ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2022 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.005706
адміністративне провадження № К/9901/3676/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Рибачука А.І.,
суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами в суді касаційної інстанції адміністративну справу № 1.380.2019.005706
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у Львівській області
на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2020, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Запотічного І.І., суддів Довгої О.І., Макарика В.Я.,
УСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 01.11.2019 ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 звернулися до суду з позовом, в якому просили: визнати протиправними та скасувати відмови Головного управління Держгеокадастру у Львівській області у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розташованих на території Дублянської міської ради Жовківського району у розмірі земельної ділянки 2,0000 га кожному; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області прийняти рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення цих земельних ділянок.
2. Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 17.12.2019 позов задовольнив.
3. Ухвалою від 21.01.2020 Восьмий апеляційний адміністративний суд апеляційну скаргу відповідача на це рішення повернув.
При цьому апеляційний суд виходив із того, що апеляційна скарга підписана особою, яка не має права її підписувати.
4. 03.02.2020 Головне управління Держгеокадастру у Львівській області подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, просить скасувати ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.01.2020.
5. Верховний Суд ухвалою від 19.03.2020 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи з суду першої інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Рішенням суду першої інстанції від 17.12.2019 задоволено адміністративний позов.
Не погодившись із цим судовим рішенням, Головне управління Держгеокадастру у Львівській області звернулося до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою.
Ця апеляційна скарга підписана представником Головного управління Держгеокадастру у Львівській області - Кубіцьким П.П.
На підтвердження відповідних повноважень до апеляційної скарги додано копію довіреності від 02.01.2020 № 0-13-0.6-1/62-20, підписану та завірену виконувачем обов`язків начальника Головного управління Держгеокадастру у Львівській області - І. Крук.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Повертаючи апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції, апеляційний суд послався на те, що в матеріалах апеляційної скарги відсутні документи, які б свідчили про те, що Кубіцький П.П. є особою, яка діє відповідно до Статуту, положення чи іншого акта, на підставі якого він здійснює представництво юридичної особи у порядку її самопредставництва, а також не надано жодних доказів того, що він має статус адвоката.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
8. Касаційна скарга мотивована, зокрема тим, що суд апеляційної інстанції протиправно повернув апеляційну скаргу, оскільки особа, яка підписала апеляційну скаргу, мала на це відповідні повноваження.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), виходить із наступного.
10. Згідно з частиною першою статті 55 КАС України сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника.
11. Відповідно до частини третьої статті 55 КАС України юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника.
12. Згідно з частиною першою та третьою статті 59 КАС України повноваження представників сторін та інших учасників справи мають бути підтверджені такими документами: 1) довіреністю фізичної або юридичної особи; 2) свідоцтвом про народження дитини або рішенням про призначення опікуном, піклувальником чи охоронцем спадкового майна.
Довіреність від імені юридичної особи видається за підписом (електронним цифровим підписом) посадової особи, уповноваженої на це законом, установчими документами.
13. Відповідно до Закону України від 02.06.2016 № 1401 "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", що набрав чинності 30.09.2016, Конституцію України доповнено статтею 131-2, у якій визначено, що виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Законом можуть бути визначені винятки щодо представництва в суді у трудових спорах, спорах щодо захисту соціальних прав, щодо виборів та референдумів, у малозначних спорах, а також стосовно представництва малолітніх чи неповнолітніх осіб та осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена.
14. Цим Законом розділ XV "Перехідні положення" Конституції України було доповнено пунктом 16-1, у підпункті 11 якого визначено, що представництво відповідно до пункту 3 частини першої статті 131-1 та статті 131-2 цієї Конституції виключно прокурорами або адвокатами у Верховному Суді та судах касаційної інстанції здійснюється з 01.01.2017; у судах апеляційної інстанції - з 01.01.2018; у судах першої інстанції - з 01.01.2019.
Представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 01.01.2020.
15. Представництво в суді у провадженнях, розпочатих до набрання чинності цим Законом, здійснюється за правилами, які діяли до набрання ним чинності, - до ухвалення у відповідних справах остаточних судових рішень, які не підлягають оскарженню.
16. Відповідно до частини другої статті 57 КАС України у справах незначної складності та в інших випадках, визначених цим Кодексом, представником може бути фізична особа, яка відповідно до частини другої статті 43 цього Кодексу має адміністративну процесуальну дієздатність.
17. Згідно з пунктом 1 частини першої статті 59 КАС України повноваження представників сторін та інших учасників справи можуть бути підтверджені довіреністю фізичної або юридичної особи.
18. Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа незначної складності (малозначна справа) - це адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.
19. Згідно з частинами другою та третьою статті 12 КАС України спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи. Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
20. Відповідно до частини четвертої статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах: 1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом; 2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності; 4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
21. Ці ж категорії справ зазначено і в частині четвертій статті 12 КАС України, згідно з якою вони розглядаються виключно за правилами загального позовного провадження.
22. Предметом оскарження в цій справі є відмова відповідача у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, отже, така справа не віднесена до категорії тих, розгляд яких не може здійснюватися за правилами спрощеного позовного провадження, а розглядається виключно за правилами загального позовного провадження.
23. Суд апеляційної інстанцій не врахував зазначених особливостей представництва у таких справах, у зв`язку з чим дійшов помилкового висновку про те, що апеляційна скарга підписана особою, яка не має права її підписувати, а відтак і про наявність підстав для повернення апеляційної скарги.
24. Відповідно до частини першої статті 353 КАС України підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.
25. Ураховуючи наведене, касаційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Львівській області підлягає задоволенню, а оскаржувана ухвала апеляційного суду - скасуванню з направленням справи до цього суду для продовження розгляду.
Керуючись статтями 341, 349, 353, 355, 359 КАС України,