1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2022 року

м. Київ

справа № 1304/10452/12

провадження № К/9901/40298/21, К/9901/38091/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г, розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Департаменту містобудування Львівської міської ради, Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, третя особа - ОСОБА_8, про визнання дій незаконними, визнання незаконним та скасування наказу, за касаційними скаргами ОСОБА_8 та Департаменту містобудування Львівської міської ради, Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Глушка І.В., Макарика В.Я., Улицького В.З. від 30 серпня 2021 року,

УСТАНОВИВ:

Вступ

1. Позивачі та третя особа є співвласниками квартир у будинку АДРЕСА_1 .

2. Департамент містобудування Львівської міської ради, розглянувши подані третьою особою документи, серед яких містились, зокрема висновок Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради та висновок Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, видав наказ, яким затвердив третій особі вимоги до архітектурно-планувальної частини проекту реконструкції квартири АДРЕСА_2 з розширенням за рахунок частини площі горища у житловому будинку АДРЕСА_1".

3. Уважаючи вказані дії Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради та наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради, неправомірними, позивачі звернулись до суду з позовом.

4. Зважаючи на предмет, підстави позову та доводи касаційних скарг, Суду слід відповісти на такі питання: 1) чи необхідним було в період чинності Положення про порядок проведення переобладнання горищ на мансардні поверхи або надбудов у житлових будинках на території м. Львова з метою ремонту дахів та розширення житлового фонду, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 442 від 06 липня 2007 року, отримання згоди всіх власників квартир будинку при отриманні дозволу на проведення реконструкції горища під мансардний поверх, у випадку аварійного стану даху будинку? 2) чи порушено права позивачів діями відповідачів при затвердженні висновків?

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

5. ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 звернулись до суду з позовом до Департаменту містобудування Львівської міської ради, Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради, Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради, третя особа - ОСОБА_8, про визнання дій незаконними, визнання незаконним та скасування наказу, у якому просили:

- скасувати наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради від 28 квітня 2010 року № А-93 "Про затвердження ОСОБА_9 вимог до архітектурно-планувальної частини проекту реконструкції квартири АДРЕСА_2 з розширенням за рахунок частини площі горища у житловому будинку АДРЕСА_1";

- визнати неправомірними дії Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради при видачі висновку від 06 жовтня 2009 року № 3-П-18432/2401;

- визнати неправомірними дії Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради при видачі висновку від 07 вересня 2009 року № 04/3566.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

6. Рішенням Галицького районного суду м. Львова від 08 лютого 2021 року у задоволенні позовних вимог було відмовлено.

7. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що спірне горище відносилося до аварійного, не придатного до нормальної експлуатації, невідповідності стану покриття даху, дахових конструкцій, горищного перекриття, а також беручи до уваги те, що простір між поверхнею покриття (даху), зовнішніми стінами і перекриттям верхнього поверху (горищем) не може забезпечувати експлуатацію будинку та побутове обслуговування мешканців, даний простір не може бути віднесений до категорії допоміжних приміщень.

8. Наказом Департаменту містобудування Львівської міської ради № А-93 від 28 квітня 2010 року "Про затвердження ОСОБА_9 вимог до архітектурно-планувальної частини проекту реконструкції квартири АДРЕСА_2 з розширенням за рахунок частини площі горища у житловому будинку АДРЕСА_1", права, свободи та інтереси позивачів жодним чином порушені не були.

9. Законом України "Про приватизацію державного житлового фонду" горища не виключені до переліку допоміжних приміщень. Закон має вищу силу над наказом "Про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна" від 24 травня 2001 року № 127. Тому висновок експерта судової будівельно-технічної експертизи № 15/04-20я, складений 25 червня 2020 року, в частині того, що горище є допоміжним приміщенням будинку - не ґрунтується на Законі, а інші висновки не впливають на законність оскаржуваних рішень.

10. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2021 року рішення Галицького районного суду м. Львова від 08 лютого 2021 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги задоволено.

11. Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що висновком експерта судової будівельно-технічної експертизи № 15/04-20я, складеним 25 червня 2020 року, визначено статус спірного горища - допоміжне приміщення.

12. Будинок АДРЕСА_1 відповідно до охоронного договору № 2164 та рішення Львівського облвиконкому від 13 грудня 1991 року № 671 є пам`яткою місцевого значення, а тому видання наказу Департаменту містобудування Львівської міської ради про архітектурно-планувальні вимоги до проекту без письмового дозволу органу охорони культурної спадщини Львівської обласної державної адміністрації є неправомірним.

13. Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 987 від 01 жовтня 2004 року "Про адміністративні послуги, що надаються виконавчими органами міської ради" передбачено, що для надання послуги з підготовки попередніх висновків щодо проведення реконструкції горищ або надбудов до управління архітектури Львівської міської ради заявник повинен надати попередній висновок районної адміністрації м. Львова щодо проведення реконструкції горища (надбудови), письмову згоду власників всіх квартир.

АДРЕСА_3 . Доказів наявності відповідного висновку та його врахування Управлінням архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради матеріали справи не містять.

15. На протиправність дій Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради при формуванні спірних висновків від 07 вересня 2009 року № 04/3566 вказує те, що такі прийняті передчасно, оскільки горище у житловому будинку АДРЕСА_1 визнано аварійним лише 16 березня 2010 року на підставі наказу Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради № 91.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

16. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_8 та Департамент містобудування Львівської міської ради, Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради звернулись із касаційними скаргами, у яких просять скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2021 року, та залишити в силі рішення Галицького районного суду м. Львова від 08 лютого 2021 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

17. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1, ОСОБА_10, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 є співвласниками квартир у будинку АДРЕСА_1 .

18. 28 квітня 2010 року Департаментом містобудування Львівської міської ради, на підставі звернення ОСОБА_9, ескізного проекту перепланування-реконструкції квартири АДРЕСА_2 з розширенням за рахунок площі горища у житловому будинку АДРЕСА_1, висновків Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради від 06 жовтня 2009 року № 3-П-18432/2401, висновків Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради від 07 вересня 2009 року № 04/3566, висновків Франківського РВ м. Львова ГУ МНС України у Львівській області від 28 жовтня 2009 року № 8/886, висновків Державного закладу "Франківська районна санітарно епідеміологічна станція" від 20 жовтня 2009 року № 2341/01, наказу департаменту житлового господарства та інфраструктури від 16 березня 2010 року № 91, технічних висновків Львівського філіалу "НДІ Проектреконструкція" про стан та несучу здатність конструкції даху і покрівлі в житловому будинку на АДРЕСА_1, правоустановчих документів на квартиру ОСОБА_9, видано наказ № А-93, яким затверджено ОСОБА_9 вимоги до архітектурно-планувальної частини проекту реконструкції квартири АДРЕСА_2 з розширенням за рахунок частини площі горища у житловому будинку АДРЕСА_1 .

19. Уважаючи дії Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради при видачі висновку від 06 жовтня 2009 року № 3-П-18432/2401; дії Управління охорони історичного середовища Львівської міської ради при видачі висновку від 07 вересня 2009 року № 04/3566; наказ Департаменту містобудування Львівської міської ради від 28 квітня 2010 року № А-93 "Про затвердження ОСОБА_9 вимог до архітектурно-планувальної частини проекту реконструкції квартири АДРЕСА_2 з розширенням за рахунок частини площі горища у житловому будинку АДРЕСА_1" неправомірними, . ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 звернулись до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

20. Касаційні скарги ОСОБА_8 та Департаменту містобудування Львівської міської ради, Управління архітектури Департаменту містобудування Львівської міської ради обґрунтовано тим, що суд апеляційної інстанції допустив неправильне застосування норм матеріального права (Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій", затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17 травня 2005 року № 76), оскільки не врахував, що визначальним критерієм для віднесення приміщень до допоміжних є функціональне призначення цих приміщень, яке полягає у забезпеченні експлуатації та побутового обслуговування мешканців будинку, відтак, у випадках аварійного стану горища, яке не може забезпечувати експлуатацію будинку та побутове обслуговування мешканців буднику, простір між поверхнею покриття, зовнішніми стінами і перекриттям верхнього поверху не може бути віднесений до категорії допоміжних приміщень.

21. Скаржники вказують на те, що в кожному конкретному випадку слід оцінювати, цільове призначення приміщення для експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку, що є визначальним встановленим критерієм для віднесення вказаного приміщення до допоміжного.

22. Також скаржниками зазначено, що рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 442 від 06 липня 2007 року затверджено Положення про порядок проведення переобладнання горищ на мансардні поверхи або надбудов у житлових будинках на території м. Львова з метою ремонту дахів та розширення житлового фонду, пунктом 1.15 якого визначено, що у випадку аварійного стану даху, а також при здійсненні надбудов у житлових будинках з плоскими покрівлями згода мешканиів будинку не вимагається.

23. Згідно технічних висновків Львівського філіалу "НДІпроектреконструкція" про стан та несучу здатність конструкції даху і покрівлі в житловому будинку АДРЕСА_1 від 09 квітня 2009 року, стан дерев`яних конструктивних елементів даху цього будинку є аварійним, загрожує обвалом та знаходиться у непридатному стані. При цьому запропоновано провести реконструкцію даху із заміною непридатних елементів і виконати повну заміну покрівлі. Департаментом житлового господарства та інфраструктури від 16 березня 2010 року № 91 визнано аварійним стан дерев`яних конструктивних елементів даху будинку АДРЕСА_1 .

24. На переконання скаржників оскаржуваними висновками та наказом права позивачів не порушені.


................
Перейти до повного тексту