1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2022 року

м. Київ

справа № 320/3979/20

адміністративне провадження № К/9901/27341/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 1 грудня 2020 року (головуючий суддя Дудін С.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 травня 2021 року (головуючий суддя Федотов І.В., судді - Єгорова Н.М., Чаку Є.В.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

У травні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління ДПС у Київській області (далі - ГУ ДПС у Київській області), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просив визнати протиправними та скасувати: податкові повідомлення-рішення від 10 березня 2020 року: №0002203304, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб за результатами річного декларування та застосовано штрафні (фінансові) санкції на 16101122,03 грн; №0002223304, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість та застосовано штрафні (фінансові) санкції на 5672506,78 грн; №0002233304, яким збільшено суму грошового зобов`язання зі сплати військового збору за результатами річного декларування та застосовано штрафні (фінансові) санкції на 1271659,16 грн; №0002243304, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції на суму 510 грн; №0005353304, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 340 грн; №0005343304, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1190 грн; рішення від 10 березня 2020 року №0002293304 про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів та зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску у розмірі 227904,97 грн; рішення від 19 травня 2020 року №0005363304 про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" у розмірі 1190 грн; вимогу від 6 травня 2020 року №Ф-0005233304 про сплату боргу (недоїмки) зі сплати єдиного соціального внеску у сумі 507652,22 грн.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 1 грудня 2020 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 травня 2021 року, адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано оскаржувані рішення, прийняті ГУ ДПС у Київській області. Стягнуто на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 10510 грн за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Київській області.

Не погодившись з ухваленими у справі судовими рішеннями першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДПС у Київській області звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просило рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі. Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права у випадках, передбачених пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України). У розрізі підстав касаційного оскарження відповідач зазначає про неврахування судами правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду від 25 травня 2020 року у справі №810/1963/18 за подібних правовідносин.

Так, судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ГУ ДПС у Київській області у період з 21 січня 2020 року по 27 січня 2020 року проведено документальну позапланову невиїзну перевірку фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати належних податків і зборів при отриманні доходу від здійснення діяльності, пов`язаної з будівництвом та продажем нерухомого майна за період з 1 січня 2012 року по 31 грудня 2018 року, за результатами вказаної перевірки 3 лютого 2020 року складено Акт №66/10-36-33-04/ НОМЕР_1 (далі - Акт перевірки).

Згідно висновків Акта перевірки встановлено порушення позивачем:

пункту 44.1 статті 44, пункту 177.10 статті 177 Податкового кодексу України (далі - ПК України), в частині ненадання позивачем книги обліку доходів і витрат;

пунктів 177.1-177.2 статті 177 ПК України в частині заниження податку на доходи фізичних осіб всього у сумі 12880897,62 грн, у тому числі за 2012 рік - 2417105,38 грн, за 2013 року - 251847,58 грн, за 2014 рік - 96603,47 грн, за 2015 рік - 13449995,29 грн, за 2016 рік - 57087,15 грн, за 2017 рік - "-" 33899247,27 грн та за 2018 рік - "-" 2493,98 грн;

абзацу 1 пункту 2 частини першої статті 7, пункту 11 статті 8, частини другої статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" в частині заниження єдиного соціального внеску за період з 1 січня 2012 року по 31 грудня 2018 року у розмірі 507652,22 грн, у тому числі за 2012 рік - 77733,15 грн, за 2013 рік - 81612,63 грн, за 2014 рік - 86219,78 грн, за 2015 рік - 89995,14 грн, за 2016 рік - 84971,52 грн, за 2017 рік - 87120 грн та за 2018 рік - 0 грн;

пунктів 2, 9 та 11 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14 квітня 2015 року №435, в частині не подання позивачем звітів щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 2012 -2018 роки;

пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, пункту 200.1-200.2 статті 200, пункту 203.2 статті 203 Податкового кодексу України в частині заниження податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягають сплаті до бюджету, у сумі 4538005,42 грн, у тому числі за 2015 рік - 1325374 грн, за 2016 рік - 3212631,42 грн;

пункту 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України в частині заниження військового збору від здійснення підприємницької діяльності за період з 1 січня 2015 року по 31 грудня 2018 року у сумі 1017327,33 грн, у тому числі за 2015 рік - 1018077,33 грн, за 2016 рік - 750 грн, за 2017 рік - 0 грн та за 2018 рік - 0 грн;

підпункту 49.2 статті 49, підпункту 49.18.5 пункту 49.18 статті 49, абзацу 2 пункту 177.11 статті 177 ПК України, в частині неподання позивачем декларацій про майновий стан і доходи за 2012 - 2018 роки;

статті 58, частини шостої статті 128 Господарського кодексу України в частині здійснення позивачем господарської діяльності без державної реєстрації фізичної особи-підприємця та не забезпечення ведення обліку результатів своєї підприємницької діяльності відповідно до вимог чинного законодавства;

статті 18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" в частині неподання державному реєстратору документів для державної реєстрації фізичної особи-підприємця;

пункту 1 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг".

Не погоджуючись з висновками Акта перевірки, ОСОБА_1 подав до ГУ ДПС у Київській області заперечення на Акт перевірки.

ГУ ДПС у Київській області 4 березня 2020 року прийнято рішення №8670/К/10-36-33-04, яким висновки Акта перевірки від 3 лютого 2020 року №66/10-36-33-04/ НОМЕР_2 залишено без змін.

На підставі Акта перевірки ГУ ДПС у Київській області 10 березня 2020 року прийнято податкові повідомлення-рішення: №0002203304, яким нараховано суму грошового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на 16101122,03 грн, з яких 12880897,62 грн - податкове зобов`язання та 3220224,41 грн - штрафні (фінансові) санкції;

№0002223304, яким нараховано суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 5672506,78 грн, з яких 4538005,42 грн - податкове зобов`язання та 1134501,36 грн - штрафні (фінансові) санкції;

№0002233304, яким нараховано суму грошового зобов`язання з військового збору у розмірі 1271659,16 грн, з яких 1017327,33 грн - податкове зобов`язання та 254331,83 грн - штрафні (фінансові) санкції;

№0002243304, яким нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 510 грн;

№0002273304, яким нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1530 грн;

№0002253304, яким нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1190 грн;

вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 10 березня 2020 року №Ф-0002283304, якою визначено до сплати недоїмку у розмірі 507652,22 грн;

рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів та зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 10 березня 2019 року №0002293304, яким позивачу нараховано штрафні санкції у розмірі 227904,97 грн.

Вказані вище рішення, прийняті ГУ ДПС у Київській області були оскаржені позивачем в адміністративному порядку до Державної податкової служби України, яка 22 квітня 2020 року прийняла рішення №14048/6/99-00-08-01-01-06, яким скаргу ОСОБА_1 задоволено частково, скасовано вимогу ГУ ДПС у Київській області про сплату боргу (недоїмки) від 10 березня 2020 року №Ф-000228330 та встановлено вважати її відкликаною та зобов`язано контролюючий орган сформувати нову вимогу.

Залишено без змін рішення ГУ ДПС у Київській області про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним органом доходів та зборів або платником своєчасно не нарахованого єдиного внеску від 10 березня 2020 року №0002293304.

Рішенням Державної податкової служби України від 18 травня 2020 року №2095/К/99-00-08-05-04-09 частково задоволено скаргу позивача, скасовано податкові повідомлення-рішення ГУ ДПС у Київській області від 10 березня 2020 року №0002273304 та №0002253304, а податкові повідомлення-рішення від 10 березня 2020 року №0002203304, №0002223304, №0002233304 та №0002243304 залишено без змін.

На виконання зазначених вище рішень Державної податкової служби України, 19 травня 2020 року ГУ ДПС у Київській області прийнято податкові повідомлення -рішення №0005353304, яким нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 340 грн та №0005343304, яким нараховано штрафні (фінансові) санкції у розмірі 1190 грн; вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 6 травня 2020 року №Ф-0005233304, якою встановлено до сплати недоїмку у розмірі 507652,22 грн; рішення від 19 травня 2019 року №0005663304 про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, яким нараховано штрафні санкції у розмірі 1190 грн.

Не погоджуючись із зазначеними рішеннями, прийнятими ГУ ДПС у Київській області, позивач звернувся до суду з цим позовом про визнання їх протиправним та про їх скасування.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом не доведено правомірність висновків Акту перевірки щодо визначення чистого доходу та формування податкових зобов`язань з податку на доходи фізичних осіб за правилами для фізичних осіб-підприємців, що є підставою для визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень щодо донарахування податку на доходи фізичних осіб. Крім того, всі похідні донарахування зобов`язань з єдиного соціального внеску, військового збору, штрафні санкції, ґрунтуються на висновках відповідача щодо формування позивачем доходу, у зв`язку з чим суд дійшов висновку також про протиправність і всіх похідних рішень, оскаржуваних позивачем.

Зазначена позиція підтримана Шостим апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

За змістом частини другої статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіряючи правильність наданої судами першої та апеляційної інстанцій правової оцінки оскаржуваним індивідуальним актам в контексті недотримання Відповідачем частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України при їх прийнятті, колегія судів звертає увагу на таке.

Згідно із підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи мають право проводити відповідно до

................
Перейти до повного тексту