ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2022 року
м. Київ
справа № 520/10904/19
адміністративне провадження № К/9901/36266/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2020 року (головуючий суддя: О.В. Панченко) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року (колегія суддів: П`янова Я.В., Чалий І.С., Любчич Л.В.) у справі №520/10904/19 за позовом Комунального житлового ремонтно-експлуатаційного підприємства м. Чугуєва до Головного управління ДПС у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
У травні 2019 року Комунальне житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство м.Чугуєва (далі за текстом також - позивач, КЖРЕП м. Чугуєва) звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у Харківській області (далі та текстом також - відповідач, ГУ ДПС у Харківській області), у якому просило визнати протиправним та скасувати рішення №00012151307 від 22.05.2019 на суму грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій та пені) у сумі 5209557,06 грн.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 05 лютого 2020 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Харківській області №00012151307 від 22.05.2019, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб у загальному розмірі 5 209 557,06 грн.
Стягнуто на користь Комунального житлового ремонтно-експлуатаційного підприємства м. Чугуєва сплачений судовий збір в розмірі 19 210,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09 листопада 2020 року апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Харківській області задоволено частково.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 05.02.2020 по справі № 520/10904/19 скасовано в частині задоволення позовних вимог Комунального житлового ремонтно-експлуатаційного підприємства м. Чугуєва про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Харківській області №00012151307 від 22.05.2019 у частині застосування штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 1 522 558, 40 грн (один мільйон п`ятсот двадцять дві тисячі п`ятсот п`ятдесят вісім) грн 40 коп. Прийнято в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Комунального житлового ремонтно-експлуатаційного підприємства м. Чугуєва відмовлено.
В іншій частині рішення Харківського окружного адміністративного суду від 05.02.2020 по справі № 520/10904/19 залишено без змін.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що контролюючий орган вправі визначити у податковому повідомленні-рішенні суму основного зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб лише у випадку, коли податковий агент порушив правила нарахування та декларування податку, тобто не нарахував або занизив у податковому розрахунку суми податку на доходи фізичних осіб. У випадку повного та достовірного нарахування та декларування податковим агентом сум податку на доходи фізичних осіб у податковому розрахунку контролюючий орган не вправі самостійно визначити такому платнику суму основного зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб.
Суди установили, що станом на 31.12.2018 заборгованість позивача перед бюджетом зі сплати податку на доходи фізичних осіб становить 320491,08 грн Водночас до складу цієї суми податковим органом включено заборгованість перед бюджетом за минулий період, який не був предметом перевірки, а саме: починаючи з 01.01.2011 по 31.12.2015 у сумі 1418159,72 грн. Таким чином, при визначенні у спірному податковому повідомленні-рішенні суми грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб відповідачем не були дотримані обмеження щодо 1095-денного строку давності, передбаченого пунктом 102.1 статті 102 Податкового кодексу України.
Матеріали справи свідчать про те, що позивач самостійно визначив суму грошового зобов`язання з податку з доходів фізичних осіб за перевіряємий період, що підтверджується податковими розрахунками сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ), та не сплатив її у строки, визначені статтею 168 Податкового кодексу України. Актом перевірки порушень правильності заповнення відомостей про суми нарахованого (сплаченого) доходу на користь платника податку, а також суми утриманого з них податку за формою 1ДФ не встановлено. Відтак, суди дійшли висновку, що контролюючий орган в оскаржуваному податковому повідомленні - рішенні безпідставно збільшив позивачу суму грошового зобов`язання по податку з доходів фізичних осіб за основним платежем, яка самостійно нарахована позивачем в розрахунку форми № 1ДФ.
Отже, суди дійшли висновку, що у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття податкового повідомлення-рішення в частині збільшення грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб в сумі 3200491,08 грн, а тому податкове повідомлення-рішення №00012151307 від 22.05.2019 в цій частині є протиправним, прийнятим з порушеннями норм чинного законодавства України та таким, що підлягає скасуванню.
Ураховуючи, що оскаржуване в цій справі податкове повідомлення-рішення не є узгодженим, суди також дійшли висновку про передчасність нарахування контролюючим органом пені у сумі 485847,58 грн.
Водночас щодо нарахування Комунальному житловому ремонтно-експлуатаційному підприємству м. Чугуєва спірним податковим повідомленням-рішенням штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) в сумі 1522558,40 грн, суд апеляційної інстанції зазначив, що у спірних відносинах мала місце несплата (неперерахування) податковим агентом до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків, що є підставою для накладення штрафу згідно зі ст. 127 ПК України. Висновки суду першої інстанції щодо неправильної кваліфікації податковим органом податкового порушення, оскільки в даному випадку має місце порушення правил сплати (перерахування) податків відповідно до ст. 126, а не ст. 127 ПК України, суд апеляційної інстанції визнав хибними. Апеляційний суд указав, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що порушення позивачем податкового законодавства у виді несвоєчасної сплати податку на доходи фізичних осіб відповідає передбаченому статтею 126 ПК України складу порушення і штрафні (фінансові) санкції (штраф) нараховані позивачу протиправно, оскільки відповідач нарахував їх на підставі норми, яка не підлягала застосуванню в цьому випадку. Тобто, в частині визначення штрафних санкцій (штрафу) спірним податковим повідомленням - рішенням у сумі 1 522 558,40 грн дії контролюючого органу є правомірними.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено:
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що Комунальне житлове ремонтно-експлуатаційне підприємство м. Чугуєва на обліку як платник податків підприємство перебуває в Головному управлінні ДПС у Харківській області.
На підставі пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, п. 77.1, п. 77.3 ст. 77, п. 82.1 ст. 82 Податкового кодексу України від 02.12.2010 за № 2755-VІ, ст. 13 Закону України від 08.07.2010 за № 2464-VІ "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", Наказу Головного управління ДФС у Харківській області від 01.03.2019 за № 1571, плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб`єктів господарювання на І квартал 2019 року, а також направлень від 18.03.2019 за № 615, № 616, відповідачем проведена документальна планова перевірка фінансово-господарської діяльності Комунального житлово ремонтно-експлуатаційного підприємства м. Чугуєва, код за ЄДРПОУ 22647162, з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати військового збору за період з 01.01.2016 по 31.12.2018.
Результати перевірки оформлені актом №1731/20-40-13-07-07/22647162 від 22.04.2019 (надалі також - акт перевірки) (а.с. 18-27).
За висновками перевірки Комунальним житлово ремонтно-експлуатаційним підприємством м. Чугуєва, порушено:
1) пп. б п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010, зокрема, підприємством не повідомлено про:
- дохід, виплаченій самозайнятій особі (пп. 165.1.36, ст. 177 та ст. 178 Податкового кодексу України), код ознаки доходу 157, отриманий у 4 кварталі 2016 року по 1 фізичній особі платнику податку у зв`язку з відсутністю податкового номеру платника податку в базі ДРФО, за яким було відображено дохід, виплачений самозайнятій особі (дохід відображено за ІКП - 2761800173),
- дохід, виплаченій самозайнятій особі (пп. 165.1.36, ст. 177 та ст. 178 Податкового кодексу України), код ознаки доходу 157, отриманий у 4 кварталі 2017 року, 1, 3 кварталах 2018 року по 1 фізичній особі платнику податку у зв`язку з відсутністю податкового номеру платника податку в базі ДРФО, за яким було відображено дохід виплачений самозайнятій особі (дохід відображено за ІКП - 2912212638);
2) пп. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України, зокрема, податок на доходи фізичних осіб під час виплати доходу у виді заробітної плати за грудень 2015 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2016 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2017 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2018 року підприємством до бюджету не перераховано.
Зазначено, що станом на 31.12.2018, з урахуванням вимог ст. 102 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010, КЖРЕП у м. Чугуєві під час виплати доходу у вигляді заробітної плати не перераховано до бюджету податку на доходи фізичних осіб у сумі 3200491,08 грн; відповідно до ст. 129 Податкового кодексу України №2755-VІ від 02.12.2010, з урахуванням вимог ст. 102 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010, буде нараховано до виплати до бюджету пені, розмір якої буде визначено ст. 129 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010.
3) ст. 7, п. 5 ст. 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 № 2464-VІ, внаслідок чого занижено суму нарахованого єдиного внеску на загальну суму 2925,34 грн, за 2017 рік - 487,30 грн, за 2018 рік - 2438,04 грн. Розмір донарахованого єдиного внеску 2925,34 грн;
4) ст. 16-1 Підрозділу 10 Податкового кодексу України ?№2755-VІ від 02.12.2010 "Інші перехідні положення", пп. 168.1.2 п. 168.1 ст. 168, п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010, зокрема, військовий збір під час виплати доходу у вигляді заробітної плати за квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2017 року, січень, лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень, вересень, жовтень, листопад, грудень 2018 року до бюджету було перераховано несвоєчасно та не у повному обсязі.
Зазначено, що станом на 31.12.2018, з урахуванням вимог ст. 102 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010, КЖРЕП у м. Чугуєві під час виплати доходу у вигляді заробітної плати не перераховано до бюджету військового збору у сумі 99,78 грн; відповідно до ст. 129 Податкового кодексу України №2755-VІ від 02.12.2010, з урахуванням вимог ст. 102 Податкового кодексу України №2755-VІ від 02.12.2010, буде нараховано до виплати до бюджету пені, розмір якої буде визначено ст. 129 Податкового кодексу України №2755-VІ від 02.12.2010.
На підставі акта №1731/20-40-13-07-07/22647162 від 22.04.2019 Головним управлінням ДФС у Харківській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 22.05.2019 за №00012151307 на загальну суму 5208897,06 грн, з яких за податковим зобов`язанням з податку на доходи фізичних осіб, пені, з яких за податковим зобов`язанням 3200491,08 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 1522558,40 грн, пенею - 485847,58 грн (1 т., а.с. 11).
Не погодившись із прийнятим контролюючим органом податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
ГУ ДПС, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати оскаржувані судові рішення в частині задоволення позову та прийняти нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
Відповідач зазначає, що наявні підстави для відступлення від висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 07.02.2018 у справі №813/5787/15, від 14.05.2019 у справі №813/1632/16. Уважає, що в оскаржуваних судових рішеннях та у вказаних постановах Верховного Суду з посиланням на п. 54.2 ст. 54 ПК України суди зробили висновок про протиправність визначення в податкових повідомленнях-рішеннях основного зобов`язання з ПДФО зважаючи на ту обставину, що така сума податку вже була до цього самостійно нарахована та задекларована платниками. Скаржник зазначає, що такий висновок є помилковим, адже ПК України не передбачено нарахування податку на доходи з фізичних осіб та декларування податкових зобов`язань з такого податку.
Позивачем до Суду надано відзив на касаційну скаргу, в якому вказано, що податковий розрахунок сум доходу за юридичною структурою та визначеністю є податковою декларацією у розумінні ст. 46 ПК України. Указує, що підприємство щоквартально подавало податковий розрахунок за формою 1ДФ, в якому відображало суми нарахованого і сплаченого ПДФО, порушень щодо порядку подання не було, даний факт не спростовується актом перевірки. Уважає рішення судів попередніх інстанцій законними і обґрунтованими, а підстави для їх скасування - відсутніми.
Верховний Суд ухвалою від 18.01.2021 відкрив касаційне провадження у цій справі з підстав, передбачених пунктом 2 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України - якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.