ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2021 року
м. Київ
cправа № 910/4475/19
Верховний Суд у складі суддів палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду:
Васьковського О.В. - головуючого, Банаська О.О., Білоуса В.В., Жукова С.В., Картере В.І., Огородніка К.М., Пєскова В.Г., Погребняка В.Я., Ткаченко Н.Г.
за участі секретаря судового засідання Аліференко Т.В.
розглянув касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Північного апеляційного господарського суду (головуючий - О.М. Остапенко, судді: М.А. Дідиченко, О.С. Копитова) від 14.01.2021
за заявою ОСОБА_1
до Публічного акціонерного товариства "Златобанк"
про визнання банкрутом.
Учасники справи:
представник кредитора - Дороженко М.О., адвокат, Зубашенко Ю.В., адвокат,
представник боржника - Ключинський К.Л., адвокат,
від Фонду гарантування вкладів фізичних осіб - Шевченко Ю.А. (в порядку самопредставництва);
від Національного Банку України - Звада Р.В. (в порядку самопредставництва), Бірюкова О.А. (в порядку самопредставництва).
1. Короткий зміст вимог
1.1. 03.04.2019 ОСОБА_1 (далі - Кредитор) подав заяву про відкриття провадження у справі про банкрутство Публічного акціонерного товариства "Златобанк" (далі - Боржник) в загальному порядку, передбаченому Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство).
1.2. Заява обґрунтована існуванням підстав для відкриття справи про банкрутство Боржника через його заборгованість перед Кредитором, що виникла внаслідок невиконання Боржником зобов`язань за укладеним з Кредитором договором банківського вкладу, про що постановлено рішення про стягнення з Боржника на користь Кредитора відповідної суми заборгованості, яка не погашена Боржником також і у виконавчому провадженні, є сумою безспірних грошових вимог, що не забезпечені заставою майна Боржника. При цьому Кредитор вказав на відкликання у Боржника банківської ліцензії та на застосування до Боржника ліквідації згідно з постановою Правління Національного банку України, яка хоча і скасована в судовому порядку, між тим за цих обставин не відновлює у юридичної особи Боржника статусу банку.
2. Короткий зміст рішення суду першої інстанції
2.1. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.06.2019 відкрито, за заявою Кредитора, провадження у справі про банкрутство Боржника в загальному порядку, передбаченому Законом про банкрутство, введений мораторій на задоволення вимог кредиторів, процедуру розпорядження майном Боржника та призначено розпорядника майна Боржника арбітражного керуючого Капустіна Володимира Володимировича тощо.
2.2. Судове рішення мотивовано існуванням підстав для відкриття провадження у справі про банкрутство Боржника за правилами Закону про банкрутство, враховуючи статус Боржника як юридичної особи, а не як банку, відсутність у Боржника ліцензії на право надавати банківські послуги, статусу банку - через відсутність механізму відновлення банківської ліцензії та статусу банку у разі скасування рішенням суду постанови Правління Національного банку України, про відкликання у Боржника ліцензії та застосування ліквідації; а також враховуючи підтверджений доказами факт неплатоспроможності Боржника, безспірність вимог Кредитора до Боржника та визначення автоматизованою системою кандидатури арбітражного керуючого для призначення розпорядником майна Боржника.
3. Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
3.1. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 14.01.2021 задоволені апеляційні скарги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національного банку України з урахуванням заяв про приєднання ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до апеляційної скарги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, скасовано ухвалу Господарського суду міста Києва від 19.06.2019 та прийнято нове рішення, яким відмовлено у порушенні справи про банкрутство Боржника.
3.2. Судове рішення мотивовано відсутністю підстав для застосування за заявою Кредитора до Боржника правил відкриття та здійснення провадження у справі про банкрутство згідно із Законом про банкрутство, що не регулює банкрутство банківської установи, якою є Боржник та до якого як до банківської установи застосовуються спеціальні норми Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" в частині належної процедури виведення неплатоспроможних банків з ринку та їх ліквідації.
У цьому висновку апеляційний суд виходив з того, що:
- скасування в судовому порядку відповідних постанов Національного банку України та рішень Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про відкликання банківської ліцензії у Боржника, як у банківської установи, жодним чином не позбавляє його статусу банку, а лише свідчить про неможливість останнього здійснювати банківську діяльність;
- на дату прийняття рішення про відкриття провадження у справі про банкрутство відповідні відомості про Боржника як про банк з Державного реєстру банків не виключено та рішення щодо виключення останнього з цього реєстру комісією Національного банку України з питань нагляду та регулювання діяльності банків не виносились;
- розпочата процедура ліквідації Боржника як банку не може бути зупинена/припинена у разі визнання протиправними та скасування індивідуальних актів Національного банку України та/або Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, що були підставою для її початку;
- станом на 10.12.2020 державна реєстрація змін найменування ПАТ "Златобанк" та ПАТ "Злато" визнана протиправною та скасована рішенням суду.
4. Встановлені судами обставини
4.1. 30.04.2008 Національний банк України (далі - НБУ) погодив статут Боржника.
12.05.2008 проведено державну реєстрацію юридичної особи Боржника.
16.05.2008 під реєстраційним № 323 НБУ вніс запис до Державного реєстру банків про реєстрацію Боржника та видав банківську ліценцію №244-2.
4.2. 13.02.2015 Правлінням НБУ прийнято постанову № 105 "Про віднесення ПАТ "Златобанк" до категорії неплатоспроможних".
На підставі постанови Правління НБУ № 105 від 13.02.2015 "Про віднесення ПАТ "Златобанк" до категорії неплатоспроможних", виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 13.02.2015 № 30 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Златобанк", яким з 14.02.2015 запроваджено тимчасову адміністрацію строком на три місяці з 14.02.2015 до 13.05.2015 включно та призначено уповноважену особу цього Фонду на здійснення тимчасової адміністрації у Боржника - Славінського В.І.
4.3. 12.05.2015 Правлінням НБУ прийнято постанову № 310 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Златобанк".
На підставі постанови Правління НБУ № 310 від 12.05.2015 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Златобанк", виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 13.05.2015 № 99 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Златобанк" та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банку", яким розпочато процедуру ліквідації Боржника та призначено уповноваженою особою Фонду на ліквідацію Боржника Славінського Валерія Івановича строком на 1 рік з 18 год. 00 хв. 13.05.2015 до 12.05.2016 включно.
Запис про перебування Боржника у стадії ліквідації, відповідно до постанови Правління НБУ № 310 від 12.05.2015 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Златобанк", внесено до Державного реєстру банків.
4.4. Постановою Окружного адміністративного суду України від 14.07.2017 у справі № 826/2184/17 частково задоволено адміністративний позов ТОВ "Авангард-Експо", визнано протиправними та скасовано:
- постанову Правління НБУ № 105 від 13.02.2015 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Златобанк" до категорії неплатоспроможних";
- рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 30 від 13 лютого 2015 року "Про запровадження тимчасової адміністрації в Публічному акціонерному товаристві "Златобанк";
- постанову Правління НБУ № 105 від 12.05.2015 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Златобанк";
- рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 99 від 13.05.2015 "Про початок процедури ліквідації Публічного акціонерного товариства "Златобанк" та призначення уповноваженої особи фонду на ліквідацію банку";
- рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 100 від 18.05.2015 "Про внесення змін до рішення виконавчої дирекції Фонду від 13 травня 2015 № 99 "Про початок процедури ліквідації Публічного акціонерного товариства "Златобанк" та призначення уповноваженої особи фонду на ліквідацію банку";
- рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 391 від 24.03.2016 "Про продовження строків здійснення процедури ліквідації Публічного акціонерного товариства "Златобанк" на два роки до 13.05.2018 включно".
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 змінено мотивувальну частину постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.07.2017; в решті постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.07.2017 залишено без змін.
Постановою Великої Палати Верховного Суду від 05.02.2019 касаційні скарги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Боржника Славкіної М.А., НБУ залишено без задоволення; постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.07.2017 та Київського апеляційного адміністративного суду від 25.10.2017 залишено без змін.
4.5. НБУ на судовий запит № 06-37.1/910/4475/19 від 15.04.2019 щодо надання відомостей стосовно наявності у Боржника статусу банку надав відповідь № 18-0007/25103 від 13.05.2019, в якій зазначено, що на виконання постанови Правління НБУ № 310 від 12.05.2015 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Златобанк" уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Боржника листом № 1842 від 14.05.2015 року було повернуто банківську ліцензію Боржнику.
Після визнання протиправними та скасування постанов Правління НБУ, зокрема, № 310 від 12.05.2015 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Златобанк", Боржник не звертався до НБУ, зокрема, у порядку статті 19 Закону України "Про банки і банківську діяльність", з метою отримання банківської ліцензії. Доказів зворотного матеріали справи не містять.
4.6. Станом на дату прийняття рішення про відкриття провадження у справі про банкрутство Боржника відповідні відомості про останнього з Державного реєстру банків не виключено та рішення щодо виключення Боржника з цього реєстру комісією НБУ з питань нагляду та регулювання діяльності банків не виносились. Доказів зворотного матеріали справи не містять.
Згідно з відомостями з Державного реєстру банків в ньому міститься запис про перебування Боржника в стадії ліквідації відповідно до постанови Правління НБУ № 310 від 12.05.2015 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Златобанк".
4.7. 17.07.2019 проведено державну реєстрації змін щодо Боржника (код ЄДРПОУ 35894495), внаслідок чого було змінено повне та скорочене найменування на Публічне акціонерне товариство "Злато" та ПАТ "Злато", а також змінено адресу місцезнаходження цієї юридичної особи на: 03186, м. Київ, бульвар Чоколівський, будинок 19.
4.8. На виконання вимог Закону України "Про банки і банківську діяльність" та для продовження виведення банку з ринку рішенням виконавчої дирекції Фонду від 22.06.2020 № 1174 продовжено строк управління майном (активами) Боржника.
Провідному професіоналу з питань ліквідації банків відділу організації процедур ліквідації банків департаменту ліквідації банків Караченцеву Артему Юрійовичу на час існування обставин, що унеможливлюють здійснення продажу майна (активів) банку та задоволення вимог кредиторів, продовжено повноваження ліквідатора Боржника, визначені Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон про систему гарантування вкладів), зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 52-1, 53 цього Закону, в тому числі з правом підписання всіх договорів, пов`язаних з реалізацією активів банку у порядку визначеному Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", окрім повноважень щодо звернення до пов`язаної з банком особи з вимогою про відшкодування шкоди та звернення з такою вимогою до суду, а також окрім повноважень звертатись з вимогою до небанківської фінансової установи, якою від фізичних осіб залучені як позики або вклади кошти, що згідно з Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" прирівнюються до вкладів; та повноваження в частині організації реалізації активів банку.
4.9. Відповідно до рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 10.08.2020 № 1483 з метою виконання всіх заходів, пов`язаних з ліквідацією Боржника (який на дату цього рішення мало найменування ПАТ "Злато", код за ЄДРПОУ - 35894495), передбачених Законом про систему гарантування вкладів, на підставі пункту 2 частини п`ятої статті 12, частини першої статті 35, частини п`ятої статті 44, статті 48 Закону, пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 13.05.2020 № 590-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізмів регулювання банківської діяльності" (далі - Закон України від 13.05.2020 № 590-ІХ), враховуючи статтю 54 Закону про систему гарантування вкладів та лист Міністерства Юстиції України №532/16235-26-20/8.4.4 від 04.08.2020, виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб вирішила:
продовжити процедуру виведення Боржника (на теперішній час найменування Публічне акціонерне товариство "Злато") з ринку із урахуванням вимог Закону України від 13.05.2020 № 590-ІХ та відповідно до частини п`ятої статті 44 Закону про систему гарантування вкладів щодо здійснення ліквідаційної процедури системно важливого банку, забезпечуючи виконання заходів щодо управління майном (активами) банку та задоволення вимог кредиторів;
призначити уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на продовження процедури виведення Боржника (на теперішній час найменування Публічне акціонерне товариство "Злато") з ринку провідного професіонала з питань ліквідації банків відділу організації процедур ліквідації банків департаменту ліквідації банків Караченцева Артема Юрійовича та делегувати йому повноваження, що визначені Законом, зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 52-1, 53 Закону про систему гарантування вкладів, в тому числі з підписанням всіх договорів, пов`язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному цим Законом, окрім повноважень щодо звернення до пов`язаної з банком особи з вимогою про відшкодування шкоди та звернення з такою вимогою до суду, а також з вимогою до небанківської фінансової установи, якою від фізичних осіб залучені як позики або вклади кошти, що згідно з цим Законом прирівнюються до вкладів, та повноважень в частині організації реалізації активів банку, до моменту внесення запису про припинення банку до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
уповноваженій особі Фонду на продовження процедури виведення Боржника з ринку забезпечити внесення змін щодо уповноваженої особи Фонду як керівника Боржника (на теперішній час найменування Публічне акціонерне товариство "Злато") до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Згідно з витягом, 04.11.2020 відповідні відомості про керівника ПАТ "Злато" Караченцева А.Ю. було внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
4.10. Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру судових рішень, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.07.2020 у справі № 640/15294/19 (залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2020) задоволено позов Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та визнано протиправними дії Державного реєстратора Комунального підприємства "Реєстраційне бюро" Мороза Дмитра Олександровича щодо вчинення реєстраційної дії та внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: державна реєстрація змін до установчих документів 17.07.2019 № 10741050052029890; Мороз Дмитро Олександрович; Комунальне підприємство "Реєстраційне бюро"; зміна повного найменування, зміна скороченого найменування, зміна місцезнаходження, зміна складу або інформації про засновників.
Також скасовано вчинену Державним реєстратором Комунального підприємства "Реєстраційне бюро", Морозом Дмитром Олександровичем, реєстраційну дію та внесення відповідного запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: державна реєстрація змін до установчих документів 17.07.2019 №10741050052029890; Мороз Дмитро Олександрович; Комунальне підприємство "Реєстраційне бюро"; зміна повного найменування, зміна скороченого найменування, зміна місцезнаходження, зміна складу або інформації про засновників.
5. Короткий зміст вимог касаційної скарги
5.1. 03.03.2021 Кредитор подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 14.01.2021 і залишити в силі ухвалу Господарського суду міста Києва від 19.06.2019.
6. Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6.1. Згідно з аргументами касаційної скарги підставою для касаційного оскарження судових рішень у цій справі є положення пункту 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), оскільки апеляційний суд, не врахувавши висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 14.11.2018 у справі № 905/1328/17, неправильно застосував у цій справі, при вирішенні питання щодо підстав для відкриття провадження у справі про банкрутство, норми Закону про банкрутство, який на момент звернення Кредитора із відповідною заявою у цій справі визначав правила та підстави для відкриття провадження у справі про банкрутство юридичної особи.
Також, за аргументами в касаційній скарзі, апеляційний суд неправильно застосував у цій справі норми, що визначають правила набуття прав та статусу банківської установи - а саме Закон України "Про банки і банківську діяльність", у зв`язку із чим встановлені апеляційним судом обставини, а саме: відкликання у Боржника банківської ліцензії, відсутність механізму її поновлення, у разі скасування судом рішення про її відкликання, відсутність механізму відновлення у юридичної особи статусу банку, неможливість через це Боржником здійснювати банківську діяльність та виключення з Державного реєстру банків, що мали місце; визначають Боржника як господарюючий суб`єкт без статусу банка, а не як банк.
6.2. Згідно з аргументами касаційної скарги підставою для касаційного оскарження судових рішень у цій справі, згідно з положеннями пункту 1 частини другої статті 287 ГПК України, є також неврахування апеляційним судом висновків Верховного Суду України, викладених в постанові від 22.02.2017 у справі № 592/1809/15-ц, та порушення принципу незворотності дії закону у часі, оскільки апеляційний суд застосував для задоволення апеляційних скарг НБУ та Фонду гарантування вкладів Закон України від 13.05.2020 № 590-ІХ, який не може бути підставою для участі Фонду гарантування вкладів та його уповноважених осіб в управлінні ПАТ "Злато".
6.3. Крім цього скаржник вказав на безпідставне посилання апеляційного суду у своїх висновках у цій справі на правову позицію Великої Палати Верховного Суду в постанові від 10.12.2019 у справі № 925/698/16 щодо неможливості переходу прав від господарюючого суб`єкта - банка, до господарюючого суб`єкта без статусу банка, оскільки це рішення прийнято у правовідносинах, що не є подібними із правовідносинами у цій справі.
7. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
7.1. Згідно з аргументами НБУ у відзиві на касаційну скаргу, в якому він в цілому погодився із висновками та мотивами в оскаржуваній постанові, заперечення аргументів у касаційній скарзі аналогічні мотивам в оскаржуваній постанові.
8. Обґрунтування передання справи на розгляд палати
8.1. Ухвалою Верховного Суду від 22.06.2021 справу за заявою Кредитора про визнання банкрутом Боржника разом з касаційною скаргою Кредитора передано на розгляд судової палати для розгляду справ про банкрутство у складі Верховного Суду, на підставі частини першої статті 302 ГПК України, для уточнення питання застосування норм права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду, а саме в постанові від 14.11.2018 у справі № 905/1328/17, з метою розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики щодо здійснення провадження, у разі ініціювання справи про банкрутство за правилами Закону про банкрутство, щодо юридичної особи, стосовно якої було прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії, відкриття ліквідаційної процедури та призначення ліквідатора, а також з огляду на необхідність:
- вирішення питання щодо наявності чи відсутності підстав для відступу від правової позиції Верховного Суду у складі іншої колегії суддів палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, викладеної в постанові від 14.11.2018 у справі № 905/1328/17, щодо застосування положень спеціального нормативного акту з питань банкрутства - Закону про банкрутство, до юридичної особи, щодо якої було прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії, відкриття ліквідаційної процедури та призначення ліквідатора, яке в подальшому скасовано рішенням суду;
- уточнення питання щодо допустимості застосування спеціального нормативного акта з питань банкрутства: Закону про банкрутство та/або Кодексу України з процедур банкрутства (що введений в дію з 21.10.2019) до юридичних осіб, щодо яких було прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії, відкриття ліквідаційної процедури та призначення ліквідатора, у тому числі у разі, якщо відповідне рішення в подальшому скасовано рішенням суду.
9. Позиція Верховного Суду та висновки щодо застосування норм права
Щодо наслідків скасування рішення про відкликання банківської ліцензії
9.1. У цій справі порушено питання застосування визначених спеціальним нормативним актом з питань банкрутства, зокрема, Законом про банкрутство, правил ініціювання та здійснення провадження у справі про банкрутство юридичної особи, зареєстрованої як банківської установи, банківська ліцензія якої відкликана, однак рішення відповідного органу про це скасовано в судовому порядку.
9.2. Для визначення правового статусу банку, порядку набуття та припинення цього статусу Суд звертається, зокрема, до положень Закону України "Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки), який визначає структуру банківської системи, економічні, організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків (стаття 1), а також який встановлює умови та порядок створення, державної реєстрації, ліцензування діяльності та реорганізації банків, вимоги щодо статуту, формування статутного капіталу та інших фондів, а також здійснення функцій банків.
Положення статті 2 цього Закону визначають, зокрема:
банк як юридичну особу, яка на підставі банківської ліцензії має виключ