1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2022 року

м. Київ

справа № 826/8771/17

адміністративне провадження № К/9901/3828/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 травня 2018 року у складі судді Мазур А.С. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року у складі колегії суддів: Костюк Л.О. (головуючий), суддів: Кузьмишиної О.М., Кузьменка В.В. у справі за позовом ОСОБА_1 до Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України, третя особа: ДФС України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

1.1 - визнати незаконним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України від 14 червня 2017 року про відмову у наданні йому статусу учасника бойових дій;

1.2 - зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України повторно розглянути надані ним документи та прийняти рішення про надання йому статусу учасника бойових дій.

2. Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 31 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 24 січня 2019 року, позов задовольнив.

Визнав протиправним та скасував рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України.

Зобов`язав Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у ДФС України повторно розглянути документи та прийняти рішення про надання ОСОБА_1 статусу учасника бойових дій як особі, яка захищала незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брала безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпечення її проведення.

2.1 Ухвалюючи рішення суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідач законність оскаржуваного рішення суду не довів, тому позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань розгляду матеріалів про відмову у визнанні останнього учасником бойових дій підлягають задоволенню.

Комісія протиправно відмовила у встановленні позивачу статусу учасника бойових дій, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на встановлення такого статусу, суд уважав, що належним способом захисту порушеного права, у спірному випадку, є зобов`язання відповідача повторно розглянути надані позивачем документи та прийняти рішення про надання йому статусу учасника бойових дій.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 З 2016 року ОСОБА_1 працював на посаді начальника слідчого управління фінансових розслідувань ДПІ у Подільському районі головного управління ДФС у м. Києві.

3.2 Наказом Державної фіскальної служби України від 29 лютого 2016 року №637-о полковника податкової міліції ОСОБА_1 - начальника слідчого управління фінансових розслідувань ДПІ у Подільському районі головного управління ДФС у м. Києві було відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 3 по 31 березня 2016 року.

3.3 Наказом Державної фіскальної служби України від 1 квітня 2016 року №1139-о полковника податкової міліції ОСОБА_1 - начальника слідчого управління фінансових розслідувань ДПІ у Подільському районі головного управління ДФС у м. Києві відряджено до Головного управління ДФС у Донецькій області та Головного управління ДФС у Луганській області на період з 1 квітня 2016 року.

3.4 Згідно витягу із наказу першого заступника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) №224дск від 11 серпня 2016 року вважати полковника податкової міліції ОСОБА_1 таким, що прибув до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції на території Донецької та Луганської обл., забезпеченні її проведення з метою виконання службових завдань з 3 березня 2016 року.

3.5 Згідно витягу із наказу керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України від 14 квітня 2016 року №020 уважати полковника податкової міліції ОСОБА_1 таким, що залучений до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської обл. та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичної операції в Донецької та Луганської області з 3 по 31 березня 2016 року.

3.6 Згідно витягу із наказу керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України від 8 травня 2016 року №029 уважати полковника податкової міліції ОСОБА_1 таким, що залучений до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської області та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичної операції в Донецької та Луганської області з 1 квітня 2016 року.

3.7 Згідно витягу із наказу першого заступника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) №289дск від 15 жовтня 2016 року вважати полковника податкової міліції ОСОБА_1 таким, що вибув зі складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в антитерористичній операції на території Донецької та Луганської обл., забезпеченні її проведення з метою виконання службових завдань з 16 травня 2016 року.

3.8 Згідно витягу із наказу керівника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України від 8 травня 2016 року №029 уважати полковника податкової міліції ОСОБА_1 таким, що відкликаний з району проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської області та відрядженими в район її проведення з підпорядкуванням керівнику антитерористичної операції в Донецької та Луганської обл. з 16 травня 2016 року.

3.9 Довідкою про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 11 травня 2016 року №648/99-99-21-10-18, виданою начальником Головного міжрегіонального управління оперативного забезпечення зони проведення АТО підтверджується, що полковник податкової міліції ОСОБА_1 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей. У цій довідці вказано, що вона є підставою для надання позивачу статусу учасника бойових дій.

3.10 Крім того, у матеріалах справи міститься нагорода медаллю "Честь. Слава. Держава", виданою Київським міським головою від 30 серпня 2016 року №841 ОСОБА_1, а також лист - подяка ОСОБА_1 Луганської обласної військово-цивільної адміністрації від 28 червня 2016 року.

3.11 17 лютого 2017 року на підставі абзацу 2 пункту 2 розділу 2 "Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України", затвердженого Наказом Мінфіну 14 листопада 2016 року №957 та зареєстрованого в Мінюсті 30 листопада 2016 року №1553/29683, позивачем направлено на адресу Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України документи, що відповідно до абзацу 1 пункту 4 "Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення" (із змінами та доповненнями), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 20 серпня 2014 року №413 є підставою для надання статусу учасника бойових дій та підтверджують безпосередню участь позивача в антитерористичній операції (АТО).

3.12 Листом від 14 червня 2017 року №7593/Д/99-99-04-04-01-14 про надання інформації Державною фіскальною службою України повідомлено позивача про те, що рішенням Комісії відмовлено в наданні статусу учасника бойових дій працівникам (в т.ч. колишніх) слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС, які відряджались до головних управлінь ДФС у Донецькій та/чи Луганській областях, у зв`язку з чим заяву та матеріали було повернуто позивачу.

3.13 За змістом витягу протоколу засідання Комісії з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України №3 від 28 березня 2017 року, що наявний в матеріалах справи, вбачається, що підставою для відмови у наданні статусу учасника бойових дій працівникам слідчих підрозділів фінансових розслідувань ДФС слугувало те, що надання такого статусу іншим працівникам ДФС окрім осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення АТО без внесення змін до чинного законодавства не можливе.

3.14 Уважаючи вищевказане рішення протиправним, та таким, що було прийнято з порушенням норм діючого законодавства, ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до суду.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ДФС України звернулася із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На обґрунтування касаційної скарги скаржник вказує на те, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували до спірних правовідносин норми пункту 19 частини першої статті 6 Закону Закон України від 22 жовтня 1993 року №3551-ХІІ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон №3551-ХІІ), пункту 2 Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №413 від 20 серпня 2014 року (далі - Порядок №413).

5. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України; у редакції до 8 лютого 2020 року, у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 8 лютого 2020 року.

8. Ключовим питанням у справі є те, чи має позивач, як слідчий податкової міліції, право на отримання статусу учасника бойових дій відповідно до законодавства, що діяло на період виникнення спірних правовідносин

9. Нормами матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, є Конституція України, Закон №3551-ХІІ, Порядок №413, Положення про Комісію з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій у Державній фіскальній службі України, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 14 листопада 2016 року №957 (далі - Положення №957).

10. Відповідно до статті 5 Закону №3551-ХІІ учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

11. Пунктом 19 статті 6 Закону №3551-ХІІ визначено, що учасниками бойових дій визнаються: військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, військовослужбовці військових прокуратур, особи рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, поліцейські, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної пенітенціарної служби України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

12. Механізм надання статусу учасника бойових дій особам, зазначеним в абзаці 1 пункту 19 частини першої статті 6 Закону №3551-ХІІ, визначений Порядком №413.

13. Відповідно до пункту 2 Порядку №413 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) статус учасника бойових дій надається: військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

14. Пунктом 4 Порядку №413 закріплено, що підставою для надання особам статусу учасника бойових дій є такі документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення: витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією чи його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення та про прибуття (вибуття) до (з) районів проведення антитерористичної операції, документи про направлення у відрядження до районів проведення антитерористичної операції або інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції в районах її проведення.

15. Відповідно до пункту 5 Порядку №413, рішення про надання статусу учасника бойових дій приймається:

комісіями з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій, утвореними, зокрема, в ДФС;

міжвідомчою комісією з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності волонтера і деяких інших категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, яка утворюється Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, - у разі виникнення спірних питань, що потребують міжвідомчого врегулювання

16. Згідно пункту 1 розділу ІІ Положення №957 комісія призначена для прийняття рішень про надання (позбавлення) статусу учасника бойових дій, розгляду та вивчення поданих заяв та інших матеріалів, які є підставою для надання статусу учасника бойових дій особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах проведення антитерористичної операції.

17. Підстави для відмови в наданні статусу учасника бойових дій визначені пунктом 7 розділу ІІ Положення №957, і такими підставами є:

- відсутність документів, що містять достатні докази безпосередньої участі особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення;

- надання недостовірних даних про особу;

- виявлення факту підроблення документів про участь в антитерористичній операції, у забезпеченні її проведення;

- наявність обвинувального вироку суду, який набрав законної сили, за вчинення особою умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину в період участі в антитерористичній операції.

18. Отже, вказана відповідачем підстава для відмови у наданні позивачу статусу учасника бойових дій (неналежність до осіб рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС України) не передбачена Положенням №957.

19. Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що на підставі зібраних доказів, на підставі наказів ДФС України позивач відряджався до зони проведення АТО на території Донецької та Луганської областей на періоди з та з 3 по 31 березня 2016 року, з 1 квітня 2016 року та брав безпосередню участь в проведенні та виконанні завдань, що покладені на підрозділи ДФС України, брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, а тому виходячи з аналізу наведених норм права та встановивши наявність у позивача усіх необхідних документів, визначених Порядком №413, суди попередніх інстанції обґрунтовано зазначили про наявність у позивача права на отримання статусу учасника бойових дій як особи, яка безпосередньо брала участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення.

20. Також колегія суддів погоджується з висновком судів, що посилання відповідача на лист Державної служби України у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції від 21 квітня 2017 року №1730/02/05.1-17, як на підставу прийняття рішення про відмову позивачу у наданні статусу учасника бойових дій, є безпідставним та необґрунтованим, оскільки вказаний лист не є нормативно-правовим актом, що створює обов`язкові правові наслідки у відповідній сфері суспільних відносин.

21. Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права висловлена Верховним Судом у постановах від 7 листопада 2019 року, 4 березня, 28 квітня, 18 червня 2020 року (справи №№819/959/17, 813/2122/17, 826/7722/17, 808/1769/17, відповідно) і колегія суддів не знаходить підстав для відступу від зазначених висновків.

22. У зв`язку з наведеним суд касаційної інстанції вважає, що суди попередніх інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права при ухваленні оскаржених судових рішень, що згідно статті 350 КАС України (у редакції до 8 лютого 2020 року) є підставою для залишення касаційної скарги без задоволення, а судових рішень - без змін.

Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 139, 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -


................
Перейти до повного тексту