1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 лютого 2022 року

м. Київ

справа № 814/1098/16

адміністративне провадження № К/9901/18467/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Усенко Є.А.,

суддів: Гімона М.М., Яковенка М.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні справу за позовом Акціонерного товариства "Миколаївобленерго" до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державна казначейська служба України, про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Офісу великих платників податків Державної податкової служби (правонаступника Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби) на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.08.2019 (суддя Біоносенко В.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2020 (головуючий суддя Шляхтицький О.І., судді Семенюк Г.В., Домусчі С.Д.),

У С Т А Н О В И В:

У травні 2016 року Акціонерне товариство "Миколаївобленерго" (далі - АТ "Миколаївобленерго", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Офісу великих платників податків ДФС (далі - Офіс ВПП ДФС, відповідач), у якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 13.05.2016 №0000444100 про застосування штрафу в розмірі 2 477 279,51 грн за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Позов Товариство обґрунтовувало тим, що податкове повідомлення-рішення є протиправним, оскільки податкові накладні не були зареєстровані через невиконання відповідними державними органами норм Податкового кодексу України (далі - ПК) та постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість" від 16.10.2014 № 569 (далі - Постанова №569) щодо автоматичного збільшення реєстраційної суми на електронному рахунку Товариства в системі електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - СЕА ПДВ) шляхом збільшення показника "Загальна сума поповнення електронного рахунку з поточного рахунку платника податку" на 64 226 273,68 грн. Ці кошти Товариство мало право отримати на рахунок, відкритий в органі Державної казначейської служби, для проведення розрахунків відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 №375 "Питання погашення у 2015 році заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалась населенню" (далі також - Постанова №375) та договорів про організацію взаєморозрахунків від 06.08.2015 та від 10.12.2015. Відповідно до цієї ж постанови Товариство спрямувало зазначену суму на сплату заборгованості з ПДВ, подавши в банк платіжні доручення, зокрема 28.12.2015 на загальну суму 43 373 574,48 грн.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 12.08.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2020, позов задоволено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що у позивача не було можливості вчасно зареєструвати податкові накладні, виписані в лютому 2016 року, внаслідок неправомірної бездіяльності Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України) та Державної казначейської служби України (далі - ДКС України) щодо не перерахування на електронний рахунок позивача в СЕА ПДВ грошових коштів у сумі 43 373 574,48 грн за рахунок субвенцій державного бюджету місцевим бюджетам для покриття збитків з різниці в тарифах наданих послуг відповідно до Постанови №375, що встановлено рішенням суду у справі № 826/9427/16.

Офіс великих платників податків ДПС (далі - Офіс ВПП ДПС) подав касаційну скаргу на ухвалені у цій справі судові рішення, у якій просить скасувати їх та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі відповідач зазначив пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм пункту 1201.1 статті 1201, пункту 2001.3 статті 2001, пункту 201.1 статті 201 ПК, Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, пункту 9 Порядку електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569, без урахування висновків Верховного Суду щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах (від 04.09.2018 у справі №816/1488/17, від 11.02.2018 у справі №807/68/18 та від 13.08.2019 у справі № 2040/7988/18).

Доводи відповідача у касаційній скарзі обґрунтовані тим, що Товариство не заперечує порушення строків реєстрації податкових накладних, тоді як Податковий кодекс України не містить інших підстав, за яких платник ПДВ звільняється від відповідальності за реєстрацію податкових накладних з порушенням граничних строків їх реєстрації, окрім випадків, передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 цього Кодексу. Також Офіс ВПП ДПС вказує на те, що у позивача була можливість поповнення рахунку у СЕА ПДВ іншими способами, передбаченими законодавством, і що позивач не надав доказів на підтвердження того, що поповнення його рахунку в СЕА ПДВ шляхом зарахування в грудні 2015 року субвенцій у сумі 43 373 574,48 грн вплинуло б на можливість вчасно зареєструвати податкові накладні з граничним терміном реєстрації з 16.02.2016 по 15.03.2016.

Верховний Суд ухвалою від 09.10.2020 відкрив касаційне провадження у справі на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС.

Заперечуючи проти касаційної скарги у відзиві на скаргу, позивач просить залишити її без задоволення як необґрунтовану та безпідставну, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.

Відповідно до частини першої статті 341 КАС (з урахуванням змін, які набрали чинності 08.02.2020) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи, обґрунтування заперечень на касаційну скаргу, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Суди попередніх інстанцій встановили, що в акті від 20.04.2016 №41/28-08-41/23399393 про результати камеральної перевірки даних, задекларованих у податковій звітності з ПДВ за лютий 2016 року, у тому числі, перевірки дотримання граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - акт перевірки) зроблено висновок, що, порушивши пункт 201.10 статті 201 ПК, позивач несвоєчасно зареєстровав податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) на загальну суму ПДВ 24 210 011,61 грн (з порушенням терміну реєстрації до 15 календарних днів на суму ПДВ 23 647 849,16 грн; від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 561 541,53 грн; від 31до 60 календарних днів на суму ПДВ 620,92 грн). Актом засвідчено, що податкові накладні, виписані в лютому 2016 року (з 01.02.2016 по 29.02.2016) були зареєстровані 16.03.2016, 17.03.2016, 19.03.2016, 14.04.2016.

На підставі акта перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 13.05.2016 №0000444100, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 2 477 279,51 грн.

Згідно з абзацом другим пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - так само), платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (?Накл), обчислену за такою формулою: ?Накл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ.

Абзацом шостим пункту 200-1.3 встановлено, що ?ПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200 1.2 цієї статті.

У разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до закону України про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку, в поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов`язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, термін сплати яких настав, що обліковується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, до виконання в повному обсязі за коригуючими реєстрами.

Порядок та строки врахування таких сум зменшення в поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку встановлюються Кабінетом Міністрів України (абзаци одинадцятий, дванадцятий пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК).

Відповідно до пункту 200-1.4 статті 200-1 ПК на рахунок у системі електронного адміністрування ПДВ платника зараховуються, серед іншого, кошти з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України "Питання погашення у 2015 році заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалась населенню" від 04.06.2015 №375 та на підставі договорів про організацію взаєморозрахунків від 10.12.2015 №26-42, укладених відповідно до зазначеної постанови за участі, зокрема Головного управління ДКС України у Миколаївській області та ПАТ "Миколаївобленерго", позивач платіжними дорученнями від 15.12.2015 сплатив (а фактично перенаправив) грошові кошти в загальній сумі 43 373 574,48 грн на розрахунковий рахунок Головного управління ДКС України в Одеській області, зазначивши призначенням платежу погашення розстроченої та відстроченої податкової заборгованості з ПДВ та відсотків, субвенція, що надається із загального Фонду державного бюджету відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 375 від 04.06.2015.

28.12.2015 ці кошти зараховані на рахунок ГУ ДКС в Одеській області, про що на платіжних дорученнях міститься відмітка банку.

Однак, кошти в сумі 43 373 574,48 грн не були зараховані на рахунок позивача в СЕА ПДВ, зокрема і станом на час проведення перевірки, за результатами якої на позивача накладено штраф.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних має бути здійснена протягом 15 календарних днів, наступних за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі порушення цього терміну застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Якщо сума, визна

................
Перейти до повного тексту