1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2022 року

м. Київ

справа №640/10851/19

адміністративне провадження № К/9901/28680/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Білоуса О.В.,

суддів - Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2020 року (головуючий суддя Губська Л.В., судді - Епель О.В., Степанюк А.Г.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ютекснафтогаз" до Головного управління ДФС у м. Києві про скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

У червні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Ютекснафтогаз" (далі - ТОВ "Ютекснафтогаз") звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві), в якому просило: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 6 червня 2019 року №0031161404, яким позивачу відмовлено у наданні бюджетного відшкодування на суму 183957 грн, винесене на підставі Акту "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Ютекснафтогаз" (податковий номер 38091707) з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за лютий 2019 року" від 15 травня 2019 року №482/26-15-14-04-01/38091707; зобов`язати ГУ ДФС у м. Києві внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування інформацію про узгодження за наслідками судового оскарження суми бюджетного відшкодування у розмірі 183957 грн за жовтень 2018 року, яка заявлена до відшкодування у декларації з податку на додану вартість за лютий 2019 року.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 січня 2020 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 6 червня 2019 року №0031161404, яким ТОВ "Ютекснафтогаз" відмовлено у наданні бюджетного відшкодування на суму 183957 грн, винесене на підставі акту "Про результати документальної позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Ютекснафтогаз" (податковий номер 38091707) з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за лютий 2019 року" від 15 травня 2019 року №482/26-15-14-04-01/38091707. Зобов`язано ГУ ДФС у м. Києві внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування інформацію про узгодження за наслідками судового оскарження суми бюджетного відшкодування у розмірі 183957 грн за жовтень 2018 року, яка заявлена до відшкодування у декларації з податку на додану вартість за лютий 2019 року. Стягнуто на користь ТОВ "Ютекснафтогаз" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у м. Києві судові витрати у сумі 4680,36 грн.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, 2 березня 2020 року ГУ ДФС у м. Києві оскаржило його в апеляційному порядку.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2020 року у задоволенні клопотання ГУ ДФС у м. Києві про поновлення строку на апеляційне оскарження відмовлено. Апеляційна скарга відповідача залишена без руху відповідно до частини третьої статті 298 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), а також внаслідок невиконання скаржником вимог пункту 1 частини п`ятої статті 296 КАС України.

Ухвалою від 10 серпня 2020 року Шостий апеляційний адміністративний суд відмовив у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ГУ ДФС у м. Києві з тих підстав, що відповідач не виконав вимоги ухвали від 13 березня 2020 року про залишення скарги без руху, а саме не подав заяви про поновлення строків на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції із зазначенням поважних, на думку скаржника, причин пропуску такого строку, а також не надав документа про сплату судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 7020,54 грн.

ГУ ДПС у м. Києві подало касаційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, просило скасувати ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 серпня 2020 року, а справу направити для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції. Доводи касаційної скарги про порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права обґрунтовані посиланням на те, що судом апеляційної інстанції не надано належної правової оцінки обставинам, зазначеним відповідачем як причина пропуску строку на подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції та як підстава для поновлення цього строку. Зокрема, скаржник посилається на те, що оскаржуване рішення першої інстанції прийняте 27 січня 2020 року в порядку спрощеного позовного провадження, без виклику осіб, які беруть участь у справі, отримане ГУ ДФС у м. Києві 30 січня 2020 року, що підтверджено відміткою штампа вхідної кореспонденції, з апеляційною скаргою звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду 2 березня 2020 року, тобто впродовж тридцяти днів з моменту отримання копії судового рішення. Тому контролюючий орган вважає, що мав право на поновлення пропущеного строку апеляційного оскарження.

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судове рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення.

Частиною першою статті 13 КАС України передбачено, що учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.

Право на апеляційне оскарження закріплено також у статті 293 КАС України і реалізується у спосіб подання в установленому порядку апеляційної скарги, форма та зміст якої також визначається процесуальним законом.

Вимоги до форми та змісту апеляційної скарги встановлено статтею 296 КАС України, строки подання скарги - статтею 295 цього Кодексу.

Частиною другою статті 298 КАС України передбачено, що до апеляційної скарги, яка оформлена з порушенням вимог, встановлених статтею 296 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу.

Положеннями статті 169 КАС України визначено, що суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання встановлених вимог, постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху, у якій зазначаються недоліки позовної заяви, встановлюється спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення цієї ухвали.

Згідно із пунктом 1 частини четвертої, частини восьмої статті 169 КАС України, позовна заява повертається позивачеві, якщо позивач не усунув недоліки позовної заяви, яку залишено без руху, у встановлений судом строк, повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.

Питання про залишення апеляційної скарги без руху суддя-доповідач вирішує протягом п`яти днів з дня надходження апеляційної скарги. Питання про повернення апеляційної скарги суд апеляційної інстанції вирішує протягом п`яти днів з дня надходження апеляційної скарги або з дня закінчення строку на усунення недоліків.

Відповідно до частини третьої статті 298 КАС України, апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.

Якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними, суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі. Також підставою для відмови у відкритті апеляційного провадження є ухвала про відмову у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою цієї особи на це саме судове рішення (пункти 3, 4 статті 299 КАС України).

За приписами статті 300 КАС України за відсутності підстав для залишення апеляційної скарги без руху, повернення апеляційної скарги чи відмови у відкритті апеляційного провадження суд апеляційної інстанції постановляє ухвалу про відкриття апеляційного провадження у справі.

Таким чином процесуальне законодавство встановлює певний порядок дій суду при виявленні недоліків, зокрема, апеляційної скарги. Як у випадку невиконання вимог статті 296 КАС України щодо форми та змісту скарги, так і вимог щодо дотримання строку апеляційного оскарження, зокрема, відсутності відповідного клопот

................
Перейти до повного тексту