ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2022 року
м. Київ
справа №813/3953/17
касаційне провадження № К/9901/60135/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Львівській області
на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2018 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Кузьмич С.М.; судді - Гулид Р.М., Затолочний В.С.)
у справі № 813/3953/17
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрутарія"
до Головного управління ДФС у Львівській області
про визнання протиправним та скасування наказу,
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Фрутарія" (далі - ТОВ "Фрутарія"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Львівській області (далі - ГУ ДФС у Львівській області; відповідач; контролюючий орган) про визнання протиправним та скасування наказу від 18 жовтня 2017 року № 4780 "Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника".
Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 23 січня 2018 року в задоволенні адміністративного позову відмовив повністю, дійшовши висновку, що всупереч вимог підпункту 16.1.5 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) та попри заявлені вимоги контролюючого органу щодо надання документальних підтверджень, ТОВ "Фрутарія" не надано повних пояснень та первинної документації щодо здійснення господарських операцій, що обумовило наявність правових підстав для проведення виїзної позапланової перевірки.
Львівський апеляційний адміністративний суд постановою від 24 липня 2018 року рішення суду першої інстанції скасував та прийняв нове - про задоволення позову.
ГУ ДФС у Львівській області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 липня 2018 року та залишити в силі рішення Львівського окружного адміністративного суду від 23 січня 2018 року.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судом норм матеріального та процесуального права. При цьому звертає увагу на наявність у нього в розглядуваній ситуації підстав, передбачених підпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПК України, для призначення документальної позапланової виїзної перевірки платника.
Верховний Суд ухвалою від 20 вересня 2018 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ГУ ДФС у Львівській області.
Від позивача відзиву на касаційну скаргу не надійшло, що в силу частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішення суду апеляційної інстанції.
Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судом апеляційної інстанції норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем скеровано на адресу позивача запити від 13 травня 2017 року № 5200/10/13-01-14-14, від 06 липня 2017 року № 8587/10/13-01-14-14, від 11 вересня 2017 року № 13735/10/13-01-14-14 про необхідність надання засвідчених підписом посадової особи та скріплених печаткою (за наявності) копій документів, що безпосередньо стосуються господарських відносин, виду, обсягу та якості операцій і розрахунків (їх відображення в обліку та звітності) з Товариством з обмеженою відповідальністю "Вессанс" за період січень 2017 року, Товариством з обмеженою відповідальністю "С Компані" за період травень 2017 року, Товариством з обмеженою відповідальністю "Західенерготрейд" за період червень 2017 року.
Листами від 01 червня 2017 року, від 18 липня 2017 року, від 29 вересня 2017 року ТОВ "Фрутарія" надало відповідачу письмові пояснення та копії документів, які підтверджують здійснення господарських операцій із зазначеними контрагентами.
На переконання контролюючого органу, позивачем у визначений строк не надано належної відповіді з усіма витребовуваними документами, в результаті чого 18 жовтня 2017 року ГУ ДФС у Львівській області на підставі підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78 ПК України прийнято наказ № 4730 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника з питань проведення господарських операцій із Товариством з обмеженою відповідальністю "Вессанс" за період січень 2017 року, Товариством з обмеженою відповідальністю "С Компані" за період травень 2017 року, Товариством з обмеженою відповідальністю "Західенерготрейд" за період червень 2017 року.
ТОВ "Фрутарія" посадових осіб відповідача до проведення контрольного заходу не допущено.
Надаючи оцінку правомірності прийняття ГУ ДФС у Львівській області оскаржуваного акта індивідуальної дії, Верховний Суд виходить із такого.
За правилами підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважа