1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2022 року

м. Київ

cправа № 910/22748/16

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кондратова І.Д.- головуючий, судді - Бакуліна С.В., Мамалуй О.О.,

за участю секретаря судового засідання Коровай Л.В.,

за участю представників учасників справи:

представник стягувача Федорця Д.Д. - адвоката;

представник боржника Кулініча А.П. - адвоката;

представник ДВС Кушнір Л.В. - (самопредставництво)

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на ухвалу Господарського суду міста Києва

(суддя - Пукшин Л.Г.)

від 08.09.2021

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий - Майданевич А.Г., судді - Сулім В.В., Коротун О.М.)

від 10.11.2021

за скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на бездіяльність Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України та зобов`язання вчинити дії

у справі за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"

до 1. Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця",

2. Державного підприємства "Донецька залізниця"

про стягнення 69 179 723, 28 грн,

Короткий зміст скарги на бездіяльність державного виконавця

1. 05.02.2021 Акціонерне товариство "Українська залізниця" (надалі - Залізниця) звернулось до Господарського суду міста Києва зі скаргою на дії Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (надалі - Відділу примусового виконання рішень), в якій просило:

1) визнати неправомірними дії Відділу примусового виконання рішень, які полягають в не зупиненні вчинення виконавчих дій по виконавчому провадженню ВП №61625988, відкритого на підставі наказу у справі № 910/22748/16;

2) усунути порушене право Залізниці шляхом зобов`язання Відділу примусового виконання рішень зупинити вчинення виконавчих дій в рамках виконавчого провадження ВП №61625988, відкритого на підставі наказу у справі № 910/22748/16.

2. Скарга обґрунтована тим, що:

- згідно з пунктом 5 -1 розділу III "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" від 23 лютого 2012 року N 4442-VI встановлений мораторій на звернення стягнення на активи Залізниці за зобов`язаннями Державного підприємства "Донецька залізниця";

- законом встановлено тимчасову заборону на виконання судових рішень, що має легітимну мету та відповідає пріоритетним напрямкам інвестиційної політики України, спрямовано на запобігання та мінімізацію завдання збитків Залізниці за невиконання зобов`язань іншими юридичними особами;

- встановлення мораторію є підставою для зупинення вчинення виконавчих дій відповідно до пункту 11 частини першої статті 34 Закону України "Про виконавче провадження" від 2 червня 2016 року N 1404-VIII;

- Відділ примусового виконання рішень не зупинив виконавче провадження, чим порушив законні права та інтереси боржника.

Короткий зміст судових рішень, постановлених за результатами розгляду скарги

3. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 08.09.2021, залишеною без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 10.11.2021, відмовлено у задоволені скарги Залізниці на бездіяльність Відділу примусового виконання рішень та зобов`язання зупинити вчинення виконавчих дій в рамках виконавчого провадження ВП №61625988.

4. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, відмовляючи у задоволенні скарги, дійшов висновку, що підстави для зупинення вчинення виконавчих дій в рамках виконавчого провадження відсутні, оскільки:

- зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень полягає у відстроченні виконання судового рішення на певний строк, має відповідати принципу верховенства права та здійснюватися у випадках і на підставі, визначених законом;

- ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.02.2021, мотивувальна частина якої змінена постановою Верховного Суду від 25.06.2021 у справі, що переглядається, за скаргою ПАТ "Донбасенерго" (надалі - Товариство) на бездіяльність Відділу примусового виконання рішень зобов`язано орган виконавчої служби вчинити дії - вжити всі необхідні заходи з примусового виконання рішення суду у справі № 910/22748/16, передбачені Законом України "Про виконавче провадження", у тому числі звернути стягнення на кошти боржника у національній та іноземних валютах, інші цінності, у тому числі на кошти на рахунках боржника у банках та інших фінансових установах;

- відповідно до висновків, що викладені у постанові Верховного Суду від 25.06.2021 у цій справі, невиконання рішення проти державного підприємства протягом чотирьох років, неспроможність державної виконавчої служби здійснити необхідні заходи для виконання рішення на користь стягувача внаслідок прямої законодавчої заборони, відсутність ефективного засобу правового захисту прав стягувача є порушенням пункту 1 статті 6 Конвенції та статті 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року;

- станом на момент розгляду даної скарги, виконавче провадження №61625988 вже є закритим у зв`язку з виконанням рішення суду в повному обсязі.

Короткий зміст вимог касаційної скарги. Узагальнені доводи особи, які подала касаційну скарги, та виклад позиції інших учасників справи.

5. 03.12.2021 Залізниця звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити скаргу на дії Відділу примусового виконання рішень щодо виставлення та направлення в банківські установи боржника платіжних вимог про примусове списання грошових коштів в рамках виконавчого провадження ВП № 61625988, відкритого на підставі наказу у справі № 910/22748/16.

6. В обґрунтування касаційної скарги Залізниця посилається на те, що суди:

- не врахували висновок, викладений у постанові об`єднаної палати Верховного Суду від 17.09.2021 у справі № 905/2999/17, щодо застосування частин другої та третьої статті 4 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень";

- неправильно застосували норми пункту 11 частини 1 статті 34, пункту 10-1 Перехідних та прикінцевих положень Закону України від 2 червня 2016 року N 1404-VIII "Про виконавче провадження", пункту 5-1 Перехідних та прикінцевих положень Закону України від 23 лютого 2012 року N 4442-VI "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", відповідно до яких на період дії мораторію підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо звернення стягнення на активи Залізниці за зобов`язаннями ДП "Донецька залізниця", а також зупинення вчинення виконавчих дій;

- врахували правову позицію Верховного Суду, що викладена у постанові від 25.06.2021 у цій справі, яка не містить правового висновку і не є обов`язковою;

- оцінка Верховним Судом відповідності встановленого мораторію Конституції України під час розгляду скарги у постанові від 25.06.2021 свідчить про вихід суду за межі предмету судового розгляду, тому такі висновки не можуть бути застосовані при вирішенні питання дотримання норм мораторію, встановленого Законом;

- мораторій є обов`язковим, оскільки Закон не визнаний Конституційним Судом України неконституційним і не втратив чинність відповідно до статті 152 Конституції України;

- суди не надали оцінки законності дій державного виконавця з урахуванням встановленого мораторію.

7. 11.01.2022 Товариство подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

8. Товариство вважає скаргу необґрунтованою, оскільки:

- неможливо в межах однієї справи спочатку ухвалою зобов`язати орган ДВС виконувати рішення, а потім визнати дії, що спрямовані на виконання цього рішення, незаконними;

- доводи Залізниці щодо розповсюдження мораторію на вчинення виконавчих дій вже були предметом оцінки у постанові Верховного Суду від 25.06.2021;

- подання Залізницею касаційної скарги з вимогою ухвалити нове рішення, яким задовольнити скаргу та зобов`язати Відділ примусового виконання рішень щодо виставлення та направлення в банківські установи боржника платіжних вимог про примусове списання грошових коштів в рамках виконавчого провадження, щодо відрізняється від предмету самої скарги, а саме щодо зупинення вчинення виконавчих дій, є зловживанням процесуальними правами відповідно до пункту 1 частини другої статті 43 ГПК України.

9. 11.01.2022 Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (надалі - Департамент) також надіслав відзив на касаційну скаргу, в якому просить скаргу залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

10. Департамент вважає, що судові рішення прийняті з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, а вимоги викладені в касаційній скарзі є безпідставними та необґрунтованими, оскільки:

- доводи Залізниці щодо розповсюдження мораторію на вчинення виконавчих дій були оцінені в постанові Верховного Суду від 25.06.2021 у справі № 910/22748/16;

- рішення суду виконано в повному обсязі і виконавче провадження завершено, що унеможливлює зупинення вчинення виконавчих дій.

11. 12.01.2022 Залізниця подала клопотання про зупинення провадження у справі № 910/22748/17 до вирішення Конституційним Судом питання конституційності пункту 11 частини 1 статті 34; пункту 10-1 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 2 червня 2016 року N 1404-VIII "Про виконавче провадження"; пунктів 5-1 та 5-2 розділу III "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 23 лютого 2012 року N 4442-VI "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування".

12. Клопотання мотивовано тим, що Верховний Суд не наділений повноваженнями самостійно встановлювати відповідність норм законодавства Конституції України, а розгляд цієї скарги має виняткове значення не лише для Залізниці, а й для держави в цілому.

13. 12.01.2022 Залізниця подала клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, оскільки справа містить виключну правову проблему і така передача необхідна для забезпечення розвитку права та формування єдиної правозастосовчої практики.

14. Представник Залізниці в судовому засіданні 31.01.2022 заявив про відмову від раніше поданого клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

15. 19.01.2022 представник Залізниці подав клопотання про зупинення провадження у справі до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 910/22858/17.

16. Клопотання мотивовано тим, що 19.01.2022 колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду передала справу № 910/22858/16 на розгляд Великої Палати Верховного Суду, а відповідно до статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду, є обов`язковими.

17. Представник Департаменту та стягувача заперечували проти задоволення клопотання про зупинення провадження у справі до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 910/22858/17, посилаючись на те, що судове рішення виконано; постанова виконавця про закінчення виконавчого провадження не оскаржувалась.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Мотиви, якими керується Верховний Суд, та застосоване законодавство.

Щодо клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення Конституційним Судом питання конституційності норм стосовно мораторію на звернення стягнення на активи Залізниці за зобов`язаннями ДП "Донецька залізниця".

18. Відповідно до пункту 5 частини першої статті 227 ГПК України суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадку об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.

19. У даному випадку відсутня об`єктивна неможливість розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, оскільки Верховний Суд вже розглянув питання щодо порядку виконання судового рішення у справі № 910/22748/16, тобто у справі, що переглядається, і саме за результатами ухвалення постанови від 25.06.2021 було звернення до Пленуму Верховного Суду для вирішення питання стосовно внесення до Конституційного Суду України подання щодо конституційності норм закону.

20. Верховний Суд не здійснює перегляд своїх висновків, зроблених в межах розгляду цієї справи в іншій постанові, і не має такого права, оскільки згідно з частиною третьої статті 317 ГПК України постанова суду касаційної інстанції є остаточною і оскарженню не підлягає.

21. Аргументи скаржника, що Верховний Суд не наділений повноваженнями самостійно встановлювати відповідність норм законодавства Конституції України, колегія суддів відхиляє, оскільки частина шоста статті 11 ГПК України прямо визначає, що якщо суд доходить висновку, що закон чи інший правовий акт суперечить Конституції України, суд не застосовує такий закон чи інший правовий акт, а застосовує норми Конституції України як норми прямої дії.

22. Та обставина, що відповідно до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення, не виключає право господарського суду, що розглядає справу, не застосовувати такий закон відповідно до частини шостої статті 11 ГПК України.

23. Верховний Суд звертає увагу, що судове рішення було прийнята не лише з підстав неконституційності окремих положень закону, а й з огляду на порушення пункту 1 статті 6 Конвенції та статті 1 Першого Протоколу до Конвенції, оскільки виконанню рішення суду більше 4 років перешкоджали законодавчі положення про мораторій і був порушений справедливий баланс між вимогами загального інтересу суспільства й правами кредитора Залізниці.

Щодо клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення Великою Палатою Верховного Суду справи № 910/22858/17.

24. Верховний Суд виходить з того, що відповідно до пункту 7 частини першої статті 228 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

25. Отже за змістом цієї норми зупинення провадження у справі з цієї підстави є правом, а не обов`язком. Таке право може бути реалізовано за наявності двох умов: правовідносини є подібними, Велика Палата Верховного Суду здійснює перегляд справи.

26. Колегія суддів вважає, що у даному випадку такі підстави відсутні, оскільки, по-перше: у справі № 910/22748/16 Верховний Суд вже переглянув ухвалу суду у цій справі, що постановлена за результатами розгляду скарги стосовно бездіяльністю державного виконавця під час виконання судового рішення; судове рішення виконано; оскаржується бездіяльність виконавця щодо незупинення вчинення виконавчих дій. Тобто ставляться питання, що раніше вже розглянуто при вирішенні іншої скарги. Натомість у справі № 910/22858/17 рішення суду ще не виконано, і суд касаційної інстанції, переглядаючи ухвалу та постанову, вирішує питання, чи має державний виконавець вчиняти виконавчі дії з метою примусового його виконання. Отже, вирішення та результат справи № 910/22858/17 взагалі не має значення для розгляду даної справи. По-друге: на час ухвалення постанови Велика Палата Верховного Суду ще не прийняла справу № 910/22858/17 до свого розгляду.

27. Щодо аргументів скаржника, що відповідно до статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду, є обов`язковими, то колегія суддів зауважує, що:

по-перше: відповідно до частини другої статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Верховний Суд наголошує, що питання виконання судового рішення у справі, що переглядається, вже вирішено у справі;

по-друге: відповідно до частини п`ятої статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" обов`язковими для всіх суб`єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права, є висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, тобто всі постанови, а не лише ті, що ухвалені у складі Великої Палати Верховного Суду;

по-третє: відповідно до частини шостої статті 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" іншими судами висновки враховуються, але не є обов`язковими. Це означає, що Верховний Суд має право відступити від правової позиції, викладеної Верховним Судом, тільки з одночасним наведенням відповідних мотивів та з дотриманням процедури, що визначена у статті 302 ГПК України. Зокрема, відповідно до частини першої цієї статті суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів, передає справу на розгляд палати, до якої входить така колегія, якщо ця колегія вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів з цієї ж палати або у складі такої палати.

В ухвалі від 19.01.2022 у справі № 910/22858/17 колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду зазначає про наявність суперечливої практики та виключної проблеми, але не ставить питання із викладенням мотивів про необхідність відступу від висновків, що викладені у постанові від 25.06.2021 у справі №910/22748/16.

28. Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові дійшла висновку, що відсутні підстави для відступлення від правового висновку, викладеного у справі № 910/22748/16, оскільки правовідносини не є подібними, одночасно зробила висновок, що навіть за умов розповсюдження мораторію, передбаченого пунктом 5-1 розділу 3 "Перехідні та прикінцеві положення" Закону від 23.02.2012 № 4442-VI на зобов`язання, що були предметом спору у даній справі, вказане не звільняє державного виконавця від необхідності вчинення дій (застосування механізмів), передбачених статтею 4 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" (постанова від 17.09.2021 у справі № 905/2999/17).

29. 12.11.2021 Верховний Суд у справі № 908/5205/14 ухвалив постанову з урахуванням правового висновку, викладеного в постанові Верховного Суду від 25.06.2021 у справі № 910/22748/16.

30. 03.12.2021 Пленум Верховного Суду постановив звернутися до Конституційного Суду України з конституційним поданням щодо відповідності Конституції України (конституційності) пункту 11 частини першої статті 34, пункту 10 1 розділу XIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 02 червня 2016 року N 1404-VIII "Про виконавче провадження", пунктів 5 -1 та 5 -2 розділу III "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України від 23 лютого 2012 року N 4442-VI "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" (постанова № 12).

31. Отже станом на момент розгляду цієї справи відсутні будь-які правові підстави як для неврахування правового висновку, викладеного в постанові Верховного Суду від 25.06.2021 у справі № 910/22748/16, так і не виконання ухвали суду від 04.02.2021 у цій справі, постановленої за результатами розгляду скарги щодо бездіяльністю державного виконавця під час виконання судового рішення, що залишена в силі Верховним Судом.

32. Наведене виключає необхідність зупинення провадження у справі як до вирішення питання про прийняття Великою Палатою Верховного Суду справи № 910/22858/17, так і до розгляду цієї справи (Великою Палатою Верховного Суду чи у випадку повернення - колегією суддів).


................
Перейти до повного тексту