ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2022 року
м. Київ
справа № 813/1571/18
адміністративне провадження № К/9901/2935/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року у складі судді Коморного О.І. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року у складі колегії суддів: Сеника Р.П. (головуючий), суддів: Онишкевича Т.В., Попка Я.С. у справі за його позовом до Головного управління Національної поліції у Львівській області (далі - ГУ Нацполіції у Львівській області) про визнання протиправними рішень, зобов`язання призначити та виплатити одноразову грошову допомогу,-
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. У квітні 2018 року позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:
1.1 - визнати бездіяльність ГУ Нацполіції у Львівській області щодо непризначення та невиплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги у розмірі передбаченому статтею 23 Закону України від 20 грудня 1990 року №565-ХІІ "Про міліцію" (далі - Закон №565-ХІІ) та положеннями Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності працівника міліції, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року №850 (далі - Порядок №850), протиправною;
1.2 - визнати протиправним та скасувати наказ від 29 грудня 2017 року №5119 о/с ГУ Нацполіції у Львівській області, яким ОСОБА_1 призначено одноразову грошову допомогу у розмірі визначеному статтею 99 Закону України від 2 липня 2015 року №580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон №580-VIII);
1.3 - визнати протиправним та скасувати "Висновок про призначення одноразової грошової допомоги складений на виконання постанови УДВС ГТУ юстиції у Львівській області ВП 55769238 від 13 лютого 2018 року та виконавчого листа Галицького районного суду №461/2245/17 від 8 лютого 2018 року" без номера й дати ГУ Нацполіції у Львівській області, яким відмовлено ОСОБА_1 у призначенні одноразової грошової допомоги у зв`язку з інвалідністю третьої групи.
1.4 - зобов`язати ГУ Нацполіції у Львівській області призначити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу, у зв`язку із встановленням третьої групи інвалідності відповідно до статті 23 Закону №565-ХІІ та Порядку №850 у розмірі 150 розмірів прожиткового мінімуму, визначеного законом для працездатних осіб, станом на дату визначення інвалідності, а саме в розмірі 206700,00 грн та виплатити ОСОБА_1 з урахуванням вже здійснених платежів в рахунок одноразової грошової допомоги 94700,00 грн;
1.5 - стягнути з ГУ Нацполіції у Львівській області на користь ОСОБА_1 збитки в розмірі 50509,82 грн за прострочення виплати одноразової грошової допомоги.
2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 25 травня 2018 року у задоволенні позову відмовив.
2.1 Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що у позивача відсутнє право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до статті 23 Закону №565-ХІІ, оскільки зазначений закон щодо нього втратив чинність, а його право на отримання одноразової грошової допомоги врегульоване статтями 97-101 Закону №580-VIII.
3. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 18 грудня 2018 року скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нове, яким відмовив у задоволенні позову.
3.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про відмову у задоволенні прозову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що ГУ Нацполіції у Львівській області не є належним відповідачем у цих правовідносинах, оскільки у цього відповідача відсутнє повноваження щодо видання наказу про виплату такої допомоги передбаченої Законом №565-ХІІ та Порядком №850. Обов`язок подання висновку до МВС України щодо виплати грошової допомоги Порядком №850 покладається саме на керівники органу внутрішніх справ, у якому проходив службу працівник міліції, у цьому випадку - на ліквідаційну комісію ГУ МВС України у Львівській області.
4. Судами попередніх інстанцій встановлено що:
4.1 ОСОБА_1, проходив службу в органах внутрішніх справ України та ГУ Нацполіції у Львівській області. На підставі наказу ГУ Нацполіції у Львівській області №113 о/с від 3 грудня 2015 року відповідно до пункту 2 частини першої статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через хворобу) позивача звільнено з займаної посади.
4.2 Згідно довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 10 ААВ №898707 від 2 березня 2016 року, ОСОБА_1 встановлено III групу інвалідності, яка пов`язана з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
4.3 Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2017 року скасовано постанову Галицького районного суду м. Львова від 24 квітня 2017 року (справа №461/2245/17) та прийнято нову, якою визнано протиправними дії ГУ Нацполіції у Львівській області щодо відмови про призначення ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги та зобов`язано останнього розглянути заяву щодо виплати такої.
4.4 Згідно витягу з протоколу від 10 серпня 2017 року про засідання комісії по розгляду оформлення і призначення одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, вирішено призначити одноразову грошову допомогу ОСОБА_1 .
4.5 На підставі наказу від 29 грудня 2017 року ГУ Нацполіції у Львівській області, ОСОБА_1 призначено одноразову грошову допомогу в сумі 112000,00 грн відповідно до Закону №580-VIII та наказу Міністерства внутрішніх справ від 11 січня 2016 року №4, яким затверджено Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського (далі - Порядок №4).
4.6 Відповідно до витягу з протоколу від 17 січня 2018 року про засідання комісії по виплаті одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, вирішено виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу передбачену статтями 97-101 Закону №580-VIII та у Порядку №4 .
4.7 Згідно висновку ГУ Нацполіції у Львівській області складеного на виконання постанови УДВС ГТУ юстиції у Львівській області ВП 55769238 від 13 лютого 2018 року та виконавчого листа Галицького районного суду №461/2245/17 від 8 лютого 2018 року, позивачу призначено одноразову грошову допомогу.
4.8 Згідно з виписки по картковому рахунку 30 січня 2018 року на картковий рахунок в банку позивач отримав від відповідача грошові кошти в розмірі 112000,00 грн, з призначенням платежу "одноразова грошова допомога згідно Порядку №4 та Закону №580-VIII.
4.9 У зв`язку з тим, що відповідач виплатив одноразову грошову допомогу згідно Порядку №4 та Закону №580-VIII, а не Закону №565-ХІІ та Порядку №850, що на думку позивача, порушило його права, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій позивач звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
5.1 На обґрунтування касаційної скарги зазначив, зокрема, що він, як особа, яка втратила працездатність у зв`язку з проходженням служби в органах внутрішніх справ, однак, продовжила проходити публічну службу в органах Нацполіції, не повинна позбавлятися права на отримання одноразової грошової допомоги та ставитися у менш вигідне становище порівняно з працівниками міліції.
Уважає, що суди дійшли помилкового висновку про те, що право на отримання одноразової грошової допомоги врегульовано статтями 97-101 Закону №580-VIII.
6. Відповідач відзив на касаційну скаргу на подав.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
7. Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
8. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. 7 листопада 2015 року набрав чинності Закон №580-VIII.
10. Згідно з пунктом 5 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VIII визнано таким, що втратив чинність Закон №565-ХІІ.
11. Відповідно до пункту 15 розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VIII право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом №565-ХІІ, зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Закону №580-VIII.
12. До набрання чинності Закону №580-VIII порядок виплати одноразової грошової допомоги регулювався нормами статті 23 Закону №565-ХІІ та Порядком №850.
13. Відповідно до статті 23 Закону №565-ХІІ у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності I групи, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності II групи, 150-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності III групи в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.
14. На виконання статті 23 Закону №565-ХІІ постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року №850 затверджено Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції.
15. Відповідно до пункту 3 Порядку №850 грошова допомога призначається і виплачується у разі, установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, у розмірі 150-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності ІII групи.
16. Згідно пункту 2 цього Порядку №850 днем виникнення права на отримання грошової допомоги є, у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності, дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.
17. Пунктами 7 - 9 Порядку №850 передбачено, що працівник міліції, якому призначається грошова допомога у разі встановлення інвалідності чи часткової втрати працездатності без установлення інвалідності, подає за місцем служби такі документи: заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності за формою згідно з додатком до цих Порядку та умов; довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення у застрахованої особи ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).
Керівник органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, подає МВС в 15-денний строк з дня реєстрації документи, зазначені в пунктах 6 або 7 цих Порядку та умов, висновок щодо виплати грошової допомоги.
МВС в місячний строк після надходження зазначених у пункті 8 цих Порядку та умов документів приймає рішення про призначення або у випадках, передбачених пунктом 14 цих Порядку та умов, про відмову в призначенні грошової допомоги і надсилає його разом із зазначеними документами керівникові органу внутрішніх справ, у якому проходив (проходить) службу працівник міліції, для видання наказу про виплату такої допомоги, або у разі відмови - для письмового повідомлення осіб із зазначенням мотивів відмови.
18. Згідно з частиною другою статті 97 Закону№580-VIII порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.
19. З метою врегулювання питання щодо порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, відповідно до статей 97 - 101 Закону №580-VIII, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року №4 затверджено Порядок, який визначає механізм оформлення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського.
20. Згідно наказу Міністерства внутрішніх справ України від 12 вересня 2016 року №916 "Про внесення зміни до Порядку та умов виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського стосовно випадків, за яких призначається одноразова грошова допомога" пункт 5 розділу I доповнено підпунктом 4 змісту щодо пов`язаності інвалідності поліцейського з проходженням служби в органах внутрішніх справ, що є обставиною, яка виникла внаслідок отриманого поліцейським захворювання або поранення (контузії, травми або каліцтва) під час проходження служби в органах внутрішніх справ.
21. Згідно із пунктом 1 розділу ІІ Порядку №4 днем виникнення права на отримання одноразової грошової допомоги у разі встановлення поліцейському інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці МСЕК.
22. Пунктом 3 розділу ІІІ Порядку №4 визначено, що заява (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського подається Голові Національної поліції (керівнику міжрегіонального, територіального органу поліції) за останнім місцем служби поліцейського.
23. Відповідно до пункту 5 розділу III Порядку №4 для виплати одноразової грошової допомоги у разі часткової втрати працездатності без визначення інвалідності чи в разі визначення інвалідності поліцейський подає фінансовому підрозділу: 1) заяву (рапорт) про виплату грошової допомоги у зв`язку з установленням втрати працездатності чи інвалідності; 2) довідку медико-соціальної експертної комісії про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності (у відсотках).
24. До заяви додаються копії, які звіряються з оригіналом документа: довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією; постанови відповідної ВЛК щодо встановлення причинного зв`язку поранення (контузії, травми або каліцтва), захворювання; акта розслідування нещасного випадку та акта, що свідчить про причини та обставини поранення (контузії, травми або каліцтва) поліцейського, зокрема про те, що воно не пов`язане з учиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком учинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, за формою, що затверджується МВС; сторінок паспорта з даними про прізвище, ім`я та по батькові і місце реєстрації; документа, що підтверджує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (сторінки паспорта громадянина України - для особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідний контролюючий орган і має відповідну відмітку в паспорті).
25. Згідно пункту 1 розділу IV Порядку №4 фінансові підрозділи в десятиденний строк з дня реєстрації документів готують висновок про призначення одноразової грошової допомоги, форма якого наведена у додатку 2. Висновок про призначення одноразової грошової допомоги складається працівником фінансового підрозділу і підписується керівником фінансового підрозділу та керівником підрозділу, де проходить (проходив) службу поліцейський.
26. Відповідно до пункту 2 розділу IV Порядку №4 рішення про призначення виплати одноразової грошової допомоги приймає керівник Національної поліції (міжрегіонального, територіального органу поліції), у якому проходив (проходить) службу поліцейський, у п`ятнадцятиденний строк шляхом видання наказу про виплату такої допомоги, а в разі відмови - письмовим повідомленням осіб із зазначенням мотивів відмови.
27. Таким чином, як Порядком №850, так і Порядком №4 регламентовано, що заява (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у зв`язку з встановленням інвалідності подається за останнім місцем служби, виплата такої допомоги також проводиться за останнім місцем служби.
28. Судами встановлено, що відповідно до статті 23 Закону №565-ХІІ, так і статті 97 Закону №580-VIII право на отримання одноразової грошової допомоги виникає з часу встановлення інвалідності.
29. Відповідно до пункту 15 Розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VIII право на отримання одноразової грошової допомоги, інших виплат, передбачених Законом №565-ХІІ, зберігається і здійснюється в порядку, що діяв до набрання чинності Законом №580-VIII.
30. Таким чином, оскільки право на отримання одноразової грошової допомоги виникає з часу встановлення інвалідності, правила пункту 15 Розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VIII поширюються виключно на тих працівників поліції, яким інвалідність встановлена до 7 листопада 2015 року - часу набрання чинності Законом Розділу ХІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №580-VIII.
31. Наказом Національної поліції України від 3 грудня 2015 року №113 о/с ОСОБА_1 звільнено за пунктом 2 частини першої статті 77 (через хворобу) зі служби в органах Нацполіції. Тобто, останнє місце служби позивача є Національна поліція України. Отже належним органом, до компетенції якого належить вирішення питання про виплату одноразової грошової допомоги, є Головне управління Нацполіції.
32. Інвалідність позивачу встановлена 2 березня 2016 року, при визначенні права позивача на отримання одноразової грошової допомоги норми Закону №565-ХІІ та прийнятого на його виконання Порядку №850 застосуванню не підлягають.
33. За таких обставин, суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку, що у позивача відсутнє право на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до статті 23 Закону №565-ХІІ, оскільки зазначений закон щодо нього втратив чинність, а його право на отримання одноразової грошової допомоги врегульоване статтями 97-101 Закону №580-VIII.
34. Таким чином, допомога позивачу, як поліцейському, має визначатись на підставі норм Закону №580-VIII та Порядку №4, на підставі довідки до акту МСЕК причини інвалідності у вигляді захворювання, пов`язаного з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
35. Рішення суду першої інстанції відповідає вимогам норм матеріального та процесуального права, тому суд апеляційної інстанції безпідставно скасував законне рішення суду першої інстанції.
36. Відповідно до частини першої статті 352 КАС України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
Керуючись пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 15 січня 2020 року №460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ", статтями 341, 345, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,