1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 лютого 2022 року

м. Київ

справа №420/322/20

адміністративне провадження № К/9901/32965/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів -Желтобрюх І.Л., Яковенка М.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Савранський завод продовольчих товарів» на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Савранський завод продовольчих товарів» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.12.2019 року №0009400508,

УСТАНОВИВ:

У січні 2020 року ТОВ «Савранський завод продовольчих товарів» (далі - Товариство, ТОВ «СЗПТ») звернулося з позовом до ГУ ДПС в Одеській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 18.12.2019 року №0009400508.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області від 18.12.2019 року №0009400508.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року рішення суду першої інстанції скасовано, а в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з ухваленим у справі судовим рішенням суду апеляційної інстанції, Товариство звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі направлення від 01.11.2019 року №1377/05-08, у період з 01.11.2019 року по 07.11.2019 року, на підставі наказу №1331 від 31.10.2019 року, співробітник ГУ ДПС в Одеській області провів документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «СЗПТ» з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість з контрагентом-постачальником ТОВ «АГРЕЙН ТРЕЙДИНГ» за період з 01.04.2019 року по 30.04.2019 року.

За результатами проведеної перевірки ГУ ДПС в Одеській області складено акт від 14.11.2019 року №352/15-32-05-08/00686753 про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «СЗПТ» з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість з контрагентом-постачальником ТОВ «АГРЕЙН ТРЕЙДИНГ» за період з 01.04.2019 року по 30.04.2019 року, в якому встановлені наступні порушення з боку позивача: п.44.1 ст.44, п.187.1 ст.187, абз. «а» п.198.1 ст.198, п.198.3 ст.198, п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, ст.1, ст.3, ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п.2.4, п.2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88 (зареєстроване у Мін`юсті України 05.06.1995 року за №168/704), п.11, п.19 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 року №1307 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26.01.2016 року за №137/28267), та гл.1, гл.11 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженого Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року №363 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 року за №128/2568), в результаті чого завищено від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (р. 21 декларації з податку на додану вартість) за квітень 2019 року на суму 1 480 873 грн.

За наслідками перевірки ТОВ «СЗПТ» на підставі акту перевірки від 14.11.2019 року №352/15-32-05-08/00686753 відповідно до зазначених порушень ГУ ДПС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 18.12.2019 року №0009400508.

Вказаним податковим повідомленням-рішенням позивачу за порушення п.44.1 ст.44, п.187.1 ст.187, абз. «а» п.198.1 ст.198, п.198.3 ст.198, п.201.1, п.201.10 ст.201 ПК України, ст.1, ст.3, ст.9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п.2.4, п.2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88, п.11, п.19 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 року №1307, та гл.1, гл.11 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затвердженого Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року № 363, зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість за квітень 2019 року у розмірі 1 480 873 грн.

Так, Товариством уклало з ТОВ «АГРЕЙН ТРЕЙДИНГ» договір купівлі-продажу від 03.09.2018 року №002/2018, пунктом 1.1 якого встановлено, що продавець поставляє, а покупець приймає мінеральні добрива; кількість, ціна, строки та умови поставки кожної партії Товару визначаються в додатках до даного Договору, які є невід`ємною його частиною. Додатком №1 від 03.09.2018 року до Договору поставки №002/2018 від 03.09.2018 року передбачена поставка мінеральних добрив «Карбамід» в кількості 65,00 тон, строком відвантаження вересень 2018 року, загальною вартістю 1 203 125 грн. Додатком №2 до Договору поставки №002/2018 від 03.09.2018 року передбачена поставка 5 видів мінеральних добрив, загальною вартістю 22 165 278 грн строк відвантаження товару грудень 2018 року травень 2019 року, умови оплати 100 % вартості товару до 30.09.2019 року включно.

Підписані ТОВ «СЗПТ» та ТОВ «АГРЕЙН ТРЕЙДИНГ» Акти приймання-передачі добрив, поставлених Покупцю залізничним транспортом, на виконання умов Договору №002/2018 від 03.09.2018 року, підтверджують поставку добрив у квітні 2019 року на загальну суму 8 766 576 грн, в тому числі ПДВ 1 461 096 грн.

Разом з тим, в акті перевірки зазначено, що податкові накладні від 15.04.2019 року №14 та від 29.04.2019 №32 складені всупереч правилу «першої події», оскільки першою подією було відвантаження товару, коли і мало бути складено відповідні податкові накладні.

Тобто, порушення податкового обліку ТОВ «СЗПТ», що призвело до завищення податкового кредиту по господарській операції з придбання мінеральних добрив, на думку податкового органу, полягає у неправильному визначенні дати виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів на підставі виписаних ТОВ «АГРЕЙН ТРЕЙДИНГ» податкових накладних №14 від 15.04.2019 року (зареєстрована в ЄРПН 25.04.2019 року за №9085824173) та №32 від 29.04.2019 року (зареєстрована в ЄРПН 11.05.2019 року за №9096077880).

Задовольнивши позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ «СЗПТ» податковий кредит по декларації з ПДВ за квітень 2019 року сформувало правомірно, а отже відсутні підстави для зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість за квітень 2019 року у розмірі 1 480 873 грн.

Скасувавши рішення суду першої інстанції та відмовивши у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що враховуючи відсутність у матеріалах справи належного документального підтвердження фактичного здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом щодо отримання товарів, а також враховуючи недоведеність подальшого використання саме цих товарів в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності позивача, безпідставним є включення позивачем до складу податкового кредиту спірних сум ПДВ у відповідних податкових деклараціях.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції з огляду на таке.

Згідно із ч.ч.1-2 ст.9 Закону України від 16.07.1999 року №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі - Закон №996-XIV), підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.

Відповідно до п.п.14.1.36 п.14.1 ст.14 ПК України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Згідно із п.44.1 ст.44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Порядок створення, прийняття і відображення у бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів, облікових регістрів, бухгалтерської звітності підприємствами, їх об`єднаннями та госпрозрахунковими організаціями (крім банків) незалежно від форм власності (надалі - підприємства), установ та організацій, основна діяльність яких фінансується за рахунок коштів бюджету (надалі - установи) врегульовано Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 року №88 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 року за №168/704; далі - Положення №88).

Відповідно до п.п.2.1-2.2 п.2 Положення №88, первинні документи це документи, створені у письмовій або електронній формі, які містять відомості про господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення. Господарські операції - це факти підприємницької та іншої діяльності, що впливають на стан майна, капіталу, зобов`язань і фінансових результатів. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. При реалізації товарів за готівку допускається складання первинного документа не рідше одного разу на день на підставі даних касових апаратів, чеків тощо. Для контролю та впорядкування обробки інформації на основі первинних документів можуть складатися зведені документи (далі первинні документи).

Як встановлено судом апеляційної інстанції, Товаритсво уклало з ТОВ «АГРЕЙН ТРЕЙДИНГ» договір купівлі-продажу від 03.09.2018 року №002/2018.

У п.6.3 вказаного договору купівлі-продажу визначено, що датою відвантаження вважається дата, вказана на залізничній або товаротранспортній накладній в пункті відвантаження товару (пункт передачі товару перевізнику), що відповідає нормам діючого законодавства.

Надані Товариством до перевірки залізничні накладні підтверджують, що дати відвантаження товару постачальником та дати його прийняття покупцем не співпадають з датами складання актів приймання-передачі та, як наслідок, з датами складання та реєстрації податкових накладних.


................
Перейти до повного тексту