1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2022 року

м. Київ

справа № 640/18909/20

адміністративне провадження № К/9901/11701/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г.,  Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 640/18909/20

за позовом          Товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь-С"

до     Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві     

про скасування рішення

за касаційною скаргою     Товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь-С" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 листопада 2020 року (головуючий суддя      Вовк П. В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року (колегія у складі: головуючого судді      Ганечко О. М., суддів: Парінова А. Б., Беспалова О. О.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1.     Товариство з обмеженою відповідальністю "Промінь-С" (далі – ТОВ "Промінь-С") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві     , в якому позивач просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в м. Києві від 26 червня 2020 року № 8 про застосування до ТОВ "Промінь-С" адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін у виді штрафу у розмірі 200 неоподаткованих мінімумів доходів громадян                                 в сумі 34 000, 00 грн.     

2.     В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач послався та не, що ТОВ "Промінь-С" не створювались перешкоди для виконання покладених на посадових осіб відповідача функцій шляхом ненадання документів (інформації), необхідних для здійснення позапланової перевірки, тому оскаржуване рішення є необґрунтованим та протиправним.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3.  Окружний адміністративний суд рішенням від 18 листопада 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року у задоволенні позову відмовив.

4. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що надаючи відповідь на запит Головного управління, без додавання відповідних документів, довідок, відомостей та матеріалів з питань визначених у запиті та направленні, позивач створив перешкоди посадовим особам органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами, у виконанні покладених на них обов`язків, що стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення, з огляду на що, суди дійшли висновку про безпідставність позовних вимог позивача, та відсутності підстав для їх задоволення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5.     05 квітня 2021 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь-С" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 листопада 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити повністю.

6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Так, судами не враховано висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду України від 27.01.2015 у справі № 21-425а14, у постановах Верховного Суду від 05.02.2019 у справі № 821/1157/16, від 05.02.2019 у справі № 2а-10138/12/2670, від 04.02.2019 у справі № 807/242/14, від 10.11.2020 у справі № 826/17770/18, стосовно того, що порушення умов та порядку прийняття контролюючим органом рішень про проведення перевірок є достатньою підставою для визнання протиправним та скасування актів індивідуальної дії, прийнятих за результатом таких перевірок.

Також, судами попередніх інстанцій не взято до уваги підстави призначення позапланової перевірки та дотримання контролюючим органом відповідних процедур; фактично презюмували законність проведення перевірки на підставі звернення ОСОБА_1

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

7.     Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 квітня 2021 року визначено колегію суддів для розгляду цієї справи у складі головуючого судді Стеценка С. Г., суддів Стрелець Т. Г., Тацій Л. В.

8. Ухвалою Верховного суду від 21 квітня 2021 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь-С" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 листопада 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року.

9.  Ухвалою Верховного Суду від 21 лютого 2022 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 22 лютого 2022 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій,      до ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві надійшло звернення ОСОБА_1, власника квартири АДРЕСА_1 (вх. № Б-2513 від 22 квітня 2020 року), щодо перевірки правомірності нарахувань ТОВ "Промінь-С" плати за електроенергію за березень 2020 року по тарифу не для населення, до якого було додано платіжну квитанцію на оплату комунальних послуг за березень 2020 року.

11. На підставі доручення Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів і захисту прав споживачів, відповідачем видано наказ від 29 травня 2020 року № 2615, направлення від 29 травня 2020 року № 1876 на проведення з 02 червня 2020 року по 16 червня 2020 року позапланового заходу (перевірки)     ТОВ "ПРОМІНЬ-С" щодо дотримання вимог порядку застосування тарифів на послуги з постачання та розподілу електричної енергії з питань, викладених у зверненні громадянина ОСОБА_1 (за вх. Б-2513 від 22 квітня 2020 року).

12. Разом з направленням на проведення позапланового заходу, керівнику ТОВ "Промінь-С" було надано запит про надання інформації, зареєстрований ТОВ "Промінь-С" за № 113 від 03 червня 2020 року.

13. Так, вказаним запитом позивача було зобов`язано надати для перевірки до 12 години 04 червня 2020 року наступні документи:

1) установчі документи та внесені належним чином зміни до них:

- свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи або виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;

- статут / засновницький договір / установчий акт / положення, який діє впродовж звітного періоду;

- довідка про внесення юридичної особи до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України;

2) підтвердження наявності ліцензії на ведення господарської діяльності:

- оригінал ліцензії, у разі відсутності ліцензії - довідка про прийняття заяви про переоформлення ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності або прийняття заяви про видачу дубліката ліцензії;

- копія ліцензії - в разі наявності у підприємства філій або інших відокремлених підрозділів, де відповідний ліцензіат буде провадити зазначений у ліцензії вид господарської діяльності, у разі відсутності копії ліцензії - довідка про прийняття заяви про переоформлення або видачу копії ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності;

- інші первинні бухгалтерські документи, банківські виписки, пов`язані з застосуванням державних регульованих цін (тарифів);

3) документальне підтвердження наявності у суб`єкта господарювання інженерних мереж які перебувають у його власності чи користуванні:

- документ, що підтверджує право власності або користування цілісним майновим комплексом;

- державний акт на право постійного користування або на право власності на землю;

- технічний проект на розміщення інженерних мереж, споруд та устаткування;

4) додатково:

-     договір з електроенергопостачальною організацією;

- договір з водопостачальною організацією;

- рахунки про сплату за отриману електричну енергію;

- рахунки про сплату за послугу централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;

- протоколи зборів мешканців щодо повідомлення (про погодження) плати за надання послуги з постачання та розподілу електричної енергії, послуги централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;

-протоколи зборів мешканців щодо визнання ТОВ "ПРОМІНЬ-С" управляючою будинком

- інформацію про оприлюднення повідомлення про зміну тарифів

- данні про нарахування споживачам вартості отриманих послуг з постачання та розподілу електричної енергії

- данні про нарахування споживачам вартості отриманих послуг централізованого водопостачання та централізованого водовідведення;

- копію наказу про призначення на посаду керівника суб`єкта господарювання;

- копію наказу про призначення посадової особи відповідальної на підприємстві за формуванням, встановленням та застосуванням цін (тарифів) та/або її посадову інструкцію;

- копії паспорта (інформацію про особисті паспортні данні): 1,2, 11 сторінка та відмітку про реєстрацію (керівника, головного бухгалтера, відповідальної за ціноутворення посадової особи).

Перелік документів не є вичерпним.

14. У зв`язку із ненаданням суб`єктом господарювання станом на 10 червня 2020 року вище перелічених документів, керівнику ТОВ "Промінь-С"     був направлений повторний     запит про надання інформації згідно з переліком питань у першому запиті до 11 години 11 червня 2020 року, зареєстрований за № 119 від 11 червня 2020 року.

15. 16 червня 2020 року ГУ Держпродспоживслужби в м. Києві складено акт б/н про створення перешкод посадовій особі спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін у проведенні перевірки, яким зокрема, встановлено порушення позивачем вимог статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

16. Також, 16 червня 2020 року посадовими особами відповідача складено акт № 1615-10 перевірки дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін ТОВ "Промінь-С", яким так само встановлено порушення позивачем статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" шляхом ненадання документів (інформації) необхідних для здійснення позапланової перевірки, за що передбачена відповідальність, визначена п. 4 ч. 1 статті 20 Закону України "Про ціни і ціноутворення" у розмірі 2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

17. Рішенням відповідача про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування регульованих цін від 26 червня 2020 року № 8, до ТОВ "Промінь-С" застосовано штраф у розмірі 34 000 грн.

18. Не погоджуючись з правомірністю накладення штрафу, вважаючи що відповідне рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, ТОВ "Промінь-С"  звернулося до суду із цим позовом.


................
Перейти до повного тексту