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності слідчого, детектива, прокурора.
40. Скаржник наголошує, що справу № 826/15154/17 не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства, тому висновки судів першої та апеляційної інстанцій, викладені в оскаржуваних судових рішеннях у частині того, що зазначений спір підлягає розгляду в порядку КАС України, є безпідставними.
41. Порушення судами норм матеріального права скаржник обґрунтовує тим, що КПК України та Інструкцією не передбачено обов`язкової наявності рішення суду щодо застосування до особи запобіжного заходу, пов`язаного з позбавленням волі, задля направлення запиту, на підставі якого особа оголошується в міжнародний розшук.
Водночас клопотання про публікацію циркулярного розшукового повідомлення щодо міжнародного розшуку внесено на підставі ухвали слідчого судді Солом`янського районного суду м. Києва від 06 грудня 2016 року у справі № 760/1356/16-к (про дозвіл на затримання ОСОБА_1 з метою його приводу для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою), строк дії якої шість місяців з дати постановлення. Разом з тим запит направлено детективом НАБУ в січні 2017 року, тобто в межах 6-місячного строку дії ухвали суду.
Зазначена ухвала слідчого судді, на думку скаржника, у розумінні Європейської конвенції про видачу правопорушників від 13 грудня 1957 року є іншим розпорядженням, яке має таку ж силу, як обвинувальний вирок, постанова суду або постанова про негайне затримання чи ордер на арешт, оскільки вказаною ухвалою суду надано дозвіл на затримання ОСОБА_1 з метою його приводу для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою. На переконання скаржника, ця ухвала слідчого судді є тим судовим актом, якого достатньо для подання запиту про екстрадицію.